UPDATE 2 MIJN EERSTE AUTO: LOCOST SEVEN KITCAR
Ik vond het wel weer tijd voor een kleine update over mijn autootje. Het is ondertussen al weer bijna anderhalf jaar geleden dat ik wat van mij heb laten horen, maar de tijd heeft uiteraard niet stilgestaan!
Even een stukje terug in de tijd. Tijdens de zomer van 2017 heb ik wat kilometers proberen te rijden met mijn 2toDrive rijbewijs (Voor de lezers die de vorige twee updates hebben gemist, ik ben in 2000 geboren dus ik mocht in die tijd nog niet zonder begeleider rijden). Helaas bleven de motorproblemen aanhouden en kon ik met geen enkele mogelijkheid het probleem vinden. Het ging vaak een halfuurtje goed totdat de motor na een tijdje ging sputteren. Dit zorgde er voor dat het in mijn geval vrijwel onmogelijk was om kilometers te maken.
Ergens in dat najaar ben ik met mijn vader naar een event van Van Der Kooi in Houten geweest. Na wat praten met de jongens daar kwam ik d’r achter dat ze nog een mooi crossflow motortje hadden liggen met 120 pk. Gezien ik stiekem opzoek was naar meer vermogen en er heilig van overtuigd was dat het probleem in de motor zat, heb ik zonder al te veel nadenken de motor gekocht. Samen met mijn vader heb ik de motor zonder problemen in de Locost gelegd, maar helaas had ik weer exact dezelfde problemen. Na een hele hoop kloten zonder uitkomst heb ik opnieuw contact opgenomen met Van Der Kooi en zij stelde voor dat ik de auto zou brengen zodat we samen naar het probleem konden kijken.
Eenmaal de auto daar gebracht bleek er een hele hoop mis te zijn. Ontsteking stond in zo verre van optimaal dat het knap was dat de motor liep. Dit was vrij makkelijk opgelost, maar de echte problemen bleven aanhouden. Daarnaast viel het al vrij snel op dat de motor veel last had van valse lucht. Dit was voor de jongens vrij snel gevonden en helaas was kwam het door een gigantische fout die ik maanden daarvoor had gemaakt. Ik had in het voorjaar een setje flowmeters gekocht om mijn carburateurs af te stellen. Door verkeerde informatie op een forum heb ik de verkeerde meters gekocht. Hiervoor moest ik gaten boren in de carbs en dit is uiteraard het stomste wat je zo’n beetje kan doen. Ik had wel netjes boutjes gemaakt die erin konden om het lucht dicht te maken, maar er zoog gewoon lucht langs de boutjes. Dit zorgde er dus alle problemen en achteraf had ik dus eigenlijk nooit een nieuwe motor hoeven kopen. Van Der Kooi heeft speciale afdichtingen gedraaid die we er in hebben gemaakt zodat de gaten 100% lucht dicht waren. Dit was voor mij de enige optie omdat een set nieuwe carburateurs meer zou kosten dan de hele motor bij elkaar. Nadat de carbs gefixt en goed afgesteld waren liep de motor als een zonnetje. De auto was ineens zo veel sneller en ik kon gewoon kilometers maken zonder problemen. Helaas was het al snel winter, dus ik kon de auto weer opbergen tot 2018.
In 2017 had ik het doel gesteld om veel kilometers te gaan maken met de auto in 2018. Omdat ik uiteraard mijn volledige rijbewijs kreeg werd dit een stuk makkelijker. Na ongeveer 3000 kilometer testen bleek de auto vrijwel bulletproof te zijn. Er ging hier en daar wat stuk, maar ik heb nooit meer motorische problemen gehad. Helaas kwam er wel een versnellingsbak probleem omhoog. De bak sprint uit z’n 3 op vol vermogen, maar wanneer ik normaal reed was er prima mee om te gaan. In de plaats van weer een langdurig project te starten had ik besloten door te rijden met het probleem en hier heb ik geen spijt van gehad.
Halverwege de zomer wilde ik graag een keer de auto op het circuit uitproberen. Veel mensen rade mij aan om eens een dag te gaan slalommen op het Midland circuit in Lelystad. Dit is een kleine baan met alleen maar bochten, dus perfect voor een auto zoals ik heb. Ik wilde de auto voor de trackday heel graag een keer laten dynotunen zodat ik er 100% zeker van kon zijn dat alles goed was. Na wat zoeken kwam ik uit bij Ludwig Performance in Hillegom. Zij hebben de auto een aantal uur op de pijnbank gehad en hier een daar wat aanpassingen gedaan. De uitkomst was 102 pk op de achterwielen wat verdacht dicht bij de 120 krukas pks komt en een veilige afstelling ( https://www.instagram.com/p/BoPIb4ii1_f/ ) Niets kon mij nog tegen houden om het circuit op te gaan.
Op 2 oktober was het dan eindelijk zo ver. Samen met mijn vader heb ik de auto naar Lelystad getrailerd, omdat wel verwachtte dat er iets stuk zou gaan in het geweld. Na een aantal runs te hebben gedaan was ik compleet verslaafd. Zelfs op de bizar slechte banden die er onder zaten ging de auto zo makkelijk het circuit over en de 120pk zorgde ervoor dat de auto aardig hard rechtdoor ging. Ik heb een stuk of 10 runs gemaakt en er is tot mijn verbazing niets stuk gegaan. Dit was for sure het leukste wat ik ooit met de Locost heb gedaan en dit zal zeker niet de laatste keer zijn dat ik op de slalom te vinden ben.
Helmview van één van de runs: https://www.youtube.com/watch?v=VKNVWssBQiA
Ondertussen wordt het weer slechter en slechter dus het is nu tijd om opzoek te gaan naar het versnellingsbak probleem. Ik heb met veel geluk een identieke bak voor een goede prijs kunnen vinden in België, dus die gaat er eerdaags onder. Ik hoop het bak probleem voor volgend rijseizoen opgelost te hebben zodat ik vol (gas) kan genieten van het goede weer!
In conclusie heb ik de laatste maanden veel meegemaakt. Veel te veel om allemaal op te schrijven dus ik alleen de hoogtepunten benoemd. Op mijn Instagram: https://www.instagram.com/dutchsuperseven/ staan veel meer foto’s en video’s van de dingen die ik heb meegemaakt dit jaar. Als er verder nog vragen of opmerkingen zijn beantwoord ik die graag in de comments!
harmengerritsen zegt
Mooi man! Nog heel veel kilometers en rijplezier toegewenst ;)
antonvanrooijen zegt
@harmengerritsen: thanks!
porschepdk zegt
Lekkere Pica’s Anton!
antonvanrooijen zegt
@porschepdk: Thanks :)
kirdian zegt
Mand!
2wheeler zegt
@kirdian: ?lullo
rovadepo zegt
@kirdian: hahahaha
robage zegt
Super gaaf, en leuk geschreven!
antonvanrooijen zegt
@robage: Dankje!
jens28 zegt
Hele gave (eerste) auto man!! Met 102pk iv een sigaren doos zal die indd best rap zijn… weet je wat ie weegt toevallig?? Kan niet wachten tot ik mijn buggy af heb…..
sackbot67 zegt
@jens28: ja, schiet eens op ;) jij had die kleine ruska achtige machine toch?
jens28 zegt
@sackbot67: haha klopt! Jij toch die oude witte Benz?
antonvanrooijen zegt
@jens28: Op de weegbrug woog ie 610 met +/- 40kg aan gereedschap en onderdelen achterin. Ik zag de Buggy een tijd geleden langs komen op AJ. Tof ding man!
sackbot67 zegt
Ahh eindelijk! Super man! Lekker crossen met dat ding en er zo veel mogelijk van genieten :)
2wheeler zegt
Heel vet zeg! Leuk verhaal en toffe bak. Heb er dit jaar nog naar gekeken ter vervanging van mijn motor. Maar ik wacht maar even tot ik een garage tot mijn beschikking heb, denk dat je er relatief vaak onder mag liggen om het e.e.a. te fixen.
fabiancarspoter zegt
Eens iemand die een kitcar koopt heel veel plezier d’r mee
svdv zegt
Mag ik vragen hoeveel je eigenlijk in eerste instantie hebt betaald voor de auto?
ikleesookoverautos zegt
Leuk om te lezen. Veel succes ermee. En blijf updates sturen.