Nissan R390 GT1
De ultieme Nissan? In mijn optiek wel.
Volgens het reglement van het GT1-kampioenschap moest van de ingeschreven racewagen ten minste één straatauto bestaan. En zo ontwikkelde Nissan de straatlegale R390. De auto werd echter nooit verkocht. De fabrikant hield het model zelf en toont hem in zijn museum in Zama (Japan). Van de race-uitvoering bouwde Nissan liefst acht exemplaren in 1997 en 1998. De in het Louwman Museum getoonde R390 is een GT1 die na zijn deelname aan de 24 Heures du Mans in 1998 is aangepast tot straatauto. Hij is in handen van de toenmalige R390-coureur, voormalig Formule 1-rijder Erik Comas. De restauratie nam zo’n twee jaar in beslag. Liefst 95% van de onderdelen komt nog altijd overeen met de raceversie. Tot de 5% afwijkende delen behoren de deuren, voorruit, koelsysteem en bekleding. De R390 is vervaardigd rondom een carbon fibre monocoque en een centraal geplaatste dubbelgeblazen V8-motor met een sequentiële zesversnellingsbak.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.