Nieuw speeltje
Na het uitzwaaien van de Ducati vorige week is het nu tijd voor een verse Italiaan. Ditmaal een Aprilia Falco uit 2001. Een soort RSV Mille, maar dan met een iets relaxtere zit en een minder fraaie achterbrug/achtervering. Behalve dat de vorige eigenaar bij deze er alsnog de achterkant van een Mille heeft opgezet =)
bmwfreak038 zegt
Mooie kleur zeg!
Dizono zegt
@bmwfreak038: Dankje, ben er ook erg blij mee. Was tot vorige week niet eens op de hoogte van het bestaan van dit type, en dat terwijl hij precies aan al mijn wensen voldoet: dikke twin, niet zo extreem als een supersport, geen italiaans blok (is een Rotax) en wel wat meer karakter dan de meeste Japanse bakken.
2wheeler zegt
@Dizono: ahhh, dit had ik nooit geraden… gaaf ding wel! Nu ik hem zie wist ik van het bestaan wel af maar je ziet ze eigenlijk nooit rijden. Denk dat de SV1000 het “veilige” alternatief is voor velen. Kleurtje staat ook erg lekker en het frame zit mooi in elkaar. Heb je er nog plannen mee?
Dizono zegt
@2wheeler: ik wilde eigenlijk een Cagiva V-Raptor 1000, dat was het aanvankelijke plan, maar dit past me beter.
Plannen zijn er zeker. Allereerst even de motor een goede beurt geven. Kettingset is ook op, dus daar komt ook een nieuwe op.
Dan is even goed nagaan welke modificaties er gedaan zijn. Hij loopt echt heel mooi, dus ik denk dat motor mooi is afgesteld op deze dempers en dat de restrictie al uit het luchtfilterhuis is. Optisch wil ik denk ik terug naar de originele spiegels (deze passen niet mooi) en een setje nette knipperlichten. Voetsteunen achter moeten eraf en vervangen worden voor een mooi setje uitlaathangers en ook de handvatten achter op het zitje moeten het veld ruimen. Mijn vriendin durft toch niet achterop 8-)
rvm1200s zegt
@Dizono: mooie motor! Wat voor een Duc had je eerst? Er op uitgekeken of specifiek op zoek naar zo een motor? Veel rijplezier in ieder geval!
Dizono zegt
@rvm1200s: een Monster 900 uit 1994. Heel leuk ding, maar gewoon niet helemaal een perfecte match. Iets te naakt :)
gulli zegt
@Dizono: heb Autoblog nog een mailtje gestuurd maar ik weet niet of jij daar ook nog van gehoord hebt. Met dank aan je bijdrage aan de rubriek auto (motor)-advies heb ik een XSR700 gekocht in Forest Green. Hoop er een deze dagen een paar mooie plaatjes van op AJ te zetten! Nogmaals dank!
Dizono zegt
@Gulli: niet meer meegekregen, maar leuk! Gave keuze en veel plezier ermee. ’t wordt bijna tijd voor een Motormeet…
schuiftrompet zegt
@Dizono: motormeeting, count me in!
r2d2 zegt
@Dizono: En tijd voor een motorblog! Ik volg autoblog al een lange tijd. Hier in Maleisie is een auto niet handig (altijd file) en rij ik motor. Zou meerdere artikelen leuk vinden!
techniekmeneer zegt
Gaaf hoor!
abertelink zegt
Gaaf ding ! Veel veilige km gewenst
ruudy48 zegt
Die achterbrug doet het em! Wat een idee! Thanks! Haha
jpoers zegt
@ruudy48: inderdaad die achterbrug maakt m erg mooi, de originele is echt zo’n inspiratieloos recht ding. @dinozo: veel plezier, en tour ze! Als je Zeeland een keer aan doet dan zwaaien we wel ff!
ghengiskhan zegt
Goeie brommert. En een Dyane! Wanneer zie je die nog? Jeugdherinneringen!
moveyourmind zegt
Gaaf ding!
Volgens mij heb jij het leukste ‘wagen’park van alle redacteuren van Autoblog. Je had toch ook een Peugeot 406 coupé? Misschien wel een keer leuk om een special over wat jullie voor voertuigen rijden en gereden hebben.
Dizono zegt
@moveyourmind: ik ben heden ten dage niet meer dan een actieve meelezer. ;)
De 406 is er nog, en nog een FZR1000 uit 88 en een Rozenhart uit 1936 die ik samen met een maat heb en wachten op betere tijden. Projecten genoeg, nu nog tijd…
moveyourmind zegt
@Dizono: Een Rozenhart? Heb je daar een plaatje van, Google wist het gelukkig ook niet.
Dizono zegt
@moveyourmind: Rosengart… Met dank aan android.. maareh, zoek naar even op autojunk.nl/tag/Rosengart en je krijgt een idee van het project.
moveyourmind zegt
@Dizono: Thanks! Leuke wagen zeg. Had nog nooit van dat merk gehoord.
trustmeiamanengineer zegt
Nice! Mooi ding man. Ben ook opzoek naar een andere motor als vervanging/naast m’n Aprilia Pegaso (ook met Rotax, maar dan een eenpitter ;) )
Kende deze ook niet, maar klinkt zeker interessant. En blijf het liefst toch Italiaans rijden.
racerx zegt
Hey leuk man, dat Oostenrijkse Rotax blok is een mooi stukje betrouwbare techniek. Klinkt ook nog eens dik. Veel plezierige km’s gewenst!
Henk_he zegt
@racerx: helaas is dat ook het enige betrouwbare aan deze generatie Aprilia’s. Ik heb zelf een Caponord gehad, zelfde blok en zelfde electronica. Ik heb zelden zo veel ellende gehad met een motorfiets. Als je de fora moet geloven helaas geen op zichzelf staande problemen, maar alle Aprilia’s hebben er last van: dunne kabels die snel smelten, slechte bobines, slechte spanningsregelaars, vreemde foutmeldingen op het dashboard en ga zo maar door. Echt jammer, want het blok is verslavend. Ik wens Dizono desondanks veel veilige en probleemloze kilometers toe.
racerx zegt
@Henk_he: Collega van me heeft jarenlang een Falco gereden, zonder noemenswaardige problemen… Je moet er een beetje geluk mee hebben, maar je hebt gelijk dat Aprilia indertijd wat puntjes op de i te zetten had.
pivavar zegt
@Henk_he: ellende? Ik denk dat dit het karakter is dat Dizono bedoelt in de 2e reactie…..
tjongejongejonge zegt
Auto auto autoblog, straks ook boten, spelcomputers en voor de babyboomers rollators?
stefanos zegt
@tjongejongejonge: Azijn gedronken als ontbijt?
Henk_he zegt
@tjongejongejonge: stop nou eens met zeuren en gun iedereen zijn plezier. Ik en velen met mij houden van auto’s, motoren en alles wat snel gaat en herrie maakt. Man the fuck up!
stefanos zegt
@Henk_he: Amen!
toyotafortuner zegt
Toffe motor. Samen met die Dyane op de achtergrond, maakt het een hele leuke foto!
Dizono zegt
@toyotafortuner: leuk ding inderdaad en lekker contrast met alle Porsches, de Rolls en Alfa Bertone die er nog meer staan. Op -1 staan de dagjesmensen, op -2 de speeltjes van bewoners met een gebrek aan parkeerruimte.
rainman zegt
Nice
cvoo zegt
Gefeliciteerd kerel! Hele mooie motor, zeker in deze kleur en het mille kontje. De Falco heeft vgm een wat ruimere/comfortabelere zit en minder last van wind tov de V-Raptor. Alleen die lange sigaren vindt ik niet zo mooi. Heb zelf op de V-Raptor ook korte uitlaten en dat staat veel beter en klinkt natuurlijk fantastisch. Heel veel plezier ermee :-)!
Dizono zegt
@cvoo: het had niet veel gescheeld, had eigenlijk vandaag een afspraak op een Vrap te bekijken. Mooi vind ik hem nog steeds niet, gaaf en lekker eigenzinnig wel en daar hou ik wel van. Deze Aprilia is net even wat geschikter voor een eventuele circuitdag en de deal was ook gewoon erg goed.
ikleesookoverautos zegt
@Dizono: wat betaal je ongeveer voor zoiets? Exacte bedrag hoeft niet maar qua range?
Dizono zegt
@ikleesookoverautos: ca. 2500 euro voor eentje in nette staat en met minder dan 65k aan km’s. Staat er nu eentje te koop voor 1400 maar die heeft ruim het dubbele gedraaid. Wel een aanwijzing dat die Rotax twins Lang niet slecht zijn. Vriend reed z’n 1999 Mille ook probleemloos naar een ton. Tweede generatie schijnt iets meer problemen te hebben met de elektronica.
cvoo zegt
@cvoo correctie, achterbrug natuurlijk en niet het kontje! PS Roadsitalia heeft mooie korte uitlaten voor nette prijzen;-)
Dizono zegt
@cvoo: dit zijn Leo Vince SBKs die waanzinnig klinken en waar de motor volgens mij ook op is afgesteld. Met Killers en E-keur, dus deze blijven er lekker op. Vind het zelf overigens wel mooi, ik hou niet zo van die hele korte dempers.
cvoo zegt
@Dizono: Smaken verschillen! Het totaal plaatje lijkt wel te kloppen en daar gaat het vaak om.
c63s zegt
Mooi ding!
Ben zelf nu op zoek naar m’n eerste motor dieik ook voor woon-werk wil gaan gebruiken. Maar dan niet een saai ding als een deauville ofzo, meer zoiets als jouw aprillia (combo van sport en toer).
Wat waren jouw alternatieven voordat je deze kocht?
Dizono zegt
@c63s: als je iets sportiefs wil zou ik je een japanse jaren 90 sportmotor met 600cc aanraden. Meer dan genoeg vermogen om verre van saai te zijn en vergevingsgezinder dan een dikke twin. CBR600 F3/F4 bijvoorbeeld, of een FZR600R/Thundercat. Zijn ook niet zo extreem qua zithouding als hedendaagse supersports.
Dizono zegt
@c63s: oja, en gewoon een japanse motor kopen voor woon-werk… Als je graag een tweecilinder wil, dan misschien een sv650 of een VTR1000 firestorm, die zijn beide nog relatief handelbaar. Of een Hyosung GT650. Kosten geen drol.
tjorque zegt
@Dizono: een sv650 kan ik beamen dat dat een goedkope woon-werk fiets is die bovendien ook heel geschikt is voor we wat spielerei op bochtige baantjes!
Misschien niet uitdagend genoeg voor een doorwinterde motorist maar zeker noet saai!
amghans zegt
Ik heb niets met brommerTs, dus doe mij de Diane maar. Tenslotte ook een tweecilinder.
arnocs zegt
Heel gaaf zo’n SL1000 Falco.
Heb ik vorig jaar ook naar zitten kijken, maar uiteindelijk toch voor een R1 gegaan.
(Beetje saai maar is een beetje ene familie erfstuk)
De Falco heeft een elektronisch geknepen RSV blok, maar het schijnt heel gemakkelijk te zijn de paardjes van de RSV eruit te halen.
Dizono zegt
@arnocs: klopt. Deze heeft daarnaast nog open luchtfilter box, andere uitlaten en een power commander dus wss zelfs meer vermogen dan een standaard Mille uit die jaren. Binnenkort maar een keertje op de bank om te zien wat dit nu doet.
torsen zegt
Mooi apparaat! Moeilijk te zien op de foto maar volgens mij in erg goede conditie.
Als het net zo klinkt als de RSV heb je een erg lekker geluid.
Voelbare klappen als je erachter staat.
shibby zegt
Mooi ding @dizono! Heb vorige week zelf mijn eerste motor gekocht, een Versys 650
nore zegt
Heb precies zo’n sl (maar dan met originele achterbrug)
Vond de zit wel zwaar, je rijdt niet altijd >140km/h. Heb daarom een ‘superbikestuur’ gemonteerd en kreeg daardoor een nieuwe motor, geen seconde spijt van gehad.
blo3to3t zegt
Ik heb een nieuwe Canto, mag ik die hier nu ook showen?