UPDATE: 330ci E46
Zo’n 2 jaar geleden heb ik mijn eerste auto geupload hier op Autoblog. Daarbij had ik wat plannen die ik in de toekomende tijd wilde uitvoeren. Zo’n 2 jaar, en een beetje later leek het me leuk om eens een update te geven, gezien dat veel mensen de passie wel konden delen. Er zijn in die 2 jaar 15k kilometers bijgekomen, momenteel afgerond 86k kilometers op de teller. Daarbij heb ik er goed voor gezorgd. Hij is een paar maanden geleden voorzien van een polijstbehandeling en een ceramic coating inclusief velg. Hij blinkt als een spiegel. Voor de rest heb ik hem helemaal origineel gelaten, en dat gaat hij ook blijven. ;) Ik ben er nogsteeds fantastisch blij mee. Vooral als je links en rechts iedereen in nieuwe 3-4 pittertjes ziet rondrijden. Fantastische auto is het.
Schitterende auto! Ziet er goed uit, houden zo idd.
Lijkt alleen wel of de type aanduiding niet helemaal correct op de kofferklep staat?
@kuip: bedankt! Klopt idd, deze is met de lakbehandeling ook weer goed gezet. Scherp gespot ;)
@kris911: dus de moraal van deze “update “. Je hebt de auto laten poetsen.
@hplh: Wauw. Het kan begrijpend lezen.
Als ik me niet sterk vergis was deze auto van mijn collega, toevallig in de omgeving Zwolle gekocht? Ik had destijds een 320d E46, maar af en toe carpoolden we in de Ci. Heerlijke sound!
@stalensnuitje: ik heb hem destijds geimporteerd vanuit ons buurland. Ik schat de kans klein dat die het is geweest dan.
@stalensnuitje: ik heb die van mij wel uit die regio zelfde uitvoering maar een 330i automaat.
Mooie wagen man!
@e46coupe: bedankt!
Oeh das wel een heel fraai exemplaar .??
@wernerv8: thanks!
Leuk ding ..
Rijdt als een Amerikaan ..
Lekker lui in de toeren ..
De nieuwe 3 en 4 pittertjes rijden je echter helemaal zoek in acceleratie en bochten ..
Maak je geen illusies ..
@lincoln: vriendschap, das de enige illusie die er is.
@lincoln: bedankt! Het gaat me meer om de beleving van de motor. Al is het gros der 3-4 cillinders evengoed niet sneller. De beleving van dit 3.0 l6 blok kunnen ze niet aan tippen
@kris911:
Heerlijk blok ..
Smeuïge kleppen geluid als je boven boven de 2500 toeren uitkomt ..
Wel 10w40 gebruiken anders klinkt het schraal ..
Toch vind ik em minder vinnig en dorstiger dan de 4.6 liter Ford blokken uit diezelfde periode ..
@lincoln: bedoel je niet 5w 30? Ik heb altijd begrepen dat er 5w 30 of 0w 30 in moet.
@bmwe46m3balling:
Een M3 heeft 10w60 ofzo ..
M52 en M54 blokken 5w30 in de folder ..
Mijn ervaring is met 10w40 het prettigst ..
Fora staan trouwens vol met deze discussie ..
@kris911: Er valt niet veel te beleven als een beetje golf je zoek rijdt. Sta je dan met je zescilinder.
@romeoalfa: Er is geen golf, buiten een golf R (al heb ik die na de 150 ook in mn achteruitkijkspiegel) die me zoek rijdt, geloof dat maar? buiten dat, is een R gefocussed op sport en sportief zijn. Deze auto compleet niet. Is al een prestatie opzich.
@kris911: Geloof je het zelf? Zo’n luie 6cil met 230pk en een handbak is tegenwoordig echt niet meer speciaal of snel. En een GTI rijdt je ook zoek. Makkelijk. En en helemaal icm een simpele remap.
Een GTD met dsg is wel een waardige tegenstander trouwens.
@romeoalfa: achja weetje, geloof wat je geloven wil. Ik weet waar ik het over heb.
@kris911: Iemand die zegt dat er niet veel te beleven valt in een 330i met zescilinder en 230pk, zou ik niet al te serieus nemen. Grave bak trouwens.
@kris911: deed die golf r wel een wedstrijdje met je?
@hplh: Die Golf R trok kwartgas weg. omdat dat moeilijk bij te houden was voor meneer met zijn e46 dacht ie dat ze aan het racen waren.
@kris911: Ik ook. 230pk op dit gewicht icm met een handbak is gewoon traag. Prima eerste autootje, maar creëer niet de illusie dat je in een snelle auto rijdt.
@romeoalfa: wat ben je negatief vandaag. Absoluut geen (eerste) auto om je voor te schamen. Een cleane coupe met achterwielaandrijving en een soepele 6 cilinder uit BMWs gloriedagen. De E46 was de benchmark in die tijd. Deze liefhebber verzorgt m ook nog eens goed. Snap je houding niet zo goed…
@ouwedibbes83: Ik heb absoluut niks tegen deze auto en vooral niet in zo’n staat. Hij staat er prachtig bij. Alleen jammer dat veel (vooral) petjes in zo’n auto rijden en dan ook nog eens denken dat ze in een raceauto rijden. That’s it.
@romeoalfa: En een Golf is helemáál geen “petjesbak”.
Trouwens erg kleingeestig dat je zo in hokjes denkt.
Het is een auto, geen levensovertuiging …
@romeoalfa: icm een handbak? Een automaat was trager geweest hoor.. je moet nogsteeds een aardig automaatje hebben om echt sneller te zijn. Daarnaast is die zes in lijn niet bepaald lui en hoeft ie iig niet te wachten tot de turbo’s er in knallen zoals een volkswagen met aan/uit gaspedaal ;) ik snap oprecht niet waarom jij zo sneu reageerd op iemand met zo’n mooie youngtimer als eerste auto. Echt een klassieker in worden dit en de laatste tijd lijken ze alleen maar duurder te worden. Vind er maar een, een coupe, 3l i6 en dan zo’n km stand.
@romeoalfa: Wat loop jij hier nou te verkondigen? Weinig golfjes die deze mooi BMW bijhouden hoor.
@basr32: Golf 5 gti, golf 5 r32, golf 6 gti, golf 6 r, golf 7 gti, golf 7 r. een gtd met remap trouwens ook.
@romeoalfa: ???
@romeoalfa: nee, gewoon niet.
@romeoalfa:
Hahahaha, dat je zo`n sneue petjesbak uberhaupt al gaat vergelijken qua snelheid met een semi-klassieker zegt al genoeg.
Ga lekker terug naar de parkeerplaats van de mc-drek om op te scheppen over de prestatie van de gechipte golf v van je neef……
@romeoalfa: al is een 330 5 seconden later op de 100, ik rij dan 1000x liever in de 330 als in een golfje
@romeoalfa:
En dan?
Een atmosferische zescilinder is al een zeldzaamheid aan het worden.
En dat modern geweld met 27-traps versnellingsbakken en kunstmatige geluidseffecten doet mij eerlijk gezegd niks meer.
En al zeker geen Golf.
Zet die E46 maar voor de deur.
0-100 in 6,5 en 250km/u zijn nog altijd mooie waarden.
@kris911: haha nee een r line misschien , maar een r red je niet
@kris911: hahaha, je BMW doet 0-100 in 6,5 sec, een Golf GTI is al sneller, dus een Golf R rijd je al helemaal zoek.
@s2khonda: golf 7 GTI handbak 6.5 dag 6.4 poe poe wat snel. Alleen een r is een stuk sneller maar heeft dan 70pk meer en 4 wielaandrijving
@kris911: Buiten het zoek rijden in pk’s stuurt een moderne Golf GTI/R verschrikkelijk veel sneller een bocht om dan een BMW van 20 jaar geleden. Allemaal leuk en aardig, maar qua performance is een Golf gewoon überklasse of we het nou leuk vinden of niet.
En dan ligt het natuurlijk ook nog aan de bestuurder want 90% van de BMW rijders kan geen fatsoenlijke bochten rijden.
@alcantara: Oude discussie maar toch; waarom is precies een Golf nou uberklasse qua performance?! Wel eens een recente Megane RS/Civic Type R/Hyundai i30N gereden?! Daarnaast.. zo’n oude ‘meercilinder is misschien naar de 100 niet meer zo snel als moderne ‘hot hatches’ maar ik kan uit ervaring zeggen dat ik ooit in een Megane R26 (met sper etc) een serieus wedstrijdje reed met een BMW 740i (E38).. En idd.. tot aan de 100/130 en zeker met wat bochten bleef ik hem prima voor, maar toen we eenmaal op de snelweg kwamen en richting de 150-180 gingen ramde die V8 zo hard door dat ik dacht dat ik stilstond, was helemaal nergens meer.. En dat is net even t verschil in beleving.. Niet alles laat zich in de standaard cijfers uitdrukken.
@romeoalfa: ja lekker vergelijk wel… een 20 jaar verschil in bouwjaar.
@lincoln: welke 3-pitter gaat dat klaarspelen?
@hallokroket: een i8. Die je overal ziet rijden..
Hele mooie auto, ziet eruit als nieuw!
@rbngrt: bedankt! Dat verdiend ie ook
Lekker origineel houden, prettige motor onder de kap. Genieten maar. Mooie auto en de behandeling vd lak is erg mooi
@lekkerlinksrijden: bedankt man! Origineel blijft ie! Twijfel er maar niet aan?
Echt mooi, en vooral als je origineel blijft houden.
@c200: thanks!
Potverdikke, je komt niet boven het stuur uit op foto 1!
@gasmonkey: duiken voor de foto he haha
Prachtige wagen! Genot om te rijden, kan er met je over meepraten :)
@sirjrj: bedankt! Heerlijke auto’s zijn het
Wat kost zo’n polijst job. Die van mij kan ook wel wat aandacht voor de lak gebruiken, Ik heb alleen altijd het idee dat het niet te betalen is om dat te laten doen.
@wouterjeuring: verschilt enorm, en ligt aan de staat van de lak. Ik denk dat je met +-€500 een heel eind komt. Een goede reconditionering van de lak met een goede coating is een investering, daarna is t voorlopig alleen onderhouden.
@wouterjeuring: precies zoals @sleepyj uitlegt hierboven. Meestal bestaat het gros van de kosten uit manuren. Hier kan, verschillend per staat van de lak, toch al snel een uurtje of 20-30 in gaan zitten. Zoals bij de mijne.
Ziet er strak uit hoor! Houden zo. Lekker lage kilometerstand trouwens, 86k maar. Zo vind je ze niet vaak meer.
Mooi dat je hem niet verpest. Zie je bij BMW’s of überhaupt eerste auto’s vaak genoeg.
Heb er zelf ook 1 in dezelfde kleur maar dan een facelift coupe met m-pakket. Morgen groot onderhoud op de planning welke ik zelf ga uitvoeren, nieuwe klepdeksel pakking en revisie van de vanos. Hoe is die van jou er aan toe?
@densk: pas op dat de schroeven van de kleppendeksel niet te strak aandraait anders moet je een nieuwe kopen a la 375 eu ex btw, schijnen nogal vaak kapot te gaan bij het vervangen van de pakking.
@bmwe46m3balling: klopt inderdaad. Ik heb mezelf goed ingelezen. Schijnt dat het overgrote deel (haar)scheurtjes heeft in het kleppendeksel, en dan vooral rond de boutgaten. Dat zou dus ook goed het probleem kunnen zijn van de lekkage ipv de pakking zelf. Ik ga er vandaag allemaal achter komen. Maar voor montage heb ik in ieder geval een momentsleutel klaarliggen. Fingers crossed.
@densk: bedankt! Ik ben zelf ook een grote voorstander van het origineel houden. Zo zijn ze immers het mooiste, in mijn ogen. Technisch is die van mij nog top. Komt door (meestal) vervroegd onderhoud. Alhoewel zo’n klepdekselpakking en vanos revisie er vroeg of laat er toch aan komt. Geniet van je E46. Zo worden ze niet/nooit meer gebouwd
Mooie 330. Ik heb er ook 1 uit 2000. Een cabrio. Helemaal origineel met de m sport mischbereifung. Erg fijne auto. Die van mij heeft 190k gereden. Veel plezier ermee.
@6bakkie: lekker hoor! Niet meer weg doen
Mijn complimenten, de E46 an sich is een auto die met de tijd nog mooier wordt. Maar de aandacht die jij aan deze auto besteedt maakt het echt een pareltje. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik niet lichtelijk jaloers ben. Wees er zuinig op en belangrijker nog: geniet ervan!
@beast95: erg bedankt! Leuk om de passie zo te delen.
Mooi, mooi, mooi
Zowel die autoliefde als het object van deze liefde…
Die geweldig mooie BMW?
@wahltiroler: erg bedankt! Doet me goed om te horen dat anderen de moeite ook kunnen waarderen!
Wow
Mooie bak!!
@kennone: thanks!
Toffe bak! Poets de auto zelf ook graag dus kan die investering wel waarderen. En zien ;)
@dwersbongel: bedankt! Leuke hobby is t
Nette auto, als je hem netjes houd en niet te veel kilometers rijd schrijf je weinig af denk ik.
@bmwe81: dankjewel! Klopt zeker. De autos blijven goed in waarde
Junior heeft ook een 330ci, automaat.
Ziet er schitterend uit zo in het zilver. Geniet er maar lekker van. Idd, je lacht om de 3 en 4 cilinders.
En in een 330 hoef je je niet te bewijzen. Is een toekomstige klassieker,
@alfablog: erg bedankt! Je hoeft inderdaad niks te bewijzen. Al rij je 30 met het dak open geniet ik nog
Gave kar hoor! Mijn E46 320Ci net afgelopen najaar verkocht en een 130i aangeschaft, maar mis het E46 design nog elke dag. De 330i is echt snel zat. Mijne had ook een compleet origineel uiterlijk, maar er zijn toch wat dingen die je zou kunnen overwegen; Simota luchtinlaat, erg zeldzaam en moeilijk te vinden, maar geven een CSL-achtig geluid aan je inlaat. Is plug &play dus je kan het zo weer origineel maken. Qua onderhoud: het koelsysteem gaat zeker een keer langskomen, ongeacht de km-stand. Een vanos revisie kan ook veel goed doen, evenals de carterventilatie en luchtbalgen vervangen. Het plastic/rubber verdroogt met de jaren en gaat voor kleine lekkages zorgen. Twee andere puntjes zijn de ABS pomp (deze zit te dicht op de motor gemonteerd, waardoor hij snel te warm wordt bij de 6-cilinders), evenals de stuurpomp (dit eerste type LF-20 gaat intern vaak kapot).
Bedankt voor de info. Ik zal er een oogje op houden. Een 130 is immers ook niet verkeerd hoor. Aan rijplezier geen gebrek.
Prachtig, heerlijk rijden. Ik rij zelf ook in een e46 en een e39, beide met de 3 liter. Heerlijk en vooral ook erg mooie auto’s. Geniet ervan!
@tweemeter: bedankt! Lekkere oprit dan
Mooie E46 hoor!
Kom je niet veel meer tegen.
En geen olieverbruik op deze?
Vind ik spijtig aan de M54, ze lusten wel een flinke slok.
Ook de drive-by-wire is niet foutloos, de gasklep lijkt soms een eigen willetje te hebben.
@hallokroket: bedankt! Inderdaad, hoor je vaker bij deze motoren. Ik heb er gelukkig technisch nog geen problemen mee gehad in 2 jaar tijd. Goed onderhoud doet wonderen??
Het verbaast me dat je hier op al die lompe reacties reageert Kris911:) De meeste ervan schuiven vanavond weer netjes bij moeders aan voor een bord macaroni, waarna ze in haar Picanto naar hun vriendinnetje mogen. Wel op tijd naar huis natuurlijk, en voor het slapen gaan nog even de Autoweek database met cijfertjes over PK’s en acceleratie uit je hoofd leren. Vervolgens nog even het internet afstruinen om kijk-mij-eens-verstand-van-auto’s-hebben-termen op te doen zoals 30K, sleeper en remap.
Hulde aan de liefhebber die nog gewoon kan genieten van prachtige auto’s als deze.
@lichtmetalenbelg: eens. Mooie omschrijving. Het is het reageren niet eens waard. Bedankt voor het mooie compliment??
Vanwaar al die haatreacties, ik rij zelf ook met een E46 en je hebt helemaal gelijk. Het zijn heerlijke auto’s! Verder kan ik bevestigen dat je gelijk hebt, onderschat de E46 niet, zeker niet qua acceleratie op de snelweg! Hele mooie auto, houden zo.
Leuke auto en zoals het moet: origineel. Ik begrijp alleen niet waarom eigenaars van oude zespitters zo minachtend moeten doen over moderne drie- en vierpitters. Ik heb ooit een 330ci gehad en heb nu een ‘zielige’ moderne vierpitter van hetzelfde merk, en ik zou toch niet meer wisselen. De nieuwe is sneller, stukken zuiniger en geeft dankzij de TwinPower turbo een soort van atmosferisch gevoel: volop koppel bij 1.300 toeren en bij 3.500 toeren nog eens een extra stamp onder de kont. Kortom: zo’n moderne, zielige drie- of viercilinder is niks om je neus voor op te halen.