BMW familie combo
Dit is de laatste keer dat de BMW familie compleet is, want de zwarte is verkocht. Als hommage dacht ik even een paar foto's te delen, een goede besteding van een druilerige zondag.
Van links naar rechts zie je een BMW 114i F20 (2013) BR-Performance stage 1, een BMW 316i F30 sport (2014) Br-Performance stage 1, een BMW 330e F30 M-sport (2016), een BMW 530e G30 luxury (2018)
De 114i was mijn eerste auto. Een 4- tal jaar geleden geïmporteerd uit Duitsland en vrijwel onmiddellijk laten chippen. Mijn vriendin heeft deze ondertussen een 3-tal jaar geleden overgekocht. Puur rijplezier is deze wagen. De 1.6 is na de chip meer dan krachtig genoeg (222pk) en verrassend goedkoop in onderhoud. Een compacte wagen met achterwielaandrijving is zo veel fun en jammer genoeg bijna uitgestorven. Realistisch verbruik tussen 6.5 en 7l/100km en onderhoud bij de specialist is zeer betaalbaar in onderhoud. Deze is uitgevoerd in bescheiden spec en staat op 16". Tegenwoordig pik je ze op tussen de €10k en voor €15k heb je de allermooiste exemplaren, zeker een aanrader.
De 316i is in onderhoudskosten vergelijkbaar met de 114i, alleen drinkt die een half litertje meer per 100km. Je hebt ook onmiddellijk het gevoel met een zwaardere wagen op baan te zijn. Ik vind de 1.6 meer tot zijn recht komen in de 1-serie, hoewel het hier met zijn 215pk ook een vlotte wagen blijft. Ik heb er 3 jaar met plezier in gereden, maar nu is deze dus verkocht. De wagen staat hier op 18"
De 330e is ook een leuke wagen om mee te rijden. Deze is een heel stuk stiller dan de 316i en verrassend vlot op elektro power alleen. De elektromotor is op zich voldoende voor stadsverkeer, maar iets te hard drukken en de benzinemotor springt bij. De batterij is wel te klein om heel bruikbaar te zijn om puur elektrisch alleen te kunnen rijden. Deze wagen heb ik van mijn vader overgekocht. Hij heeft thuis altijd geladen (nooit op verplaatsing) en haalde over zijn gebruiksduur een verbruik van 5.5l/100km. Met het M-pakket en 19" is stoeprandschade wel een dingetje. Het is leuk om eens te hebben, maar ik denk niet dat ik het opnieuw zou kiezen. De fabrieksgarantie is bijna verlopen en ik ben nog aan het twijfelen om deze te laten chippen. Eigenlijk is het niet nodig, maar extra power is altijd leuk en ik denk dat het nog een half litertje in verbruik zou kunnen schelen.
De 530e is de nieuwe wagen van mijn vader. Wat een comfort geeft deze wagen. Je denkt dat een 330e stil is, maar dan heb je nog niet in een 5-serie gezeten. Alle omgevingsgeluid wordt gefilterd. Bovendien rijdt deze zeer zacht (luchtvering) en zijn er zo veel technologische snufjes. De autonome rijfuncties vind ik wel waardeloos. Ik denk dat Tesla dit nog steeds veel beter doet. De batterij is een stuk groter en bruikbaarder. Op benzine alleen heb ik de indruk dat deze toch wel een liter meer verbruikt dan de 330e. Deze statige wagen staat hier op 18". Ik vind de luxury lijn het beste bij deze wagen passen (hoewel de M-sport wel super mooi is) en ik zou niet groter gaan.
Tot zover enkele ervaringen.
Credits aan mijn vriendin voor de foto's (zij is amateurfotograaf).
Bij interesse kan je haar werk hier bewonderen: https://www.facebook.com/Heidi.R.Photography/
n0zem zegt
Leuk verslag, mooi rijtje!