LoWagon
Heerlijke verlaagde ratwagon die ik van de week in Buitenveldert spotte! Je zit hier te kijken naar een *adem in* Rambler Classic 770 Cross Country wagon *adem uit* Rambler was 1 van de voorlopers van AMC. In Nederland werden enkele Ramblers destijds verkocht, als Renault Rambler. Deze Rambler is letterlijk en figuurlijk een wirwar aan cijfers. Allereerst de 770: Dit heeft niks te maken met de motor die erin ligt. 770 was gewoon Rambler’s manier om te zeggen, dat dit t topmodel is. Vervolgens het kenteken. Het RDW geeft aan dat dit een origineel Nederlandse auto is, die in 1969 op kenteken is gezet. Wat ik wel heel bijzonder vind. Deze Rambler komt daadwerkelijk uit 1966, dank aan @thomcarspotter voor zijn hulp. Heeft deze Rambler nou eerst 3 jaar in een Nederlandse dealer gezeten, alvorens hij dan pas op kenteken is gezet? Daarnaast is er nog een reden voor press x to doubt: In 1969 was de Rambler al opgevolgd door de AMC Rebel, sinds 1967 te weten. Tenslotte zegt t RDW dat deze Rambler een 4.1 liter V8 heeft met 160pk. Dat is, afhankelijk van de setup van zijn carbs 40 tot 55pk minder dan stock. Deze motor is een swap uit een andere Rambler uit 1956-1961. Een Rambler Classic met V8 kwam affabriek met een 4.7 liter V8 die 198pk output
joosstra zegt
Altijd interessant, dit soort buitenbeentjes. En het zou best kunnen dat hij 3 jaar bij de dealer heeft gestaan > zie het verhaal over de Lotus Evora vandaag in Autoblog. Overigens stond hij vorig jaar op Marktplaats te koop via een veiling > https://www.kentekencheck.nl/kenteken?i=81-05-GE
appeltje zegt
Dat verschil van drie jaar is inderdaad wel opvallend. De RDW heeft in ieder geval wel vaak moeite met technische gegevens voor geïmporteerde klassiekers, zoals een motorvermogen dat niet klopt. Dat heeft vaak ook wel te maken met de zeldzaamheid, d.w.z. al beschikbare gegevens. Misschien is het mis gegaan op het moment dat de RDW het gedigitaliseerd heeft.
thomcarspotter zegt
Vreemd geval! Wel een leuke spot, ratrods zijn wel tof!