Seat Cordoba 6L Cupra 20VT
Seat Cordoba 6L Cupra uit 2003
Motorswap naar 1.8T (20VT) BBU Cupra uit een Ibiza 6L Cupra.
Origineel is de Cordoba 6L nooit in Cupra uitvoering met deze motorconfiguratie geleverd.
Motorswap is ook op kenteken geregistreerd via herkeuringstraject bij het RDW.
Wrapped in Oracal 970RA-318M matte Aquamarine & matte black accents.
Origineel project, leuk.
Ik had een paar dingen anders gedaan persoonlijk maar alsnog een heel tof project! Staat ook goed zo’n cupra neus
Gelukkig dat smaken verschillen, anders zou alles er ook maar hetzelfde uit zien, toch?
Mijn grote wens was vooral om iets realiseren wat niemand anders heeft. ;) Dat is aardig gelukt denk ik!
Ja dat is zeker gelukt! En is je ook goed gelukt hoor. Ik zeg niet dat ik hem niet mooi vind, alleen dat je grote wens is wel goed gelukt/uitgekomen
Even sparen voor andere velgen..
Liever niet, dit zijn originele Momo Tuner 17″ 8J velgen met de afneembare spaak-kapjes. Geeft de impressie van een 3-delige velg.
Is weer eens wat anders dan een set BBS, Rotiform of 3DSM. :)
Setje luxe kentekenplaten zou het nog net ff afmaken. Mijn smaak is het niet (hoeft ook niet) maar iets unieks realiseren is je gelukt. Motorswap is wel tof aangezien de Cordoba nooit voorzien is van een blok met een beetje vermogen. Cupra bumper staat hem ook wel trouwens(ook nooit geleverd).
Veel plezier ermee!
Dankjewel! Platen komen nog wel eens ooit, heb voor meetings showplaten in de kleur van de wrap met Seat Sport logo.
Power heeft-ie nu wel, stage 1 naar ca. 220 pk gechipt.
Remmerij voorzijde heeft upgrade gehad naar 312mm set van een Audi TT 8n3. Originele Cupra’s hebben 288mm oid geloof ik.
Grootste uitdaging was nog het RDW herkeuringstraject, zeker voor een wagen na 1998 ivm herkeiurings-eisen, maar gelukkig zijn de Ibiza en Cordoba 6L hetzelfde aan de voorste helft.
Een hobby mag wat kosten. Ik vind het spuitwerk gaaf gedaan.
Is een wrap
Dan is het bijzonder knap geplakt.
Is heel netjes gedaan, zeker voor een wagen van deze leeftijd!
In 2024 laten wrappen bij One2Wrap, heeft er ondanks wat praktische uitdagingen en wat tijdsdruk echt wat moois van gemaakt.
Het voelt heel erg als Need for Speed Underground 2, en dat is positief. Vet gedaan.
Dankjewel!
Net als een Cupra GTi-blok in een Cordoba (Vario) 6K is het eigenlijk zo makkelijk bedacht en kan je er snel iets leuks van maken.
Maar ja, dan moet je nog stoppen met denken en gaan doen. Daar loopt het vaak spaak, bij mij dan.
Wat dat betreft sowieso al een dikke duim voor dit soort projecten!
En het traject netjes regelen van A tot Z, dus o.a. herkeuringstraject bij RDW. Eerst een herkeurings-beoordeling op keurstation waarbij herkomst van je motor ook bewezen/aannemelijk gemaakt moet zijn.
Toen ook naar testcircuitlocatie in Lelystad verwezen voor 2 aanvullende tests.
Remmen + geluidsniveau ivm remmenupgrade voorzijde van Audi TT 8N3 312mm en een aftermarket uitlaat.
1e uitlaattest gefaald en nog eens terug geweest met OEM uitlaat, OEM luchtfilterbak enz.
Ben je ook een zak knaken verder maar is het wel goed geregeld… ;)
Mooi werk Rick! Het staat er strak bij en origineel is het zeker.
Gaaf zeg @rickvdv90! Je ziet gewoon dat er veel passie in zit en werk aan is besteed. Veel plezier ermee!
Erg leuk project, kan je trots op zijn.
Mijn eerste indruk was eigenlijk direct ‘McDonalds parkeerplaats’.
.
Maar als je wat beter kijkt komt dat vooral door die knakerige velgen, de rest is gewoon strak uitgevoerd.
Iets chiquers eronder en deze gewaagde kleur is opeens cool ipv petje.
Zoveel mensen zoveel smaken zullen we maar zeggen. Het is een originele set Momo Tuner velgen in 17″ 8j rondom.
Weer eens wat anders dan de zoveelste set BBS, rotiform, 3dsm enz. :)
Project waar duidelijk een hoop tijd en liefde in is gaan zitten. Als zodanig kan ik het wel waarderen. Maar mijn cup of tea is het niet.
Ik ben blij dat jij er blij mee bent
Ik vind hem tof. Je hoeft niet dezelfde smaak te hebben om iemands moeite te waarderen. Ik was zelf wel voor originele Ibiza koplampen gegaan bijvoorbeeld IPV deze aftermarket units, maar dat is mierenneuken in de marge.
Ik heb niets met het merk Seat, maar dit is echt heel netjes gedaan. Die wrap (lees: die kleur) ziet er echt vet uit. Alles straalt ‘liefhebbersauto’ uit.
Wat ik me wel afvraag @rickvdv90: heb je de RDW herkeuring eerst laten doen en daarna pas de aftermarket verlichting gemonteerd? Ik kan me haast niet voorstellen dat de huidige set v+a een EU typegoedkeuring hebben.
Ik heb sowieso wel moeite met aftermarket led/xenon, aangezien het negen van de tien keer een verkeerd lichtbeeld en daarmee een hoop hinder voor de overige weggebruikers oplevert.
Verlichting heb ik pas na de herkeuring aangepakt.
Koplampen zijn aftermarket DRL koplampen met E-keur. Hier heb ik echter wel de DRLs bicolour gemaakt en wordt aangestuurd met Ghozt V5 modules om dynamisch knipperlicht en switchback naar DRL te verkrijgen, die functionaliteit zit daar standaard niet in.
Bij activeren dimlicht dimmen de DRLs ook naar stadslichtniveau.
Dimlicht zelf is LED maar wel in projectorlens om een scherp lichtbeeld te verkrijgen. ;)
De bicolour DRLs kunnen ook een tesla-ish show mode trucje nu. ;)
Koplampen zijn voor APK ook geen issue.
Achterlichten is grotendeels zelfbouw o.b.v. originele achterlichten. Ik heb het zo netjes mogelijk geregeld qua functionaliteit om aan de regels te voldoen maarja formeel gezien valt er wel wat van te zeggen omdat er sowieso aan geknutseld is.
Vooralsnog op de weg geen vragen over gehad tot nu toe. Ik vervang ze voor APK wel met origineel setje.
Dit moet gezegd worden; voor een zelfbouwklusje zien die achterlichten er ontegenzeggelijk fraai uit.
Dankje!
Achterlicht units bestaan deels uit RGBW LED strips en per unit 2 fellere RGBW LED modules om remlicht mee te maken. 3e remlicht bevat ook zo’n RGBW strip. Alles is pixelgestuurd en wordt tezamen aangestuurd door een Blueghozt module die veel standaard verlichtingsfuncties kan maken (startup/shutdown sequence, dynamic blinkers, switchback effecten enz.). Ook kan ik enkele van de RGBW strips in de binnenunits die normaliter rood zijn laten switchen naar wit tbv reverse light.
Dit is nl. allemaal in zones verdeeld en per zone kun je weer bepalen naar welke triggers geluisterd moet worden. Mooi systeem!
Ook heeft de Blueghozt leuke show animaties met controle over type effect, snelheid, kleurtjes enz. maar dat is gewoon leuk voor de show, niet voor op de weg uiteraard.
Om het een beetje een degelijke look te geven heb ik een deel van het originele plastic binnenwerk weggedremeld, daarna alu plaatjes op maat geknipt met blikschaar en er in gekit en binnenwerk daarna zwart gespoten. Vervolgens zitten de LEDs in (buigbare) alu profielen met semi transparante diffuser covers en zijn de buitenste kappen lichtjes gesmoked.
Vind het een erg leuke kar om te zien. En wetende, dat er 220 peekaa uit komt zal-ie ongetwijfeld ook feestelijk rijden. Ook de kleur van de wrap is erg goed gekozen, staat de oto helemaal prima. En natuurlijk complimenten, dat je je de moeite hebt getroost om alles bij de RDW goedgekeurd te krijgen. Kortom : topprojectje !
Dankje! De 1.8 20vt laat zich makkelijk opfokken dus je kan het zo gek maken als je wilt maar vind het nu vlot genoeg. Heb nog wel een k04-001 turbo op de plank liggen…
Belangrijkste vind ik dat alle administratie geregeld is, dus de motorswap-boel op kenteken geregistreerd en ook iig verzekerd. Dat gaat ook weer helpen met de verkoopwaarde wanneer hij weg zou gaan naar een nieuwe eigenaar.