De Peugeot 2008 is guitige een compacte crossover.
Peugeot is een merk dat weleens de boot mist. De Midi-MPV trend werd iets te laat ontdekt en slechts ten dele ingevuld met de 308 SW. De eerste échte Midi-MPV, de Peugeot 5008, kwam pas toen het segment alweer op zijn retour was. Een klasse lager (Renault Modus), kwam er niet een tegenhanger. Nu bleek dat segment ook veel minder populair, maar merken als Citroen (C3 Picasso), Opel (Meriva), Ford (B-Max) en Nissan (Note) deden wel mee.
Peugeot was wel redelijk snel met een kleine cross-over, de 2008. De eerste glimp van deze auto konden we zien op de Beijing International Automotive Exhibition in 2012. Daar stond namelijk de Peugeot Urban Crossover Concept te schitteren. Dit was duidelijk een voorbode op de Peugeot 2008. Een half jaar later stond op de Salon van Parijs de Peugeot 2008 Concept op te vallen. Letterlijk, want de kleine crossover was felgeel. Die kleur is dan ook hetgene wat de Urban Crossover en 2008 Concept uit elkaar houden.
Eerste generatie Peugeot 2008
In 2013 kwam het productiemodel, de Peugeot 2008. Deze werd onthuld op de Salon van Genève in maart van 2013. De Peugeot 2008 van de eerste generatie (fabriekscode A94) staat op het PF1-platform. Dat is de basis voor een hele hoop compacte auto’s van PSA, zoals de Citroëns C3, C4 Cactus, C3 Aircross en de Peugeots 1007, 207 en 208.
Naast het platform zullen dus de motoren en ook bekend voorkomen. De 2008 is er met diverse benzinemotoren en een paar diesels. benzinemotoren en drie diesels. Het begint met een 1.2 PureTech driecilinder met 82 pk. Een stapje hoger staat een 1.6 VTi, goed voor 120 pk. Er zijn twee 1.6 e-HDI dieselmotoren: eentje met 92 pk, de andere levert 115 pk. In 2015 wordt er een beetje gehusseld qua motoren. De 1.2 met 82 pk blijft, maar ook komen twee 1.2 PureTech driecilinders bij. Deze zijn beide voorzien van een turbo en leveren 110 en 130 pk. Ook diesels worden aangepast. Deze zijn nu goed voor 100 en 120 pk.
Facelift
In 2016 wordt de Peugeot 2008 gefacelift. De wijzigingen zijn vrij subtiel. Het meest duidelijke verschil is de grille, die heeft nu verticale spijlen in plaats van horizontaal. Daarnaast zijn de bumpers en achterlichten iets afwijkend. In het interieur is er een nieuwe touchscreen die je kunt koppelen aan je iPhone middels Apple CarPlay. Dit model Peugeot 2008 blijft tot 2019 in productie. Althans, voor de Europese markt. In Brazilië wordt de auto ook daarna nog aangeboden.
Tweede generatie Peugeot 2008
De tweede generatie Peugeot 2008 (de ‘P24’ voor Peugeot-kenners) staat in 2019 klaar. De auto staat ditmaal op het CMP-platform van PSA. Een groot verschil is dat dit platform is voorbereid op het toepassen van alternatieve aandrijflijnen. Nu is dat niet helemaal nieuw, maar meestal gaat het dan om hybridetoepassingen. Voor het CMP-platform gaat het een stap verder, want het is voorbereid voor verbrandingsmotoren als volledig elektrische versies.
In Nederland begint het gamma met een 1.2 PureTech met 100 pk, een stapje hoger staat dezelfde motor met 130 pk. Als je een automaat wil, zit je vast aan de 130 pk-versie. Er is ook een versie met 155 pk, die heeft standaard altijd een automaat. Dat niet alleen, je krijgt ook een sportief-luxe GT of GT Pack mee. Daarnaast zijn er diverse 1.5 diesels. De instapper heeft 100 pk, een stapje hoger staat een 130 pk versie van de zelfde HDI-motor. De 100 pk versie word in 2021 vervangen door eentje met 110 pk. Alle instapdiesels (100 – 110 pk) hebben een handbak, de 130 pk-diesel heeft een automaat.
Elektrische versie
Het meest bijzonder is natuurlijk de e-2008. Dit is de geheel elektrische versie van de Peugeot 2008. De auto is voorzien van een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor. Deze drijft de voorwielen aan. De bijna 1.500 kg wegende auto sprint in 8,5 seconden naar de 100 km/u, waarmee het een behoorlijk vlotte Peugeot 2008 is.
De Peugeot e-2008 is voorzien van een accupakket van 50 kWh. De actieradius is volgens de WLTP zo’n 325 km. Gelukkig kun je de e-2008 snelladen, tot 100 kW. Wat Peugeot uitstekend doet, is het aantal luxeniveau’s. Meestal is de elektrische versie een luxe topmodel, met een navenante prijs. Niet zo met de e-2008. Nu is de goedkoopste elektrische 2008 alsnog duurder dan de duurste diesel 2008, maar je kunt kiezen uit drie niveau’s. Later wordt dat uitgebreid naar maar liefst acht verschillende niveau’s (al dan niet tijdelijk).
Populariteit Peugeot 2008
Qua verkoopcijfers is de Peugeot 2008 een succesvolle auto. Met name de de eerste generatie bleek niet aan te slepen. Daar werden er geregeld 4.500 tot 5.500 van verkocht op jaarbasis. De tweede generatie heeft een beetje een valse start gehad. Vanwege Covid-19 lag de markt behoorlijk op zijn gat, toch wist Peugeot in 2020 meer dan 4.500 exemplaren op kenteken te zetten. In 2022 weet de 2008 zelfs door te stoten tot de top 10 bestverkochte auto’s van Nederland.
Facelift
Hoewel de Peugeot 2008 nog fris en fruitig oogde, komt er in 2023 toch een stevige facelift. In plaats van één LED-slagtand onder de koplampen zien er nu drie. Ook de koplampen zelf, de grille en de voorbumper zijn anders. Aan de achterkant zijn de achterlichten anders en is het logo vervangen door de uitgeschreven tekst ‘Peugeot’. In het interieur is er nu standaard een 10 inch scherm.
Onderhuidse vernieuwingen zijn er ook, met name voor de Peugeot e-2008. Deze krijgt de nieuwe 54 kWh-accu, die ook al zijn opwachting maakte in onder meer de e-308. De range stijgt daarmee naar 400 km. Ook krijgt de elektromotor meer power: 156 pk in plaats van 136 pk.
Meer lezen?
Bekijk hieronder de laatste artikelen over de Peugeot 2008.