Persoonlijk vind ik dat deze wel een plekje verdient op de voorpagina. 53 stuks gebouwd en 1 van de eerste auto’s die bijna compleet uit carbon bestond.
Ben ik dan de enige die dit eigenlijk een foeilelijk design vind? Mag dan wel uniek zijn maar ik heb vele malen liever een van die klassiekers, zoals die Porsche.
Het geluid hiervan is zo luid dat je oordoppen nodig hebt om niet doof te worden. Het is echt zwaar gestoord. Als kleine jongen van 8 destijds eentje in actie mogen zien op Zandvoort, samen met de SILK le Mans racer van Jan Lammers. Zal ik nooit vergeten!
Die dingen waren volgens mijn nooit toegelaten op de openbare weg. Daarom werd het ook zo’n flop. Loeiduur en kon je eigenlijk alleen mee racen in een eigen gentlemans series. Moest je wel van goede huizen komen want de handling was ehm nogal alles of niets als ik het me goed herinner.
Ah kennelijk kon je de auto laten aanpassen voor road use. Alleen werkte de aerodynamica niet meer zoals het bedoelt was waardoor de handling erg tricky werd.
@nemus: Zoals Rollingstoned al heeft aangegeven: het is een Mark VII. De 420 kwam pas een jaar of tien later uit, maar is inderdaad wel de voorganger van de XJ.
Damn dat is een modelletje dat ik zo’n beetje vergeten was. Nu ik hem zie doet hij me wel meteen weer denken aan nfs hot pursuit, heel wat rondjes gemaakt in die Jag ;-)
Ik lees op ons eigen Autoblog-bibliotheek, dat deze auto een samenwerking is met Nissan, Nissan R-390: “deze volbloed racewagen waarvan slechts twee straatlegale exemplaren werden gebouwd, deelt cockpit, ramen en dak namelijk met de Jaguar.”
@lacker: Niet heel vreemd. Dit waren beide auto’s die werden gemaakt door TWR onder licentie van de automerken. TWR gebruikte voor de XJR-15 en de R390 GT1 de tub van de Jaguar XJR-9 raceauto die TWR ook had gemaakt voor Jaguar. De voornaamste reden waarom de voorkant en achterkant zo verschillen kwam door het GT1 reglement.
Deze meneer is eigenaar van een XJR 15. Bovendien heeft en had die nog meer zeldzaam spul. O.a. XJ 220 S. RUF CTR 2. Carrera GT. https://www.instagram.com/jasdhillon67/
2wheeler zegt
Dit is toch zo gaaf he!
jeppie zegt
Wow gaaf!!
hhitalia zegt
En een bijzondere combo ??
torsen zegt
Le Mans racer voor op de weg dit. Super gaaf!
deora zegt
Persoonlijk vind ik dat deze wel een plekje verdient op de voorpagina. 53 stuks gebouwd en 1 van de eerste auto’s die bijna compleet uit carbon bestond.
bensson033 zegt
Mooie spot!
simonferrari zegt
Ben ik dan de enige die dit eigenlijk een foeilelijk design vind? Mag dan wel uniek zijn maar ik heb vele malen liever een van die klassiekers, zoals die Porsche.
Wel gaaf om te spotten! Uniek is het zeker.
unknown32 zegt
@simonferrari: eens!
mvdd zegt
@simonferrari: eens!
maarten020 zegt
Ziet er van voren en opzij wel gaaf uit maar die achterlichten..wat een armoe..lijkt zo van een ford mondeo af te komen..beetje noble achtig
torsen zegt
@maarten020: Mazda 626 coupé na wat google werk.
dizono zegt
@maarten020: de mondeo was er nog niet, Mazda 626 Coupe ;)
maxidyne zegt
@maarten020: komen van een Mazda 626 Coupe.
thijsj zegt
Heerlijk! Alles aan dit ding schreeuwt sportwagen, love it!?
porsche928 zegt
Enorme gave bak. Wel kleine velgen.
gulli zegt
@porsche928: nee dit zijn prima velgen. Die 21” troep die overal onder gekwakt wordt verbeteren de prestaties echt niet hoor
daniel1975 zegt
Inderdaad een soort Racer van toen!
allesmetturbo zegt
Überspot!
ghost zegt
Het geluid hiervan is zo luid dat je oordoppen nodig hebt om niet doof te worden. Het is echt zwaar gestoord. Als kleine jongen van 8 destijds eentje in actie mogen zien op Zandvoort, samen met de SILK le Mans racer van Jan Lammers. Zal ik nooit vergeten!
w0o0dy zegt
Die dingen waren volgens mijn nooit toegelaten op de openbare weg. Daarom werd het ook zo’n flop. Loeiduur en kon je eigenlijk alleen mee racen in een eigen gentlemans series. Moest je wel van goede huizen komen want de handling was ehm nogal alles of niets als ik het me goed herinner.
w0o0dy zegt
Ah kennelijk kon je de auto laten aanpassen voor road use. Alleen werkte de aerodynamica niet meer zoals het bedoelt was waardoor de handling erg tricky werd.
A-Z Supercars: Jaguar XJR-15 | Evo http://www.evo.co.uk/jaguar/xk/13424/a-z-supercars-jaguar-xjr-15
w0o0dy zegt
En Tiffany Needell met een hele oude rijtest op Silverstone.
https://youtu.be/jwX0Ej1vIPA
w0o0dy zegt
En natuurlijk.. Jay Leno
https://youtu.be/zzRne46f6AQ
posthumus zegt
Met de achterlichten van de Mazda 626 Coupé
e550 zegt
Wat zou het gaaf zijn als Jaguar met een nieuwe supercar zou komen.
notsobig zegt
Hele mooienspot!
Roofkatie, is dat een typefout of is dat vanwege dit:
http://nos.nl/l/2231903
?
porschepdk zegt
Heel bijzonder
bespottelijk zegt
Tof! Wat is die zwarte bolide ernaast?
rollingstoned zegt
@bespottelijk: volgens mij is dat een Jaguar Mark VII.
nemus zegt
@bespottelijk: Dat is een Jaguar 420 als ik me niet vergis. De spirituele voorloper van de XJ zeg maar.
bmwdriver750i zegt
@nemus: Zoals Rollingstoned al heeft aangegeven: het is een Mark VII. De 420 kwam pas een jaar of tien later uit, maar is inderdaad wel de voorganger van de XJ.
bespottelijk zegt
@bmwdriver750i, @rollingstoned – dank gents! Hij gaat op de wensenlijst!
rollingstoned zegt
Erg gave spot! ?
skinnybmw zegt
Super zeldzaam maar heb er nooit echt iets mee gehad. Niet mooi qua design en hij was gewoonweg niet goed. Zeer bijzondere spot, dat wel!
e34m5touring zegt
Ik heb dezelfde gespot tijdens een Classics show in London. Imposant ding!
densk zegt
Damn dat is een modelletje dat ik zo’n beetje vergeten was. Nu ik hem zie doet hij me wel meteen weer denken aan nfs hot pursuit, heel wat rondjes gemaakt in die Jag ;-)
lacker zegt
Ik lees op ons eigen Autoblog-bibliotheek, dat deze auto een samenwerking is met Nissan, Nissan R-390: “deze volbloed racewagen waarvan slechts twee straatlegale exemplaren werden gebouwd, deelt cockpit, ramen en dak namelijk met de Jaguar.”
https://www.autoblog.nl/nieuws/jaguar-xjr-15-vergeten-supercar-te-koop-84668
En een artikeltje over deze Nissan:
https://www.autoblog.nl/nieuws/zegt-deze-gestoorde-racewagen-je-nog-iets-94846
bassx zegt
@lacker: Niet heel vreemd. Dit waren beide auto’s die werden gemaakt door TWR onder licentie van de automerken. TWR gebruikte voor de XJR-15 en de R390 GT1 de tub van de Jaguar XJR-9 raceauto die TWR ook had gemaakt voor Jaguar. De voornaamste reden waarom de voorkant en achterkant zo verschillen kwam door het GT1 reglement.
tazmania zegt
Zat vroeger in Need for Speed! Samen met de Lister Storm.
diezijner zegt
@tazmania: klopt! NFS III Hot Pursuit. De lister zat dan weer alleen in de PC add-on
hartman zegt
Deze meneer is eigenaar van een XJR 15. Bovendien heeft en had die nog meer zeldzaam spul. O.a. XJ 220 S. RUF CTR 2. Carrera GT. https://www.instagram.com/jasdhillon67/
herrhart97 zegt
https://youtu.be/FKbVQEBuemQ
Deze kan ook zeker niet ontbreken, een must watch
drdre1 zegt
Luchtsleuven bij de motorkap/voorruit lijken op de XJ220.
slowride zegt
De basis voor de Nissan R390, ook zo’n aparte verschijning.
volgers zegt
Nice spot!
smaken verschillen maar lees dit dan ook…
https://www.autobahn.eu/7020/koopje-jaguar-xjr-15-eerste-auto-met-carbon-monocoque/