Peugeot 301 D
Geproduceerd door Peugeot van maart 1932 tot september 1936, in diverse varianten, namelijk 301 C, 301 M, 301 T, 301 L, 301 CR, 301 LR en tenslotte 301 D. En daarbinnen nog talloze carrosserie-varianten. Van de D zijn de meeste gemaakt, iets meer dan 30.000 stuks. In totaal verlieten circa 70.500 exemplaren de fabriek. De “D” in de type-aanduiding heeft overigens niets te maken met het motortype. Het is dus geen diesel maar gewoon een benzinemotor. De 301 D is het meest gestroomlijnde model. Dit exemplaar is uit juni 1935. De eigenaar heeft hem in 1994 in zeer roestige staat uit Frankrijk gehaald en in 5 jaar tijd in deze staat gebracht. Hij gebruikt hem maar heel sporadisch. De auto heeft 3 versnellingen en loopt max 100 kmh. Een ritje naar Frankrijk bijvoorbeeld gaat dus erg lang duren. Er zitten altijd mooie details aan deze auto’s, zoals de suicide-voordeuren, de deurscharnieren die een heel eind buiten de carrosserie steken, de piepkleine elektrische ruitewissertjes. Het leukste detail aan deze auto is de 5e deur. Die was niet standaard. Er was wel een kofferdeksel waarop het reservewiel was bevestigd. De 5e deur plus het afwateringsgootje erboven is in WOII gemaakt, omdat de Duitsers alle personenauto’s in beslag namen. Als je een bedrijfsauto had, dan mocht je hem houden. En met deze 5e deur was de 301 een bedrijfswagen. Met dank aan de eigenaar voor het verhaal en de foto’s.
thomcarspotter zegt
Tof verhaal, en fijn vastgelegd! Leuke spot!
wouter070 zegt
Prachtig!