Motorblog advies-fiets
Vorig jaar December heb ik mijn motorrijbewijs gehaald. Iets waar ik al van kleins af aan van droomde maar wat er simpelweg nooit van gekomen is. Samen met een vriend ben ik gaan lessen en een paar maanden later hadden we het roze pasje in onze handen.
Al ruim vóór we met onze lessen begonnen was ik me gaan oriënteren. Wat voor motor zou ik willen? Een buikschuiver? Een chopper? Een klassieker? Een caféracer? Letterlijk alles is de revue gepasseerd. Choppers vielen eigenlijk al snel af, dat past niet bij mij, en buikschuivers ook omdat ik ook levend wilde aankomen en als het even kon met een niet al te beurs achterste. Een enduro vond ik wat hoog en eigenlijk weer net iets te braaf, het moest wel een béétje looks hebben. Er werden allerhande blaadjes gekocht en er zijn wel honderd YouTube-kanalen voorbij gekomen, mijn lief werd er helemaal gek van; "Zit je nou wéér een motorreview te lezen/kijken? Weet je het nou nog niet?"
Nee, ik wist het nog steeds niet. Inmiddels was ik er wel achter dat een klassieke look me wel beviel, zo'n grote ronde koplamp, en niet al teveel plastic om het motorblok. Het zou dus waarschijnlijk wel een naked gaan worden. En toen bedacht ik mij ineens dat ons aller @dizono een tweewieler net zo goed kan waarderen als een auto, dus ik trok de stoute schoenen aan en vroeg aan de redactie of hij misschien een gast-advies kon geven, en zo geschiedde. Een paar weken later kreeg ik een mailtje van de maestro zelf dat er een nieuw bericht op de frontpage stond met mijn aanvraag erin; https://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog-motor-advies-sportieve-tweewieler-voor-woon-werkverkeer-107318
Na zijn advies gelezen te hebben ging -hup!- YouTube weer aan en heb ik alle adviezen bekeken. En bekeken… en nogmaals bekeken…
Toen ik de aanvraag stuurde was er één motor die al die tijd al in mijn achterhoofd rondreed, de Yamaha XSR700. Een moderne motor (gebaseerd op de huidige MT-07, geroemd om het gemak waarmee hij te rijden is) maar met klassieke looks. Als rijder met twee linker klushanden was dat toch wel een gouden combinatie. Klassieke styling maar niet om de 14 dagen onder de motor liggen om te kijken waar de olie nú weer vandaan zou komen! Maar die prijs was toch wel stevig.
Toen bedacht ik me om er één te huren en dat was niet handig, vanaf dat moment was ik meteen verkocht. Ik heb hem in een dag 450km door Brabant en Zeeland gestuurd samen met wat vrienden en ik wilde hem 's avonds niet meer terugbrengen! Natuurlijk ben je na zo'n afstand helemaal gaar maar het viel me op dat ik lang niet zo'n houten kont had als waar ik bang voor was, dat was interessant.
Dus toen zat er maar één ding op; het budget verhogen. En daarna wachten, en wachten, en nog langer wachten, maar uiteindelijk kwam er op Marktplaats toch een online die binnen mijn budget viel. 4500km op de klok dus bijna nieuw, en hij kostte me €6800,- wat een flink stuk boven mijn originele budget lag maar ik had het geld. Mijn spaarrekening is iets harder geraakt dan gepland, maar de lol die ik er nu de afgelopen 1000km van heb gehad, daar kan geen rente tegenop!
allardb zegt
Heel mooi! Veilige kilometers!
rcolt zegt
Mooi verhaal en alle reviews bij langs op YouTube klinkt heel herkenbaar! Heb eergister mn rijbewijs gehaald. Denk dat ik deze Yamaha ook nog in mn favorietenlijst heb gehad, Amsterdamse verkoper toevallig? Veel plezier in ieder geval van je motor!??
gulli zegt
@rcolt: klopt van die verkoper ? Aardige kerel trouwens, we hebben de koop op een terrasje beklonken.
rcolt zegt
@gulli: haha, mooi man! Uiteindelijk was mijn portemonnee dunner dan ik dacht dus heb wat anders gekozen. Veel plezier op je XSR!
granlusso zegt
Wat een leuk verhaal. Heel veel plezier ermee, ziet er ontzettend strak uit! Het is je gegund.
pietertjep85d zegt
Heel gaaf. Leuke info bij de foto’s. Veel plezier met de aankoop!
flik2punt0 zegt
Wat een onwijs gave motor! Heel erg veel plezierige en veilige kilometers toegewenst!
thomcarspotter zegt
Leuk geschreven! Gefeliciteerd met je aankoop!
hhitalia zegt
@thomcarspotter: daar sluit ik me volledig bij aan
foramen zegt
Mooie fiets, geniet er van!
Ben zelf ook aan het oriënteren voor wat anders voor erbij.
kenner zegt
Gefeliciteerd met je aankoop! Ik heb sinds een paar maanden ook mn eerste motor. Een buikschuiver/sport motor dus maar bevalt me prima. Woon zelf ook in Rotterdam dus als je nog leuke routes weet in de buurt, hoor ik het graag.
2wheeler zegt
@kenner: Capelse plein rechtsaf de Algerabrug over en dan rechtdoor. Je kunt bij de stoplichten al naar rechts de dijk op maar die is niet zo leuk. Beter is het om naar Lekkerkerk te rijden en daar de dijk op te gaan. Je rijdt dan door naar Bergambacht en vanaf daar de provinciale weg door naar Schoonhoven, daar kun je voor max €4,00 het pondje pakken naar de overkant en via Streefkerk en Alblasserdam (daar een drankje doen op de dam) terug rijden en bij Ridderkerk de snelweg terug pakken naar r’dam. Leuke rit waar je wel een uurtje of 2 mee bezig bent, al ligt de Lekdijk aan de Streefkerk zijde wel open vanwege werkzaamheden, oppassen dus. Binnendoor naar Goedhart Motoren rijden is ook een leuke rit vanaf Rdam, je rijdt dan binnendoor via het Groene Hart.
gulli zegt
@2wheeler: laatst het eerste deel van die route gepakt en de pont naar Kinderdijk genomen, me daar verbaasd over de mensenmassa (motoren ook uit Spanje en Italië!) en toen maar naar de Wilhelminakde gegaan ?
gulli zegt
@kenner: ik heb voor de gein eens de Yamaha MyRide app gedownload. Is een soort strava/runkeeper voor motorritjes. Daarin kun je ook gefilterd zoeken naar ritjes die mensen hebben gedeeld. Daar kunnen best leuke rondes bij zitten! Ik weet niet of andere merken ook een dergelijke app hebben maar het is het proberen waard.
(Hij houdt ook acceleratie, vertraging en lean angle bij mocht je dat interessant vinden)
schuiftrompet zegt
Gefeliciteerd! Geweldige machine n mooie platen!
2wheeler zegt
Leuk ding en leuk verhaal! Ik heb zelf een XT660X van Yamaha, volgens mij delen ze een hoop motorische delen. Mocht je op zoek gaan naar een andere uitlaat kijk dan even op http://www.xracing.it de website is ontzettend tacky en jaren 90 maar de (race) uitlaten zijn erg goed en het geluid is geweldig wat die ene pompende aardappel uit stoot! Verder zijn het oerdegelijke fietsen, veel plezier ermee!
gulli zegt
@2wheeler: ik kwam op mijn rondje door Rotterdam een groepje jongens (en meisjes) tegen die ook bij de Erasmusbrug kwamen staan. Die zagen mijn camera en vroegen of ik ook een paar foto’s van hen wilde maken. Dat wilde ik wel. Een van de jongens reed volgens mij ook op een XT660 en die heeft nog een burn-out staan maken (met wat hulp van een stalen richel in de grond). Zijn best leuke foto’s geworden.
Die vriend van me vindt die XT ook zo gaaf, zijn er nog aandachtspunten waar hij rekening mee moet houden mocht hij een mooie tegenkomen?
autoblogger zegt
Check @dizono
shibby zegt
Mooie fiets! Heb zelf ook dit jaar mijn rijbewijs gehaald en een Versys 650 gekocht
c63s zegt
Gave motor, gefeliciteerd en veel rijplezier gewenst!
Geloof het of niet, maar ik bevind mij in bijna exact dezelfde situatie als jij een jaar geleden:
– net een maand mijn motorrijbewijs
– op zoek naar een motor voor woon-werkverkeer en voor de fun uiteraard
– budget ook rond de 6000 ong
Hoe bevalt deze motor in dagelijks gebruik? Ik wil namelijk zelf het liefst een naked (in mijn beleving de ideale combi tussen dagelijks gemak en fun ritjes, maar vind bijv. de oldschool bmw toermotoren of yamaha tracer achtige modellen dan weer niet echt mooi.
Ben dus benieuwd naar je ervaringen!
Gulli zegt
@c63s: voor zover ik kan beoordelen is het voor de beginner een hele fijne motor. De remmen zijn goed te doseren, hij weegt maar 180 kilo en door je positie waarin je redelijk rechtop zit is hij makkelijk te sturen. Hij kan best snel zijn als je het gas opentrekt (het is een tweecilinder die gebouwd is op koppel) maar ook weer niet zo snel dat je ieder stoplicht op je achterwiel vertrekt.
Dat tweecilinderkarakter komt ook terug in het afremmen op de motor, zodra je je gas loslaat duikt hij meteen in zijn voorvering en rem je best stevig af. Dat was in het begin even wennen maar uiteindelijk hou je er rekening mee. Niet ineens je gas los in een bocht bijvoorbeeld. Dat moet je sowieso niet te vaak doen maar hiermee dus helemaal niet! Je merkt het ook met terugschakelen, je moet echt aan rev-matching doen anders bokt hij je er bijna vanaf. Mocht het je lukken krijg je wel een goed gevoel van ‘kijk mij eens ff controle hebben over mijn fiets’.
Naast deze motor heb ik ook proef gereden op een Ducati Monster 821, dat zat iets sportiever, iets lager met je stuur en je leunt dus iets meer voorover. Dat geeft meteen een actievere houding. Waar Ducati om bekend staat zijn de bijtgrage remmen, en daar deed deze Monster enthousiast aan mee. De eerste rotonde waar ik op af kwam rijden maakte ik bijna een koprol, zo scherp remde hij af, dat was wel even wennen. Ik vond het zelf niet heel prettig iig.
Een uurtje later heb ik een andere Ducati gereden, de Scrambler Icon Mach 2.0. Die heeft heel lang bovenaan mijn lijstje gestaan, en na de proefrit wist ik het al helemaal zeker; dit moest hem worden. Om eerlijk te zijn vond ik hem lekkerder zitten dan de XSR die ik nu heb. Het stuur leek hoger en breder te zijn waardoor je de motor met speels gemak van links naar rechts gooit. De remmen waren gelukkig wat minder bijterig en dus veel beter te doseren. Hij is net zo zwaar (of eigenlijk licht) als de Yamaha en dat geeft een beginnende rijder veel zelfvertrouwen.
Uiteindelijk is het toch de Yamaha geworden simpelweg omdat deze ineens te koop stond op Marktplaats voor een hele mooie prijs. Het was mij om het even, of de Yamaha of de Ducati. Het hart zei Ducati maar het hoofd zei Yamaha. Ik weet zeker dat ik met beide motoren net zo blij zou zijn geweest.
c63s zegt
@Gulli: mooi man! Ik ben toch aan het kijken naar de wat ‘veiligere’ opties dan de ducati enz. De bmw k1200r is nu een grote kanshebber.