Mitsubishi is een van de oudste automerken uit Japan, dat al in 1917 hun eerste auto bouwde. In Nederland heeft het merk diverse successen gehad (waarvan de ‘Metsubsidie’ Outlander de meeste recente is), maar het modellengamma is de laatste tijd flink uitgekleed. Mitsubishi dreigde zelfs Europa te verlaten, maar blijft met gerebadgde Renault’s toch nog actief in deze regio.
Mitsubishi nieuws
-
Mitsubishi gaat nóg meer Renault-modellen omkatten
Lees meer -
Bied mee op deze origineel Nederlandse Mitsubishi Starion
Lees meer -
De Outlander PHEV is terug in Nederland (en dit kost ‘ie)
Lees meer
Mitsubishi videos
Inhoudsopgave
Oprichting Mitsubishi
In veel gevallen waren Japanse fabrikanten op een ander vlak heel erg goed alvorens ze auto’s gingen bouwen. Bij Mitsubishi is dat niet anders. Het bedrijf werd in 1870 al opgericht door Iwasai Yatarō. Scheepvaart was destijds de reden om het bedrijf op te richten, maar al snel richtte Mitsubishi zich op allerlei andere sectoren, die zijdelings met scheepvaart te maken hadden. Denk aan steenkoolwinning en reparatiewerven voor de scheepvaart. Ook hielden ze zich bezig met scheepsverzekeringen en scheepshandel.
Eerste auto
Mitsubishi als bedrijf is enorm. Het merk dat wij kennen, Mitsubishi Motors, is onderdeel van Mitsubishi Heavy Industries. De eerste auto die Mitsubishi bouwde was de Model A in 1917. Dat model was zijdelings gebaseerd op de Fiat Tipo 3, maar dan verbeterd. Ondanks diverse prototypes waren de eerste auto’s in licentie gebouwd, waaronder de Kaiser-Frazer Henry J en Jeep CJ-3B.
Mitsubishi 500 en Minica
De eerste eigen personenauto was de Mitsubishi 500 in 1960, een klein sedannetje voor de thuismarkt. De Minica kwam in 1962 en was eveneens piepklein. Aan de andere kant van het gamma was Debonair, een grote en luxe auto. Daartussen zat de Colt, de eerste van een lange lijn aan Colts.
De auto’s werden destijds door diverse takken van Mitsubishi Heavy Industries in elkaar geschroefd. In 1970 werd het samengevoegd tot Mitsubishi Motor Corporation. Een van de eerste wapenfeiten was het samenwerken met Chrysler. Hierdoor had Chrysler deugdelijke compacte auto’s tot zijn beschikking, zoals de Galant. Aan de andere kant kon Mitsubishi zo voet aan de grond krijgen in de VS. Dat gebeurde overigens niet voor 1982, maar in de tussentijd had Mitsubishi met het verkopen van auto’s voor de Amerikaanse markt voor Chrysler, Dodge en Plymouth voldoende ervaring opgedaan.
Colt, Lancer, Galant en Debonair
Mitsubishi komt aanvankelijk met een vrij overzichtelijke line-up aan modellen. De Minica-varianten staan aan de basis, daarboven is er een Colt, Lancer, Galant en Debonair. Dat zou heel erg snel gaan uitbreiden in de jaren ’80. Mitsubishi is een merk dat zijn gamma aanpast aan de wensen van de markt. Per markt is het dus even een verschil welke auto’s er te koop zijn.
In Nederland worden we verblijd met geinige coupés als de Celeste, Cordia en Starion, In ons land is met nam de Colt heel erg populair. De Lancer is in feite een Colt met kont en de grotere Galant neemt het op tegen andere D-segmenters in dit segment. De jaren ’80 zijn gouden tijden voor de Nederlandse Mitsubishi-importeur. Elke jaar verkoopt het merk minimaal 10.000 auto’s in Nederland met geregeld een uitschieter richting de 14.000 exemplaren.
Mitsubishi in Nederland
In de jaren ’90 komt het klad iets in de verkopen. De Colt en Lancer zijn iets minder competitief in het felbevochten C-segment. Modellen als de Eclipse en 3000GT zijn gaaf en gelukkig leverbaar in Nederland, maar worden niet in grote aantallen verkocht. Gelukkig komt er een Nederlandse gouden periode aan voor Mitsubishi. In de fabriek in Born worden namelijk twee Mitsubishi’s gebouwd, de Carisma en Space Star. De auto’s worden gebouwd in samenwerking met Volvo, dat in dezelfde fabriek de S40 en V40 bouwt.
Mitsubishi Carisma
De Carisma maakt naam en faam met de bekende Carisma-reclame, terwijl de Space Star iets later kan meegenieten van het succes van de Midi-MPV. De Space Star is praktisch en biedt een hoge zit, iets wat helemaal in is op dat moment. De auto’s slaan enorm aan bij het Nederlandse publiek. De Carisma biedt bijna Galant-niveau aan ruimte, maar is wat goedkoper en voorzien van kleinere motoren. De verkoopcijfers zijn prima: in 1999 worden er meer dan 15.300 Mitsubishi’s verkocht, nog altijd een record.
Pajero en Lancer Evolution
Daar zit een heel klein gedeelte van de Lancer Evolution en Pajero bij. De Pajero is een 4×4 die een bijna net zo’n legendarische naam geniet als de Nissan Patrol en Toyota Land Cruiser. De Pajero is een van de succesvolste auto’s in de historie van de Paris-Dakar rally. In de jaren ’90 is er zelfs een Pajero Evo-straatversie. Ook van de Lancer Evo-modellen zijn straatuitvoeringen. De eerste Lancer Evolution wordt in 1992 verkocht. De Lancer Evolution V is de eerste auto die (zeer mondjesmaat) naar Nederland komt.
Meer Mitusbishi’s uit Born
Mitsubishi en Nederland blijven een goede combinatie, want in Born worden meer modellen gebouwd nadat de Carisma en Space Star uit productie gaan. De nieuwe Mitsubishi Colt wordt ontwikkeld in samenwerking met DaimlerChrysler, die het platform en de techniek gebruik voor de Smart ForFour. Ondanks het feit dat Mitsubishi modellen aanbiedt in bijna elke klasse, sneeuwen ze onder in de traditionele middenklasse als het B-, C- en D-segment. Sterker nog, na de Carisma en Galant is er geen D-segmenter meer van Mitsubishi in Nederland. De cross-overs en MPV’s doen het hun specifieke gedeelte van de markt niet onaardig.
Met de eerste Outlander heeft Mitsubishi al in 2003 een heel competitieve cross-over in het assortiment. De auto is enkel op straatgebruik afgestemd, geheel volgens de heersende mode. Dat lijkt vanzelfsprekend tegenwoordig, maar rond die periode maakte Mitsubishi nog genoeg echte terreinauto’s. De tweede generatie Outlander wordt in Nederland gebouwd. Naast de Outlander komen er ook twee PSA-derivaten: de Citroën C-Crosser en de Peugeot 4007. In Nederland is het model best populair.
Mitsubishi Outlander PHEV
Het gaat echter los met de derde generatie Outlander. Deze wordt niet meer in Nederland gebouwd, maar is wél mateloos populair hier. Dat komt door de PHEV (plug-in Hybrid Electric Vehicle) versie ervan. Deze combineert een 2.0 viercilinder met een elektromotor. Het bijzondere is dat de motor als een generator fungeert, de auto heeft dan ook geen versnellingsbak (met bijbehorende transmissieverliezen). Als je de auto laadt, kun je 20 tot 25 kilometer elektrisch rijden. Mede hierdoor is de uitstoot heel erg laag, waardoor de auto tegen 0% bijtelling is te leasen. Ook nadat de bijtelling die iets stijgt naar 7%, blijft de auto onverminderd populair. In 2013 worden er 8.730 van verkocht, in 2014 is dat 8.285 en in 2015 een record: 9.432 exemplaren.
Tegenvallende verkopen
Het nadeel voor Mitsubishi is dat deze maas in de wet hun enige kans is op aantallen. Nadat de bijtellingsregels (flink) worden aangescherpt, vallen de verkopen van de Outlander terug naar zo’n 1.000 tot 2.000 exemplaren per jaar. Alsnog niet slecht voor het type auto die al jaren meeloopt. De Colt verdwijnt van de markt zonder dat deze in eerste instantie een opvolger krijgt. Ook de Lancer krijgt geen nieuwe generatie in Europa. De Lancer Evolution komt dus tegelijkertijd te vervallen. De Galant is in Nederland al een tijdje van de markt, maar wordt in de VS van de markt gehaald zonder opvolger te krijgen.
Gatenkaas
Het zorgt voor een soort Zwitserse gatenkaas aan modellen. De Mirage/Space Star is een kleine en bijzonder goedkope auto die wereldwijd als basaal vervoer kan dienen. Naast de Outlander zijn er nog cross-overs in de vorm van de Eclipse Cross en ASX. Ook de Pajero wordt geschrapt. Dit betekent dat het merk in Nederland slechts vier modellen heeft. In Nederland is het de Space Star die zorgt voor een beperkt succesje. Nadat de vierde generatie Outlander niet naar Nederland komt, blijven er slechts drie modellen over.
Omgekatte Renaults
De verkoopcijfers zijn dermate slecht dat Mitsubishi Europa de rug wil toekeren, maar van dit besluit komen ze terug. De nieuwe Outlander komt in 2024 alsnog deze kant op. Daarnaast kiest Mitsubishi ervoor om de ASX en de Colt op een goedkope manier een opvolger te geven. De nieuwe ASX is niets meer dan een Renault Captur met een Mitsubishi-logo, terwijl de nieuwe Colt een vermomde Clio is. Op deze manier blijft Mitsubishi toch nog actief in onze contreien.