Volkswagen Santana
Mijn Santana.
Heeft eerder op autojunk gestaan zie ik!
https://www.autojunk.nl/2017/03/1983-volkswagen-santana
https://www.autojunk.nl/2017/04/1983-volkswagen-satana
Toen in 'iets' mindere staat.
Heb 'm vorig jaar van een bekende van mij overgenomen. Met zwager de complete bodem onder handen genomen (Passat coupe als donor). Schroefset d'r onder gemaakt en her en der de koets aangepakt.
Is nog lang niet af, maar is nu al een bijzonder leuke verschijning. En het rijd.. als een kart, fantastisch.
ghost zegt
Zeldzaam inmiddels, maar erg leuk!!
thomasthomas zegt
@ghost: wel eens in China geweest . Rijd niets anders als dit model Santana vaak als taxi.
HZW zegt
@ghost: Nog zeldzamer met een 5 cilinder erin.
dwersbongel zegt
Ziet er al goed uit!
Zal je vast wel eens zien rijden in Drachten.
denniss00 zegt
@dwersbongel: Drachten de beste ??
fendercd60 zegt
Nog nooit van gehoord, maar hij ziet er netjes uit!
HZW zegt
@fendercd60: Het is in principe een Passat Sedan.
Het topmodel van de Santana-reeks in Europa was de vijfcilinder 2.5 GX, goed voor 115 pk. Deze motor deelde de Santana met de Audi 80 coupé van die tijd.
Erg populair was de Santana niet in Europa, omdat je voor hetzelfde bedrag een Audi 80 kon kopen, die toen al iets meer prestige had.
rutger97 zegt
Ziet er leuk uit!
toniominestrone zegt
Lekker strak gelijnde koets.
saffie89 zegt
Leuk! Wat ga je nog allemaal doen?
peternator zegt
@saffie89: ’t Plan is om er een ‘racer’ van te maken. Dus vooral: gewichtsbesparing (interieur eruit, kuipstoelen voor en achter) en tuning. Eerst kijken hoever we de huidige motor kunnen krijgen. De motor lijkt nog redelijk fris, maar eerst moet er een grote beurt tegenaan en kijken we hoe die zich houdt als we wat gaan kietelen.
Uiterlijk laat ik even wat het is :)
numpty zegt
@peternator: Mocht je het budget hebben, zou ik zeggen een 1,8T 5v er in (geen TSI, maar de eerste generatie 18T’s) Dan kan je echte sleeper creëren. Mooi gedaan zo ver. Succes met je project.
peternator zegt
@numpty: dat is wel iets waar ik naar wil kijken inderdaad. Of een oude 5 cylinder. Alleen al vanwege het geluid ?
lekkaah zegt
Wat leuk zeg, ik heb nog nooit van dit model gehoord, erg gaaf!
9000cse zegt
@lekkaah: Merkwaardig! Jij bent als autofreak anders toch zo goed op de hoogte? De productie in Emden werd in 1984 gestaakt, omdat de verkopen in Duitsland tegenvielen. Hij werd toen echter verder aangeboden als VW Passat Stufenheck = sedan. Wereldwijd werd het echter een succesnummer. Er werden er in totaal zo’n 4 miljoen exemplaren van gebouwd en hij was het begin van het succes van VW in China, alwaar hij vooral gebruikt werd als taxi.
joppe zegt
Sorry, hier heb je niks aan. Maar ik heb dit altijd zo’n lelijk model gevonden! Het doet me helemaal niks. Maar zoals ie er hier staat vind ik m nog wel grappig. Veel plezier ermee!
johnwaters zegt
Het rijdt als een kart m.a.w. het hobbelt en bobbelt over de weg.
drdre1 zegt
Was een van m’n vergeten favorieten uit m’n jeugd. Leuk om die weer ‘ns terug te zien. ??
eefie zegt
Leuke en fijne auto. Mijn vader had er vroeger ook eentje, ik dacht een 5-cilinder. Wel eens pech mee gehad, midden op de Snelweg in Parijs.
amghans zegt
De eerste in China/voor de Chinese markt gebouwde VW, als ik me goed herinner, vermoedelijk in joint venture met een Chinees bedrijf. Pas later ook in Europa geleverd.
9000cse zegt
@amghans: De introductie van de Santana vond al in 1981 plaats, maar de productie begon pas in 1984 voor Europa. De productie in China ging in 1985 pas van start.
9000cse zegt
@amghans: Foutje! Sorry! Hij kwam toch al in 1981 in Europa op de markt.
bram_greenway zegt
Ik had die als Passat 5-deurs….
gokartmozart zegt
Een Passat Coupe als donor?
Jammer dat ie gesloopt is dan want daar bestaat er dan maar 1 van…..
Ik heb zo’n Satana ( woordspeling ) 30 jaar geleden eens meegehad als leenauto van de garage omdat mn Golf in onderhoud was…. geen pretje en zo kaal als een biljard…. ik begrijp het enthousiasme ook niet dan.
peternator zegt
@gokartmozart: Ik bedoelde – inderdaad – een Passat 5drs Hatchback. De jongen van wie ik de Santana kocht had ook een prachte rood-oranje 3drs Coupe staan, hence my verwarring.
Waren er echt wel meer dan 1 van hoor, ook in Nederland ;-) https://www.flickr.com/photos/davydutchy/42247920841
c200 zegt
Zonde, had liever origineel gehouden.
tom307 zegt
Mooi man! Zolang er liefhebbers zijn zoals jij zullen deze categorie oldtimers de volgende eeuw doorstaan. Ik ken ze, een jaar of 8 terug was ik in Shanghai en daar zag je ze regelmatig als taxi. Gaaf en houd ons op de hoogte.
spidermann zegt
Taxi Sjanghai.
emping zegt
@spidermann: niet alleen in Shanghai.
stefetta zegt
Jeugd sentiment!! Mijn moeder had een Santana 1.9 5 cilinder… een oude.. dus toen de einddemper stuk ging heb ik die netjes vervangen door een rechte pijp… dat geluid!! Good memories :)
peternator zegt
@stefetta: ja vet! Ik heb er nu alleen een einddemper opzitten.. die naar een sidepipe leid ?
niex zegt
Een hele gave vw uit een tijd dat je idd zelf je handen vuil maakt ipv “chippuh”. Mooi man. Maar een racer? Is ie daar niet wat te lomp voor? Een oude scirocco is daarvoor beter geschikt lijkt mij, ik zou m ong zo laten en er van genieten!!!
peternator zegt
@niex: haha, fair enough. Het is een beetje gekomen toen ik ‘m kocht. Hij was in best slechte staat. We begonnen dus met strippen en grapten dat we er wel een racemachine van konden maken omdat ‘ie nu toch al zo kaal was. Geïnspireerd op de tourwagens uit de DTM in jaren 80.
Het is serieus een goed handelbare auto, nu met de schroefset en dichtgelaste/verstevigde/minder torderende achteras eronder werd dat helemaal duidelijk. En ja (@johnwaters), hobbelen en bobbelen op de korte oneffenheden, maar wel loeihard door de bocht kunnen.
Leeggewicht is af-fabriek slechts 927 kg, wat niet zwaar is voor zo’n lel van een auto. Nu er qua interieur alleen het dashboard, de deurbekleding, de stoelen en de bank er nog in zit en alle bekleding, isolatie en reservewiel is verwijderd zeker al de nodige kilo’s van af weten te halen.
Nee, het zal nooit zo lichtvoetig als een Scirocco worden, maar ik vind het wel leuk om te kijken wat we er uit kunnen halen :)
superhans zegt
Bijzondere verschijning. Ik vind hem nu eigenlijk leuker, dan destijds. Deel je tzt ook foto’s van het interieur?
peternator zegt
@superhans: jup! Interieur is nu echt een lachertje ?
mpgc zegt
Leuk hoor! Mooi dat je hem op de weg houdt. Verlaging en velgen maken hem precies goed.
mler zegt
Mijn vader had er een, de NB-04-HV. Blauw metallic en uiteraard op LPG in 1984. Metalen imperiaal op het dak voor de vakanties. Mooie herinneringen aan.
jasg zegt
Had ik maar in deze tijd een auto met mijn achternaam