De IS-F van m’n vrouw
Begin vorig jaar aangeschaft ivm geboorte van ons eerste kind. Zelf reed ik tot voorkort in die andere oude Japanner op de foto's, mijn eerste auto liefde. Daar pasten niet veel baby's in (je kunt de passagiers airbag niet eens uitzetten en ze maken geen maxi-cosi's met strut bar montage :-)).
Fijne hoogtoerige 5L V8 en een beschaafd uitlaat systeem (alles is OEM). Boven de ~3500 toeren opent een vacuüm klep om een tweede inlaat traject te openen met als gevolg een fijn V8 geroffel. Dat en z'n stacked exaust waren natuurlijk de signature USPs. Onder de 3500 toeren val je enkel op voor de kenner.
De 2UR-GSE (die in gemodificeerde vorm nog steeds in de RC-F, GS-F en LC500 te vinden is) was voor z'n tijd een geavanceerde V8. Geen HEMI of ander simpel Americaans ontwerp, maar twee holle camshafts per bank en variabele in/uitlaat kleppen timing. Een 4.6L blok van Toyota vormde de basis en en Yamaha heeft de kop geoptimaliseerde (voor een fijn intake geluid, neem ik aan).
Dit blok heeft zowel port-injectie als indirecte injectie (2 injectors per cilinder dus) met een hoog en lage druk brandstof systeem voor optimale inspuiting in alle omstandigheden. De versie in de IS-F heeft geen Atkison cyclus zoals later in de RC-F, maar op laag toerental kun je (of iig mijn vriendin), prima cruisen op minder dan 1 op 10. En dat voor een atmosferische 5.0 V8 uit 2007…
Voor 1 kind naar mijn mening bijzonder praktisch. Voldoende ruimte en isofix. Stil als moet. Baby is ook zo wakker als je even gas geeft ;-).
n0zem zegt
Gaaf! Mooi verhaal en jaloersmakende wagen! Wat een leventje voor die kleine!
emping zegt
Dat is een lekker duo om op de oprit te hebben. Blij dat ik zelf geen kinderen heb en dus nooit in deze positie hoeft te zitten.
davelepeef zegt
Zou mijn keuze niet zijn maar desondanks wel een hele goede! Maare, dat van Yamaha en het geluid, da’s een geintje toch?? Je weet dat Yamaha vaker motoren voor andere merken ontwikkeld heeft?
stephane8200 zegt
@davelepeef: zoals de V8 voor Volvo inderdaad.
gulli zegt
@stephane8200: en de 1.7 van de Ford Puma is door Yamaha gefinetuned
davelepeef zegt
@gulli: de Europese Zetec-s dacht ik, is er ook in 1.25 (had ik in een Fiesta) en 1.4 meen ik? Volgens mij bar weinig overeenkomsten met de reguliere zetec?
srthellcat zegt
@stephane8200: v10 van de lfa
fanboy zegt
@davelepeef: Yamaha ontwikkelt zelden hele motorblokken zoals voor Volvo. Yamaha pakt vrijwel altijd een bestaand blok en gaat dat tunen. Dat is eigenlijk het mooist.
Ik heb ook zo’n motorblok in mijn oldtimer. In de basis een Corolla 1.6 blokje, maar dan met 130pk dankzij Yamaha. En na 30+ jaar werkt dit allemaal nog prima, want Toyota betrouwbaarheid.
davelepeef zegt
@fanboy: zover weet ik het niet, maar wél dat ze het niet voor het geluid doen :)
koffiekopje zegt
@fanboy: De 4.4 V8 uit de XC90 en S80 is wel degelijk helemaal ontwikkeld door Yamaha.
Reden daarvoor is dat Yamaha ervaring heeft met het bouwen van uiterst compacte motorblokken (niet zo gek, want ze bouwen ook motorfietsen). De eerste S80 had niet genoeg motorruimte voor bijvoorbeeld een Amerikaanse V8.
Gevolg is dat de V8 uit zo’n Volvo klein genoeg is om bijvoorbeeld een Ford Focus te proppen. Kan het filmpje even niet terug vinden, maar er is dus een grapjas die die motor in een V50 gelegd heeft. In Nederland, maar volgens mij is het kenteken niet aangepast.
koffiekopje zegt
@fanboy: https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B8444S_engine
cloverleaf zegt
Supergaaf! Mooie Z ook! Die IS-F is ook heel bruut. Uiterlijk niet geheel mijn dingetje maar ik zou hem maar wat graag voor de deur hebben staan!
Heb mijn Z de deur uit moeten doen toen de baas zwanger werd. Hebben dezelfde ruil overwogen maar zij had toch de baggageruimte vam dr station nodig voor dr bedrijf helaas.
Met een beetje knutselen moet je die maxi cosi wel aan de strut kunnen vastmaken achterstevoren, maar dan kun je wel wat kritiek verwachten als je je babietje in de kofferbak pleurt. Wel lekker rustig ;)
stephane8200 zegt
Mooie combinatie. Die Lexus heb ik nog nooit mee gereden. Ben eigenlijk wel benieuwd. Wel een leuk alternatief.
dutchdriftking zegt
Gaaf wagenpark zeg!
weslexus zegt
Fantastische combo zo! De is-f is toch nog steeds wel een droom auto voor mij.
shiva zegt
I’ve bought a Lexus for my wife, best trade ever!
tge1 zegt
Mooi om eens een fotoreportage te zien van een andere set auto’s dan de eeuwige Duitse “heilige graal”! Hulde. Ik wil binnen afzienbare tijd een IS-F of RC-F voor de deur, maar ik moet mijn vriendin nog even bepraten. :-)
amghans zegt
@tge1: gaat de GRMN nu al weer de deur uit dan ?
tge1 zegt
@amghans: Zeker niet, wellicht ruil ik mijn Mazda 3 MPS erop in.
struben zegt
@tge1: Mocht je een IS-F willen kopen, stuur me dan een berichtje. Heb namelijk een IS-F uit 2011 die ik binnenkort wil verkopen. Inruil is mogelijk.
mashell zegt
Zuid Limburg, je zal er maar wonen.
timmeeeh89 zegt
Grappig ik ben zelf van een 2007 350z roadster naar een Lexus GS300 gegaan en niet veel later naar m’n huidige 2009 IS-F. De IS-F is wat mij betreft echt een briljante auto. Luxe genoeg, betrouwbaar en veel sneller dan men verwacht aangezien je niet echt opvalt in het verkeer. Althans ik heb het idee dat de meeste mensen niet door hebben dat je in een redelijk exclusieve auto rijd.
tttijn zegt
Top!!
lexusfan zegt
Hier hou ik van! Top auto! Ooit wordt het mijn auto
vroom11 zegt
Help, wat is de reden van foto 3?
bogey zegt
Leuke exclusieve auto’s. Zeker fan. Maar 9,3l per 100 km… Dan moet je wel heel dwaas rijden met een V8. Als in: nooit even het gas erop en max 120.
creaminator zegt
@bogey: of misschien is het wel een extreem efficient machientje? De 4.3 versie i.c.m. meer dan 2t gewicht en 4t ervaring doet namelijk hetzelfde als wat de 523 1,5t gewicht en 1t ervaring bij mij haalde: 1 op 10 en een beetje. 500kg, 1.8 liter inhoud, 114pk en 2 cylinders verschil…