Mijn LandCruiser Cygnus.
Heb laatste de Jaguar XJ met pijn in het hart weggedaan en wilde er iets speciaals voor in de plaats hebben dat je in Europa niet kan krijgen. Normaliter ben ik niet van de SUV’s maar als het toch moet dan kan je het maar beter meteen goed doen en een echte SUV halen dacht ik. Kwam zodoende deze LandCruiser Cygnus tegen wat eigenlijk gewoon een Lexus is die onder de Toyota naam werd verkocht. Voor diegene die dat niet weten, bepaalde modellen die in de rest van de wereld als Lexus door het leven gingen werden vroeger hier in Azië gewoon als Toyota verkocht. Een voorbeeld hiervan is de LS400 en 430 die in Japan als Toyota Celsior werden geleverd. Dit is dus eigenlijk een Lexus LX470, een auto die boven de LandCruiser werd gepositioneerd en zodoende ook dezelfde 4.7L V8 aan boord heeft. Om hem in Azië toch te onderscheiden van de normale LandCruiser werd de naam “Cygnus” eraan toegevoegd. In Azië is men gek van gadgets en deze Cygnus uitvoering is volgehangen met opties die 11 jaar na dato (auto komt uit 2007) nog allemaal werken. We hebben het dan over zaken als LED achterlichten en Xenon koplampen (kon je op LandCruisers van deze generatie niet eens krijgen) met instapverlichting onder de treeplanken en van volledig hydraulische instelbare vering to een head up display met infrarood nightvision (bult boven het instrumentarium), 3 zone climate control, een echte koelkast tussen de voorstoelen en DVD systemen voor de achterpassagiers, het zit er allemaal op en werkt perfect. Ben uiteindelijk van plan deze mee terug naar Nederland te nemen omdat je in deze staat een LandCruiser, laat staan een Cygnus of LX470 in Europa bijna niet meer kan vinden. Hij heeft nu 53.000 op de klok, geen trekhaak dus nooit zwaar belast en is gezien het klimaat hier volledig roestvrij. Was ook erg aangenaam verrast door het rijgedrag, de hydraulische vering – een soortgelijk systeem als Citroën met veerbollen – maakt dat deze 2400kg wegende mastodont nog soepeler over de weg glijdt dan de XJ, gekoppeld met het vermogen en trekkracht van die V8 maakt dat het natuurlijk een geweldige rijervaring. Bijkomend voordeel is dat je zelf de rijhoogte kan instellen en het het systeem als erg betrouwbaar te boek staat. Een bochtenridder is het zeker niet maar daar koop je zo’n auto dan ook niet voor. Over het design kunnen we kort zijn: vanaf de A stijl naar achteren is het een vrijwel 1 op 1 kopie van de LandCruiser en vind ik qua looks best te pruimen. De voorzijde is een ander verhaal, deze auto komt uit een tijdperk dat Lexus heel graag Mercedes na wilde doen en op veel van hun modellen het noodzakelijk vond 4 koplampen monteren. Deze LandCruiser (LX470) is dus ook voorzien van een degelijke neus. Lelijk is het niet maar enige gewenning vergt het vind ik wel. Dit is mijn 2e auto hier en zal dus voornamelijk in de weekenden gebruikt worden omdat zelfs met een lokale benzineprijs van €1.00 per liter het gewoon duur is om hiermee dagelijks te rijden. In de stad met een vlotte rijstijl het is niet ongebruikelijk om 1 op 4-5 op de boordcomputer te zien en ga je ermee offroad dan kan je maar beter een trailer met brandstof meenemen ;) Dit is nog een echte SUV van de oude stempel; grote auto, grote motor en een bijbehorend groot verbruik. Natuurlijk in Europa compleet ongepast maar een beetje zondigen mag en kan hier nog :) Desondanks is het (hopelijk) een blijvertje.
fendercd60 zegt
Wat een mooie bak!
mopar zegt
@fendercd60: Dankjewel! Ben er ook heel blij mee
fendercd60 zegt
@mopar: geloof ik best haha!
toyotafortuner zegt
Jammer van de XJ, maar wel een toffe LC!
mopar zegt
Mijn excuses voor eventuele spelfouten. Woon al bijna 10 jaar niet meer in Nederland en begin de taal een beetje te verleren :P
jeppie zegt
Wat vet! Maar als je het verbruik opnoemt, is dat dan wel chill hier in Nederland als je hem meeneemt?
mopar zegt
@jeppie: In Nederland zou het ook niet mijn enige auto zijn. Heb best ervaring met zuipende wagens (heb eerder een 560SE en 745i) maar dit is wel van een heel andere orde. Bijna Amerikaans. Ook niet gek aangezien dit model grotendeels voor de Amerikaanse markt was bedoelt.
tortuga zegt
@mopar: hoe was de 560se t.o.v de 745? Ben Mercedes fan maar een 745 zeker de e38 is ook een heerlijke verschijning
mopar zegt
@tortuga: Het was een E65 745. Van de E38 is er nooit een -45i geweest ;)
Ja die 560 is wel machtig hoor. Zelfs vandaag de dag nog best rap te noemen. Persoonlijk heb ik liever de 560 dan de 745 maar die laatste is een betere daily. Zo’n W126 moet je niet iedere dag berijden, zuinig mee omgaan.
kennone zegt
??????
flik2punt0 zegt
Wat een ontiegelijk gave wagen, zeker het hele verhaal er omheen heel erg leuk. Veel veilige en leuke kilometers toegewenst en hopen dat je hem inderdaad mee neemt naar nederland
michelschouten zegt
Gaaf man!
n0zem zegt
Fantastisch apparaat, staat ook hoog op mijn wishlist!!
maxidyne zegt
Ben geen SUV liefhebber, -en dit is natuurlijk ook geen SUV maar een terreinwagen- maar wat een dikke wagen! Voorkant lijkt op de eerste generatie GS300. Veel plezier!
mopar zegt
@maxidyne: Mwah ja en nee. Vind persoonlijk een superluxe sloep als dit welke 5 meter lang en bijna 2.5 ton is een beetje hoge waardes voor een terreinwagen. Bij terreinauto denk ik eerder aan een Wrangler/Defender of de kleinere versie van de LandCruiser. Dit is wel een van de weinige wagens waar je ook daadwerkelijk het terrein mee in kunt aangezien het (grof gezegd) gewoon een extra luxe LandCruiser is. Dat maakt hem voor mij wel heel gaaf! ?
cpp1 zegt
Gaaf
ghost zegt
Ik vind hem gaaf! Schitterend exemplaar! Leuk dat je de moeite neemt om een stukje te schrijven. Waar in Azië zit je precies?
supercar777 zegt
@ghost:
Gezien het stuur op Engelse positie, en de zwarte nummerplaat startend met M zal het Wss om Macau gaan. Maar das een vermoede
mopar zegt
@supercar777: helemaal juist ;)
ghost zegt
@supercar777: sorry heb daar geen verstand van. Nooit in verdiept.
mopar zegt
@ghost: Macau en HK
ghost zegt
@mopar: Nice! Ik begrijp uit je verhaal dat je met de tijd terug wilt naar Nederland? En deze dan meeneemt? Zou Gaaf zijn! Veel plezier ermee!
mopar zegt
@ghost: Yes ? Ik zit hier al een tijdje maar het is wel de bedoeling om uiteindelijk weer terug te emigreren naar Nederland. Deze jongen komt dan mee als huisraad. Een paar van mijn collega’s proberen mij over te halen om hem terug naar Nederland te rijden. Dat zou an sich wel een super ervaring zijn ?
tortuga zegt
@mopar: als je dat doet hoop ik dat autoblog je steund en heel het verhaal hier mag uploaden op frontpagina
kennone zegt
Schitterende bak!! En dat verbruik zie je ook nog wel in europa hoor, niks om voor te schamen? De RR V8SC van ons thuis doet volgens de boekjes al een goeie 1 op 5 in de stad.
graafke zegt
Dank voor je leuke verhaal. Veel plezier met deze mastodont!
thomasso0072 zegt
Wat een leuke post. Interessante auto, en jij kunt er ook super over schrijven! Veel plezier er mee!
mopar zegt
@thomasso0072: Dankjewel! Zal zeker goed komen ?
2wheeler zegt
Poah wat mooi!
povel zegt
Hele dikke bak hoor!
allesmetturbo zegt
Heel dik! Gave bak