Plymouth Roadrunner 360
Hier. Een wat obscuurdere musclecar. In Nederland dan. Anno 1968 begonnen musclecars steeds duurder en luxer te worden. Dat was een doorn in t oog, voor de puristen. In de hoop om die puristen voor zich te winnen, kwam Plymouth in 1968 met de Roadrunner: een meer back-to-basics musclecar. En ja: Plymouth had rechten gekocht van Warner Bros. om hun personage te mogen gebruiken, voor $50.000! Op American Sunday, spotte ik deze 70er Roadrunner met de 5.9 liter V8 erin. Dat is ietwat raar. In 1970 was deze motor nog helemaal niet verkrijgbaar! Niet in de Roadrunner, niet in de Sattelite (waar de Roadrunner op gebaseerd is). Pas in 1974 kon je de 5.9 krijgen. Ook opvallend. Deze motor heeft ook een hogere output dan af-fabriek: 300pk zelfs! Waarbij t zelfs overeenkomt met de sterkste 6.3 V8!
bierbuik zegt
Hadden deze niet die belachelijk hoge spoiler?
Zó fout maar ook zó gaaf
toyotafortuner zegt
@bierbuik: nee. Dat waren de Superbirds. Die waren gebouwd voor de NASCAR. Iets minder dan 2000 wagens werden gehomologeerd en gebouwd voor de koper. Dit is een gewone Roadrunner met een motor die jonger is dan de auto zelf
bierbuik zegt
@toyotafortuner: dank voor de info, wat een gaaf ding is dat!
Liet m’n geheugen me toch niet helemaal in de steek
thomcarspotter zegt
Gewoon een toffe musclecar met kleur! Leuk!
deora zegt
Is het een matching numbers auto? Want dan is het vreemd dat dit blok er in ligt.
toyotafortuner zegt
@deora: lijkt me niet. Op de Roadrunner was er in 1970 niets kleiners leverbaar dan de 300pk 383. Broer Satellite had kleinere motoren, maar niet de 360.
Zoals ik eerder noemde: pas in 1974 kon je in de Roadrunner/Satellite pas de 360 krijgen.
ikleesookoverautos zegt
Leuke toeter hebben deze ook!