Citroën DS
Mooie ID 19 break, waar nog aan gesleuteld werd, in Haarlem!
De Citroën DS 19 is sinds de presentatie van de eerste versie in 1955 een favoriet onder de autoliefhebbers. Door de lichte constructie, voorwielaandrijving, vooruitstrevende lijnen en technologie wordt de Citroën DS 19 vanaf de release een ware hit: binnen tien dagen zijn er al 80.000 exemplaren verkocht. In de jaren die erop volgen smeedt Citroën het DS model tot een sportwagen van formaat. Zo bereiken de DS 20 en 21 in de jaren ’60 nieuwe topsnelheden. De DS 21 behaalt in 1969 zelfs een topsnelheid van 185 kilometer per uur; iets dat in de jaren ’50 nog ondenkbaar is voor een Citroën model. 185 km/h is voor het bovenstaande model echter nooit haalbaar geweest. De sedan uitvoering van de Citroën DS/ID 19 B richt zich ook minder op het sportieve aspect van autorijden. Net als andere oude Citroën modellen, zoals de 20 berline en 23-ie berline, is de DS/ID 19 B meer een gezinsauto dan een wagen voor op de racebaan. Door zijn futuristische uitstraling en sterke motor is de Citroën wel een kekke gezinsauto, waardoor hij furore maakt in de jaren ’70. Kijkend naar de bovenstaande foto’s snappen wij wel waarom!
kle500 zegt
Volgens mij wordt er áltijd aan een DS gesleuteld.. neemt niet weg dat ik ze schitterend vind.
wimof zegt
@kle500: Kan het alleen maar bijtreden, op het moment dat je alles vervangen hebt, sta je alweer met je handen in het haar.
kirdian zegt
Geen dubbele kentekenplaat achter?
kennone zegt
@kirdian: en geen dubbele achteras
2wheeler zegt
@kennone: wel een dubbele chevron
wimof zegt
@kirdian: Hayon gaat misschien niet open.
dawwg zegt
Zag ‘m gisterochtend volgens mij rijden; werd er helemaal vrolijk van; heb zo’n break in jaren niet gezien !
bertorelli zegt
Blijft toch een van de mooiste auto’s ooit gemaakt.
boomhauwer zegt
Leuke weetje, Stalen dak ipv glasvezel voor de bagage drager.
maarten020 zegt
Geweldige auto..perfect voor een roadtrip door frankrijk
Citrofiel zegt
@720s: Op Autoblog zeg je luchtvering. Op een Citroën? Duik nog maar eens de boeken in.
joostie zegt
@Citrofiel: Technisch gezien wordt er wel gebruik gemaakt van lucht in de hydro-pneumatische opstelling die onder deze prachtige wagen zit ;)
rufctr01 zegt
@joostie: in een Citroën zit stikstof. Maar het kan idd ook lucht zijn.
720s zegt
@Citrofiel: pijnlijk! Ik bedoelde natuurlijk hydropneumatische vering.
kirdian zegt
@Citrofiel: te veel LHM gehad? Omg..
rikus zegt
Waarom zou je een stationwagen zo extreem verlagen? Niet eens dikke wielen enzo
autodrop zegt
@rikus: try google it….
wimof zegt
@rikus: Als hij loopt, voor te vertrekken, gaat hij vanzelf omhoog, niveau zweven.
mikje90 zegt
Het concept komt uit halverwege de jaren 50, maar oogt nog steeds super modern.
renegade zegt
@mikje90: Grappig is dat inderdaad. Nog zo’n mooi voorbeeld van dat idee is de Boeing 747 die in 1969 (bijna 50 jaar geleden dus) haar eerste testvluchten maakte en niet veel later in productie ging. En tot op de dag van vandaag nog volop in gebruik is.
doublechevron65 zegt
Blijft zo ongelooflijk bijzonder!
tjorque zegt
Geweldig slagschip! ?
rollingstoned zegt
Uit de tijd dat auto’s nog een eigen gezicht en karakter hadden…
mashell zegt
Verstoppen! Voordat je het weet verbouwt een hipster deze tot een foodtruck.
Alfarobert zegt
Ken ik deze toevallig van de oldtimerdag in Haaksbergen? Daar staat hij elk jaar met een klein DSje cabrio op z’n imperial