@maikel2303: inderdaad! Ik reed meer dan 10 jaar geleden een donkerblauwe 159 SW en dat waren heerlijke jaren, chiptuning gedaan en nooit problemen mee gehad, topauto! Veel veilige en fijne kilometers gewenst met deze bella!
@rikus: Mwah. Hoewel het niet mijn ding is kan ik me voorstellen dat iemand dat ook zegt over een 850 T5-R bijvoorbeeld. Af een wat gezapiger persoon over een W124 T. Of over een ’95 RS2. Of een relaxte maar enigszins excentrieke huisvader over zijn CX Break familiale. Of iemand die een E30 touring had. Of… of… Nouja, zoveel mensen, zoveel wensen zeg maar.
@rikus: Okee, ik denk inderdaad ook niet dat ik het precies zo heb gelezen inderdaad, daar heb je een punt. Maar enthousiasme over bepaalde wagons kan ik me prima voorstellen.
@2wheeler:
Ik houd absoluut niet van de 159, maar hier heb je wel gelijk in.
Wat ik overigens niet snap, is dat ‘iedereen’ hier helemaal idolaat is van de 159, uiteindelijk was de 156 vele malen toffer, mooier en véél meer Alfa en daar hoor je nooit meer iemand over.
@stationcar: Iets dergelijks heb ik hier ook wel eens aangehaald. De 156 is inderdaad een stuk mooier. Maar dan wel een ‘gewone’, en niet de GTA. Daarbij zijn alle sierlijke lijnen van de 156 veel te veel verstopt onder die zogenaamd ‘dikke’ skirts, spoilers, enz. Geen gezicht is dat…
@stationcar:
Komop man, een sports saloon met zes! Koplampen, het fantastische interieur met de traditionele tellertjes in het midden, de zeer solide bouwkwaliteit een fijn rij-ijzer, na 250000 kilometer keek ik vaak nog even om als ik mijn JTDm geparkeerd had.
Een rode met zwart leer en krek dezelfde velgen.
Weggedaan omdat ik te weinig kilometers maak kleiner wilde en een gruwelijk goede deal kon maken met een dikke MiTo Veloce.
Maar toen ik een mooie witte 1750 TBi occasion op marktplaats zag, ging het toch weer kriebelen!
@desjonnies: ik rijd met zo één (witte 159 tbi ti met squadra chip) en zou hem willen vervangen door een Giulia qv maar eerlijk gezegd heb ik helemaal geen haast. Ik vind de 159 nog steeds een mooie auto en rijd er erg graag mee!
@desjonnies: hou toch op met die verheerlijking van deze zwaarlijvige veredelde Opel. Zo solide zijn ze niet.
En autoblog wat zou hier de goede uitvoering aan moeten zijn dan?? De 2.2 jts kent bovenmatig veel ketting problemen is dorstig en bepaald niet snel, het is geen TI.
De juiste uitvoering is een 1750 tbi met TI pakket.
De 156 is op alle fronten zoveel beter.
@ferdinandvw: ik heb twee 156’s gehad en twee 159’s. De 156 was een unieke en grote stap voor alfa. Maar je moet niet in de nostalgie blijven hangen. De 156 is anno 2018 echt bejaard, lawaaierig, onveilig en roestgevoellig. De 159 is gewoon de modernere auto.
@ferdinandvw:
De 159 is even prima auto, zwakste punt zijn de JTS motoren. De diesels en 1750TBI zijn gewoon goed.
Jouw 156 GTA zal sneller zijn maar een 159 is gewoon (veel) meer auto.
Ik kan het weten na 3x (!) 156 en 2x 159.
@ferdinandvw: overdrijven is ook een vak. Ik denk juist wel dat het een klassieker wordt. Dit omdat het gewoon een tijdloos design is. Dat de auto wordt verheerlijkt op autoblog zegt genoeg denk ik, hier zitten genoeg autoliefhebbers op, waaronder ik. Als ik een 159 in mijn achteruitkijkspiegel zie dan is dat gewoon een fraaie verschijning en lijkt het alsof deze auto 5 of 6 jaar geleden is uitgebracht, zeer tijdloos dus! Ik denk dat vele die mening zullen delen.
De jts motoren hebben inderdaad wat zwakke punten maar zo heeft bijna elk motorblok nog wel wat. De dieselblokken zijn oerbetrouwbaar en zeer fijn om in te rijden. De 1750tbi maakt de auto een stuk minder zwaar en heeft dus ook geen Opel motor voorin liggen.
De 156 is de betere rijdersauto als je van sportief rijden houdt, deze stuurt messcherp. De 159 is de betere rijdersauto als je van comfort houdt. Ik geniet in ieder geval van mijn 4de Alfa en ben zeer tevreden over de betrouwbaarheid. Enige ding wat ik kan noemen is dat de draagarmen snel slijten (ik rijdt momenteel een GTV uit 1999)
@2wheeler: ik zou altijd een orginele (!) Duitser uit deze jaren kiezen boven de Alfa. Maar die afgetrapte pooierbakken,dan wil de keuze nog wel eens de andere kant op vallen (hoewel daar ooknzeker rotzooi tussen zit)
Plaatje, mooie chique kleur blauw en ook nog eens een mooi donkerrood leren interieur. Pluspuntje voor Alfa Romeo dat je bij de meeste modellen uit een relatief groot aantal kleuren leer kon en kan kiezen. Zie je normaal vaak alleen bij veel duurdere merken.
@maroksahbe: dat fan van is ook deels een grap. De 159 is een wagen met een goed design en 13 in een dozijn techniek, goedkoop gemaakt waardoor deze wat zwaar is maar daardoor ook erg degelijk voor een Italiaan. Geen slechte maar ook geen uitzonderlijke wagen.
@maroksahbe: Ach, zie het als een vrouw. Er zijn veel betere, en iedereen raadt je deze af, maar ze is zo mooi dat je alle fouten vergeeft. Man wat wil ik graag een 159! Maar dan wel een rode met TI pakket en pindakaas leder.
De 159 is gewoon een klassieker, klaarrrr!
Hetzelfde als die Bangle 5 serie met ‘die kont’
Verder wordt er qua design verrekt weinig moois of spectaculairs gemaakt.
Qua vormgeving vind ik de Giulia te braaf, te compromisvol, te wannabee BMW 3 serie en dat is de 159 beslist niet.
En wat het autojournaille ook mag schrijven over het gewicht, ik reed iedereen het snot voor de ogen en mijne werd nogal eens gebruikt om klassieke rallies te verkennen. En dan leer je een auto goed kennen!
@desjonnies: helemaal eens. En dat gewicht dat is zo’n punt wat blijft hangen om de een of andere reden. Natuurlijk in vergelijk met de lichtvoetige 156 een zware auto maar ten opzichte van de concurrenten vanaf 2006 helemaal geen zwaargewicht.
@sketcher: Nee het koperspubliek, dan weet je genoeg, appel en een ei auto inmiddels de 159, waar de 156 GTA juist duidelijk stijgende is.
Dat is overduidelijk wel een klassieker.
@hansiepie:
Op dat ontwerp is wel wat aan te merken hoor, de overhang aan de voorzijde is belachelijk, als je naar het profiel van deze auto kijkt rol je over de grond van het lachen, de voorwielen zitten zo’n beetje halverwege!
De 156 werd toen hij uitkwam massaal verkocht. Heb er 12 jaar met veel plezier in gereden.Nu voor 2e keer geschorst.Moet gelast worden boven achterdempers. RVS dubbele einddemper links,rechts.Cadamuro sideskirts ,etc.Verde Amazonia en cognac bekleding. Biedingen vanaf 700 euro,svp.
maikel2303 zegt
Mooie auto. Mooie kleur ook!
hhitalia zegt
@maikel2303: inderdaad! Ik reed meer dan 10 jaar geleden een donkerblauwe 159 SW en dat waren heerlijke jaren, chiptuning gedaan en nooit problemen mee gehad, topauto! Veel veilige en fijne kilometers gewenst met deze bella!
rikus zegt
@hhitalia: “heerlijke jaren”.. Die twee woorden ben ik nog nooit tegengekomen in een zin over een stationwagen.
baardmijt zegt
@rikus: Mwah. Hoewel het niet mijn ding is kan ik me voorstellen dat iemand dat ook zegt over een 850 T5-R bijvoorbeeld. Af een wat gezapiger persoon over een W124 T. Of over een ’95 RS2. Of een relaxte maar enigszins excentrieke huisvader over zijn CX Break familiale. Of iemand die een E30 touring had. Of… of… Nouja, zoveel mensen, zoveel wensen zeg maar.
rikus zegt
@baardmijt: het kan absoluut. Heb het alleen nog nooit gelezen. Maar ik kan me er wel enigszins een voorstelling bij maken, bij bepaalde auto’s.
baardmijt zegt
@rikus: Okee, ik denk inderdaad ook niet dat ik het precies zo heb gelezen inderdaad, daar heb je een punt. Maar enthousiasme over bepaalde wagons kan ik me prima voorstellen.
2wheeler zegt
Mooie bak he! Waar een 10j oude Duitser snel een beetje fout is, blijft dit toch een stijlvolle auto
stationcar zegt
@2wheeler:
Ik houd absoluut niet van de 159, maar hier heb je wel gelijk in.
Wat ik overigens niet snap, is dat ‘iedereen’ hier helemaal idolaat is van de 159, uiteindelijk was de 156 vele malen toffer, mooier en véél meer Alfa en daar hoor je nooit meer iemand over.
sntial zegt
@stationcar: ik was fan tot jaapiyo het over front overhang had
mashell zegt
@sntial: daarom zit de kentekenplaat ook zo lelijk links, zodat je rechts een plaat met “pas op, zwenkt uit” kunt ophangen.
2wheeler zegt
@stationcar: tsja ik ben er ook een beetje voor aan ’t kijken terwijl ik met de 156 niet zo veel heb. Is mij net te oud
henrie zegt
@stationcar: Iets dergelijks heb ik hier ook wel eens aangehaald. De 156 is inderdaad een stuk mooier. Maar dan wel een ‘gewone’, en niet de GTA. Daarbij zijn alle sierlijke lijnen van de 156 veel te veel verstopt onder die zogenaamd ‘dikke’ skirts, spoilers, enz. Geen gezicht is dat…
desjonnies zegt
@stationcar:
Komop man, een sports saloon met zes! Koplampen, het fantastische interieur met de traditionele tellertjes in het midden, de zeer solide bouwkwaliteit een fijn rij-ijzer, na 250000 kilometer keek ik vaak nog even om als ik mijn JTDm geparkeerd had.
Een rode met zwart leer en krek dezelfde velgen.
Weggedaan omdat ik te weinig kilometers maak kleiner wilde en een gruwelijk goede deal kon maken met een dikke MiTo Veloce.
Maar toen ik een mooie witte 1750 TBi occasion op marktplaats zag, ging het toch weer kriebelen!
toniominestrone zegt
@desjonnies: Ben het met je eens,maar met die solide bouwkwaliteiten sla je een beetje door.
geertvn zegt
@desjonnies: ik rijd met zo één (witte 159 tbi ti met squadra chip) en zou hem willen vervangen door een Giulia qv maar eerlijk gezegd heb ik helemaal geen haast. Ik vind de 159 nog steeds een mooie auto en rijd er erg graag mee!
ferdinandvw zegt
@desjonnies: hou toch op met die verheerlijking van deze zwaarlijvige veredelde Opel. Zo solide zijn ze niet.
En autoblog wat zou hier de goede uitvoering aan moeten zijn dan?? De 2.2 jts kent bovenmatig veel ketting problemen is dorstig en bepaald niet snel, het is geen TI.
De juiste uitvoering is een 1750 tbi met TI pakket.
De 156 is op alle fronten zoveel beter.
eelco74 zegt
@ferdinandvw: ik heb twee 156’s gehad en twee 159’s. De 156 was een unieke en grote stap voor alfa. Maar je moet niet in de nostalgie blijven hangen. De 156 is anno 2018 echt bejaard, lawaaierig, onveilig en roestgevoellig. De 159 is gewoon de modernere auto.
ferdinandvw zegt
@eelco74: Moderner maar bepaald niet beter als rijders auto! mijn 156 GTA is zoveel beter.
hape zegt
@ferdinandvw:
De 159 is even prima auto, zwakste punt zijn de JTS motoren. De diesels en 1750TBI zijn gewoon goed.
Jouw 156 GTA zal sneller zijn maar een 159 is gewoon (veel) meer auto.
Ik kan het weten na 3x (!) 156 en 2x 159.
kevin1989 zegt
@ferdinandvw: overdrijven is ook een vak. Ik denk juist wel dat het een klassieker wordt. Dit omdat het gewoon een tijdloos design is. Dat de auto wordt verheerlijkt op autoblog zegt genoeg denk ik, hier zitten genoeg autoliefhebbers op, waaronder ik. Als ik een 159 in mijn achteruitkijkspiegel zie dan is dat gewoon een fraaie verschijning en lijkt het alsof deze auto 5 of 6 jaar geleden is uitgebracht, zeer tijdloos dus! Ik denk dat vele die mening zullen delen.
De jts motoren hebben inderdaad wat zwakke punten maar zo heeft bijna elk motorblok nog wel wat. De dieselblokken zijn oerbetrouwbaar en zeer fijn om in te rijden. De 1750tbi maakt de auto een stuk minder zwaar en heeft dus ook geen Opel motor voorin liggen.
De 156 is de betere rijdersauto als je van sportief rijden houdt, deze stuurt messcherp. De 159 is de betere rijdersauto als je van comfort houdt. Ik geniet in ieder geval van mijn 4de Alfa en ben zeer tevreden over de betrouwbaarheid. Enige ding wat ik kan noemen is dat de draagarmen snel slijten (ik rijdt momenteel een GTV uit 1999)
mab zegt
@2wheeler: dat is zo een onzin. Als jij een duitser netjes houd dan hoeft dat helemaal niet fout te zijn.
2wheeler zegt
@mab: hoeft niet nee, is het vaak wel.
peug206 zegt
@2wheeler: ik zou altijd een orginele (!) Duitser uit deze jaren kiezen boven de Alfa. Maar die afgetrapte pooierbakken,dan wil de keuze nog wel eens de andere kant op vallen (hoewel daar ooknzeker rotzooi tussen zit)
arierobbemont zegt
@mab: idd zolang je alles origineel houdt
goodolddays zegt
Blijft mooi
kevin1400 zegt
Blijft echt een stijlvolle auto en daar is Alfa Romeo ook goed in.
moveyourmind zegt
Plaatje, mooie chique kleur blauw en ook nog eens een mooi donkerrood leren interieur. Pluspuntje voor Alfa Romeo dat je bij de meeste modellen uit een relatief groot aantal kleuren leer kon en kan kiezen. Zie je normaal vaak alleen bij veel duurdere merken.
monsieurleloure zegt
Cuore sportivo!
ferdinandvw zegt
@monsieurleloure: een 2.2 jts??? Hahaha
maroksahbe zegt
Kan iemand mij vertellen wat er zo bijzonder is aan een 159? Ik snap oprecht niet waarom iedereen er zo een fan van is.
hijdienietgenoemdmagworden zegt
@maroksahbe: ik denk dat dat wel eens iets met smaak te maken zou kunnen hebben..
nopetrolnofun zegt
@maroksahbe: eens! De 156 is nog erger..
desjonnies zegt
@maroksahbe:
Kan jij me vertellen wat er zo bijzonder is aan een Golfje?
mashell zegt
@maroksahbe: dat fan van is ook deels een grap. De 159 is een wagen met een goed design en 13 in een dozijn techniek, goedkoop gemaakt waardoor deze wat zwaar is maar daardoor ook erg degelijk voor een Italiaan. Geen slechte maar ook geen uitzonderlijke wagen.
dutchdriftking zegt
@maroksahbe: Ach, zie het als een vrouw. Er zijn veel betere, en iedereen raadt je deze af, maar ze is zo mooi dat je alle fouten vergeeft. Man wat wil ik graag een 159! Maar dan wel een rode met TI pakket en pindakaas leder.
ferdinandvw zegt
@maroksahbe: niets, het is een veredelde zwaarlijvige matige Opel, enkel een paar fanboys hier verheerlijken deze matige auto.
hape zegt
@ferdinandvw:
Behalve de JTS benzinemotoren wat is er precies Opel aan ?
ikleesookoverautos zegt
Mooie chique kleur en erg fraai icm het interieur.
desjonnies zegt
De 159 is gewoon een klassieker, klaarrrr!
Hetzelfde als die Bangle 5 serie met ‘die kont’
Verder wordt er qua design verrekt weinig moois of spectaculairs gemaakt.
Qua vormgeving vind ik de Giulia te braaf, te compromisvol, te wannabee BMW 3 serie en dat is de 159 beslist niet.
En wat het autojournaille ook mag schrijven over het gewicht, ik reed iedereen het snot voor de ogen en mijne werd nogal eens gebruikt om klassieke rallies te verkennen. En dan leer je een auto goed kennen!
SpiderIV zegt
@desjonnies: helemaal eens. En dat gewicht dat is zo’n punt wat blijft hangen om de een of andere reden. Natuurlijk in vergelijk met de lichtvoetige 156 een zware auto maar ten opzichte van de concurrenten vanaf 2006 helemaal geen zwaargewicht.
ferdinandvw zegt
@desjonnies: nog niet klaar met je onzin en verheerlijking, iedereen het snot voor de ogen rijden haha, probeer eens tegen mijn156 GTA.
ferdinandvw zegt
@desjonnies: en de 159 is zeer zeker geen klassieker.
sketcher zegt
@ferdinandvw: Oh bepaal jij dat?
ferdinandvw zegt
@sketcher: Nee het koperspubliek, dan weet je genoeg, appel en een ei auto inmiddels de 159, waar de 156 GTA juist duidelijk stijgende is.
Dat is overduidelijk wel een klassieker.
dutchdriftking zegt
Schitterende wagen!
hansiepie zegt
Vanaf de introductie een goed en stijlvol ontwerp, tot op de dag van vandaag!
Stijlvol kan je niet van bmw of mercedes zeggen, helemaal niet als ze ouder worden.
stationcar zegt
@hansiepie:
Op dat ontwerp is wel wat aan te merken hoor, de overhang aan de voorzijde is belachelijk, als je naar het profiel van deze auto kijkt rol je over de grond van het lachen, de voorwielen zitten zo’n beetje halverwege!
https://preview.netcarshow.com/Alfa_Romeo-159-2005-1600-1e.jpg
Alfarobert zegt
De 156 werd toen hij uitkwam massaal verkocht. Heb er 12 jaar met veel plezier in gereden.Nu voor 2e keer geschorst.Moet gelast worden boven achterdempers. RVS dubbele einddemper links,rechts.Cadamuro sideskirts ,etc.Verde Amazonia en cognac bekleding. Biedingen vanaf 700 euro,svp.
airc zegt
Ben ik nou de enige die vind dat deze auto ongeveer 5 cm te hoog op zijn open staat?
airc zegt
@airc: *poten dus.
clk63bs zegt
Lelijke opel
sketcher zegt
Welkom bij de club inderdaat. Ik heb er ook een. Hoeveel AB’ers hebben we nu eigenlijkmet een 159?
ferdinandvw zegt
@sketcher: 2 waarschijnlijk , de rest mag graag meepraten en slijmen.
fourwheelmadness zegt
Mooie kleur voor op een 159! Hoe bevalt de 2.2 JTS je?
Veel waar voor je geld, zelf sinds een 5-tal maanden ook eigenaar van een 159 SW.