Donkervoort D8 Zetec
Vanmiddag gespot op de Parnassusweg, nabij Station Zuid: Deze pretsigaar uit Lelystad! Deze vlieggewicht wordt voorgeduwt door Ford-power: een 1.8 liter Zetec-motor, die je wellicht kent uit speelse hatchbacks als de Fiesta XR2i of de Escort XR3i. Wat kunnen Joop Donkervoort en de zijnen toch gave bakken bouwen!
hhitalia zegt
Zo cool❗️??
thomcarspotter zegt
Blijven leuke auto’s
phdg zegt
Coole spot. Allen is de zetec een beetje te jong om in de escort en fiësta xr te liggen…
davelepeef zegt
@phdg: dat waren CVH blokken, wel soort voorloper. 1.8 is sowieso een vreemde keus, doe dan de 2.0
ikleesookoverautos zegt
Leuk speelgoed.
dakarbemo zegt
Echte pocket-rocket. lijkt me alleen niet dat het heerschap op de eerste foto fijn kan rijden met die schoenen in dit sigaartje.
sr20det zegt
@dakarbemo: ach er zijn gasten die driften met badslippers aan, beetje vage vergelijking maar het moet wel te doen zijn.
shogun zegt
@sr20det: he!! don’t shit on them gucci’s! #hertlife ;)
moveyourmind zegt
Fantastisch merk dat Donkervoort!
Alleen al de naam… Donkervoort. Dat zou zomaar de naam van een auto kunnen zijn uit een klassiek stripboek. De Donkervoort, de auto van één of andere excentrieke graaf, die meest uitzonderlijke avonturen tegemoet rijdt…
De Donkervoort, de auto waar kleine jongetjes bladzijde voor bladzijde bij wegdromen. Die volgens het verhaal gemaakt is door een geniale en uiterst sympathieke uitvinder…
Een stripverhaal, dat zomaar echt had kunnen zijn… Of misschien zelfs wel echt is.
baardmijt zegt
@moveyourmind: Mooi verwoord. En inderdaad niet zo gek ver van de werkelijkheid. De inspiratie voor zijn auto’s haalde Joop Donkervoort deels uit tekenfilms. In een tekenfilm kan een auto van nul naar een flinke snelheid in een fractie van een seconde en maakt zonder snelheid te minderen een haakse bocht. Die eigenschappen wilde Joop zo dicht mogelijk benaderen. Zoiets las ik althans in een interview. Was ten tijde van de S8AT. Vér voor Facebook dus, dus echt waar.
maarten020 zegt
Ik vraag mij oprecht af hoe deze eigenaar in de donkervoort past
SimonMc zegt
@maarten020: Met een hele grote schoenlepel.
sjeemsbond zegt
@maarten020: inderdaad. Het eerste wat ik me afvroeg toen ik die vent naast dat autotje zag staan. Een echte liefhebber moet het zijn, want genieten doe je niet wanneer je opgevouwen in dat karretje zit.
HZW zegt
Ik zou de Ford motor eruit halen en er een FIAT 1.2ltr Rotrex motor met ± 170 pk in hangen.
The Rotrex kit staat in een doos op de plank tot er een leuke toepassing komt.
kennone zegt
@HZW: ik zou er een 2 liter Cosworth blok in hangen. Grotere injectoren en een aangepaste ECU en je hebt 350pk!!
theblazerunner zegt
@kennone: Dat is niet leuk meer hoor, knap als je dat op de limiet kunt rijden.
janjansen zegt
@kennone: kan uit eigen ervaring vertellen dat een turboblok wat zo ver is getuned in een Seven niet werkt. Het turbogat wordt te groot en je kunt in een bocht niets regelen met je rechtervoet.
Het is niet voor niets dat de Duratec al jaren favoriet is, meestal n/a dan wel met supercharger. Daarbij is het een lekker licht (aluminium) blok.
baardmijt zegt
@kennone: Ik zou voor een 660cc driepitter gaan.
toniominestrone zegt
Ga dan voor de krachtiger Ford Duratec.
HZW zegt
Ben geen Ford fan.
HZW zegt
Btw, de Volgende generatie Donkervoort D8 zou een nieuwe Audi 2.9ltr V6 Bi-Turbo motor moeten krijgen naar mijn mening.
De Hot-V configuratie zou prima werken, met de Turbo’s boven in de V van de motor.
En het zou weer een stapje hogerop zijn.
theblazerunner zegt
@HZW: Vraag me af of dat past in de breedte.. Wat is er mis met de 5cyl ?
HZW zegt
@theblazerunner: Met de 5 cilinder is niets mis, al is het wel de oude gietijzeren zware versie.
Verder denk ik niet dat de nieuwe Audi 2.9ltr V6 Bi-Turbo breder is dan 5 cilinder met aan de ene kant een turbo en aan de andere kan het inlaat spruitstuk.
Tevens is het aan te nemen dat de volgende Gen D8 weer iets groter kan worden, waardoor de ruimte er wel is, die er misschien nu niet is.
kennone zegt
Heel mooi gedaan dat kenteken aan de voorzijde?
HZW zegt
@kennone: Dat is een probleem bij alle Donkervoort’s.
Ze zitten altijd beroerd omdat er geen plek voor gecreëerd is.
Tegenwoordig zie smal geknipte platen op de nieuwe Donkervoort’s.
Heb nooit begrepen waarom Donkervoort geen goedkeuring aanvraagt om kleine kentekenplaten toe te mogen passen op de voorkant.
mashell zegt
Giant Suzuki! Maar eigenlijk is de Donkervoort gewoon een klein wagentje.
desjonnies zegt
Al dat gebluf over een dikkere motor in deze wagen, probeer hem eerst maar eens op de weg te houden met 130pk.
Je scheit 7 kleuren in zo’n ding, laag, krap en benauwd en het reageert als een furie.
Als je hiermee levend op je bestemming aankomt als het regent ben je een held!
Zijn opa de Lotus 7 waar nots bene slechts een 850cc Austin motortje in zat werd vrij snel in Engeland van de circuits verbannen als zijnde ‘ to fast to race ‘