Zo worden ze niet meer gemaakt. Wat had je vroeger een groot aanbod aan topmodellen. Je kon nog a la carte bestellen. Momenteel is het alleen nog maar Duitse kost. Toch een verarming..
@ibssr: dat zeg je nu wel, maar toch verbaas ik me -momenteel in Frankrijk- over de chique Citroen /DS’en die hier rondrijden. Zo kom ik ze in Nederland niet snel tegen.
@pallas: @davelepeef bedoelt de nieuwe DS modellen denk ik. Kunnen zeker chique zijn. Maar de gemiddelde nederlander heeft of geen smaak of kiest met de portemonnee.
@pallas: Staat helaas nog altijd niet in verhouding. In totaal rijden/staan er ongeveer 5000 ID’s/DS’en in Nederland. Denk dat Oldtimerregeling er ook iets mee te maken heeft. In Nederland zijn er naar verhouding ook meer Amazons, Giulia’s, w123’s, etc. Maar het straatbeeld veranderd er niet noemenswaardig door.
@posthumus: met 8,5 miljoen auto’s zijn die klassiekers ook maar een minderheid. En de meesten gaan er ook nog eens niet de snelweg mee op, die spot je alleen op een zondagmiddag met mooi weer op het platte land.
@emping: ga je nu een moderne auto met een auto uit 1973 vergelijken???
De RR-en uit ‘73 waren net zo betrouwbaar.
Een Maybach bestond toen al heel lang niet meer??♂️
@emping: Klopt, ik heb (had) een fortuin in mijn DS gestopt, alles ,elke bout omgedraaid en toch viel dat kreng om de haverklap in panne. Mijn goesting heeft een knauw gekregen. Nooit meer, alleen mooi om naar te kijken.
Ik heb ambivalante gevoelens erbij. De belijning is subliem en het heeft een originele Maserati motor maar het is geen “klassieke” sportauto maar eigenlijk meer een coupe uitvoering van de DS.
Geef mij maar een Montreal of een 3.3 CSL of een 450 slc 5.0
Schijnt een drol van een auto te zijn om aan te sleutelen (helaas iets wat -ie bovengemiddeld veel van z’n eigenaar verlangt), maar god wat is -ie gaaf!
@RRRobert: Het was inderdaad geen VW-kever, maar ga aan zo’n auto ook niet zelf liggen klungelen! Wil je er echt plezier van hebben, zorg dan voor regelmatig, goed onderhoud door een absolute specialist, die a) echt verstand heeft van Maserati-techniek en die b) echt weet heeft van het onderhoud van Citroëns uit die jaren. We hebben het hier namelijk over een revolutionair technisch ontwerp uit 1970 dat echt niet te vergelijken is met moderne auto’s. Zorg je er inderdaad voor dat zo’n SM tiptop onderhouden wordt, dan heb je er verder geen problemen mee. Anders gezegd: Voor wat, hoort wat en dan heb je ook wat.
@marcus1963: en wat is er mis met het onderstel??
Verder, het zijn drollen van auto’s om aan te sleutelen, maar onderhoud je zo’n ding goed dan weinig problemen.
Rij geen kilometer over de aangegeven beurten heen want dan zit je in de ellende… Maar goed het is ook al bijna 50 jaar oude techniek.
@baf07: Volkomen met je eens! En met name Citroên was zo’n merk! Alleen jammer, dat ze in 1974 failliet gingen en Peugeot, dat de boel toen overnam, de productie in dat jaar staakte, omdat er in dat jaar nog slechts 115 van verkocht werden.
Maar wat was het een bijzondere en schitterende auto! Als je dit vergelijkt met wat er in 1970 op de markt was, dan begrijpt iedereen dat dit een echte eyecatcher was.
En als ik mijn eerlijke mening mag geven, dan is er sindsdien qua design nauwelijks nog iets bij gekomen wat deze SM heeft kunnen overtreffen.
@9000cse:
Om dat in perspectief te zetten: mijn vader kocht in 1971 zijn eerste huis. Een nieuwbouw-rijtjeshuis, niets bijzonders.
Kostte toen fl 32.000,-.
Mijn complimenten voor de foto’s! Werkelijk schitterend! De SM komt zo weer op mijn netvlies zoals ik hem bij de introductie heb staan bewonderen. Man! Wat zou ik zo’n auto graag de mijne willen noemen!
Wat een geweldige auto, maar wat een build quality. Wat werden auto’s toch ontzettend slecht gebouwd. De naden tussen het staal, lampen die schots en scheef staan, plaatwerk en lak van Franse kwaliteit …. Maar man, wat een beleving en gevoel van nostalgie als ik weer zo een ding voorbij zie zoeven, maakt alles weer goed ….
jos911 zegt
Prachtige foto’s van een unieke auto
davelepeef zegt
@jos911: nou! Lekker sfeervol op één of andere manier… Kleurtoon misschien… Gaaf zo!
mp014 zegt
@jos911: zeker dat en ook unieke foto’s van een prachtige auto ??
mazda3 zegt
Perfect als het in hoogglans zwart was!
maxidyne zegt
Prachtig dat zijaanzicht!
emping zegt
Puike plaatjes, ik bak er normaal niks van in parkeergarages.
gwnfinn zegt
@emping: Statief ?
ibssr zegt
Zo worden ze niet meer gemaakt. Wat had je vroeger een groot aanbod aan topmodellen. Je kon nog a la carte bestellen. Momenteel is het alleen nog maar Duitse kost. Toch een verarming..
davelepeef zegt
@ibssr: dat zeg je nu wel, maar toch verbaas ik me -momenteel in Frankrijk- over de chique Citroen /DS’en die hier rondrijden. Zo kom ik ze in Nederland niet snel tegen.
posthumus zegt
@davelepeef: Komt waarschijnlijk omdat we ons in Nederland al 75 jaar verbazen over ‘wat voor een mooie auto’s die Duitsers wel niet hebben’…
pallas zegt
@davelepeef: Er rijden meer DSsen in NL dan in Frankrijk, sterker nog; ongeveer de helft van de nog bestaande Snoeken bevinden zich in hier!
lekkaah zegt
@pallas: kijk, feiten waarmee we wat kunnen +1
thijsj zegt
@pallas: @davelepeef bedoelt de nieuwe DS modellen denk ik. Kunnen zeker chique zijn. Maar de gemiddelde nederlander heeft of geen smaak of kiest met de portemonnee.
posthumus zegt
@pallas: Staat helaas nog altijd niet in verhouding. In totaal rijden/staan er ongeveer 5000 ID’s/DS’en in Nederland. Denk dat Oldtimerregeling er ook iets mee te maken heeft. In Nederland zijn er naar verhouding ook meer Amazons, Giulia’s, w123’s, etc. Maar het straatbeeld veranderd er niet noemenswaardig door.
mashell zegt
@posthumus: met 8,5 miljoen auto’s zijn die klassiekers ook maar een minderheid. En de meesten gaan er ook nog eens niet de snelweg mee op, die spot je alleen op een zondagmiddag met mooi weer op het platte land.
Alfarobert zegt
Wat een luxeslee he. Comfortabeler kun je het niet krijgen.
emping zegt
@Alfarobert: Rolls Royce, Maybach en die gaan ook niet zo snel kapot.
rufctr01 zegt
@emping: ga je nu een moderne auto met een auto uit 1973 vergelijken???
De RR-en uit ‘73 waren net zo betrouwbaar.
Een Maybach bestond toen al heel lang niet meer??♂️
emping zegt
@rufctr01: hij geeft aan dat er niets comfortabeler is. dat is er wel
wimof zegt
@emping: Klopt, ik heb (had) een fortuin in mijn DS gestopt, alles ,elke bout omgedraaid en toch viel dat kreng om de haverklap in panne. Mijn goesting heeft een knauw gekregen. Nooit meer, alleen mooi om naar te kijken.
bierbuik zegt
Schitterend!
ronaldotour zegt
Hoeveel zullen er nog rondrijden met een origineel NL. kenteken?
pallas zegt
@ronaldotour: Orgineel nl weet ik niet, er zijn 99 verkocht destijds, ongeveer 200 in NL
spidermann zegt
Ik heb ambivalante gevoelens erbij. De belijning is subliem en het heeft een originele Maserati motor maar het is geen “klassieke” sportauto maar eigenlijk meer een coupe uitvoering van de DS.
Geef mij maar een Montreal of een 3.3 CSL of een 450 slc 5.0
tenaci zegt
@spidermann: comfortabele GT met overduidelijke Citroën DNA.
RRRobert zegt
Schijnt een drol van een auto te zijn om aan te sleutelen (helaas iets wat -ie bovengemiddeld veel van z’n eigenaar verlangt), maar god wat is -ie gaaf!
doublechevron65 zegt
@RRRobert: inderdaad! Heb m’n buurman vaker zien sleutelen dan dat ik ‘m achter het stuur zag. Maar het blijft een plaatje die auto.
9000cse zegt
@RRRobert: Het was inderdaad geen VW-kever, maar ga aan zo’n auto ook niet zelf liggen klungelen! Wil je er echt plezier van hebben, zorg dan voor regelmatig, goed onderhoud door een absolute specialist, die a) echt verstand heeft van Maserati-techniek en die b) echt weet heeft van het onderhoud van Citroëns uit die jaren. We hebben het hier namelijk over een revolutionair technisch ontwerp uit 1970 dat echt niet te vergelijken is met moderne auto’s. Zorg je er inderdaad voor dat zo’n SM tiptop onderhouden wordt, dan heb je er verder geen problemen mee. Anders gezegd: Voor wat, hoort wat en dan heb je ook wat.
Original_Arnoud zegt
C’est une belle voiture! Ooit, als het schip met geld op mijn deurmat strandt, wordt dit één van de verzamelde auto’s.
fendercd60 zegt
Ik vind hem lelijk. ??
tenaci zegt
Schitterend, soms kan ik gewoon janken als ik zo’n mooi ontwerp zie
brammetjedeb zegt
Staat zeker in mijn top 10 mooiste auto’s ooit!!!
marcus1963 zegt
Hopen dat ie start. Meest onbetrouwbare auto. Onderstel van Citroën en techniek van Maserati.. ?
rufctr01 zegt
@marcus1963: en wat is er mis met het onderstel??
Verder, het zijn drollen van auto’s om aan te sleutelen, maar onderhoud je zo’n ding goed dan weinig problemen.
Rij geen kilometer over de aangegeven beurten heen want dan zit je in de ellende… Maar goed het is ook al bijna 50 jaar oude techniek.
moveyourmind zegt
De titel mooiste auto ooit is net een stap te ver.
Maar het is naar mijn mening wel de mooiste Citroën ooit.
Zelfs de volkomen terecht alom geprezen DS kan in in mijn ogen niet aan de fenomenale schoonheid van dit model tippen.
baf07 zegt
Wouw, gewoonweg fantastisch. Vroeger waren er nog ontwerpers met ballen, en dan ook nog het productie-stadium bereiken…?
9000cse zegt
@baf07: Volkomen met je eens! En met name Citroên was zo’n merk! Alleen jammer, dat ze in 1974 failliet gingen en Peugeot, dat de boel toen overnam, de productie in dat jaar staakte, omdat er in dat jaar nog slechts 115 van verkocht werden.
Maar wat was het een bijzondere en schitterende auto! Als je dit vergelijkt met wat er in 1970 op de markt was, dan begrijpt iedereen dat dit een echte eyecatcher was.
En als ik mijn eerlijke mening mag geven, dan is er sindsdien qua design nauwelijks nog iets bij gekomen wat deze SM heeft kunnen overtreffen.
rufctr01 zegt
Een schitterende auto om te zien!
bischero zegt
Fantastische automobiel, bijzondere historie van het model blijf ik het vinden ?
mats106rallye zegt
Lijkt me toch zo relaxed om in te rijden!
nout zegt
Ge wel dig. Een van de mooiste en bijzonderste ontwerpen aller tijden, terechte eyecatcher die tegelijkertijd ingetogen is. ?
9000cse zegt
Prijs! Bij introductie in 1970 was de prijs van zo’n SM Hfl 36.900,- = € 16.745,-
sabrerator zegt
@9000cse:
Om dat in perspectief te zetten: mijn vader kocht in 1971 zijn eerste huis. Een nieuwbouw-rijtjeshuis, niets bijzonders.
Kostte toen fl 32.000,-.
Die huizen koop je nu voor zo’n €275.000,-
9000cse zegt
Mijn complimenten voor de foto’s! Werkelijk schitterend! De SM komt zo weer op mijn netvlies zoals ik hem bij de introductie heb staan bewonderen. Man! Wat zou ik zo’n auto graag de mijne willen noemen!
rollingstoned zegt
Très chic. ?
autodrome zegt
Wat een geweldige auto, maar wat een build quality. Wat werden auto’s toch ontzettend slecht gebouwd. De naden tussen het staal, lampen die schots en scheef staan, plaatwerk en lak van Franse kwaliteit …. Maar man, wat een beleving en gevoel van nostalgie als ik weer zo een ding voorbij zie zoeven, maakt alles weer goed ….
cameltijn zegt
wow! prachtig!!
hetzwartesaabvandefamilie zegt
Zie vaak een groene rijden en die is mooi. Maar deze kleur staat de SM nóg mooier.
spartannl zegt
Sprakeloos, wat blijft dit toch een buitengewoon fraai en futuristisch meesterwerk. En zeker dit exemplaar, wat een plaatje…