Mijn Saab 9-3 Estate 2.8t Aero V6 XWD Hirsch Fusion Blue
He he, na 2 jaar lang zoeken ( ook o.a. in Zweden) heb ik eindelijk deze Saab 9-3 Estate gevonden in het zuiden van het land. Om te beginnen ben ik een enorm Saab liefhebber! Ik rijd al bijna 15 jaar Saab met enorm veel plezier. Hiervoor heb ik allerlei verschillende Saabs gereden, maar nog nooit een Aero die nog op mijn lijst stond. Omdat ik hiervoor hele goede ervaring had met de 9-3 estate uit 2008 (Hirsch upgrade 200pk) wilde ik toch nog wat meer power. Ik was ervan op de hoogte dat er ook Saabs waren met een V6 motor. Maar omdat Saab failliet is en lastig is om hem in de juiste stijl te krijgen van hoe ik het wilde duurde het zoeken heel lang ( wat overigens heel leuk was het zoeken)! Nu wat over de Saab zelf: het is een 9-3 estate 2.8t V6 Aero XWD Fusion blue met 280 PK standaard. Hij is getunend met Hirsch naar 300 PK. Het interieur was eerst zwart maar heb ik laten omzetten in beige-leren bekleding wat afkomstig is van Bentley(wat fantastisch zit). Nog wat specs: 0-100 5,5 seconden, topsnelheid tussen de 260/270hkm/h. Kortom, het is een fantastische auto die heel comfortabel en snel optrekt mede door de vierwielaandrijving en Hirschupgrade. In de toekomst wil ik hem misschien nog tunen naar 333PK. Maar nu is het ook al een feestje om erin te mogen rijden!!:)
daana zegt
Gaaf!
porschepdk zegt
5,5 is ontiegelijk snel! Net zo snel als bijvoorbeeld een S5 cabrio uit 2014. Ontzettend gave bak en hee veel plezier er mee.
saabman zegt
@porschepdk: dankjewel! En ja, dat is nog al rap ja…:)
n0zem zegt
Zeer fraai exemplaar, bijzondere keuze!
fendercd60 zegt
Mooi uitgevoerd!!
henkhupelschoten zegt
Is in feite toch een Opel insignia OPC? Zuipen als een tiet maar ongelooflijk veel potentieel zit daarin.
saabman zegt
@henkhupelschoten: weet ik niet, een Saab is in ieder geval stijlvoller dan een Opel OPC
ikleesookoverautos zegt
@saabman: ze delen hetzelfde Epsilon II platform. Apart dat je dat na een lange zoektocht en als Saab liefhebber zelf niet weet.
saabman zegt
@ikleesookoverautos: ik wil meteen een Saab die goed onderhouden is. En dat is lastig te zoeken…
shalomleon zegt
@saabman: ik vind wel dat hirsch er een te bescheide vermogensboost geeft. Ik heb een 2007 estate (pre feestlift) met de “1.8” turbo. Deze laten chippen van 150 naar 236pk. Is echt perfect. Icm met het 4wd alleen maar beter natuurlijk alleen helaas zwaarder. De 2.8 zuipt wel heh? Heb een keer 1 op 3 gered in een aero
saabman zegt
@shalomleon: ja deze slurpt heel erg ja!
basr32 zegt
@saabman: Hobby’s mogen kosten. Anders zeg ik ook wel eens, ik lust ook wel een slokkie, dan mag mijn auto dat ook.
saabman zegt
@basr32: en zo is het!
bischero zegt
@ikleesookoverautos: zuurpruim opmerking, belerend ook. Zonde, want blij zijn voor hem dat ie zijn droomauto heeft gevonden en dat typen is dezelfde moeite.
@saabman: heel veel fijne kilometers toegewenst met deze mooie auto (zegt een Alfa liefhebber met een zwak voor Saabs)
ikleesookoverautos zegt
@bischero: ook dat heb ik getypt. Maar jij kijkt niet verder dan je neus langs is. Ik ben oprecht blij dat hij zijn droomauto heeft kunnen vinden maar ben verbaasd over het feit dat hij dit soort info niet wist. Het is zelfs in een Topgear aflevering behandeld. En via een simpele Wikipedia check kom je ook achter dit soort info. Of Youtube of fora. Als ik zelf naar iets specifieks op zoek ben probeer ik er echt alles over te weten te komen. Maar goed ik lees dan ook graag over auto’s.
720s zegt
@ikleesookoverautos: hoor wie het zegt. De Saab 9-5 is degene die zijn platform met de Insignia deelt, niet de 9-3. De 9-3 was al lang en breed op de markt toen de Insignia kwam.
De 9-3 staat op Epsilon I, met de Signum, Cadillac BLS, etc. Maatje kleiner.
rikus zegt
@ikleesookoverautos: is dat relevant als je op zoek bent naar een Saab?
ikleesookoverautos zegt
@rikus: wanneer ik op zoek ga naar een bepaald model dan wil ik er echt alles over weten. Maar goed ik lees dan ook graag over auto’s.
s73phan zegt
@saabman: zóóó mee eens! Echt een waanzinnige auto, mooie aanwinst!
ivofga zegt
@henkhupelschoten: dtaan deze niet op het oudere vectra C platform?
graafke zegt
Gave aankoop gefeliciteerd! Sjiek met een beige interieur. Bedoel je met het leder dat deze hetzelfde is als Bentley gebruikt voor hun auto’s?
saabman zegt
@graafke: danku! Ja, het is 100% Bentley leer
foramen zegt
@saabman: 100% Bentley leer?
Niet van een koe?
p993 zegt
@graafke: ja, maar Bentley gebruikt dit in de kofferbak. Nee, ik ben niet jaloers. :)
sel777 zegt
Als Saab liefhebber kan ik hier erg van genieten.. heb zelf jouw voorganger. Fijne wagen. Auto schaap zit toch in Lemmer? Niet bepaalt het zuiden des lands
saabman zegt
@sel777: Schaap zit inderdaad in Lemmer, maar ik woon zelf in het noorden. Dus qua onderhoud is het voor mij makkelijker om daar naar toe te gaan. Betrouwbare dealer trouwens.
sel777 zegt
Ah duidelijk. Veel plezier met je aankoop!
wildewesten zegt
Dik!
joppe zegt
Erg fraaie auto. Leuk, is eens wat anders! Zou persoonlijk dat hout eruit halen en vervangen voor aluminium. Dat hoort een Aero ook standaard te hebben. Deze combi is nieuw voor mij. Veel plezier ermee!
ikleesookoverautos zegt
Mooie aankoop. Een aparte auto met genoeg potentie.
Heb je het Bentley leder door de verkopende partij erin laten zetten?
saabman zegt
@ikleesookoverautos: de stoelen zaten eerst in een Turbo X, dat was toevallig Bentley leder.
allesmetturbo zegt
Wow gave bak zeg! En qua specs ziet het eruit alsof er zelfs nog wel meer in met tunen. Veel fijne kms!
saabhirsch zegt
He, he eindelijk een keer wat anders dan de rs6. Veel plezier ermee!
saabman zegt
@saabhirsch: of de Porsche of de lambo…
kennone zegt
Netjes hoor????
mashell zegt
Ik ben niet de Saab fan maar ik snap dat als je zoiets zoekt, daar twee jaar over kunt doen en heb dan helemaal perfect wilt hebben. Dat lijkt me ook gelukt.
Er zijn wel raadsels, we zien showroom foto’s, blijkbaar bij een Saab specialist in het Zuiden van het land. En dan staat er als locatie Apeldoorn, dat is niet alleen niet in het Zuiden maar qua gebruikte auto’s ook een beetje een “no go zone”.
mashell zegt
@mashell: ik heb mijn Sherlock Holmes pet op en die zegt me dat de foto’s bij Schaap in Lemmer gemaakt zijn. Dat is natuurlijk helemaal het diepe zuiden…
saabman zegt
@mashell: als je de reacties boven je leest snap je hoe en wat
svenska_aeroplan_ab zegt
@mashell: ja, kloppen een aantal zaken niet. Bentley leer in een Saab bestaat niet. ‘Premium Natural leather wel, en dat zit erin zo te zien. En nee, dat komt niet uit een Turbo X, want die is juist alleen met zwart leer leverbaar geweest… Wel een mooie Saab! Zoveel is zeker.
saabman zegt
@svenska_aeroplan_ab: mij is verteld dat het afkomstig is van Bentley, en ik weet dat Turbo X alleen zwart leverde. Maar de eigenaar van die Turbo x had zijn interieur omgewisseld met beige.
healey zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Cools in eindhoven gebruikt ook “Bentley leer”. Maar what’s in a name…
jochempie zegt
Ik heb er helemaal niets mee, maar veel plezier ermee.
peurst zegt
Droomauto!!
e28forever zegt
Zeer knappe verschijning en erg originele keuze.
Ben wel fan van powerstations, en dit is er eentje die je zelden nog ziet.
Veel plezier er mee, je zoektocht is de moeite waard geweest!
rufctr01 zegt
Mooie sleeper, niemand verwacht dat deze zo snel is. Veel fun bij de stoplichten?
maxidyne zegt
Zeer fraaie wagen, geniet ervan! Mijn RS2 met 400pk/500+nm is langzamer.
johnhert zegt
@maxidyne: Ik denk dat hij ook wat optimistisch is…
Zeker met de wat oudere automaatbak.
Maar het blijft een fantastisch mooie station met vlotte aandrijflijn.
louisvdd76 zegt
Mooie wagen. Als Saab liefhebber zul je Dion ook wel kennen… Die weet wel waar je moet doen als je nog meer vermogen bij een Saab zoekt(https://www.facebook.com/dionhpt/)
saabman zegt
@louisvdd76: nee! Die ken ik nog niet, maar heel erg bedankt voor de info!:)
shalomleon zegt
@saabman: psst, die heeft mijne getuned
cirkic zegt
Seat leon fr velgen? Op een saab
saabman zegt
@cirkic: gelukkig zijn dit geen Seat fr velgen maar originele Saab alu-50 velgen.
cirkic zegt
@saabman: lijken er verdomd veel op
Donstil zegt
Mooi om te zien dat mensen nog zo gepassioneerd kunnen zijn van een dergelijk dood merk. Veel veilige kilometers gewenst.
slickrick zegt
@Donstil: inderdaad, wel mooie auto, maar zou wel bang zijn dat bepaalde onderdelen duur kunnen zijn bij een dergelijk schaarse auto, en dan bedoel ik niet de remblokjes…
mrdj zegt
Gefeliciteerd met je dikke 9-3, perfecte samenstelling zo. De V6 moet er ook nog een keer komen als daily voor mij.
Blokken doen makkelijk 350pk, bestel wel even een DO88 bigpack en ga voor software even langs DionHPT, die heeft meerdere gekke v6 projecten rijden.
thomassnelweg zegt
Dit is inderdaad een hele mooie, zowel van buiten als van binnen.
escort77 zegt
Mooi hoor.
Deze auto vraagt eigenlijk alleen nog om een Hirsch achterspoiler maar die zijn vrijwel niet te vinden.
Kunnen de Tyfoon banden het vermogen een beetje kwijt? Ik kan me voorstellen dat daar ook nog wel wat winst te behalen valt.
In ieder geval een mooie auto waar je veel plezier aan gaat beleven.
saabman zegt
@escort77: het is inderdaad lastig te vinden allemaal… het liefst had ik nog Hirsch-uitlaatsysteem + spoiler gewild.
jeppie zegt
Wat lekker dit
maarten020 zegt
Heb zelf helemaal niks met Saab maar je merkt aan de tekst van de eigenaar dat het een echte liefhebber is en dat kan ik alleen maar waarderen. Veel plezier ermee!
hahaha zegt
300pk op 1700kg en dan in 5.5sec de 100 halen, ik zet er mijn vraagtekens bij.
Wel een hele nette wagen.
schreute01 zegt
@hahaha: inderdaad. Vergelijk het eens met een Jaguar XJR X350. 400 pk. Lichter van gewicht en in de sprint 2/10 sneller. Hangt natuurlijk ook van de overbrenging af.
Maar ok. Ik vind deze Saab wel lekker!
probono zegt
@hahaha: Je hebt gelijk: lijkt me ook wat theoretisch. 6,5 / 7 sec. lijkt mij meer geloofwaardig in de praktijk. Je gaat niet wegkomen op de voorwielen met deze auto.
sel777 zegt
@probono: xwd
sel777 zegt
@sel777: volgend opgave Hirsch 6,1 sec 100 kmu top 260.. rap dus ;-)
saabman zegt
@probono: idd, wat @sel777 zegt xwd! (vierwielaandrijving) iedereen gelooft het niet maar het is een feit (zelf getest).
probono zegt
@saabman: excuus. met aandrijving op alle wielen was mijn opmerking onterecht.
borrelnoot zegt
Mocht je verder willen met tunen dan kan ik je Dion uit Duiven aanraden. Even googlen. Deze breng je met speels gemak naar 340pk.
drommedaris zegt
Mooie auto! En met heerlijke 6 cilinder!!
dunja zegt
Mooie auto en zal zeker snel zijn. Maar 5.5 seconden is te snel dat ga je niet halen. Ik zelf heb een vectra c met de zelfde motor een z28net blok en rij rond met andere downpipe dikkere uitlaat, 100cell race kat, 3 bar map sensor grotere injectoren op maat gemaakte software, verzwaarde wastegate actuator, grotere aangepaste turbo 20t. Momenteel afgeregeld op 330pk en 500 nm en ik haal 5.5 seconden. En volgens mij is mijn vectra lichter 1480kg. Maar glkomt goed binnenkort gaat hij richting 400 pk en 625nm koppel
Onehp zegt
@dunja: Vectra C is FWD? Dan is 5,5s al erg goed en wordt niet sneller zelfs met 400pk. De Saab is 4wd en komt goed van zijn plek, dan is 5,5s niet zo moeilijk.
1480kg klinkt theoretisch, ik kan zo gewogen 1600-1640kg vinden (EU met chauffeur). Dat is FWD. 4WD is 100kg+ erbij…
amghans zegt
Allereerst complimenten voor de keus voor zo’n auto, uitstekend voor de diversiteit in het straatbeeld. Bovendien stel ik me zo voor, dat-ie ook nog eens lekker rijdt.
Ooit, lang geleden, wel eens naar z’n sedanbroer gekeken, als daily driver. Daar zat een door Norden getunede motor in. Omdat de auto daarmee qua vermogen wel erg dicht in de buurt van de E46 M3 kwam, die ik toen had (en vanwege het ontbreken van een schuifdak – ja, een mensch kan rare overwegingen hebben) heb ik ‘m niet gekocht. Maar kan dit type Saab dus wel waarderen, kan me goed voorstellen, dat je zo’n auto koopt.
Veel plezierige kilometers gewenst.
toniominestrone zegt
Dat dashboard kan echt niet meer!