In principe mogen de Exige V6 roadsters van Lotus uit geen spoiler hebben. De meeste roadster eigenaren zetten er toch eentje op. Zei een eigenaar tegen me
@woudloper: Onzin, de Exige wordt zelfs geleverd met vast dak vanuit fabriek en is zeer eenvoudig om te zetten naar een roadster dak door een dealer… alle voorbereidingen zitten er al en zo kan de klant toch open dak rijden in een Exige.
@autospotterkerkrade: Zoiets wilde ik ook gaan zeggen. Elise = dakloos, Exige = dak.
Dan zullen we dit maar een dak met een gat vinden.
Ik zie zo gauw alleen wat verschil in bumper / voorste shell. Maar ja, daarvan zijn er nogal wat – zoals bij Audi lampen en bumpers. ’t Is het uitrustingsniveau of het bouwjaar.
@autospotterkerkrade: Bij de vorige serie (S2) werd de Exige inderdaad enkel met hard-top verkocht. De nieuwe serie (S3) bestaat echter ook als roadster/soft-top, die tevens geen achterspoiler heeft. Dat wil niet zeggen dat ie gelijk is aan een Elise. Motor, ophanging, banden, aerodynamica, etc. zijn flink aangepakt.
Op de S2 Exige kun je overigens de hard-top verwijderen en eventueel vervangen door een soft-top. Dit maakt het voor buitenstaanders nog verwarrender. Zelf heb ik dit niet gedaan, aangezien ik de hard-top met luchthapper veel mooier vind staan. Bovendien is die luchthapper functioneel.
@amghans: in de basis is het allemaal dezelfde aluminium tub (badkuip). Zit voor zover ik weet dan een ander subframe voor en achter op.
Dat betekent dat de daken ook allemaal uitwisselbaar zijn, behalve dan de vorm. In een Elise zit wel standaard een softtop bracket ingebouwd waar je de beugels in vast zet. Bij de S2 rol je hem dan zo dicht. S1 had ook nog wat tentstokken in het midden. S3 is bij mijn weten hetzelfde als de S2, maar dat weet ik niet zeker.
fordstpower zegt
Ik denk dat die niet heeft hoeven betalen… Kan zo onder de slagboom door
harald111 zegt
@fordstpower: Ik kan je uit de praktijk vertellen dat zoiets inderdaad kan met een Lotus Elise/Exige ?
lightisride zegt
Dat kan minder vaak dan je denkt (of hoopt). Wel raakt het systeem soms in de war, als je het probeert.
woudloper zegt
In principe mogen de Exige V6 roadsters van Lotus uit geen spoiler hebben. De meeste roadster eigenaren zetten er toch eentje op. Zei een eigenaar tegen me
BrutaalAapje zegt
@woudloper: goeie regel. Spoilers zijn lelijk.. :-)
fernie zegt
@woudloper: Onzin, de Exige wordt zelfs geleverd met vast dak vanuit fabriek en is zeer eenvoudig om te zetten naar een roadster dak door een dealer… alle voorbereidingen zitten er al en zo kan de klant toch open dak rijden in een Exige.
harald111 zegt
@woudloper: Niet alleen een achterspoiler, ook de front splitter hebben ze niet. Maar dit alsnog monteren is niet zo moeilijk…
autospotterkerkrade zegt
Ik d8 dat de exige een elite met dak was , net zo iets als audi A3 was Audi A4 zonder kofferbak en dan douwen ze kofferbak op A3
ablogjunk zegt
@autospotterkerkrade: D8….is dat een prototype Audi?
mout zegt
@autospotterkerkrade: Zoiets wilde ik ook gaan zeggen. Elise = dakloos, Exige = dak.
Dan zullen we dit maar een dak met een gat vinden.
Ik zie zo gauw alleen wat verschil in bumper / voorste shell. Maar ja, daarvan zijn er nogal wat – zoals bij Audi lampen en bumpers. ’t Is het uitrustingsniveau of het bouwjaar.
ward1212 zegt
@autospotterkerkrade: Bij de vorige serie (S2) werd de Exige inderdaad enkel met hard-top verkocht. De nieuwe serie (S3) bestaat echter ook als roadster/soft-top, die tevens geen achterspoiler heeft. Dat wil niet zeggen dat ie gelijk is aan een Elise. Motor, ophanging, banden, aerodynamica, etc. zijn flink aangepakt.
Op de S2 Exige kun je overigens de hard-top verwijderen en eventueel vervangen door een soft-top. Dit maakt het voor buitenstaanders nog verwarrender. Zelf heb ik dit niet gedaan, aangezien ik de hard-top met luchthapper veel mooier vind staan. Bovendien is die luchthapper functioneel.
amghans zegt
Tegenwoordig zijn de Elises de 4-cilinders en de Exiges de 6-cilinders. Geen idee in hoeverre de bodies verschillen.
stephane8200 zegt
@amghans: in de basis is het allemaal dezelfde aluminium tub (badkuip). Zit voor zover ik weet dan een ander subframe voor en achter op.
Dat betekent dat de daken ook allemaal uitwisselbaar zijn, behalve dan de vorm. In een Elise zit wel standaard een softtop bracket ingebouwd waar je de beugels in vast zet. Bij de S2 rol je hem dan zo dicht. S1 had ook nog wat tentstokken in het midden. S3 is bij mijn weten hetzelfde als de S2, maar dat weet ik niet zeker.
cvoo zegt
Helemaal goed, zeker in deze kleurstelling!