964 Leichtbau!
Zeer zeldzame Porsche op het circuit van Zandvoort! Porsche 911 964 Carrera 4 Leichtbau, 21 stuks gemaakt; https://www.autoblog.nl/nieuws/hoe-zeldzaam-is-een-porsche-964-eigenlijk-97140
Zeer zeldzame Porsche op het circuit van Zandvoort! Porsche 911 964 Carrera 4 Leichtbau, 21 stuks gemaakt; https://www.autoblog.nl/nieuws/hoe-zeldzaam-is-een-porsche-964-eigenlijk-97140
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
goodolddays zegt
Heeel vet
fendercd60 zegt
Gaaf. Maar waarom kenteken blurren als er maar 21 stuks zijn?
fendercd60 zegt
@ikleesookoverautos: wat heb je gebruikt vandaag? :)
mauro zegt
@fendercd60: Dat is tape, geen kenteken blurren.
fendercd60 zegt
@mauro: oh ja, niet goed gekeken lol.
thommel zegt
Officieus zelfs 22 stuks ;) Dit is waarschijnlijk nummer 10 (chassis nummer 964-10). Stond een paar jaar geleden te koop in België en is toen naar Engeland gegaan. Ging toen wEG voor ca. 1 miljoen euro en had slechts 75 km op de teller. Die zal dus niet veel uitgelaten worden helaas :( Dat maakt de spot nog specialer. Echt heel gaaf!
thomcarspotter zegt
@thommel: Cool, thanks voor de info! Ik had eerlijk gezegd geen idee wat voor 964 dit nou eigenlijk was. Toen de Nederlands sprekende bestuurder het vertelde werd ik aangenaam verrast dat het zoiets bijzonders was!
airc zegt
@thommel: Fijn dat hij nu gebruikt lijkt te worden waar hij voor bedoeld is. Rijden.
davelepeef zegt
Jammer van het smalle kontje, maar dat is voer voor discussie. Verder heel leuk type auto!
porker zegt
@davelepeef: big bottum girls maken opmars maar is dat goed? Ik hou wel van dit kontje
davelepeef zegt
@porker: het draait allemaal om verhouding, taille VS bips verhouding moet niet 1:1 zijn :D
rufctr01 zegt
Geweldig!
tvr1974 zegt
Volgens mij zijn er een paar meer (maar nog steeds niet al te veel) van gebouwd ; https://www.total911.com/the-12-rarest-exclusive-built-porsche-911s-ever/
maar idd leuke spot.. Echter hoe bijzonder ook t is gewoon niet mijn auto. Maar ieder zijn ding en respect voor eigenaren die hiermee de track op gaan waarvoor ze gemaakt zijn.
thommel zegt
@tvr1974: Jij bedoelt de 964 Turbo S Leichtbau. Die is inderdaad iets minder zeldzaam dan deze 964 Carrera 4 Leichtbau.
kenner zegt
Zeldzaam maar lijkt op elk andere Porsche. Ik ben wel een beetje klaar met Porsche en McLaren die elke maand een zeldzame auto de wereld inslingeren met 24 andere stiksels en dan hard roepen hier zijn er 24 van gemaakt; koop dan.
thommel zegt
@kenner: Van buiten wel inderdaad, onderhuis totaal niet. Vergeet niet dat deze auto 150 kg lichter is dan de 964 RS en 370 kg (!) lichter dan de standaard 964 Carrera 4. Verder ben ik het volledig met je eens, zoals die laffe -20kg in de Carrera T ;) Gaat helemaal nergens over.
thommel zegt
@thommel: *onderhuids
giulio zegt
Zo dat zijn behoorlijk wat kilo’s! Is er geen Carrera 2 versie van deze auto? @thommel:
thommel zegt
@giulio: De 964 RS Cup (297 geproduceerd) komt met ca. 270 pk en 1120 kg aardig in de buurt. Dat was een volwaardige raceauto, eerst op basis van de standaard 964 Carrera 2 (’91-’92) en later (’92-’93) op basis van de 964 Carrera N/GT (ook wel Clubsport genoemd, de meest extreme straatlegale versie van de 964 RS).
futse zegt
@kenner: dit komt uit een andere tijd, was nog niet zo commercieel ingegeven als nu. Als kenner weet je dat wel natuurlijk…
danielspeed zegt
Er zijn er 20 van gebouwd geweldige auto om te zien en te horen.
alpinafanb10 zegt
Ik zie echt niet wat er zo bijzonder is. Voor mij is het gewoon een 911
airc zegt
@alpinafanb10: Grappig, ik vind Alpina’s juist gewoon een BMW.
ikleesookoverautos zegt
Toffe spot, mooie plaatjes ook.
100octane zegt
Bij thomas schmitz staat een in speelgeld voor – 850k. Toch wel erg veel geld dunkt me zo.
100octane zegt
@100octane: speedgelb dus. Kut autocorrect
thommel zegt
@100octane: Gaaf! Dat is 964-018, is nog een tijdje in Nederland geweest. Erg aan de prijs inderdaad, maar het is wel 1 van de (waarschijnlijk) 5 C4 LWT’s die niet in wit is uitgevoerd. De laatste exemplaren kreeg Porsche niet verkocht, dus werden deze auto’s naar klantenwens uitgevoerd in verschillende ‘sonderfarben.’ Nummer 18 is de enige in speedgelb en van alle 22 auto’s is alleen deze met de 17 inch magnesium wielen uitgevoerd. Echt uniek dus, vandaar de hoge bedragen. Het zou mooi zijn als de ‘klassiekerbubbel’ snel barst, dan zien we hopelijk veel meer unieke auto’s op de plek waar ze thuishoren :)
marknauta zegt
@thommel: met de bewuste Speedgelb Leichtbau in die periode op pad geweest. Een erg indrukwekkende auto met zeer bijzondere techniek.
Deze auto is echt een speciaal project geweest voor, oorspronkelijk, een club van enthousiastelingen voor clubraces. De regels werden echter veranderd en de auto’s bleven onverkocht. De reden waarom de oorspronkelijk enkel wit beoogde Leichtbau’s ook in andere kleuren gespoten werden. Techniek van o.a. De 959 en zelfs de 917 aan boord. Heel gaaf!
Deze foto destijds o.a. geschoten: https://goo.gl/images/SjK48w
thommel zegt
@marknauta: Zeer gaaf, dat kunnen niet veel mensen zeggen. Blijft een mooi artikel in de PSL, met (nog steeds) schitterende foto’s. Dat moet echt een unieke ervaring geweest zijn! Ik kan mij goed herinneren dat ik de auto toen al duur vond (ca. 2 ton geloof ik), moet je kijken waar we nu staan ;) Desalniettemin vind ik dat de auto zijn huidige waarde volledig rechtvaardigt. Zeker in vergelijking met enkele jongere, minder exclusieve modellen uit bijvoorbeeld Maranello, valt de prijs van deze opper-911 eigenlijk best wel mee. Hopelijk worden ze alle 22 daadwerkelijk gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn, daarin ligt namelijk de echte waarde van deze auto.
marknauta zegt
@thommel: of ze allemaal goed gebruikt worden betwijfel ik zeer.
Er is namelijk één heel groot nadeel voor de Leichtbau. Ze zij. Namelijk niet straatlegaal. Ze hebben geen officieel chassisnummer, maar slechts alleen een productienummer. Dat maakt kentekenregistratie vrijwel onmogelijk.
Dank voor je woorden over het artikel. Dat heb ik met veel plezier geschreven destijds, zoals je je kan voorstellen.
audiworker zegt
@thommel: jij kent het Porsche Data Book volgens mij ook helemaal uit je hoofd. Echt leuk dat je er zoveel kennis van hebt, ben je specifiek een Porsche liefhebber / kenner of van meerdere merken?
thommel zegt
@audiworker: Was dat maar waar haha! Gelukkig loop ik nog regelmatig tegen onbekende dingen aan en dat maakt het juist zo leuk! Verder ben ik geïnteresseerd in alles wat met auto’s te maken heeft. Geen specifieke merken, maar wel met een lichte voorkeur voor het wat oudere spul :)
galverink zegt
@100octane: juist grappig effect om 850K speelhelft (= mijn autocorrect) speelgeld te noemen
jeppie zegt
Wow bijzondee
kilum zegt
Er staat een GT2 RS tegenover, maar daar kraait niemand meer naar.
e28forever zegt
Porn on wheels…
memyselfandi zegt
Weet iemand wat die draaiknoppen in het interieur voor zijn? Eentje lijkt voor hoger/lager dus dacht ik fijnafstelling maar de rechter knop geeft links/rechts aan.
thommel zegt
@memyselfandi: Met die knoppen kan de balans van het hydraulische sperdifferentieel tussen voor en achter en links en rechts ingesteld worden. Als bestuurder kun je dus letterlijk zelf aan de knoppen draaien en de auto volledig naar wens instellen tijdens het rijden. Mooie techniek voor die tijd!