Donkervoort D8 Zetec
Vanmiddag gespot op de Parnassusweg, nabij Station Zuid: Deze pretsigaar uit Lelystad! Deze vlieggewicht wordt voorgeduwt door Ford-power: een 1.8 liter Zetec-motor, die je wellicht kent uit speelse hatchbacks als de Fiesta XR2i of de Escort XR3i. Wat kunnen Joop Donkervoort en de zijnen toch gave bakken bouwen!
Zo cool
??
Blijven leuke auto’s
Coole spot. Allen is de zetec een beetje te jong om in de escort en fiësta xr te liggen…
@phdg: dat waren CVH blokken, wel soort voorloper. 1.8 is sowieso een vreemde keus, doe dan de 2.0
Leuk speelgoed.
Echte pocket-rocket. lijkt me alleen niet dat het heerschap op de eerste foto fijn kan rijden met die schoenen in dit sigaartje.
@dakarbemo: ach er zijn gasten die driften met badslippers aan, beetje vage vergelijking maar het moet wel te doen zijn.
@sr20det: he!! don’t shit on them gucci’s! #hertlife ;)
Fantastisch merk dat Donkervoort!
Alleen al de naam… Donkervoort. Dat zou zomaar de naam van een auto kunnen zijn uit een klassiek stripboek. De Donkervoort, de auto van één of andere excentrieke graaf, die meest uitzonderlijke avonturen tegemoet rijdt…
De Donkervoort, de auto waar kleine jongetjes bladzijde voor bladzijde bij wegdromen. Die volgens het verhaal gemaakt is door een geniale en uiterst sympathieke uitvinder…
Een stripverhaal, dat zomaar echt had kunnen zijn… Of misschien zelfs wel echt is.
@moveyourmind: Mooi verwoord. En inderdaad niet zo gek ver van de werkelijkheid. De inspiratie voor zijn auto’s haalde Joop Donkervoort deels uit tekenfilms. In een tekenfilm kan een auto van nul naar een flinke snelheid in een fractie van een seconde en maakt zonder snelheid te minderen een haakse bocht. Die eigenschappen wilde Joop zo dicht mogelijk benaderen. Zoiets las ik althans in een interview. Was ten tijde van de S8AT. Vér voor Facebook dus, dus echt waar.
Ik vraag mij oprecht af hoe deze eigenaar in de donkervoort past
@maarten020: Met een hele grote schoenlepel.
@maarten020: inderdaad. Het eerste wat ik me afvroeg toen ik die vent naast dat autotje zag staan. Een echte liefhebber moet het zijn, want genieten doe je niet wanneer je opgevouwen in dat karretje zit.
Ik zou de Ford motor eruit halen en er een FIAT 1.2ltr Rotrex motor met ± 170 pk in hangen.
The Rotrex kit staat in een doos op de plank tot er een leuke toepassing komt.
@HZW: ik zou er een 2 liter Cosworth blok in hangen. Grotere injectoren en een aangepaste ECU en je hebt 350pk!!
@kennone: Dat is niet leuk meer hoor, knap als je dat op de limiet kunt rijden.
@kennone: kan uit eigen ervaring vertellen dat een turboblok wat zo ver is getuned in een Seven niet werkt. Het turbogat wordt te groot en je kunt in een bocht niets regelen met je rechtervoet.
Het is niet voor niets dat de Duratec al jaren favoriet is, meestal n/a dan wel met supercharger. Daarbij is het een lekker licht (aluminium) blok.
@kennone: Ik zou voor een 660cc driepitter gaan.
Ga dan voor de krachtiger Ford Duratec.
Ben geen Ford fan.
Btw, de Volgende generatie Donkervoort D8 zou een nieuwe Audi 2.9ltr V6 Bi-Turbo motor moeten krijgen naar mijn mening.
De Hot-V configuratie zou prima werken, met de Turbo’s boven in de V van de motor.
En het zou weer een stapje hogerop zijn.
@HZW: Vraag me af of dat past in de breedte.. Wat is er mis met de 5cyl ?
@theblazerunner: Met de 5 cilinder is niets mis, al is het wel de oude gietijzeren zware versie.
Verder denk ik niet dat de nieuwe Audi 2.9ltr V6 Bi-Turbo breder is dan 5 cilinder met aan de ene kant een turbo en aan de andere kan het inlaat spruitstuk.
Tevens is het aan te nemen dat de volgende Gen D8 weer iets groter kan worden, waardoor de ruimte er wel is, die er misschien nu niet is.
Heel mooi gedaan dat kenteken aan de voorzijde?
@kennone: Dat is een probleem bij alle Donkervoort’s.
Ze zitten altijd beroerd omdat er geen plek voor gecreëerd is.
Tegenwoordig zie smal geknipte platen op de nieuwe Donkervoort’s.
Heb nooit begrepen waarom Donkervoort geen goedkeuring aanvraagt om kleine kentekenplaten toe te mogen passen op de voorkant.
Giant Suzuki! Maar eigenlijk is de Donkervoort gewoon een klein wagentje.
Al dat gebluf over een dikkere motor in deze wagen, probeer hem eerst maar eens op de weg te houden met 130pk.
Je scheit 7 kleuren in zo’n ding, laag, krap en benauwd en het reageert als een furie.
Als je hiermee levend op je bestemming aankomt als het regent ben je een held!
Zijn opa de Lotus 7 waar nots bene slechts een 850cc Austin motortje in zat werd vrij snel in Engeland van de circuits verbannen als zijnde ‘ to fast to race ‘