Alfa Romeo alleen in Amerika nieuw verkooprecord
Net terug van een reistrip naar Noord Italië. In Cassino ligt ook de moderne Alfa Romeo fabriek. In de kranten was daar veel te lezen over de productiestop sinds december vorig jaar. De Alfa Romeo fabriek in Cassino was gedurende drie weken gesloten dit in verband met overproductie en het willen vermijden van voorraden. Vanaf nu zijn gelukkig de werkzaamheden – aan de montagebanden van de Alfa Romeo Giulia en Alfa Romeo Stelvio – weer hervat, terwijl de productie van de Alfa Romeo Giulietta pas weer start vanaf volgende week (15 januari). Ik begreep van een seniormedewerker van Alfa Romeo dat er, althans voorlopig, geen nieuws is te verwachten. De Giulia, Stelvio en Giulietta komen in 2019 niet met nieuwe uitvoeringen (met uitzondering van de introductie van een nieuwe instapversie – alleen met achterwielaandrijving – van de Stelvio in de VS ) en zijn dus ook géén (substantiële) groeimarges te verwachten vergeleken met de (tegenvallende) resultaten in tweede helft van 2018. Weet, dat de Alfa Romeo fabriek in Cassino in 2018 99 duizend eenheden produceerde met een procentuele afname van 26% vergeleken met gegevens vastgelegd in 2017. De daling is voornamelijk veroorzaakt door de Giulia en Stelvio . Feitelijk produceerde Alfa Romeo in 2018 28.546 Giulia’s (-41.1% in vergelijking met 2017) en 39.782 Stelvio’s (- 28.3%). De verkopen van de Giulietta (introductie 2010) zijn relatief stabiel met 30.826. Alleen in VS weet Alfa Romeo in 2018 een nieuw verkooprecord neer te zetten net als vorig jaar. Het nieuwe verkooprecord staat nu op 23.820 Alfa's, dat is bijna een verdubbeling van de verkopen van vorig jaar. Zowel de Stelvio als de Giulia werden elk meer dan 11.500 maal verkocht. Alfa Romeo rijden in Nederland is duurder dan ooit, Alfa heeft géén hybide techniek in de prijstlijsten staan en dan betaal je dus de hoofdprijs (aan BPM). Bij de introductie van de Giulia in mei 2016 was de BPM op een Giulia Super € 6.480, nu mag je € 11.790 aftikken. Ook betaal je Extra € 2.145 BPM als je kiest voor de 19” Quadrifoglio velgen. Door de bredere sloffen is het verbruik hoger en dus ook de WLTP; moest je eerst € 1.500 aftikken voor de optionele 19” velgen ben je nu dus € 3.645 kwijt. Alfa Romeo heeft een teleurstellend verkoopjaar achter de rug (verkopen gezakt van 1.714 in 2017 naar 1.372 in 2018, waarbij de Giulia weer de best verkopende Alfa is met 507 verkopen in 2018 t.o.v. 755 in 2017 ). Al verkopen zowel de Giulia als de Stelvio wel beter dan bijvoorbeeld de vergelijkbare Jaguar XE en F-Pace. Jaguar is een merk dat pas echt in de problemen is (vorig jaar 1500 ontslagen en nu weer 4500 en dan moet de BREXIT nog komen). Moeilijke tijden voor deze mooie merken.
hhitalia zegt
Ze blijft een schoonheid ??
Mooi verhaal erbij ook ??
hugoe zegt
Leuke informatie. Ik behoor tot Alfa’s doelgroep en snap dus eigenlijk onze wereld niet. Waarom moeten mensen perse het meeste luxueuze dat te verkrijgen is en geeft men niet meer om een auto die scherp stuurt en waar de schoonheid vanaf spat. Tegenwoordig moet er zoveel gevoel ontnomen worden, waar komt dat toch in godsnaam vandaan.
mats106rallye zegt
@hugoe: helemaal met je eens! Puur rijgevoel daar ga ik voor, alhoewel ik de keuzes van andere mensen ook zou snappen
davelepeef zegt
@hugoe: dat schijnt Alfa zelf ook niet te snappen want ze proberen zich uit alle macht als ‘premium’ in de markt te zetten. Als ze nou heel pretentieloos eens gewoon auto’s gingen bouwen ipv hoogvliegers te willen bouwen…
boyerspots zegt
Informatief! Jammer dat zo klein kikkerlandje denkt het milieu wel te kunnen redden door de particuliere rijder zo te belasten…
davelepeef zegt
@boyerspots: ach, als je nu al baalt… Over een tijd zullen we überhaupt geen auto’s met uitstoot meer kunnen kopen. Dan zijn we waarschijnlijk wél van het gezeik over bandmaten af…
porsche530d zegt
Hele interessante informatie! Jammer inderdaad dat de Nederlandse staat het rijden zo erg belast!
ibssr zegt
Aanvulling: In totaal werden in 2018 rond 109 duizend Alfa Romeo’s geproduceerd. Van januari tot juli 2018 – de maand van de definitieve stopzetting van de productie van de Alfa Romeo MiTo- zijn nog in totaal 9.857 MiTo’s in de FCA Mirafiori fabriek geproduceerd (naast de productie van de Maserati Levante). Van de Alfa 4C, nu alleen nog verkrijgbaar in de Spider-versie, werden slechts 520 eenheden geproduceerd in de Maserati fabriek in Modena (naast de Maserati Granturismo en Grancabrio). Dit is echt een (te) kleine hoeveelheid. Bij de lancering van de Alfa 4C in 2013, was Alfa Romeo van plan elk jaar 3.000 eenheden van 4C Coupé te produceren.
Voor de volledigheid, Alfa’s productie in 2017 bedroeg 150.722 (MiTo, Giulietta, Alfa 4C Coupé/Spider, Giulia- en Stelvio Quadrifoglio), toen een behoorlijke stijging ten opzichte van de 93.117 in 2016 (bron: Fim-Cisl-unie).
Het klassieke sportwagenmerk Alfa Romeo (dat volgend jaar 110 jaar bestaat) verkoopt met een productie van nog géén 110.000 Alfa’s in 2018, dus veel minder automobielen dan de veel jongere merken Jaguar (pas na de Tweede Oorlog wijzigde het merk SS, een afkorting van Swallow Sidecar, de naam in Jaguar) en Porsche (bestond vorig jaar 70 jaar) die respectievelijk 180.833 en 256.255 afleverden in 2018.