Renault
Stokoude Renault, in Frankrijk (Bretagne). Misschien is dit ooit een ambulance geweest, in de jaren veertig?
Stokoude Renault, in Frankrijk (Bretagne). Misschien is dit ooit een ambulance geweest, in de jaren veertig?
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
thomcarspotter zegt
Geen klassieke kentekens, jammer!
kruimel zegt
@thomcarspotter: originele zit al lang op een andere bus!
tjorque zegt
Heerlijk! Desjonnies of willeme, kunnen jullie hierover wat meer vertellen?
tjorque zegt
Ik weet het Google kan dat ook, maar de verhalen zijn dan lang zo geweldig niet ?
tenaci zegt
Dat is ook duurzaam hoor!
9000cse zegt
In feite mooi om er weer eens een terug te zien, maar deze bevindt zich wel in een enorm slechte staat. Ik vraag me af, hoe zoiets nog door de keuring is gekomen.
f31bmw320d zegt
@9000cse: enorm slechte staat? Ik zie nog geen gaten in het plaatwerk of uitgedroogde banden dus waar heb je het over?
techniekmeneer zegt
@f31bmw320d: Plaatwerk mag ook voor de helft weggerot zijn voor de keuring.. Banden kun je op een foto niet beoordelen. Maar ik gok ook dat deze auto technisch niet 100% is.
fiero zegt
Dat logo zit er ook scheef op !
desjonnies zegt
Dit is een ex-militaire ambulance, in civiele bestelwagen uitvoering heette deze Goelette.
desjonnies zegt
Hij is trouwens na de tweede wereldoorlog geīntroduceerd en tot begin zestiger jaren gebouwd.
Het enorme volume voor de laadbak is door Citroën afgekeken voor de TUB, wat later de HY zou worden.
De Renault was simpel met RWD en een oude benzinemotor met weinig vermogen maar een groot koppel.
Qua soberheit van interieur lijkt’ie sprekend op de HY.
Of eerder andersom!
potver7 zegt
Die dingen, in bestelwagenuitvoering, zag je vroeger regelmatig rijden, maar dan onder Saviem merknaam.
moewat zegt
Welk bouwjaar is deze auto
maarten020 zegt
Geweldig
henkp1 zegt
Uitermate populaire en vrijwel onverwoestbare bestelwagen.
Aanvankelijk in twee uitvoeringen: 1000 en 1400kg laadvermogen, die beide werden vernoemd naar die gewichten (dus Renault 1000kg en Renault 1400kg). Later kregen zij een naam, respectievelijk Voltigeur en Goelette. Vanaf ‘63 alleen nog Goelette. Het leger bestelde in de jaren 50 en 60 diverse van deze wagens en die werden oa ingezet als ambulances, lijken enigszins op deze Voltigeur, maar hadden vierwielaandrijving en stonden (erg) hoog op de wielen. Ook had het leger uitvoeringen met laadbak met huif en huif over de cabine, waarvan de voorruit plat kon (dus met huiven eraf had je een relatief erg lage vrachtwagen).
De opvolger, vooral bekend in blauw, was de Saviem SG2, waarbij SG staat voor Super Goelette. De gesloten versie hiervan was oa in dienst bij onze ME (Mobiele Eenheid).
Het exemplaar van dit artikel is volgens mij een civiele ambulance geweest.
Schuurmachine erover, nieuwe laklaag erop en hij is weer als nieuw!
peug206 zegt
@henkp1: kijk, werr wat geleerd vandaag.
e28forever zegt
@henkp1:
Erg interessant, bedankt voor je bijdrage.
ronald zegt
@henkp1: https://politievoertuigen.nl/MobieleEenheid/Renault%20Saviem.html
stefke zegt
Dat Is een van de meeste populair Franse werkpaard geweest, het is inderdaad een ex ambulance http://www.raucca.org/album/ruralies-2017/renault-voltigeur-ambulance.html verder, waren ze overal ingezet en custom aangepast.
@HENKP1: ik geloof ook dat het een civile ambulance is aangezien dat de leger een 4X4 uitvoeging had geloof ik.
@MOEWAT: De ‘’voltigeur’’ is een jaren 60 serie, wel begin want er komt een zijraampje met de laatste series.
Dat soort wagens waren practisch en technisch gezien heel primitief, geen wonder dat ze 60 jaren later nog rijden, geen esp, abs, sensoren, airco, stuurbekrachtiging, EGR, , turbo, lambda sonde of catalisator, enzovoort… die kapot kunnen gaan. Dat zullen we zien met onze ‘’moderne auto’s zodra dat elektronische onderdelen niet beschikbaar zijn.
tigersport zegt
Eigenlijk verdient ie het mooi gerestaureerd te worden.