Ducati Monster Update
Naar aanleiding van m'n special over de Monster ook maar even een update over mijn eigen exemplaar. Ik begin met een gratis tip: val niet voor de charmes van een goedkoop exemplaar… Eens je begint, blijf je sleutelen. Dit is er in de afgelopen tweëenhalve maand gebeurt:
-2 oliewissels
-filters
-bougies
-remblokken
-schijf vervangen (maar heeft vibratie dus moet er weer af)
-nieuwe benzinetank
-nieuwe benzineleidingen (was flink aan gebeund)
-nieuwe koppeling
-nieuwe spiegels
-nieuwe hendels voor rem/koppeling
-carterontluchting gerepareerd
-kleppen gesteld
-roest op frame bijgewerkt
-meeste gecorrodeerde bouten vervangen door (sterk) rvs
Gelukkig vorig weekend wel mee naar Luxemburg geweest, de motor was twee dagen voor vertrek zo goed als klaar. Ik moest wel, want de Yamaha had ik anderhalve week ervoor gesloopt op Assen, dus een back-up was er niet. Helemaal vlekkeloos ging het niet, soms wilde de motor niet starten (zou aan een verroest stekkertje kunnen liggen aldus Ducati-monteur, dus snel even fixen) en in het zicht van de finish ging de koppelingscilinder lek en was er alsnog wegenwacht nodig om mij de laatste 20 kilometer naar huis te kunnen laten rijden (bij tankstations verkopen ze kennelijk geen remvloeistof…).
Wat er nog moet gebeuren:
-Nieuwe Koppelingscilinder (ligt al klaar, wacht nog op een nieuwe leiding)
-elektrisch systeem nalopen
-Remschijf wederom vervangen
En dan zijn er nog wensen voor het uiterlijk:
-nieuw stuurtje
-nieuw zadel(dek)
-carbon voorspatbord
-mooiere beugel voor kentekenplaat.
Foto 1 t/m 3 zijn van de motor zoals hij er nu bijstaat. Voorlaatste foto is de motor zoals ik hem kocht, de laatste foto is wijlen Yamaha…
dizono zegt
Oja, een ander setje dempers zou ook leuk zijn, al wil ik liever geen hoge dempers, dat vind ik persoonlijk minder fraai.
bk15 zegt
@dizono als je deze dempers het mooiste vind kan je ze eventueel leeghalen. Dit is bij mijn M600 ook gebeurt, zo word de Ducati sound versterkt zonder dat het overdreven word.
Scheelt toch weer een paar honderd voor een setje termi’s
joortje2 zegt
Vraagje. Ik ga binnekort mijn motorpapiertje halen, en wil dan ook een motor aanschaffen. Echter heb ik 0 kennis van zaken als het om motoren gaat. Ik heb al een beetje zitten kijken en die BMW 1000 RR vind ik een mooi ding. Iemand tips? Budget is 10 duizend euro.
Dizono zegt
@joortje2: stuur even een autoblog advies aanvraag naar [email protected]. Misschien krijg je dan ook een aanvraag a la: https://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog-motor-advies-sportieve-tweewieler-voor-woon-werkverkeer-107318
Overigens raad ik je sowieso aan het eerste jaar op een iets minder extreme, dure fiets te beginnen. Op een fiets waarop je minder bang bent om hem te beschadigen leer je namelijk veel beter rijden. Van een fiets waarvan je bang wordt om het gas open te trekken, wordt je krampachtig. En geloof mij, ook op een oude 600cc sportmotor met 100 pk weet je de eerste keer vol gas niet wat je meemaakt.
joortje2 zegt
@Dizono: heel erg bedankt! Ja gaan motoren echt zo snel?
Dizono zegt
@joortje2: ja, volgens de flitsmeister-stats deed ik met m’n 100 pk Yamaha (wel met andere vertanding) 0-100 in 3 seconden. Zal in werkelijkheid mss iets langer zijn vanwege onnauwkeurigheid, maar het geeft een idee. Nou heb ik in een auto wel eens een vergelijkbare sprint getrokken, ook bizar, maar toch niet te vergelijken.
Dizono zegt
@joortje2: oja, en ik ken weinig mensen die niet een keertje (lullig) onderuit zijn geschoven met hun eerste motor en da’s met zo’n BMW toch wel gelijk een flinke schadepost. Hoe leuk en flitsend ook, ik zou er niet mee beginnen.
2wheeler zegt
@joortje2: begin aub lekker met een fiets van 2-3K! Je gaat geheid een keertje onderuit en dan is zo’n BMW een vrij prijzig ding. Ik zou een Honda CBR600RR, Yamaha R6 of Suzuki GSXR750 aanraden als het een supersport moet zijn. Zelf ben ik begonnen op een CBR600 uit 1992, retesnel en je pikt ze op voor 1500. Kan je er nog lekker aan leren sleutelen ook. Ook veel immitatie kappensets voor te krijgen dus je kunt een circuitracer van weleer gaan nabouwen.
divided zegt
@joortje2: je eerste motor van 10k en een 1000rr… ga eerst leren rijden op iets anders
joortje2 zegt
Gaaf! Snelste van mij is ook die tijd maar ook in een auto. Volgens mij is de beleving met een moror nog specialer!
baardmijt zegt
@joortje2: Mwah. 0-100 in <4s voelt met een motor vrij natuurlijk, in een auto is die tijd een stuk heftiger vind ik.
Verder, zoals anderen ook al zeiden; een 1000 RR als eerste fiets kan, maar is om meerdere redenen niet echt aan te raden.
Kan best goed gaan hoor, maar je leert echt beter rijden op iets wat meer vergevingsgezind is.
Maar doe vooral wat goed voelt voor jou.
timberleek zegt
-meeste gecorrodeerde bouten vervangen door (sterk) rvs
Niet in aluminium mag ik hopen? Dan verrot de boel juist