Ariel Atom 3.5 Supercharged
De eerste zonnestralen zijn er dus mijn speeltje mag weer naar buiten na 3 maanden. Deze winter de carbon vleugelset erop geknutseld, ik vind hem zo stukken mooier. Het is mijn 2de Atom, de vorige is destijds nog door Wouter aan de tand gevoeld (bij de eigenaar voor mij)
Ik lees al jaren mee, nu maar eens tijd om een speeltje voor te stellen, ik hoop dat jullie hem leuk vinden.
bikevscar zegt
Niet op kenteken!
arielatom35sc zegt
@bikevscar: zit gewoon kenteken op hoor, de plaat mist gewoon omdat ik dat bracket vervangen heb voor een zwarte en hem er nog niet opgeplakt had.
Is overigens de enige origineel fabrieks 3.5 supercharged in Europa op kenteken. Er zijn er een aantal meer, maar die zijn van voor 2013 en dus aangepast ( hebben ze niet het versterkte V8 chassis en deze wel)
bikevscar zegt
@arielatom35sc: lijkt me zeker mooi rijden in zo’n kart. Doe voorzichtig aan zou ik zeggen..
dubcars zegt
@bikevscar: goed kijken op de laatste twee foto’s. Op de neus zit een sticker met 00-ZST-2
bikevscar zegt
@dubcars: idd, je hebt gelijk.. zal de alcohol van gisteren zijn waardoor ik niet al te scherp was?
ghost zegt
@bikevscar: lekker misgunnen..zit gewoon een kenteken op. En dan nog, gewoon heel dik dat iemand dit rijdt in Nederland waar het toch vaak regent. Hulde & welkom!
bikevscar zegt
@ghost: tis zeker geen misgunnen. Ik waardeer iedereen zijn ding, ben zelf liefhebber van auto’s en motoren en laat iedereen in zijn waarden..
unknown32 zegt
Ziet er heftig uit!
n0zem zegt
Zeker! Moet heerlijk raggen zijn! Veel meer (snelheids)beleving lijkt me!
minicoopers zegt
wat dik zeg ?
flatsixx zegt
Belachelijk bruut ding, vind hem wel eng, maar vooral heel gaaf.
fendercd60 zegt
Vet ding zeg!
thomashofman1 zegt
Lekker speeltje!!
mats106rallye zegt
Dit lijkt me pas echt rijden! Vind hem alleen niet mooi.. toch tof dat je dit koopt!
e46coupe zegt
Bizarre wagen zeg, respect!
kennone zegt
Ik vind dit soort wagentjes altijd kamikaza bommen. En kan dit heel erg respecteren!! Heel gaaf!, ben er maag goed voorzichtig mee????
Jochempie zegt
Geweldig! Dit moet beter rijden dan je eega!
Original_Arnoud zegt
Woon je toevallig in de Alblasserwaard? Daar heb ik zo een wel eens zien rijden, met toen een Autovisie cameraploeg erbij.
enricoleerdam zegt
@Original_Arnoud: mag dit wel in de Alblasserwaard??
arielatom35sc zegt
@Original_Arnoud: nope
marinepower zegt
@Original_Arnoud: lijkt wel in Gorinchem?
towi1989 zegt
Wow, repsect!
gregorius zegt
Rijd je hiermee op circuits?
Of waar en hoe kan je hiervan genieten op de openbare weg?
arielatom35sc zegt
@gregorius: op circuit idd, maar dik 95% op de straat, het ding is gewoon dikke pret op de openbare weg ook. Alles tussen 0-160 is geweldig, dus ook legale snelheden. Je gaat gewoon héél snel naar die legale snelheid toe :)
Echt hard rijden is niet de fun van dit ding, dwars gaan en acceleratie wel.
560pkferrari zegt
Wat een heerlijk apparaat. Heb zelf eens mee mogen rijden in zo’n ding op Spa, manmanman wat ging dat hard. We konden een 991 GT3 RS goed bijhouden. Moet toch elke keer een feest zijn om in te stappen.
larsyboy1997 zegt
Dat is dik zeg! Heb er ooit een in Eindhoven zien rijden een aantal jaar geleden. Midden in de winter
arielatom35sc zegt
@larsyboy1997: dat ben ik vast en zeker met mijn vorige geweest, die was zwart/geel en daarna /zwart/zwart. Ik durf wel te stellen dat ik in die omgeving de enige ben die er 1 heeft, maar zeker die hem ook nog in de winter gebruikt.
Dat doe ik tegenwoordig minder fanatiek trouwens, onder de 5 graden houd ik het voor gezien nu
larsyboy1997 zegt
@arielatom35sc: Daar kom ik graag naast zitten met m’n camera, ook in de winter!
rob5nismo zegt
Ruig apparaat veel plezier ermee
emping zegt
Zo dat is wel een lekker apparaat. Leuk speeltje.
JanJansen zegt
Zou wel eens het verschil in rijden willen weten met mijn Caterham 2.5 Duratec.
Toch een ander concept met supercharger en de motor achter je rug.
Heb je ooit in een Caterham gereden? Wat was je ervaring?
arielatom35sc zegt
@JanJansen: dat kunnen we natuurlijk eens proberen. Heb wel eens westfield en donkervoort gereden. Het tegengestelde van wat je verwacht is het geval. In de 7’s is dwars gaan en vooral blijven erg moeilijk en snappy, ondanks de motor voor en aandrijving achter.
Mijn auto heeft de motor net voor de achteras, maar de balans is toch super, overstuur voel je mijlenver aankomen en is super te doseren en daarna te controleren. Minder onderstuur en vermogen komt veel beter op de weg als je snel wilt sprinten.
Ik heb ook een xbow gehad, dat houdt geweldig lang grip om dan ineens los te schieten en dan moet je erg alert reageren om niet achterstevoren een vangrail mee te pakken. De Atom is niet voor de snelste tijd pur sang gebouwd, dus die komt veel eerder met overstuur en is veel minder verrassend. Dat gezegd hebbende, als je een beginner erin zet is hij na 2 bochten plat, dat is met de ktm minder omdat je zo vreselijk hard moet gaan voordat overstuur zich aandient
w0o0dy zegt
@arielatom35sc: komt het makkelijk driften met een Atom niet door (te)veel vermogen tov de grip? Een 7 met ” normale grip” is namelijk vrij goed te driften maar hoe meer grip hoe moeilijker het wordt. Voor zover ik weet is onderstuur toch wel een ding bij de Atom. Dus langzaam/langzamer de bochten in en snoeihard de bocht uit is meer de formule dan echt hoge bocht snelheden (wat je dan ook terugziet in rondetijden, die meestal tegenvallen als je het enorme prestatie potentieel kent).
Zoals gezegd (nog) niet zelf met een Atom gereden.
arielatom35sc zegt
@w0o0dy: dat komt door het grote vermogen en gebrek aan downforce en onderstreept het speelse karakter van zo’n ding. Ondersturen doet ie als je teveel snelheid de bocht mee inneemt en dan te laf bent om het rechterpedaal te gebruiken om de balans om te keren.
Als je goed kunt sturen en je gaat te hard een doordraaier in dan glijd hij over de voorwielen, een dotje gas zorgt voor balans en grip, nog wat meer gas zorgt voor licht tot histerisch overstuur, afhankelijk van het gewicht van je rechtervoet.
Maar het is zéker geen auto die je verrast en in je kont bijt. Je kunt zelf bepalen of je op grip of overstuur rijdt
w0o0dy zegt
@arielatom35sc: klinkt goed, balanceren met het gas. . alleen is er natuurlijk wel een limiet waarbij nog meer snelheid niet echt de beste oplossing zal zijn.
JanJansen zegt
@arielatom35sc: Mijn Caterham is ontzettend gevoelig voor het type banden/wielen die je monteert. Het leukste zijn lichte 13 inch wielen met normaal (lees hard) rubber. Dan glijdt het ding fantastisch en heb je overal genoeg vermogen om de wielen te laten spinnen en dwars te gaan. Sinds de laatste update aan het chassis is de Caterham ontzettend voorspelbaar. Lekkere lange driften zijn dan ook geen enkel probleem.
w0o0dy zegt
@JanJansen: ik heb geen atom gereden maar gezien de plaats van de motor is er een heel groot verschil. Deze heeft relatief weinig gewicht voor en dus minder grip bij het insturen en veel meer grip bij het uitaccelereren. Daarnaast is een Caterham goed op de limiet te rijden en wat makkelijker op te vangen. Als zo’n Atom echt dwars gaat dan moet je heel snel zijn met je correcties. Een auto met midden/voor motor is wat vergevingsgezinde.
arielatom35sc zegt
@w0o0dy: lees mijn post, je gedachte is goed, maar het tegendeel is waar in de praktijk
w0o0dy zegt
@arielatom35sc: zie reply boven ?
povel zegt
Ongelooflijk dik ding!
jtkdm zegt
Superstoer karretje! Was de verstoorde symmetrie met het kentekenplaatje je toch te veel een doorn in het oog?
arielatom35sc zegt
@jtkdm: nee dat boeit niet, maar er is geen beugel beschikbaar die niet breekt op het circuit/autobahn, dus dan maar geen beugel meer. Die beugels zijn ook erg lastig te monteren, dus ik werd gek van de afgebroken platen
goodolddays zegt
Tering wat een apparaat, mooi speelgoed!
tenaci zegt
You basterd: ‘ik lees al een paar jaar mee, nu maar eens wat plaatsen’ You sir, you should do that more!
Heel gaaf ding en stiekem ben ik best jaloers op je!
arielatom35sc zegt
Haha, als ik weer wissel zal ik het weer erop zetten ?
tvr1974 zegt
Me Like it! Heb in veel auto’s en ook karts gereden.. Maar nog nooit in zo’n ding. Lijkt me zeker leuk maar groot nadeel is denk ik t (te) drukke verkeer overal tegenwoordig.. Geldt natuurlijk voor iedere sportieve auto.. Nu denk ik wel, je mag hier ook zonder helm in rijden.. maar doe je dat vaak>?
dave130r zegt
Prachtige wagen, hoe kan ik een ritje voor de bijrijders stoel boeken?
okdoei zegt
Jep. Ik ben jaloers. Altijd al in willen rijden.
BaRa zegt
Auto met een van de grootste grijns-factoren op deze planeet. ’t Is dat ik maar twee duimen had, anders stak ik er meer op :-D
speedygonzalez zegt
Haha wat een held om hiermee te rijden!
mcstradale8 zegt
Fan-tas-tisch!!! Erg veel plezier toegewenst maar dat komt zeker goed!
baklava zegt
Heel gaaf! Echt een hele toffe auto!
tompy zegt
Gunmetal chassis? Mijn atom 4 is besteld gunmetal met oranje. Gave combo!
3rotorboi zegt
Heb je wel eens een paar keer zien rijden in Breda/Dorst, kan dat?
jules713 zegt
@3rotorboi: denk het wel, ik dacht hetzelfde! ?
pauper zegt
Heel vet! Geen pretenties, enkel pure rij-beleving!
Geniet er van!
dracae zegt
Deze auto zal toch wel meer dan 250 pk hebben???
Verder is dit niet mijn ding, ik rij me waarschijnlijk hartstikke dood en als ik dat risico zou nemen vind ik een Donkervoort veel mooier, of een stevig aangepaste MX5.
De mindere prestaties in vooral die laatste neem ik dan voor lief.
Los van dat is het geweldig dat deze auto bestaat en dat iemand die hier in Nederland op kenteken heeft. Of ik het nu mooi vind of niet, dit soort auto’s zijn wel de krenten in de automobiele pap.
duderuud zegt
@dracae: Ruim 300pk en rond de 625kg als ik het goed heb.
*Slik*
Heel vet apparaat!
tjorque zegt
Winter of geen winter ik zou hem niet kunnen binnenzeeën voor drie maanden. Een te grote afvoer in de garage nodig om de kwijl af te voeren…
gebruikersnaam3 zegt
Heb eens ooit voor een oude baas zo’n ding geïmporteerd, dat was toch niet heel eenvoudig om die op kenteken te krijgen. Dat was overigens een vroegere versie, maar dat reed wel heerlijk!
jeppie zegt
Poh wat lekker!
Bart_V zegt
hey die heb ik zien rijden in Helmond
tge1 zegt
Erg gaaf hoor. Ik heb eens mogen rijden in de Westfield van een goede vriend van me. Ik denk dat deze echter nog een tandje bruter is. Mooi mooi!
mikaroessink zegt
mag ik vragen wat zo’n ding eigenlijk kost?
tge1 zegt
@mikaroessink: Ik denk twee keer de helft.
vroom11 zegt
Heel heel koel! Moet je maar ns naar de Alpen komen – beetje de Zwitzers in hun suffe suv’s gaan ergeren
sabrerator zegt
Supergaaf ding!
Daar leg ik het zelfs met mijn 1100cc motorfiets mee af.
Ik neem aan dat je een zeer ervaren rijder bent, in handen van een beginneling is dit vragen om een goede uitvaartverzekering. Mezelf kennende zou ik na 100 meter mijn ondergoed moeten wisselen, maar het is weer zo’n geweldig apparaat waarvan het idee ooit in een Britse pub na veel te veel bier is ontstaan.
“Als we nou eens een hele dikke motor in een soort kart hangen en daar wat lampjes aan knutselen, zouden ze er intrappen bij de DVLA?”
Geniaal volk, die Britten. Dit zou nooit uit Duitsland kunnen komen. Veel te serieus volk.
boomhauwer zegt
@sabrerator: een 1100 sabre? Daar leg je het tegen veel andere voertuigen mee af.
rikus zegt
Knap stukje steigerbouw. Nee grapje, gaaf speelgoed. Geniet ervan.
pignon zegt
Supertof dat je voor deze kiest. En lef moet je niet alleen bij aankoop gebben, maar ook bij ‘t rijden. Chapeau! En veel plezier er mee ?
superhans zegt
Prachtig. Kan me goed voorstellen dat je er veel plezier aan beleeft. Hoop zelf eens in een Nomad te kunnen rijden.
MrShifra zegt
Ik zie een Honda K20 blok. Welke precies?
sander1980 zegt
VET!!! ???
bimmert zegt
Het blijft een onooglijk ding, maar wat een gaaf speelgoed!!