Heerlijk, niet alleen die 5-jes, maar ook de dikke versies van de 11. Vond die laatste enorm gaaf toen hij uitkwam, mede doordat James Bond er in reed.
Leuke karretjes en nog redelijk rap toendertijd. Op youtube staat het vol overstuurcrashes van die R5jes, nooit begrepen dat men hiermee rally reed met die fwd. Een goeie tip voor de liefhebbers, een volvo 480 turboblok past erin.
@mats106rallye: Ik zou het zelf niet doen maar Franse liefhebbers doen het wel omdat het blok in de basis quasi hetzelfde zou zijn en betrouwbaarder is en makkelijker meer power uit te halen
@mats106rallye: Het Volvo Renault blok is eigenlijk een 160pk blok door Porsche doorontwikkeld en door Volvo gedowntuned naar 120pk, met een iets grotere turbo en injectoren haal je easy 200pk, nadeel is de de eerdere Renault volvo 480 bakken het niet aankunnen en best ook een andere benzinepomp steken, zeker als je +200pk gaat… Google maar eens, vele R5 gt turbo liefhebbers verkiezen dit blok omdat het net geen heilischennis is.
@Volvo_440_turbo: Volvo heeft inderdaad op basis van de F3N turbo motoren gemaakt (b18ft) die erg lekker lopen. ECU modificeren (lekker solderen) om de turbodruk limiet weg te halen :-P Dat waren nog eens tijden en inderdaad net geen heiligschennis omdat de basis een Renault blok is. Overigens, de originele C motor gaat met injectie ook gewoon ruim over de 200 pk (met alle daarbij behorende aanpassingen uiteraard).
@melcon: haha, dat truukje met dat weerstandje, heb ik ook geprobeerd, maar dat lukte mij niet, waarschijnlijk deed ik iets fout want het waren diverse stappen da je moest ondernemen, na een bak van een blok van +200 pk in mijn 480 kapot gereden te hebben een recenter blok gestoken, en met een eenvoudige boostcontroller heel wat winst gehaald, maar op mijn 480 zat een limiter die op op mijn 440 niet zat (of de limiter was gewoon kapot?), daar kon ik extreem hoog gaan met de turbodruk wat het blok probleemloos hield, wegens de extreem uit de hand swingende benzinekosten de auto ingeruild voor een gechipte octavia 2.0 tdi CR waar ik nog steeds mee rij, maar ik mis ze nog steeds! Nog een tip van de oude techniekers van de lokale Volvo garage, gewoon twee pijpjes van de solenoïde omkeren die de turbodruk regelen geven ook extra pk’s, vermoedelijk kwamen er zo met te veel pk’s uit de fabriek want op de club zat er eentje die standaard 140pk had
@Volvo_440_turbo: maakt dat ‘m niet veel te neuszwaar ? Gewoon grotere turbo erop, eventueel met elektrische compressor om de lag te compenseren en je hebt 250-300pk op nog geen 900kg, meer wil je niet in zo’n waggie met korte wielbasis, tenzij je echt een serieuze coureur bent.
Die zwarte op foto 2 ziet er strak uit zeg! Volgens mij beter in de lak dan toen hij de fabriek uit kwam. Ook gave spec met die velgen en die verstralers
toniominestrone zegt
Blijven lekkere bakkies, jaren mee geraced in de Zomeravond competitie.
pumpstick zegt
Foto 8 en 9 is een 11 of nie? Vooral de 5jes erg leuk vind ik!
rovadepo zegt
@pumpstick: juist , geen 21 typefout
peterkr zegt
Daar had ik wel even in het echt willen kijken!
cpp1 zegt
Heerlijk. De tijd dat Renault nog leuke auto’s maakte.
e28forever zegt
Mooi!
De Renault super5 heeft een tijdloos design.
Gandini is een meester-designer.
jupke zegt
Renault 5 GT turbo fase 1 de mooiste! ?????
moveyourmind zegt
Heerlijk, niet alleen die 5-jes, maar ook de dikke versies van de 11. Vond die laatste enorm gaaf toen hij uitkwam, mede doordat James Bond er in reed.
stephane8200 zegt
@moveyourmind: die GTE, weet je nog? View to a Kill. Met Duran Duran.
Ik word oud…
e28forever zegt
@stephane8200:
Ik had de poster boven mijn bed.
Gekregen bij de Renault-dealer tijdens een “pas-de-sleutel” actie…
thomasthomas zegt
Zag er vandaag 1tje rijden tussen alle SUV’s en stations van deze tijd. Wat een kleine auto is het dan eigenlijk. Niet negatief bedoeld trouwens.
extaxi zegt
3 maanden geleden hadden we de Renault 5 GT Turbo meeting in Huizen!
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1815454571881068&type=1&l=4c02999d86
mnmg zegt
Epische titel
alfaman zegt
Was afgelopen zaterdag, was een mooi feestje..?
Volvo_440_turbo zegt
Leuke karretjes en nog redelijk rap toendertijd. Op youtube staat het vol overstuurcrashes van die R5jes, nooit begrepen dat men hiermee rally reed met die fwd. Een goeie tip voor de liefhebbers, een volvo 480 turboblok past erin.
mats106rallye zegt
@Volvo_440_turbo: Als je er een ander blok in gooit vind ik niet dat je een liefhebber bent.
Volvo_440_turbo zegt
@mats106rallye: Ik zou het zelf niet doen maar Franse liefhebbers doen het wel omdat het blok in de basis quasi hetzelfde zou zijn en betrouwbaarder is en makkelijker meer power uit te halen
Volvo_440_turbo zegt
@mats106rallye: Het Volvo Renault blok is eigenlijk een 160pk blok door Porsche doorontwikkeld en door Volvo gedowntuned naar 120pk, met een iets grotere turbo en injectoren haal je easy 200pk, nadeel is de de eerdere Renault volvo 480 bakken het niet aankunnen en best ook een andere benzinepomp steken, zeker als je +200pk gaat… Google maar eens, vele R5 gt turbo liefhebbers verkiezen dit blok omdat het net geen heilischennis is.
melcon zegt
@Volvo_440_turbo: Volvo heeft inderdaad op basis van de F3N turbo motoren gemaakt (b18ft) die erg lekker lopen. ECU modificeren (lekker solderen) om de turbodruk limiet weg te halen :-P Dat waren nog eens tijden en inderdaad net geen heiligschennis omdat de basis een Renault blok is. Overigens, de originele C motor gaat met injectie ook gewoon ruim over de 200 pk (met alle daarbij behorende aanpassingen uiteraard).
Volvo_440_turbo zegt
@melcon: haha, dat truukje met dat weerstandje, heb ik ook geprobeerd, maar dat lukte mij niet, waarschijnlijk deed ik iets fout want het waren diverse stappen da je moest ondernemen, na een bak van een blok van +200 pk in mijn 480 kapot gereden te hebben een recenter blok gestoken, en met een eenvoudige boostcontroller heel wat winst gehaald, maar op mijn 480 zat een limiter die op op mijn 440 niet zat (of de limiter was gewoon kapot?), daar kon ik extreem hoog gaan met de turbodruk wat het blok probleemloos hield, wegens de extreem uit de hand swingende benzinekosten de auto ingeruild voor een gechipte octavia 2.0 tdi CR waar ik nog steeds mee rij, maar ik mis ze nog steeds! Nog een tip van de oude techniekers van de lokale Volvo garage, gewoon twee pijpjes van de solenoïde omkeren die de turbodruk regelen geven ook extra pk’s, vermoedelijk kwamen er zo met te veel pk’s uit de fabriek want op de club zat er eentje die standaard 140pk had
tvr1974 zegt
@Volvo_440_turbo: de echte “Rally (groep B) hadden een midden motor en achterwielaandrijving.. https://www.autoblog.nl/nieuws/renault-5-turbo-youngtimer-in-beeld-75338
Volvo_440_turbo zegt
@tvr1974: Ik heb hier exact nog 2 matchbox autootjes staan, een rx7 en een R5 maxiturbo 2 ;)
dawwg zegt
@Volvo_440_turbo: maakt dat ‘m niet veel te neuszwaar ? Gewoon grotere turbo erop, eventueel met elektrische compressor om de lag te compenseren en je hebt 250-300pk op nog geen 900kg, meer wil je niet in zo’n waggie met korte wielbasis, tenzij je echt een serieuze coureur bent.
Volvo_440_turbo zegt
@dawwg: Die bedenking maakte ik me ook steeds, maar gezien de Franse liefhebbers zo happig zijn op die 480 turbo blokjes zal het wel meevallen zeker?
mats106rallye zegt
Ben nog maar 15, maar wat een waardering voor deze heerlijke bakkies!
Gulli zegt
Die zwarte op foto 2 ziet er strak uit zeg! Volgens mij beter in de lak dan toen hij de fabriek uit kwam. Ook gave spec met die velgen en die verstralers
polpol33 zegt
Foto 8 doet alsof tie een Lancia Delta Intergrale is…