Bugatti EB110 SS
Mijn favoriete na-oorlogse Bugatti. Ik heb veel meer met het vooroorlogse Bugatti dan met het moderne Bugatti.
De EB110, geïntroduceerd in 1991, markeerde de heropleving van het iconische merk Bugatti, nu in Italiaanse handen met betrokkenheid van niemand minder dan Ferruccio Lamborghini. Gevestigd in Supercar Valley nabij Modena, dicht bij Ferrari’s thuisbasis, werd de EB110 precies 110 jaar na de geboorte van Ettore Bugatti onthuld. Van 1992 tot en met 1995 werden slechts 136 EB110’s in Campogalliano gemaakt, waarvan precies 30 in de hier getoonde Super Sport-variant. Deze potentere uitmonstering beschikt over een carbon fibre chassis en bodypanelen vervaardigd door Aérospatiale, wat hem 200 kg lichter maakte. De 3.5 V12-motor met liefst vier turbo’s leverde 50 extra paardenkrachten, waardoor de sportcoupé in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/h sprint en een topsnelheid van 355 km/h haalt. De Super Sport onderscheidt zich door uitgebreid gebruik van koolstofvezel, een vaste spoiler, vijf ronde luchtgaten in het zijpaneel en specifieke BBS-wielen. Na het faillissement werden zes auto’s uit resterende onderdelen gebouwd en verkocht onder de merknaam Dauer EB110.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.