Redders in nood
Om te beseffen hoe belangrijk de nieuwe Alfa Romeo Giulia is, moet je even kijken naar de Alfa Romeo’s die je kon kopen in 2016 (voor de introductie van de Giulia): een MiTo (basis uit 2008), een Giulietta (basis uit 2010) en een 4C coupé/spider die al een Alfa is van de next generation (concept gepresenteerd in 2011). Wandelen door een Alfa Romeo showroom (als je er al één kon vinden a.g.v. de vele faillisementen, denk aan Kroymans) was gelijk aan wandelen door een museum. Hierdoor stonden de verkopen zwaar onder druk. De door een dreamteam ontworpen Giulia onder leiding van voormalig Ferrari ingenieur Philippe Krief bracht daar gelukkig verandering in. De Giulia (en Stelvio) heeft weer het Alfa-DNA en dus achterwielaandrijving (en vierwielaandrijving in de Veloce/Stelvio) is modern (gebruik Carbon/sterk staal/aluminium waardoor 50/50 gewichtsverdeling, Ferrari startknop op stuur, Ferrari schakelflippers in combinatie met ZF automatische 8-bak, drie nieuwe motoren inclusief 510 pk V6 van een in oorsprong Ferrari-blok, vijf sterren veiligheid-score, 8,8” 3D NAV met Apple CarPlay/Android en niet onbelangrijk eindelijk kwalitatief goed gebouwd (met veelal dezelfde toeleveranciers als Audi & Co). Daarnaast is het een al verkoopsucces in bijvoorbeeld de verenigde staten (verkooprecord 12.000 verkopen in 2017), waardoor Alfa Romeo weer een beetje financiële armslag heeft om bijvoorbeeld een grotere SUV op basis van de Giulia/Stelvio te bouwen. De Alfa Romeo fabriek in Cassino behoort nu tot de modernste premium fabrieken in de wereld en in 2017 verlieten 135.263 Alfa Romeo’s Giulietta, Giulia en Stelvio deze fabriek.
In 2015 verkocht Alfa Romeo nog maar 56.688 auto’s, een absoluut dieptepunt. In de topjaren (midden jaren zeventig, begin negentiger jaren en rond het millennium) verkocht Alfa Romeo meer dan 200.000 sportsedans, coupé’s, spiders en limousines.
Weet dat Porsche in productiejaar 2001/2002 ook nog géén 55.000 wist te verkopen. Bij de introductie van de tweede generatie Boxster (foto) steeg de totale productie in 2006 voor het eerst boven de 100.000 Porsches. Nu heeft Porsche ook dat aantal weer ruim verdubbeld, vooral door het bouwen van een tweede SUV, een limousine en stationwagon. Hierdoor is Porsche meer dan ooit in staat om een veelvoud van de lekkerste sportwagens te bouwen (denk aan GT3, GT3 RS, 911R etc.).
Wat zou het mooi zijn als het succes van Porsche zich (in het klein) zou kunnen herhalen voor mijn geliefde Alfa Romeo. Zodat er weer genoeg geld is om echte opvolger te ontwikkelen voor de huidige Alfa 4C of de nog mooiere voorganger Alfa 8C competizione. Ik droom van een nieuwe Alfa 6C met Zagato carrosserie met de heerlijke Alfa/Ferrari techniek. In 2019 schijnt deze droom daadwerkelijk in vervulling te gaan. Zagato bestaat dan 100 jaar en dat gaan ze vieren door op basis van de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio de perfecte reïncarnatie te bouwen van de vroegere TZ modellen.
hhitalia zegt
Mee eens
hugoe zegt
Mooi geschreven. Ik heb er inmiddels ook vertrouwen in dat Alfa er bovenop komt. Je ziet de reguliere Giulia toch redelijk lopen. Ik wou dat ik het geld had om een nieuwe Alfa te kopen.
flik2punt0 zegt
Wat een mooi stuk! En laten we hopen dat het uitkomt!
mustangshelbygt500 zegt
Goed geschreven! Inderdaad hopen we dat Alfa weer meer mooie rijders-auto’s gaat bouwen!
minderspotter zegt
@hugoe ik ben het er mee een s dat het mooi geschreven is maar dat alfa er bovenop komt qua F1 is de vraag