Nee.
Nooit iets mee gehad, hoewel dit de allereerste auto is geweest die een ‘hete’ productie versie kende en stamvader is van de hot hatches en de GTI’s: de Gordini 1071.
Maar Jean Rédélé, de oprichter van Alpine Renault, wat later Renault Sport zou worden, vond de Dauphine ook niets en heeft er nooit wat meegedaan.
Anders was dat met de Dauphine’s opvolger, de Renault R8, da’s de basis of zo u wilt de vierdeurs versie van de wereldberoemde A108 & A 110.
@desjonnies: Nou, niet helemaal. De eer voor de stamvader van de ‘hot hatches’ is dan zonder meer voor de Renault 4CV. Klassewinnaar Rally van Monte Carlo en 24uur van Le Mans. Én de basis voor de Alpines van de door jou aangehaalde Mr Jean Rédélé, die diverse racesuccessen met 4CV’s behaalde.
De 4CV is de eerste Franse auto waarvan er meer dan 1 miljoen van werden geproduceerd. De Dauphine was nog populairder, daar zijn er meer dan 2 miljoen van gebouwd.
In de USA werd een elektrische versie van de Dauphine gebouwd (Henessy).
Alfa Romeo bouwde de Dauphine in licentie: ‘Alfa Romeo Dauphine’.
De 4CV werd trouwens in Japan door Hino in licentie gebouwd.
@henkp1:
ik bedoel een hete productieversie die op lopende band wordt gemaakt tussen de gewone modellen in, de Gordini 1093 met 7″ koplampen ipv de standaard 5.3/4″Cibie’s was gewoon de eerste en niet de Mini Cooper.
Hier een 1093 in het wit met blauwe ‘race strepen’ Later met de komst van de R8 Gordini’s werd de wagen blauw met witte race strepen. http://aws-cf.caradisiac.com/prod/photos/3/6/6/1192366/6542221/big-6542221d16.jpg?v=1
Leuke auto de Dauphine, deze ook. Ziet er nogal gehavend uit, maar is vooral oppervlakkige roest; meeste krijg je er met de hogedrukspuit wel vanaf. Ik ben alleen vergeten te vragen wat ie moet kosten.
@mark383:
Zijn niet gewild en in Frankrijk kun je zo een goede voorbumper en plaatwerk scoren, je kunt er zelfs rondom originele schijfremmen op zetten, vanaf 1963 zijn alle Dauphines er mee uitgerust.
En zo’n koplamp van Cibie zijn op talloze Franse auto’s gebruikt.
Zoiets kom ik nu nooit tegen in een schuurtje he. Als je het geld ervoor hebt zou ik hem restaureren. Lekker mee touren in het zonnetje.Blijven leuke auto’s.Wie wordt er niet blij als ie er 1 tegenkomt?
ghost zegt
Neerzetten bij Restaurant Dauphine in Amsterdam. Daar staat al een gerestaureerde maar dit verhaal ervan is mooier imo!
johnhert zegt
Techniek in orde maken en rijden.
seanxtype zegt
Oh wat zou ik graag zo een willen. Prachtige vormen! Beetje restomodden en gaan met die banaan
amersfoorter zegt
Barnfind noemen met hoofdletters en dan de hoofdprijs vragen
wimof zegt
Je laat hem inderdaad best zo, anders ben je begonnen aan een bodemloos vat van uitgaven.
2wheeler zegt
@desjonnies
lekbak zegt
@2wheeler: Daar moest ik ook gelijk aan denken.
rufctr01 zegt
@lekbak: ik ook! @sjonnies de taak om er iets moois van te maken ?
justsomebody zegt
Mooie patina
ikleesookoverautos zegt
Onderhuids helemaal aanpakken. Interieur van de muizen ontdoen en rijden maar.
milieumeneertje zegt
Ik snap niet waarom de auto in deze staat zou moeten blijven? Restaureren en lekker mee gaan rijden.
jeroenwz zegt
Technisch opknappen, interieur bewoonbaar en leefbaar maken en rijden maar! Een Franse ratlook.
jeppie zegt
Wel tof dat verhaal erbij
desjonnies zegt
Nee.
Nooit iets mee gehad, hoewel dit de allereerste auto is geweest die een ‘hete’ productie versie kende en stamvader is van de hot hatches en de GTI’s: de Gordini 1071.
Maar Jean Rédélé, de oprichter van Alpine Renault, wat later Renault Sport zou worden, vond de Dauphine ook niets en heeft er nooit wat meegedaan.
Anders was dat met de Dauphine’s opvolger, de Renault R8, da’s de basis of zo u wilt de vierdeurs versie van de wereldberoemde A108 & A 110.
henkp1 zegt
@desjonnies: Nou, niet helemaal. De eer voor de stamvader van de ‘hot hatches’ is dan zonder meer voor de Renault 4CV. Klassewinnaar Rally van Monte Carlo en 24uur van Le Mans. Én de basis voor de Alpines van de door jou aangehaalde Mr Jean Rédélé, die diverse racesuccessen met 4CV’s behaalde.
De 4CV is de eerste Franse auto waarvan er meer dan 1 miljoen van werden geproduceerd. De Dauphine was nog populairder, daar zijn er meer dan 2 miljoen van gebouwd.
In de USA werd een elektrische versie van de Dauphine gebouwd (Henessy).
Alfa Romeo bouwde de Dauphine in licentie: ‘Alfa Romeo Dauphine’.
De 4CV werd trouwens in Japan door Hino in licentie gebouwd.
henkp1 zegt
@henkp1: Voor de duidelijkheid: de 4CV is van 1948, de Dauphine van een jaar of tien later.
De eerste Alpines waren op basis van de 4CV. Later kregen ze een eigen chassis en de techniek van de R8.
desjonnies zegt
@henkp1:
ik bedoel een hete productieversie die op lopende band wordt gemaakt tussen de gewone modellen in, de Gordini 1093 met 7″ koplampen ipv de standaard 5.3/4″Cibie’s was gewoon de eerste en niet de Mini Cooper.
Hier een 1093 in het wit met blauwe ‘race strepen’ Later met de komst van de R8 Gordini’s werd de wagen blauw met witte race strepen.
http://aws-cf.caradisiac.com/prod/photos/3/6/6/1192366/6542221/big-6542221d16.jpg?v=1
henkp1 zegt
Leuke auto de Dauphine, deze ook. Ziet er nogal gehavend uit, maar is vooral oppervlakkige roest; meeste krijg je er met de hogedrukspuit wel vanaf. Ik ben alleen vergeten te vragen wat ie moet kosten.
mark383 zegt
Wat zou deze auto moeten kosten denken jullie?
En wat zou een optische en technische restauratie vervolgens kosten?
desjonnies zegt
@mark383:
Zijn niet gewild en in Frankrijk kun je zo een goede voorbumper en plaatwerk scoren, je kunt er zelfs rondom originele schijfremmen op zetten, vanaf 1963 zijn alle Dauphines er mee uitgerust.
En zo’n koplamp van Cibie zijn op talloze Franse auto’s gebruikt.
dijan zegt
Je had ze ook nog in de uitvoering ; Ondine en Gordini.
Alfarobert zegt
Zoiets kom ik nu nooit tegen in een schuurtje he. Als je het geld ervoor hebt zou ik hem restaureren. Lekker mee touren in het zonnetje.Blijven leuke auto’s.Wie wordt er niet blij als ie er 1 tegenkomt?
fapfap zegt
Prachtige auto.
Mijn oom heeft erin geracet.
Ik heb toevallig 3 weken geleden een Renault 4TC geerfd, met schijfremmen en een Dauphine Gordini motor.
Daar past een Renault Dauphine natuurlijk heel goed naast