De laatste klassieke Jaguar XJ?
Foto: Jaguar XJ Super 8 4.2 V8 S/C LWB MY 2006. Nieuwprijs € 179.048.
Jaguar XJ Mark I werd in 1968 geïntroduceerd en is sindsdien het vlaggenschip van Jaguars gamma. De XJ was de laatste sedan van Jaguar die onder toezicht van stichter William Lyons werd ontwikkeld. XJ staat voor Experimental Jaguar. De uit 1986 stammende Mark II was sterk verouderd, toen in september 2002 de volledig vernieuwde Mark III XJ, met codenaam X350, werd gelanceerd. Zowel buiten als binnenin zag die er traditioneel uit, toch was het een volledig nieuw ontwerp. Bij deze Mark III was het monocoquechassis en het koetswerk bijna volledig van aluminium gemaakt (en veel lichter dan een aluminium Audi A8). Het hightech koetswerk van de XJ woog zelfs hetzelfde als het stalen koetswerk van een MINI 3 deurs. Het topmodel was de Super V8 (foto). Het is ook de snelste uit de reeks, zelfs voor de XJR. De Super V8 verscheen in 2004 als een X350 LWB met een 'supercharged' V8. Hij onderscheidt zich met een apart radiatorrooster en verchroomde zijspiegels. Momenteel (2010) wordt de vierde generatie van de XJ gebouwd. Deze heeft echter niet meer het (klassieke) typische XJ uiterlijk.
drommedaris zegt
Zonder spatlappen dan graag
bizzarrini zegt
Zeer fraai, leuk stukje!
min2max zegt
@bizzarrini: Dank. De nieuwe Jaguar XJ wordt helemaal een trendbreuk met het verleden, omdat de opvolger van de Jaguar XJ wel eens op de technische fundamenten van de elektrische i-Pace zou kunnen staan, zodat de Jaguar i-XJ een directe concurrent voor de Tesla Model S en de Porsche Taycan (Mission E) wordt.
flik2punt0 zegt
@min2max: idd echt een leuk stukje