Mijn (project) auto
Mijn eerste project auto: Een ‘92 Mitsubishi Galant GTi.
Een auto aanschaffen in een ander vreemd land kan nogal een avontuur zijn, heb ik gemerkt bij de aanschaf van mijn eerste project auto.
Je moet uitzoeken welke websites je moet hebben. En daarna een keuze maken welke auto je wilt hebben en dat is voor mij persoonlijk een zeer lastige keuze. Zeker gezien mijn zeer ruime interesse in merken, modellen en het grote aanbod.
Wat wel vaststond is dat het iets aparts moest worden. Iets wat niet op elke hoek van de straat is te vinden. Tegelijkertijd besefte ik ook tijdens mijn zoektocht dat het niet te zeldzaam moest zijn want anders zouden de onderdelen te moeilijk te verkrijgen zijn. Dus vielen al snel de Europese en Amerikaanse merken af, gezien het feit ik in de Filipijnen aan het zoeken was. Het zijn vooral Japanse auto’s die in de Filipijnen rondrijden.
Japans dus. Ben altijd al fan geweest van Japanse auto’s en was zeer tevreden met mijn Honda Civic EG die ik zo’n 20 jaar geleden had. Al snel raakte ik bevriend met een Filippijn die een Honda Civic EF heeft. Ik was, zijn gaaf uitgevoerde Civic, aan het bekijken toen zijn vader aan mijn vroeg wat ik aan het doen was. Ik zei: wat een gave auto, is die van u? Het bleek de auto van zijn zoon te zijn en in de avond kwam ik terug en ontmoette zijn zoon. Meteen ontstond er een vriendschap mede door onze interesse in auto’s.
Ik heb hem naar meerdere carshows en carmeets meegenomen. We zijn onder andere naar een Honda EF meet geweest, Toyota Corolla AE92 meet, Mitsufest en zijn jongensdroom: het Clark International Cirquit, hij heet zelf ook Clark.
Maar goed ik dwaal af. Tijdens al die meets en carshows veel Filipijnse autoliefhebbers leren kennen en de lokale autocultuur beter leren begrijpen. Het viel me op dat het vooral Honda Civic’s EG/Fit’s en Toyota Viossen te vinden zijn op de shows.
Uiteindelijk had ik een soort van shortlist: Nissan Cefiro A31, Toyota Crown S110 en de Mitsubishi Galant VR-4.
Drie hele verschillende auto’s. Een goede Cefiro bleek lastig vinden, de VR-4 onmogelijk en de Crown die komt later weleens als ik wat ouder ben. Dus toen mijn ogen gericht op de Galant GTi. Meerdere bekeken, zelfs 1 met turbo en intercooler, en 1 waarbij ophanging afbrak tijdens de eerste meters van de proefrit. Ook nog een Eclipse proefgereden waarbij de motorsteun afbrak.
– [ ] Het is dus uiteindelijk deze lichtblauwe geworden. Gekocht van een ietwat oudere man met ook een passie voor auto’s. Maar ook allerlei reclame prullaria zoals asbakken, posters, blikjes etcetera, net als ik. Ik kreeg dan ook een blik van Marlboro van hem bij de aankoop van de Galant. Een mooie aanwinst voor mijn verzameling.
Waarom de Galant? Ik vond het altijd al een stoere wagen met toch een beetje een sharklook. Niet zoals de 7gen Galant of de BMW 6-serie maar toch. Tegelijkertijd vind ik de achterlichten toch ook wel gaaf en heeft ie toch wel een ietwat agressieve look. Er is in de Filipijnen genoeg onderdelen voor te vinden maar tegelijkertijd is hij toch bijzonder in de GTi trim. Het heeft een rally achtergrond, mijn droom auto is nog steeds de Lancia Intergrale maar de 4G63 heeft ook vele successen geboekt al dan niet in de lichtere Lancer. @willeme vindt dat deze wagen de GTi badge niet waardig is en @jaapiyo vind de overhang waarschijnlijk te groot maar ik ben er ondertussen van gaan houden.
De Galant is ondertussen voorzien van:
– Carbon fiber motorkap met VR-4 luchtroosters
– Recaro Ralliart stoelen (zeldzaam)
– OZ design Enkei velgen
– K&N openlucht filter
– Custommade Stainless Steel headers
– Upgraded aftermarket camshaft pulleys
– Momo stuur
– Momo pook
– Custommade stainless steel straight pipe met een dikke muffler
– Koni adjustable suspension
– Unichip
– VR-4 turbo stickers (die gaan er meteen af zodra ik hem laat spuiten) die zaten er al op bij aankoop helaas.
– Custom painted cilinder head cover. Zelf gedaan met behulp van een Chris Fix video.
– Koplampen en mistlampen van de VR-4
– Aftermarket lampen in de gril
– Achterbak compleet van roest ontdaan en opnieuw gespoten.
Ik heb na maanden zoeken een Galant GTi expert gevonden en die is er nu mee aan het werk. Er moet een andere versnellingsbak in en dan is de Galant onderhuids als het goed is helemaal ok.
De plannen voor de toekomst:
– Kakimoto muffler en wellicht compleet uitlaatsysteem
– AP Racing remsysteem
– Turbo/intercooler
– Volledige repaint waarschijnlijk donkerpaars
– Enkei, Rotiform of OZ velgen
– Interieur upgrade met veel alcantara
– Momo deep dish stuur
– Nieuwe Carbon fibre motorkap (de huidige kap is met zo’n 150 km/u opengeklapt) met hood clips deze keer. Dacht altijd dat die clips meer voor de show waren. Lekker naïef.
– PIAA lampen op de gril
– Soundsystem
– Stickers voor wat extra PK’s
– Etcetera
Wachtend op: mooi verhaal, lekker kort ook comments.
@grasvreter hier mijn Galant!
graafke zegt
Leuk project! Dank voor het delen!
creative zegt
Top!
flik2punt0 zegt
Wat een leuke wagen zeker zo aangepast aan jouw behoeftes
kennone zegt
Gaaf!, heb een Lancer Evo van dat bouwjaar gehad. Mooie auto’s voor die tijd????
toniominestrone zegt
Leuk dat je zo enthousiast kan worden van zo’n hok.
carfreakjim zegt
@toniominestrone: Hoe bedoel je hok. Hij ziet er nog goed uit, zeker voor zijn leeftijd. En het is ook nog eens stuk unieker, en in mijn ogen leuker, als de zoveelste project vw golf.
emping zegt
@carfreakjim: tonio is een narcistisch person die alleen van zijn eigen BMW warm lijkt te worden. Geen aandacht aanbesteden.
emping zegt
@carfreakjim: thanks! Ben er zelf ook zeer blij mee.
tortuga zegt
Zou niet mijn keuze zijn, maar woon dan ook niet in de Fillipijnen, en dus snap ik u verhaal volledig. Wel lekkere mods al. Ben heel erg benieuwd wat gaat komen, zeker naar mijn auto vodeo op de hoofdpagina ( ? ). Veel plezier er mee @emping en zeker met zo veel enthousiasme geschreven doe beschrijving kan me zo inbeelden dat er heel de tijd een big smile bij was ?