De Thema was destijds echt wel een klasse hoger gepositioneerd dan de huidige Giulia nu is gepositioneerd. Het is jammer dat het segment, binnen Lancia als Thesis en bij Alfa als 166, een stille dood is gestorven. Eigenlijk ook wel logisch gezien de kwaliteit van beide merken, haha
Bij een Ferrari V8 denk je niet aan ‘slechts’ iets meer dan 200pk maar ik heb ooit het genot gehad om een stukje mee te rijden in een 8.32 en kan alleen maar zeggen dat het geluid prachtig is en met de snelheidsbeleving zit het ook wel snor! En dan natuurlijk dat gave dashboard en uitklapbare achterspoiler. Een icoon.
@T5Power: sound had iets meer Ferrari-ish kunnen zijn als er een zelfde krukas in zat als bij de Ferrari (flatplane). Maar eens, heerlijk om zo’n voorbij te horen roffelen. Best een betrouwbaar blok met K jetronic
Tuurlijk, bijzondere auto. Mede omdat hij zeldzaam is. Nuchter beschouwd gewoon prut natuurlijk. Een V8 dwars met fwd. Een “burgerlijke” 5 serie uit die tijd was op alle fronten beter. Maar goed, underdog, mag je niet kritisch op zijn
@amersfoorter: dit was geen gewone auto, maar een special. En Thema met busso v6 of turbo was echt een knappe concurrent voor een 5-serie. Comfortabel, snel, betrouwbaar (ondanks de meningen van reaguuders hier, die hebben er nog nooit ingezeten) en mooi. Werden ook veel van verkocht in die tijd.
Toegeven: de 8.32 had meer faam door naam, maar toch is rijden hierin zeer bijzonder. Doe maar eens.
Zelf heel kort een turbo i.e 16v gehad. Motorisch een fantastische auto met als hoogtepunt de overboost-functie van de turbo. Ging zelfs een lampje branden op het dashboard. Helaas was het niet het enige lampje wat brandde. Veel storingen in het elektronische gedeelte. Dus was helaas van korte duur. Opvolger was een Audi 90 2.3 20v wat ook een fijne auto was. Wel met een flinke dorst btw
Bij goed onderhoud was Lancia van de jaren 90 niet slecht. Heb er een paar gehad (Dedra’s en Delta HPE) en buiten normaal onderhoud geen gekke dingen. Electronica? Alleen de ‘boordcomputer’ gaf bij regen verkeerde meldingen over korlvloeistof niveau e.d. Dit was sne opgrlost door de kabels in de motorruimte in te spuiten met blanke lak Mooie Thema trouwens.
Ja mee eens, erg bijzonder en cool.
Heerlijk die Ferrari motor!
De Thema was destijds echt wel een klasse hoger gepositioneerd dan de huidige Giulia nu is gepositioneerd. Het is jammer dat het segment, binnen Lancia als Thesis en bij Alfa als 166, een stille dood is gestorven. Eigenlijk ook wel logisch gezien de kwaliteit van beide merken, haha
@quinn: wat een gelul.Ik zowrl 3 Thema’s gehad als een 166. Allemaal weggegaan met ca 300.000 km op de klok zonder gekkigheid
@quinn: dan een qv? Hell no. Er was gewoon niet veel meer wat er op leek. De m5 en de e500 alleen gok ik.
@rolov: Deze komt toch bij lange niet aan het prestatieniveau van een E500 of M5.
@rolov: audi had de turbo Quattro 20 v
Weer een evenentje om de hoek gemist? Haarlemmermeer toch?
@kle500: Dit zijn foto’s van afgelopen oktober. Ik zie de auto waar ik mee was op de achtergrond staan.
Erg snel was ie niet ook voor die tijd niet. Een Thema 4 cyl Turbo hield hem gewoon bij
@gokartmozart: de motor was afgeknepen . De fwd aandrijflijn kon ook niet meer aan .
Bij een Ferrari V8 denk je niet aan ‘slechts’ iets meer dan 200pk maar ik heb ooit het genot gehad om een stukje mee te rijden in een 8.32 en kan alleen maar zeggen dat het geluid prachtig is en met de snelheidsbeleving zit het ook wel snor! En dan natuurlijk dat gave dashboard en uitklapbare achterspoiler. Een icoon.
@T5Power: sound had iets meer Ferrari-ish kunnen zijn als er een zelfde krukas in zat als bij de Ferrari (flatplane). Maar eens, heerlijk om zo’n voorbij te horen roffelen. Best een betrouwbaar blok met K jetronic
@geelbarrel: betrouwbaar? italiaanse troep is het
@geelbarrel:
K-Jetronic ?
Ben je zeker?
de 2e keer dat ik deze auto zie binnen een jaar tijd. Alleen was de vorige keer op 500 meter van mijn huis.
https://www.autojunk.nl/2018/06/lancia-thema-8-32-222230
Ben jij de eigenaar LT832 ?
@milan0: Ja dit is mijn Thema. Ik heb jouw post destijds ook voorbij zien komen. ??
Tuurlijk, bijzondere auto. Mede omdat hij zeldzaam is. Nuchter beschouwd gewoon prut natuurlijk. Een V8 dwars met fwd. Een “burgerlijke” 5 serie uit die tijd was op alle fronten beter. Maar goed, underdog, mag je niet kritisch op zijn
@amersfoorter: dit was geen gewone auto, maar een special. En Thema met busso v6 of turbo was echt een knappe concurrent voor een 5-serie. Comfortabel, snel, betrouwbaar (ondanks de meningen van reaguuders hier, die hebben er nog nooit ingezeten) en mooi. Werden ook veel van verkocht in die tijd.
Toegeven: de 8.32 had meer faam door naam, maar toch is rijden hierin zeer bijzonder. Doe maar eens.
En niet te vergeten: Bekijk dat interieur eens en vergelijk dat met een 5-serie.@amersfoorter:
Nooit Speciaal gevonden is ook niet echt snel (toen al niet).
Zelf heel kort een turbo i.e 16v gehad. Motorisch een fantastische auto met als hoogtepunt de overboost-functie van de turbo. Ging zelfs een lampje branden op het dashboard. Helaas was het niet het enige lampje wat brandde. Veel storingen in het elektronische gedeelte. Dus was helaas van korte duur. Opvolger was een Audi 90 2.3 20v wat ook een fijne auto was. Wel met een flinke dorst btw
Prachtig, stijlvol en gracieus!!!
Nee, doe maar een 540i, beter sneller en goedkoper.
Bij goed onderhoud was Lancia van de jaren 90 niet slecht. Heb er een paar gehad (Dedra’s en Delta HPE) en buiten normaal onderhoud geen gekke dingen. Electronica? Alleen de ‘boordcomputer’ gaf bij regen verkeerde meldingen over korlvloeistof niveau e.d. Dit was sne opgrlost door de kabels in de motorruimte in te spuiten met blanke lak Mooie Thema trouwens.