@occasiefapper: adviseert Porsche 98 dan? Als het advies Euro is heeft het geen zin om er 98 in te gooien. Bij oudere Porsches is het zelfs slecht om bijvoorbeeld v-power te gebruiken.
@b088y: I know, 95 is ook prima, maar als je dan toch 600/700 euro (wilde gok)voor een aflevering betaald, waarbij ze niet eens het fatsoen kunnen opbrengen om 98 te gooien in je sportauto betuigt dat in mijn optiek, geen klasse.
@RubenPriest: tango in het algemeen blijf ik weg… de pomp bij ons in het dorp is van Firezone naar tango gegaan. Sindsdien 2x gehad dat ik een bobine/injectie foutmelding kreeg binnen 10x tanken. Toen ik de BP verderop tankte was het probleem miraculeus verdwenen…
@evo4g63t:
Auto zal van Porsche Rotterdam op de Autolettestraat komen, vermoed ik. Vandaar naar BP Zevenkamp is echt een klein snertstukje, zou geen reden moeten zijn om daar niet even heen te rijden om de juiste peut er in te mikken. Enfin, blijft gissen waarom dat in dit geval niet gedaan is.
@evo4g63t: bij ons in Arnhem is de Tango ook de enige in de buurt die nog Super 98 verkoopt. Als je verder weg rijdt (Duitsland) vind je daar nog wel premium brandstof met een octaangehalte van 100, i.p.v. 97 zoals dat in Nederland wordt aangeboden door de A-merken.
@sennvenom: de motor van mijn auto (v8 4.5) loopt er onrustig op en een hoger verbruik. Geen toeval, in verschillende seizoenen van het jaar bij de Tango getankt, en verschillende stations, altijd ellende. Bij brandstof van Shell of BP (ook euro 95) nooit problemen.
@maotje: welles-nietes verhaal. Er is naar mijn weten nooit gedegen onderzoek naar verricht. Ik kan alleen uit praktijk-ervaring spreken dat auto’s met veel vermogen onrustig lopen en meer gaan gebruiken op brandstof van Tango t.o.v. een Shell of BP met hetzelfde octaangetal.
@pilot1988: eigenlijk is dat onlogisch. Motoren met veel vermogen rijden meestal op een fractie van hun kunnen (leveren niet hun top vermogen) die zouden dus een lagere kwaliteit brandstof onmerkbaar moeten kunnen verwerken, die hebben daar immers royale speelruimte voor. Ik zou eerder een merkbaar verschil verwachten als je in een 60 pk Up! eens RON98 zou gooien. Heb je misschien wel 65pk!
@Jochempie: Directe inspuiting, dus in het inlaatspruitstuk komt geen benzine. Dat is nou net een argument dat je hier niet kunt gebruiken bij een kwaliteit benzine discussie…
Dat gezegd hebbende, zonder enig bewijs slaat het argument van @Cappy ook als k*t op Dirk en mag geschaard worden onder fake news.
@cappie: erg vergelijkbaar materiaal, not. 84pk/l met turbo is nu niet direct een motor die zwaar belast wordt, tank lekker 95 dan, prima.
Een algemene aanbeveling om 98 te tanken is evenzeer onzin. 98 tank je als de motor ervoor ontworpen is. Wat hier het geval is, al zal tijdens het rustigere inrijden 95 ook vast werken. Had er toch 98 ingekapt….
@Onehp: correctie, geen turbo, en een compressie van 1:11. Misschien draait dat klein beestje in die zware wagen wat lekkerder op 98? Als men zoiets kan merken in dit type wagen…
Ik hoor links en rechts tegenstrijdigheden ivm brandstoffen, de ene ‘specialist’ zegt: komt uit hetzelfde depot, de andere praat over bepaalde lagen uit het distillatieproces die goedkoper en duurder worden verkocht afhankelijk van de zuiverheid. Wat is het nu?
Mijn turbobenzine auto’s (toen ik nog benzine reed) kregen ALTIJD 98. Gewoon uit een soort van zelfrespect. Je snelle auto verdient toch gewoon het beste, niet?
Of je bent een autoliefhebber, of je bent het niet…
Sorry, maar een nieuwe 911 turbo S Ron95 geven is gewoonweg zielig…
Ik kan dit niet met bronnen Onderbouwen. Maar hoe het mij ooit is uitgelegd is als volgd. De goedkopere benzine van de tango is de rest benzine uit de vaten. Deze benzine bevat meer “Flakes”. Wat inhoud dat de benzine niet even zuiver is als de benzine van bijv. De BP. Deze flakes komen dan in je motor en plakken aan de binnenkant van je motor vast. Dit kan bijvoorbeeld in je spruitkop gaan zitten. Dat is geen probleem tot dat je het te vaak tanked. Dan kan het motorproblemen veroorzaken. Het kan geen kwaad eens een keer die goedkopere peut er in te gooien zolang je maar regulier de juist peut gebruikt. Ikzelf zou het niet in m’n wagen gooien tenzij ik bijna leeg ben en er is even niets anders. Maar in een nieuwe 911turbo of andere sportwagen zou ik het zeker niet gooien.
@kilum: Het is nog erger! Ons pap is binnevaartschipper in de tankvaart en heeft een aparte tank voor merken als de Tango. Dit zijn de oude tanks van de Shell die niet meer voldoen, zitten vol met roest en verontreiniging… Tuurlijk niet! Al zouden er flakes in je brandstof zitten dan heb je alsnog een brandstoffilter dat voorkomt dat enige vorm van vervuiling in je motor komt. De brandstof die bij de Shell wordt gelost wordt ook bij de BP of de Total gelost in de Rotterdamse haven. Het enige dat Shel, BP, Total, etc. doen is het toevoegen van aditieven die er bijvoorbeeld voor zorgen dat de brandstof niet gaat schuimen. Daarnaast zijn er gewoon richtlijnen voor de brandstof waar deze aan moet voldoen.
In een auto met wat power, merk je gewoon verschil als er geen 95 is getankt.
Geen placebo of iets, het viel mij direct op als iemand in mijn auto 95 had getankt. (Leende af en toe mijn auto uit)
Rest benzine bestaat niet tango krijgt de zelfde basis brandstof als Shell Bp enz… alleen hun voegen er nog kleine hoeveel heden toevoegingen er aan toe. Weet je wel hoeveel liter Tango nodig heeft om al haar tankstations te bevoorraden en dan heb ik het nog geen eens over al die andere zogenaamde witte pompen.
Slightly off topic;
Mijn eerste autootje, een tweedehands Golf 1.1 uit 1983, wilde ik op gezette tijden ook wel eens verwennen op een tankje Super 98. Daar zat in die jaren nog een beetje lood in, dus dat vonden de klep-geleidertjes misschien wel fijn, was mijn redenatie.
Mijn Golfje was nog gebouwd voor RON 91, in NL toen al lang niet meer te krijgen, maar in Deutschland waren ze die RON 91 pompen toen nog aan het afbouwen. Kwam het laatst bij een benzinepomp in Oostenrijk nog tegen!
Enniewee, mijn op RON 91 gebouwde Golfje met contactpuntjes ontsteking liep toch niet echt lekker op Super benzine.
Slighly more on topic. Alle in de EU verkochte auto’s moeten in staat zijn op Euro 95 te draaien, dus wettelijk doet deze Porsche dealert nix fout.
@ramshoek: Als jij dik 2,5 ton op een auto stuk slaat, en je betaalt dik 1600 euro aan afleverkosten (even opgezocht). Verwacht ik toch minimaal een brandstoftank met 1. kwaliteitsbrandstof 2. met het door de fabrikant aangeraden octaangetal.
en een boeket van de BP.
Ook die van mij! Wat een brute bak.
Ronde uitlaten maken deze auto echt nog een stuk bruter!
@jules713: mee eens. Staat zeker veel beter.
@maotje:
I’ll second that, vind deze ronde pijpjes ook aanzienlijk mooier dan de hoekige, die er normaliter onder zitten.
@jules713: ja want zonder is ’t een beetje een tam boodschappenauto’tje.
Dik zeg.
Is dit een exclusive? Hoe dan ook wat een gruwelijk ding!
-edit: rustagh- heel dik uitgevoerd zo, damn.
1 voor de uitlaatpijpjes
Hupsakee, lekker euro 95 er in.
Beetje jammer dat Porsche bezuinigd op de brandstof bij aflevering van zo’n prachtwagen.
@occasiefapper: en bij de tango ?
@bmwfreak038: wat is dr mis met benZine van de tango?
@occasiefapper: adviseert Porsche 98 dan? Als het advies Euro is heeft het geen zin om er 98 in te gooien. Bij oudere Porsches is het zelfs slecht om bijvoorbeeld v-power te gebruiken.
@b088y: zie het al, 98 dus. Euro kan ook omdat er een ‘pingel’ sensor in zit. 98 dus beter :-)
@b088y: I know, 95 is ook prima, maar als je dan toch 600/700 euro (wilde gok)voor een aflevering betaald, waarbij ze niet eens het fatsoen kunnen opbrengen om 98 te gooien in je sportauto betuigt dat in mijn optiek, geen klasse.
@occasiefapper: Het is heel makkelijk. Toekomstige klanten zien dit nu, blijven weg bij Porsche Center Amsterdam en dat doen ze daar niet weer.
@Jochempie: Rotterdam ;)
@zagatofreak: Weet ik veel, een betondorp hier of daar.
@Jochempie: dit gaat echt geen klanten afschrikken hoor
@occasiefapper: ze horen gewoon race brandstof in voorraad te hebben staan
@occasiefapper: Haha, of het is gewoon het dichtstbijzijndste tankstation en ze durfden niet verder te rijden :)
Foto op het Rivium in Capelle a/d IJssel. In de omtrek is er geen 98 (meer) te krijgen. De dichtsbijzijnde is de BP bij Zevenkamp of langs de A20.
@evo4g63t: BP bosdreef 12 bij Kralingse bos heeft ook 98 dacht ik. Is 3 minuutjes rijden.
@TimoBac: klopt en op de Capelsweg is ook een BP. Desnoods Shell V Powah aan de Maasboulevard of Hofplein. Zou zelf iig nooit 95 tanken
@RubenPriest: en al helemaal niet het bocht uit de pomp van Tango.
@RubenPriest: tango in het algemeen blijf ik weg… de pomp bij ons in het dorp is van Firezone naar tango gegaan. Sindsdien 2x gehad dat ik een bobine/injectie foutmelding kreeg binnen 10x tanken. Toen ik de BP verderop tankte was het probleem miraculeus verdwenen…
@RubenPriest: Vpower is ook 95
@michaelb: v-power is thans 97
@michaelb: V-Power is in 2017 vernieuwd. Volgens Shell nu RON98, al tank ik persoonlijk enkel bij de BP.
@michaelb: sinds 2018 vpower 98
@RubenPriest: wel V-Power maar geen euro 95? Dat kan helaas niet
@romeoalfa: https://www.shell.nl/motorists/shell-fuels/shell-v-power/shell-v-power-gasoline.html
@RubenPriest: Gulf Challenger RON100 is en blijft het beste dat er te krijgen is
@bisazza: Aral 102 ultimate for the win :)
@RubenPriest: Capelseweg = Zevenkamp.
Al met al, moet zo’n ding op minimaal RON98 draaien? Liever wel natuurlijk, maar of het ook een must is? Kapot zal de auto er niet van gaan.
@evo4g63t:
Auto zal van Porsche Rotterdam op de Autolettestraat komen, vermoed ik. Vandaar naar BP Zevenkamp is echt een klein snertstukje, zou geen reden moeten zijn om daar niet even heen te rijden om de juiste peut er in te mikken. Enfin, blijft gissen waarom dat in dit geval niet gedaan is.
@amghans: Klopt de afstand is het niet + de mooie bocht van de A16 naar de A20 en vice versa mis je ook nog eens.
@evo4g63t: bij ons in Arnhem is de Tango ook de enige in de buurt die nog Super 98 verkoopt. Als je verder weg rijdt (Duitsland) vind je daar nog wel premium brandstof met een octaangehalte van 100, i.p.v. 97 zoals dat in Nederland wordt aangeboden door de A-merken.
die kerel denkt
ding is toch maar voor de handel
in het rood ajb
Wat is er mis met de Tango dan als ik vragen mag?
@sennvenom:
Behalve het octaangetal niets, lijkt me.
@sennvenom: de motor van mijn auto (v8 4.5) loopt er onrustig op en een hoger verbruik. Geen toeval, in verschillende seizoenen van het jaar bij de Tango getankt, en verschillende stations, altijd ellende. Bij brandstof van Shell of BP (ook euro 95) nooit problemen.
@sennvenom: restpartij benzine met meer rommel erin. Rij voor de grap eens 5 tankbeurten op Tango en 5 op Shell/BP. Dan merk je het wel.
Overigens is de aanbevolen RON in een 911 gewoon 95. Meer is beter natuurlijk, maar zelfs 92 is prima. Anders kun je ze nooit in de US verkopen.
@Stefje: Niet helemaal. De RON95 is het zelfde als de AKI91 in the States. Andere manier van indexeren, zelfde peut. AKI93 is RON98.
Dit is toch wel om te janken. Zo’n bak afleveren met de verkeerde brandstof. Zo’n turbo vraagt om tenminste RON98
@Joerek: zo’n turbo moet je echt inrijden, niet al te hard dus en dan is euro 95 voldoende. De euro 98 kan dan in de zomer wel.
Wat een onzin Tango brandstoffen komen komen uit de zelfde depot dan de a merken ik tank altijd witte pomp nooit problemen gehad.
@cappie: als je in een Renault-gebakje rijdt zul je er niet zo veel van merken.
@cappie: is ook onzin. Er is geen slechte benzine te verkrijgen in nederland. Komt gewoon van de grote raffinaderijen af.
@maotje: welles-nietes verhaal. Er is naar mijn weten nooit gedegen onderzoek naar verricht. Ik kan alleen uit praktijk-ervaring spreken dat auto’s met veel vermogen onrustig lopen en meer gaan gebruiken op brandstof van Tango t.o.v. een Shell of BP met hetzelfde octaangetal.
@pilot1988: over welke auto’s heb je het dan met veel vermogen?
@maotje: AM DB9 (2005), Bentley C GT (2007), Ford Mustang Stinger Stage 1 (2009), Porsche 997 S (2007), RR Sport SC (2011), Cayenne S (2008).
@pilot1988: eigenlijk is dat onlogisch. Motoren met veel vermogen rijden meestal op een fractie van hun kunnen (leveren niet hun top vermogen) die zouden dus een lagere kwaliteit brandstof onmerkbaar moeten kunnen verwerken, die hebben daar immers royale speelruimte voor. Ik zou eerder een merkbaar verschil verwachten als je in een 60 pk Up! eens RON98 zou gooien. Heb je misschien wel 65pk!
Als ik na een proefrit afgetankt zou moeten inleveren dan gaat er ook het goedkoopste van het goedkoopste in.
@Pilot1988 ik heb een Hyundai IX35 1.6 GDI directe inspuiting lekker goedkoop tanken is net zo goed zit tussen jullie oren sukkels.
@cappie: Was het maar waar!
@cappie: ik ben gestopt met lezen na Hyundai…
@cappie: Zullen we je inlaatspruitstuk even op roetafzetting controleren?
@Jochempie: die zijn net zo zwart bij hem, als bij alle andere auto’s… dus laten we het even checken ja.
@Jochempie: Directe inspuiting, dus in het inlaatspruitstuk komt geen benzine. Dat is nou net een argument dat je hier niet kunt gebruiken bij een kwaliteit benzine discussie…
Dat gezegd hebbende, zonder enig bewijs slaat het argument van @Cappy ook als k*t op Dirk en mag geschaard worden onder fake news.
@n54coupe: excuses, ik bedoelde de inlaatpoorten.
@cappie: erg vergelijkbaar materiaal, not. 84pk/l met turbo is nu niet direct een motor die zwaar belast wordt, tank lekker 95 dan, prima.
Een algemene aanbeveling om 98 te tanken is evenzeer onzin. 98 tank je als de motor ervoor ontworpen is. Wat hier het geval is, al zal tijdens het rustigere inrijden 95 ook vast werken. Had er toch 98 ingekapt….
@Onehp: correctie, geen turbo, en een compressie van 1:11. Misschien draait dat klein beestje in die zware wagen wat lekkerder op 98? Als men zoiets kan merken in dit type wagen…
@cappie: Probeer die zin nog eens….
En vervolgens alles en iedereen voor sukkel uitmaken….
Ik hoor links en rechts tegenstrijdigheden ivm brandstoffen, de ene ‘specialist’ zegt: komt uit hetzelfde depot, de andere praat over bepaalde lagen uit het distillatieproces die goedkoper en duurder worden verkocht afhankelijk van de zuiverheid. Wat is het nu?
Mijn turbobenzine auto’s (toen ik nog benzine reed) kregen ALTIJD 98. Gewoon uit een soort van zelfrespect. Je snelle auto verdient toch gewoon het beste, niet?
Of je bent een autoliefhebber, of je bent het niet…
Sorry, maar een nieuwe 911 turbo S Ron95 geven is gewoonweg zielig…
Ik kan dit niet met bronnen Onderbouwen. Maar hoe het mij ooit is uitgelegd is als volgd. De goedkopere benzine van de tango is de rest benzine uit de vaten. Deze benzine bevat meer “Flakes”. Wat inhoud dat de benzine niet even zuiver is als de benzine van bijv. De BP. Deze flakes komen dan in je motor en plakken aan de binnenkant van je motor vast. Dit kan bijvoorbeeld in je spruitkop gaan zitten. Dat is geen probleem tot dat je het te vaak tanked. Dan kan het motorproblemen veroorzaken. Het kan geen kwaad eens een keer die goedkopere peut er in te gooien zolang je maar regulier de juist peut gebruikt. Ikzelf zou het niet in m’n wagen gooien tenzij ik bijna leeg ben en er is even niets anders. Maar in een nieuwe 911turbo of andere sportwagen zou ik het zeker niet gooien.
@kilum: Het is nog erger! Ons pap is binnevaartschipper in de tankvaart en heeft een aparte tank voor merken als de Tango. Dit zijn de oude tanks van de Shell die niet meer voldoen, zitten vol met roest en verontreiniging… Tuurlijk niet! Al zouden er flakes in je brandstof zitten dan heb je alsnog een brandstoffilter dat voorkomt dat enige vorm van vervuiling in je motor komt. De brandstof die bij de Shell wordt gelost wordt ook bij de BP of de Total gelost in de Rotterdamse haven. Het enige dat Shel, BP, Total, etc. doen is het toevoegen van aditieven die er bijvoorbeeld voor zorgen dat de brandstof niet gaat schuimen. Daarnaast zijn er gewoon richtlijnen voor de brandstof waar deze aan moet voldoen.
In een auto met wat power, merk je gewoon verschil als er geen 95 is getankt.
Geen placebo of iets, het viel mij direct op als iemand in mijn auto 95 had getankt. (Leende af en toe mijn auto uit)
Voor mij het liefst BP
Rest benzine bestaat niet tango krijgt de zelfde basis brandstof als Shell Bp enz… alleen hun voegen er nog kleine hoeveel heden toevoegingen er aan toe. Weet je wel hoeveel liter Tango nodig heeft om al haar tankstations te bevoorraden en dan heb ik het nog geen eens over al die andere zogenaamde witte pompen.
Bp en shell brandstoffen komen uit eigen raffinaderij
En toch kwalitatief beter
Slightly off topic;
Mijn eerste autootje, een tweedehands Golf 1.1 uit 1983, wilde ik op gezette tijden ook wel eens verwennen op een tankje Super 98. Daar zat in die jaren nog een beetje lood in, dus dat vonden de klep-geleidertjes misschien wel fijn, was mijn redenatie.
Mijn Golfje was nog gebouwd voor RON 91, in NL toen al lang niet meer te krijgen, maar in Deutschland waren ze die RON 91 pompen toen nog aan het afbouwen. Kwam het laatst bij een benzinepomp in Oostenrijk nog tegen!
Enniewee, mijn op RON 91 gebouwde Golfje met contactpuntjes ontsteking liep toch niet echt lekker op Super benzine.
Slighly more on topic. Alle in de EU verkochte auto’s moeten in staat zijn op Euro 95 te draaien, dus wettelijk doet deze Porsche dealert nix fout.
@ramshoek: Als jij dik 2,5 ton op een auto stuk slaat, en je betaalt dik 1600 euro aan afleverkosten (even opgezocht). Verwacht ik toch minimaal een brandstoftank met 1. kwaliteitsbrandstof 2. met het door de fabrikant aangeraden octaangetal.
en een boeket van de BP.
grts
turbo s mijn droomauto
Ik zie nog een extra reden om voor de fabrieksaflevering te kiezen bij het configureren van je Porsche