Autorai 1989
De foto van de Max Roadster herinnerde mij aan foto's die ik in 1989 op de Autorai heb gemaakt.
De Alfa Romeo 164 V10 https://www.autoblog.nl/archive/2011/04/01/voortijdig-gesneuvelde-held-de-alfa-164-pro-car.
BMW E34 M5. Een niet verpest exemplaar
Citroen Activa. De introductie van het hydractive veersysteem, dat later op de XM en Xantia geleverd zou worden. Starten ging met een code.
Donkervoort S8AT. 170 pk en 675 kilo.
Ferrari F40.
Max Roadster. Nog 19 exemplaren in het kenteken register, waarvan 4 gekeurd.
MVS Venturi. Nog 1 op kenteken en niet gekeurd. Wel verzekerd.
Trio Porsche 911
Hessing anno 1989
Saab EV-1. Een studie op basis van een Saab 900 Turbo 16. Er zaten zonnepanelen in het dak, die een ventilator aanstuurde zodat de auto koel bleef, als die in de zon stond.
thomcarspotter zegt
Cool! Dank voor het delen! Toch wel jammer dat het er niet meer is..
rulefollower zegt
@thomcarspotter: Toen had men nog geen facebook en dus zeeën van tijd over om leuke dingen te doen en echte mensen te zien.
cpp1 zegt
@rulefollower: ik heb nooit Facebook gehad dus ik weet niet waar je het over hebt.
evdw zegt
Meer, Meer, Meer van dit!!
hight96 zegt
@evdw: Helemaal mee eens!
allesmetturbo zegt
@evdw: eens!
RRRobert zegt
Analoge foto’s die op fraaie wijze zijn gedigitaliseerd; ook dat mag wel ff worden gezegd. Erg gaaf dit.
En holy sh*t, dit is dus al weer bijna dertig jaar geleden. Ik word oud…
hogelandman zegt
@RRRobert: Dat mag zeker gezegd worden.
crashingduke zegt
@RRRobert: Dank je en met dank aan Adobe Lightroom.
gulli zegt
@RRRobert: als je niet beter zou weten zou je zeggen dat deze foto’s vorige week dinsdag op een klassiekerbeurs zijn gemaakt. Viel mij ook al op
banaan7 zegt
Gaaf om te zien! En dan niet alleen omdat deze foto’s nog veel ouder zijn dan ik zelf ben.
tazmania zegt
Supergaaf. Eind jaren 80 begin jaren 90 zijn misschien wel de beste/mooiste/gaafste auto’s gebouwd. De perfecte mix tussen analoog en de gemakken van computergestuurde techniek.
vbarchetta zegt
Prachtige foto’s. Zat de foto’s goed te bestuderen om te kijken of ik er zelf ook nog op stond ergens tussen al die mensen. Ik was toen een mannetje van 9 jaar oud.
joppe zegt
Wat super gaaf zeg! Mooie foto’s!
kunstomdathetmoet zegt
Wat een leuke vintagefoto’s, die roepen herinneringen op! Autorai 1989, de eerste editie die ik bezocht. Ik herinner me nog Wubbo Ockels die de stand van een of ander duur merk opleukte. Dat was me wat hoor. De hele dag was ik aan het beurzen met als doel om zoveel mogelijk te zien en om zoveel mogelijk folders te pakken te krijgen. Tot vermoeiens van mijn vader toe. Er werd ruimhartig uitgedeeld want ik kwam met kilotassen vol thuis. Donkervoort hield z’n zeer dunne folders exclusief, ze kostten vijf gulden per stuk. Daar heb ik toen mijn zakgeld op stukgeslagen.
*mijmert*
@chrashingduke: doel je met ‘een niet verpest exemplaar’ op de vormgeving, die vergeleken met de hedendaagse M-modellen ingetogen is? Helemaal met je eens.
kunstomdathetmoet zegt
@kunstomdathetmoet: Volgens mij bedoelt crashingduke met niet verpest exemplaar dat het ding niet ‘verfraaid’ is met bodykits, rokjes, spoilers, aftermarketvelgen en wat dies meer zij.
crashingduke zegt
@kunstomdathetmoet: Inderdaad, ik bedoel nog in originele staat, zoals die in de folder stond. Een open deur dus. Ik zal me niet zo gauw negatief uitlaten over moderne auto’s, omdat ik het juist erg leuk vind dat auto’s door de tijden heen veranderen en aan mode onderhevig zijn.
kunstomdathetmoet zegt
@crashingduke: Punt is wel dat BMW zijn M-modellen tegenwoordig af fabriek vormgeeft zoals dat dertig jaar geleden after market door tuners werd gedaan.
redneck zegt
GEWELDIG geen linkse bemoeienis , geen bpm , normale benzine prijzen en een schitterende Autorai. Zo jammer dit verlang echt terug naar die tijd
ghengiskhan zegt
@redneck: hmm, de PvdA zat toen echt in het kabinet, de BPM heette toen BVB en de benzineprijzen waren nog nooit zo hoog geweest als op dat moment. Maar verder heb je helemaal gelijk.
Denk ik.
kunstomdathetmoet zegt
@ghengiskhan: ik snap wel dat je denkt dat de PvdA toen in het kabinet zat, want het kabinet Lubbers 3, bestaande uit CDA en PvdA, regeerde van 1989 tot 1994. Maar het trad pas in november aan. Ten tijde van de Autorai, in februari, voerde de PvdA oppositie. De coalitie bestond sinds 1982 uit CDA en VVD.
ghengiskhan zegt
@kunstomdathetmoet: de RAI was in februari, inderdaad. Helemaal vergeten, ‘t is ook al zo lang geleden.
crashingduke zegt
@redneck: Milieu activisten had je toen ook al en de auto was toen ook al de gebeten hond. Het was de tijd dat de katalysator en loodvrije benzine werd geïntroduceerd.
trolle zegt
Mooie foto’s en wagens!
skinnybmw zegt
Prachtig dit! Ik zal ook eens mijn ‘archief’ induiken. Ik weet ook nog mijn eerste keer. Stond er een Ferrari Mythos bij de Autovisie (?)-stand. Ik wist niet wat ik zag want het was nog een gerucht…dat waten nog eens mooie tijden zonder internet? Altijd weer een verrassing wat er stond.
hight96 zegt
Gaaf, heb je nog meer platen?
leaper035t zegt
Fantastisch!
posthumus zegt
Wat gaaf! Was mijn eerste RAI. Weet nog dat ik die Max Roadster helemaal het einde vond (was toen 7), met al die verschillende dakmodules. Soort levensgrote Transformer. Bedankt voor het delen!
crashingduke zegt
@posthumus: Ik was 19 en vond hem ook het einde. Vooral ook omdat het een Nederlandse auto was.
redbeams zegt
Grapje van bmw of een fout…m5 met een m2 logo?
venividivici zegt
@redbeams: Haha scherp. Kun je nagaan dat in 1989 al een Easter Egg plaatste dat de Bmw M2 ging komen ?
crashingduke zegt
@redbeams: Quack, ik heb die foto 30 jaar en jij ziet dit!
redbeams zegt
@crashingduke: Haha ja ik let op details maar dit was puur toeval dat ik het zag ;)
evdw zegt
@crashingduke: Dat jij het dan niet gezien hebt is bijzonderder dan dat iemand het wel ziet. Het viel mij ook meteen op.
piquet1986 zegt
@redbeams: Iemand enig idee waarom?
crashingduke zegt
@piquet1986: Ik denk productie fout van het embleem. Er was volgens mij toen nog geen sprake van een 1 of 2 serie. De budget 3 serie die jaren later kwam heette 3 compact ipv veel logischer 1 of 2. Maar ik kan me ook niet herinneren, dat er over geschreven is en bij een Easter Egg zou je verwachten dat het naar buiten komt.
cas01 zegt
Super gaaf
littledevil9 zegt
Bij foto 1 Hessing nog op de achtergrond ? gaaf dit
crashingduke zegt
@littledevil9: Bij foto 9 zelfs op de voorgrond ;-)
dutchdriftking zegt
Gaaaf!
sanderp zegt
Wauw! Gaaf! Bedankt voor het delen. Als je meer hebt, uploaden!
hjhj zegt
Ja daar ben ik ook geweest! Mooi om terug te zien. Ik heb helaas al mijn foto’s geselecteerd op merk destijds.. Dus waar wat nou precies heeft gestaan…
moveyourmind zegt
Dankjewel! Wat gaaf om in het archief van jou te mogen kijken met deze fantastische foto’s! Mooie herinneringen komen gelijk naar boven. Opvallend hoe tijdloos het ontwerp van die fünfer is. Nog steeds een erg mooie auto.
e38ossie zegt
Kan het me weer herinneren na het zien van de foto’s. Leuk. Bedankt. Voor mij is “achteraf” de 91 editie ook speciaal. Jarenlang aan de E30 318i M Design Edition in Neongroen gedacht die daar de primeur had. Nu heb ik er zelf één.
porsche996 zegt
Meer van dit soort foto’s graag
kuip zegt
De e34 m5. Schitterend! Toevallig meer foto’s daarvan?
Zo te zien ook met de mooiste wielen leverbaar.
hogelandman zegt
Fraaie bijdrage. Dat ik daar zelf was, maakt het speciaal.
ikkr zegt
gave platen! Ik zou de 964 verwacht hebben ipv het G-model op de Porsche stand in 1989 of werd deze pas later in het jaar geïntroduceerd?
crashingduke zegt
@ikkr: Die werd pas in 1992 geintroduceerd.
ikkr zegt
@crashingduke: Dat klopt niet, de 964 is geproduceerd van 1989 t/m 1993.
crashingduke zegt
@ikkr: Sorry, je hebt gelijk. Ik was in de war met de 968.
Martini8v zegt
Toevallig nog foto’s van Lancia?
crashingduke zegt
@Martini8v: Nee. Ik was beperkt tot 36 foto’s en dit zijn de 20 die de moeite waard waren.
goodolddays zegt
Die M5 ?