Nieuwe aanwinst. Toyota iQ 1.4 turbodiesel 2009.
Mijn nieuwe aanwinst vanaf vandaag 26 oktober 2019. Toyota iQ 1.4 turbodiesel 90pk met 6bak uit 2009.
Heb ook nog een in zeer goede staat verkerende Audi B5 1.8 S4 uitgevoerd maar die gaat in de verkoop. Was er al een tijdje naar op zoek ivm lage kosten voor de lange afstanden die ik rij, maar wilde nog wel comfort.
Ligt goed op de weg, stil, krachtig en super zuinig. ongev 1 op 28 gemiddeld.
Met de neerklapbare leuningen op de achterbank nog best veel ruimte voor bagage. In gewone stand passen er makkelijk 3 volwassenen in en 1 kind.
Dit omdat het dashboard zo slim is gemaakt, dat de bijrijder verder naar voren kan om ruimte te maken voor de achter passagier. Draaicirkel is gigantisch klein, ideaal in krappe ruimtes, of bv bij keren.
Niet veel opties, wat elke iQ heeft plus dan ijskoude airco en Pilot 4300K xenon.
Staat al op zgan Continental winterbanden.
db14 zegt
Veel veilige kilometers! Ik zou toch voor de Audi gaan.
sanderm3 zegt
@db14: kopen? Haha ik heb hem nu 5 jaar, maar moet sinds een paar maanden 100km per dag rijden, en dat is gewoon niet slim meer zo. Er staat ook al 266.000km op de teller. De iQ heeft er 179.000 dus kan nog wel poosje mee. En de aanschafprijs was dermate laag dat ik vanaf nu rond de 1500 a 2000euro per jaar in mn zak hou.
romeoalfa zegt
@sanderm3: 179.000km is niet niks voor zo’n klein naaimachinetje..
Wel een gaaf wagentje en een stuk moderner dan de Audi.
fanboy zegt
@romeoalfa: Zo’n 1.4 hoeft niet heel hard te werken. En heb nog een Yaris gehad met 300.000km, motortje wilde nog prima ondanks dat die wel hard heeft moeten werken.
rotjeknor66 zegt
@sanderm3: voor die 2000 euro per jaar zou ik toch veel liever in de Audi blijven rijden, dan deze koffiemolen, anyway veel veilige kilometers ermee.
kuifje zegt
Leuk bakkie hoor! Het verbaasde me wel dat de iq een achterbank heeft xD
sanderm3 zegt
@kuifje: dank je. Ja het is echt een 3 plus 1 (kind). Komt door de slimme constructie met lange wielbasis en de tank onder de achterbank.
serialchiller zegt
@sanderm3: geniet van je nieuwe aanwinst!
davelepeef zegt
Ik heb geen ervaring met een IQ maar als je veel km’s (op snelwegen?) maakt snap ik niet dat je in deze klasse shopt. Ik zou de balans persoonlijk minder op kosten laten wegen en iets meer op comfort en veiligheid richten.
sanderm3 zegt
@davelepeef: Dit rijdt juist comfortabel in vergelijking met bv een aygo. Veel beter geïsoleerd en rijgedrag. Duurdere materialen in het interieur etc. En veiligheid, de iQ heeft 5 sterren NCAP.
davelepeef zegt
@sanderm3: ik heb het ook absoluut niet over een Aygo :)
sanderm3 zegt
@davelepeef: ik gaf maar een voorbeeld. Maar ik heb het juist vanwege de kosten moeten doen. De aanschafprijs was doorslaggevend, mn budget was niet groot. En denk dat dit voor mij de beste oplossing was. Heb van alles afgewogen tussen diverse auto’s. Zoals o.a. een smart van na 2007 of bv een Suzuki alto Nissan pixo etc. Heb ook in van alles proef gereden maar de iQ past toch als totaal plaatje het beste bij mijn situatie.
sntial zegt
@davelepeef: haha
jeebee zegt
@sanderm3: die 5 sterren zijn wel antiek! Ik heb er wel eens 1 gereden, leuke auto, maar ik werd er wel wat claustrofobisch van ;-) veel fijne km’s gewenst!
serialchiller zegt
@davelepeef: heb je al eens gereden met een iQ? Ik kan je uit ervaring vertellen dat het bijzonder fijne auto’s zijn voor zowel korte als lange afstanden. Als je de ruimte niet nodig hebt is dit eigenlijk alles dat je nodig hebt. In de tijd dat ik hier zelf mee heb gereden had ik een vriendin en schoonmoeder van beide ongeveer 1,55m “groot”. Door die twee links achter elkaar te zetten werd het zowaar mogelijk met zijn 4en hiermee op stap te gaan.
davelepeef zegt
@serialchiller: nee eigenlijk niet. Ik kan me voorstellen dat het qua zit, en ruimte achter het stuur prima is, maar per praktisch per definitie is een auto met langere wielbasis en wat meer massa een meer comfortabele auto. Dat is eigenlijk waar ik op doel. Volgens mij is de IQ voor z’n klasse vrij duur en relatief sterk op comfort afgestemd, maar ik kan me niet voorstellen dat het wint van twee klasses hoger wat volgens mij voor dezelfde prijs wel te koop is. Bijvoorbeeld een Astra??
Volvo_440_turbo zegt
@davelepeef: er zijn hier en daar wel kleintjes die echt comfortabel zijn om lange afstanden te doen hoor, zelfs comfortabeler dan sommige grotere auto’s. Zo ken ik een meid die 300000 km met een Smart diesel heeft gedaan in enkele jaren tijd, bijna wekelijks reed ze naar München…
davelepeef zegt
@Volvo_440_turbo: er zijn ook mensen die voor de lol grote objecten in hun kont stoppen maar dat wil niet zeggen dat het in het algemeen een fijne beleving is…
bierbuik zegt
Altijd al een geinig karretje gevonden, zal ook best leuk rijden nog met een 1.4 turbodiesel!
sanderm3 zegt
@bierbuik: kun je wel zeggen, 90pk op amper 900kilo wil best vooruit. En na een kuurtje bij een chiptuner kan dat 115pk pk en 230nm worden.
sanderm3 zegt
@sanderm3: 250nm correctie
Volvo_440_turbo zegt
@sanderm3: kan ik me wel inbeelden, net hier een Colt 1.5 Did 95 pk, 1000kg gekocht voor de vriendin, ding gaat in geen 10 sec naar de 100, best een vinnig autootje, dan moet jou Aygo nog sneller zijn… Dat zijn dan prestaties richting menig grotere diesels. Niets om je mee te schamen dus.
techniekmeneer zegt
Nooit bij stilgestaan dat deze ook met dieselmotor geleverd zijn. Leuk bakkie, verstandige keuze.
sanderm3 zegt
@techniekmeneer: dank je. Ben er ook erg blij mee. Voorbeeld, een vw polo bluemotion met 1.2tdi heeft 75pk en 5 bak en rijdt al best soepel cq lekker, en is stil zwaarder en duurder in aanschaf. Dan kun je wel raden hoe dit blokje met 6bak presteert in zo’n kleine auto.
por100 zegt
@sanderm3: die 6bak is idd een goede indicator dat men niet heeft beknibbeld. Vind zelf mijn vorige auto (corsa d, 1.3 cdti) ook best prima voor budget lange afstand kilometers: lange wielbasis (slechte draaicirkel FYI) dus stabiel op hoge snelheid (140-150 cc), redelijk zuinig (1 op 23 realistisch), maar het comfort is stuk minder met slechte isolatie en dus een 5bak.
Dus dat heeft de IQ goed voor elkaar. Veel veilige km’s!
alcantara zegt
Qua acceleratie ga je er iig nauwelijks op achteruit, het zijn beide langzame hokken
johnhert zegt
@alcantara: Ah, en hoeveel Amg’s etc. heeft u op de oprit staan ?
silverarrow zegt
@johnhert: alcantara mag graag afgeven op andermans blik. Dat hij zelf in een afgetrapte, oude dweil rijdt zal ‘m wel wat zuur maken.
alcantara zegt
@Silverarrow: Nee hoor, geef altijd mijn eerlijke mening. Als ik het een gave bak vind geef ik het ook gewoon aan. Zelf rij idd in een afgetrapte 328Ci rond, ben wel op zoek naar een opvolger maar liefst wel 200pk minimum dan. iq is dus geen optie
menno458 zegt
Heb je deze geïmporteerd? Ik zie dat ze behoorlijk zeldzaam zijn, er staat geen een diesel te koop in NL
rolov zegt
@menno458: stonden er een of 2. Ik heb er ook naar gekeken. Deze is dus 1 van die 2 ?
kennone zegt
Deze moet je tunen. Dan geeft hij er serieus gas op??
sntial zegt
S4 uitgevoerd ?
m90maik zegt
Leuk die 5 sterren, maar bij een botsing met 120 km/h is je achterbank je kreukelzone, bij een botsing van voren zit je zelf behoorlijk opgevouwen. Ikzelf zou er niet comfy mee rijden op de snelwegen
jpsienen zegt
Gaaf en leuke pk-nm/ gewicht verhouding! Maar comfortabel..?
monaco zegt
Echt een lekker bakje is dat, heb er jaren 1 gehad als stads auto, nooit problemen, en het voelt alsof je gewoon in een grote auto zit.
sabrerator zegt
Mijn zwager is nu aan zijn tweede iQ toe.
De eerste ging total loss op een boom en met minimale bijleg op het verzekeringsgeld heeft ie nu een andere.
Hij is er altijd helemaal wijs mee. Hij rijdt er liever mee dan de X-Trail die ze ook hebben.
kimhung zegt
Leuke bak. Ben ook naar aan het kijken maar dan de benzine variant. Veel veilige kilometers???
johnhert zegt
@kimhung: Benzine is ook prima, niet voorruit te branden en heeft maar één grote kwaal. De originele koppeling. Bij mij zorgde deze bij 80.000km voor een zeer hinderlijke trilling rond 2.000 toeren. Na het vervangen van de koppeling weer stil. Verder een fantastisch karretje met in die van mij alle luxe. Half leer, stoelverwarming, navi, carkit, muziek via bluetooth, regen- én lichtsensor etc. Oja, zorg voor de beste banden die er te krijgen zijn, in deze maat is het verschil 1 diepvriespizza per band wat je kan besparen. Maar door de korte wielbasis wil de achterkant bij nat weer en oneffenheden een stapje opzij doen.
fuxhound zegt
Heb je meer informatie over de Audi? Ziet er nog een mooi exemplaar uit.
Veel plezier gewenst met de nieuwe aanwinst. :)
b088y zegt
Heb ook een paar jaar in een IQ gereden.
Als ik tot 100km per dag moest rijden en ik had geen gezin, zou ik zo weer voor een Iq kiezen!
De benzine uitvoering is trouwens niet heel zuinig voor korte afstanden, maar met snelweg erbij is 1 op 18-20 prima haalbaar.
De auto’s die Nederlands zijn geleverd hebben rondom remschrijven, de aspiration uitvoering, heeft navigatie, 8 Pioneer speakers + standaard subwoofer onder de stoelen, keyless entry, etc. Vergelijkbare luxe vind je 10 jaar later nog amper bij de concurrentie in deze klasse .
amghans zegt
Geinig karretje met maar één groot nadeel : als je langer bent dan 1,85 zit je met je kranium tegen het dak.
johnhert zegt
@amghans: Zelf 1.90 en geen enkel probleem… Wel moet je goed bukken om een stoplicht te kunnen zien…
amghans zegt
@johnhert: Hebbie een bochel ? Toegegeven : ik ben nog langer, maar niet eens zo heel veel. Ik kan er niet rechtop inzitten, met geen mogelijkheid.
maartenoosterbaan zegt
Hoezo slimste….? Staat nergens bij wat het iQ is….
janmetdelangeachternaam zegt
Vandaag geleerd dat dit dus een enorm fijne auto is volgens de reacties. Misschien ook niet zo gek dus dat Aston Martin hier een rebadge op heeft gedaan
moveyourmind zegt
Wel gaaf als je bedenkt dat dit eigenlijk een poor man’s Aston is… Ook al is de Cygnet in feite een rich man’s Toyota…
Hoe dan ook, ik vind het wel een gaaf ding. Leuker om te zien dan de Smart Fortwo, en volgens mij zit je er net iets minder hoog in. Dat het een zeldzaamheid is maakt het alleen nog maar leuker.
cappie zegt
Nou Sorry je verkoopt je Audi om in deze kattenbak te rijden? Dan had ik wel naar een andere soort auto wezen kijken als je een andere ging kopen.
robin147gta zegt
@cappie: er staat naast de titel van Autoblog een heel stuk tekst van de uploadert. Misschien moet je dat eens lezen!
burger zegt
Klinkt als een economisch verstandige keuze zo een kleine diesel. Maar comfort met zo een korte wielbasis dat moet toch tegenvallen. Oneffenheden in het wegdek komen toch echt wel harder binnen dan bij een langere wielbasis lijkt me.
basman147 zegt
Veel plezier met je nieuw aanwinst! Slim om een kleine auto te gebruiken voor lange afstanden, wat je niet meesleept verbruikt ook geen brandstof. Ik blijf het jammer vinden dat ze dit platform zo weinig hebben gebruikt (te duur). Een IQ is 3 meter lang, en een Aygo 3,5 meter. 25 cm extra voor de achterbank en 25 cm voor de bagageruimte en je hebt een behoorlijk ruime auto. Een b-segmenter is 4 meter lang, stel je deze auto voor met 1 meter extra binnenruimte?. Ik geloof dat de ontwerper van de IQ dan ook zat de denken aan een 7zitter mpv van minder dan 4 meter. Ok, het had er niet uit gezien, maar dat zijn slechts details(Fiat Multipla says hi?).
silverarrow zegt
De A4 lijkt een mooie auto, die ben je vast zo kwijt. Met lange afstanden is zo’n zuinige IQ een prima auto en met 90 pk kun je meer dan voldoende meekomen met het verkeer.
sanderm3 zegt
UPDATE: de iQ is al weer weg. Bleek mee gerotzooid te zijn wat ik totaal niet verwacht had gezien de historie die bij de auto zat. Bleek teruggedraaid te zijn en linksachter in elkaar gezeten te hebben (wat van buiten niet te zien was). Heb hem weggedaan met minimaal verlies, dus maar weer op zoek naar wat anders..
amghans zegt
@sanderm3: If it’s too good to be true (qua prijs) . . . Enfin, nog min of meer tijdig terug kunnen draaien, da’s positief.
sanderm3 zegt
@amghans: het is dat ik ver heb kunnen afdingen bij de vorige eigenaar, omdat hij in de weg stond bij hem ivm verhuizing en auto van de zaak. Anders was t een dure grap geweest
moveyourmind zegt
@sanderm3: Jammer. Hopelijk heb je niet teveel leergeld hoeven betalen. Is een Audi A2 trouwens niets voor jou? Heb je toch een redelijk zuinige én volwassen auto.
lefty00 zegt
Hoe ben je er achter gekomen dat er mee gerommeld was? Als je dat in eerste instantie niet opgemerkt hebt.
sanderm3 zegt
@lefty00: de achterbumper had een klein scheurtje, dat wist ik vooraf. Ben naar een goede schade hersteller geweest, die liet mij na t verwijderen van de bumper en een paneel zien hoe het daarachter eruit zag.. En aangezien t een import auto was (kan ook niet anders met een diesel), was er sowieso geen NAP. de gestempelde boekjes inclusief facturen deden ook niks vermoeden. Maar heb toen een uitdraai van de nap gekregen en daar zag je dat hij was terug gedraaid. Stond bv op 178K ruim anderhalf jaar geleden, bijna anderhalf jaar later op 175k… Toen dacht ik, weg ermee
turbodavid zegt
Wat leuk. Wij hebben er zelf ook twee. De snelste (met de 1.33 uit de Yaris) en de meest luxe van Nederland, beide met een cvt automaat. Ooit ingeruild voor een A6 toen die weg moest, en hoewel een IQ niet hetzelfde is (bij lange na niet) zijn het twee geweldige autootjes. Ik durf bijna te zeggen de beste ooit gemaakt (sarcasme ;) ). Maar de auto’s zijn luxe (glasdak, leer, keyless go, stoel verwarming enz), super comfortabel, zuinig en onbreekbaar. Het blijft toch Toyota. In twee jaar tijd alleen maar wat remblokjes en olie vervangen. De IQ is bij ons al, afgeladen met bagage, de Alpen over geweest en heeft ons in een dag tijd comfortabel en zonder problemen naar Polen gebracht. Eigenlijk kan ik het iedereen aanraden, al blijft een A4 natuurlijk wel mooier, qua gevoel dan ;).
Veel plezier met de aankoop! Weet zeker dat je er veel plezier aan gaat beleven. Al is het maar omdat je daadwerkelijk overal kan parkeren
amghans zegt
@turbodavid: Misschien de ‘UPDATE’ van gisteren nog even lezen…