Alfa Romeo Junior Zagato 1300
Zo te zien gisteren uit de fabriek gerold. Bizar mooi gerestaureerde Junior Z. Prachtige wigvorm, schitterend front met dat plexiglas en die horizontale sleufjes die geen doel lijken te hebben, en niet te vergeten de draaddunne raamlijsten. Tegenwoordig zijn die een halve meter dik. En dan nog die hooggeplaatste versnellingspook, en tenslotte de scherpe vouw in de motorkap om plaats te bieden aan de ruitenwisser. En dat alles is al 53 jaar gelden gemaakt.
alfaqv zegt
Prachtig, al vind ik de 1600 met een iets langere kont net even beter in balans en mooier.
Dat waren nog eens tijden!
roverbmwdriver zegt
Helemaal mee eens. Maar help me even: ik zie het verschil aan de achterzijde tussen een 1300 en een 1600 niet 123
alfaqv zegt
Je moet het an profiel bekijken, een 1600 heeft een iets langere kont en een heel subtiel wigje aan het einde om iets meer downforce te creëren. Waar je het aan kan zie is de afstand tussen de tank klep en de achterkant van de auto. Bij een 1300 zit hij aan de rechterkant bijna tegen de achterkant, bij de 1600 aan de linkerkant en dan zie je het verschil in lengte. Je praat over een paar cm.
Overigens, interessant genoeg, zijn er van de 1600 maar 402 gemaakt en rijden er heden ten dage nog maar de helft ervan rond omdat de meeste gebruikt werden voor racen. Ik heb zelf een tijdje er eentje gehad, oorverdovende herrie op snelweg tempo, maar wat een wegligging voor een auto uit 1972. Wel altijd met het achter raampje open rijden!
Kuifje zegt
Ontzettend gave wagen, topspot!