@occasiefapper: adviseert Porsche 98 dan? Als het advies Euro is heeft het geen zin om er 98 in te gooien. Bij oudere Porsches is het zelfs slecht om bijvoorbeeld v-power te gebruiken.
@b088y: I know, 95 is ook prima, maar als je dan toch 600/700 euro (wilde gok)voor een aflevering betaald, waarbij ze niet eens het fatsoen kunnen opbrengen om 98 te gooien in je sportauto betuigt dat in mijn optiek, geen klasse.
@RubenPriest: tango in het algemeen blijf ik weg… de pomp bij ons in het dorp is van Firezone naar tango gegaan. Sindsdien 2x gehad dat ik een bobine/injectie foutmelding kreeg binnen 10x tanken. Toen ik de BP verderop tankte was het probleem miraculeus verdwenen…
@evo4g63t:
Auto zal van Porsche Rotterdam op de Autolettestraat komen, vermoed ik. Vandaar naar BP Zevenkamp is echt een klein snertstukje, zou geen reden moeten zijn om daar niet even heen te rijden om de juiste peut er in te mikken. Enfin, blijft gissen waarom dat in dit geval niet gedaan is.
@evo4g63t: bij ons in Arnhem is de Tango ook de enige in de buurt die nog Super 98 verkoopt. Als je verder weg rijdt (Duitsland) vind je daar nog wel premium brandstof met een octaangehalte van 100, i.p.v. 97 zoals dat in Nederland wordt aangeboden door de A-merken.
@sennvenom: de motor van mijn auto (v8 4.5) loopt er onrustig op en een hoger verbruik. Geen toeval, in verschillende seizoenen van het jaar bij de Tango getankt, en verschillende stations, altijd ellende. Bij brandstof van Shell of BP (ook euro 95) nooit problemen.
@maotje: welles-nietes verhaal. Er is naar mijn weten nooit gedegen onderzoek naar verricht. Ik kan alleen uit praktijk-ervaring spreken dat auto’s met veel vermogen onrustig lopen en meer gaan gebruiken op brandstof van Tango t.o.v. een Shell of BP met hetzelfde octaangetal.
@pilot1988: eigenlijk is dat onlogisch. Motoren met veel vermogen rijden meestal op een fractie van hun kunnen (leveren niet hun top vermogen) die zouden dus een lagere kwaliteit brandstof onmerkbaar moeten kunnen verwerken, die hebben daar immers royale speelruimte voor. Ik zou eerder een merkbaar verschil verwachten als je in een 60 pk Up! eens RON98 zou gooien. Heb je misschien wel 65pk!
@Jochempie: Directe inspuiting, dus in het inlaatspruitstuk komt geen benzine. Dat is nou net een argument dat je hier niet kunt gebruiken bij een kwaliteit benzine discussie…
Dat gezegd hebbende, zonder enig bewijs slaat het argument van @Cappy ook als k*t op Dirk en mag geschaard worden onder fake news.
@cappie: erg vergelijkbaar materiaal, not. 84pk/l met turbo is nu niet direct een motor die zwaar belast wordt, tank lekker 95 dan, prima.
Een algemene aanbeveling om 98 te tanken is evenzeer onzin. 98 tank je als de motor ervoor ontworpen is. Wat hier het geval is, al zal tijdens het rustigere inrijden 95 ook vast werken. Had er toch 98 ingekapt….
@Onehp: correctie, geen turbo, en een compressie van 1:11. Misschien draait dat klein beestje in die zware wagen wat lekkerder op 98? Als men zoiets kan merken in dit type wagen…
Ik hoor links en rechts tegenstrijdigheden ivm brandstoffen, de ene ‘specialist’ zegt: komt uit hetzelfde depot, de andere praat over bepaalde lagen uit het distillatieproces die goedkoper en duurder worden verkocht afhankelijk van de zuiverheid. Wat is het nu?
Mijn turbobenzine auto’s (toen ik nog benzine reed) kregen ALTIJD 98. Gewoon uit een soort van zelfrespect. Je snelle auto verdient toch gewoon het beste, niet?
Of je bent een autoliefhebber, of je bent het niet…
Sorry, maar een nieuwe 911 turbo S Ron95 geven is gewoonweg zielig…
Ik kan dit niet met bronnen Onderbouwen. Maar hoe het mij ooit is uitgelegd is als volgd. De goedkopere benzine van de tango is de rest benzine uit de vaten. Deze benzine bevat meer “Flakes”. Wat inhoud dat de benzine niet even zuiver is als de benzine van bijv. De BP. Deze flakes komen dan in je motor en plakken aan de binnenkant van je motor vast. Dit kan bijvoorbeeld in je spruitkop gaan zitten. Dat is geen probleem tot dat je het te vaak tanked. Dan kan het motorproblemen veroorzaken. Het kan geen kwaad eens een keer die goedkopere peut er in te gooien zolang je maar regulier de juist peut gebruikt. Ikzelf zou het niet in m’n wagen gooien tenzij ik bijna leeg ben en er is even niets anders. Maar in een nieuwe 911turbo of andere sportwagen zou ik het zeker niet gooien.
@kilum: Het is nog erger! Ons pap is binnevaartschipper in de tankvaart en heeft een aparte tank voor merken als de Tango. Dit zijn de oude tanks van de Shell die niet meer voldoen, zitten vol met roest en verontreiniging… Tuurlijk niet! Al zouden er flakes in je brandstof zitten dan heb je alsnog een brandstoffilter dat voorkomt dat enige vorm van vervuiling in je motor komt. De brandstof die bij de Shell wordt gelost wordt ook bij de BP of de Total gelost in de Rotterdamse haven. Het enige dat Shel, BP, Total, etc. doen is het toevoegen van aditieven die er bijvoorbeeld voor zorgen dat de brandstof niet gaat schuimen. Daarnaast zijn er gewoon richtlijnen voor de brandstof waar deze aan moet voldoen.
In een auto met wat power, merk je gewoon verschil als er geen 95 is getankt.
Geen placebo of iets, het viel mij direct op als iemand in mijn auto 95 had getankt. (Leende af en toe mijn auto uit)
Rest benzine bestaat niet tango krijgt de zelfde basis brandstof als Shell Bp enz… alleen hun voegen er nog kleine hoeveel heden toevoegingen er aan toe. Weet je wel hoeveel liter Tango nodig heeft om al haar tankstations te bevoorraden en dan heb ik het nog geen eens over al die andere zogenaamde witte pompen.
Slightly off topic;
Mijn eerste autootje, een tweedehands Golf 1.1 uit 1983, wilde ik op gezette tijden ook wel eens verwennen op een tankje Super 98. Daar zat in die jaren nog een beetje lood in, dus dat vonden de klep-geleidertjes misschien wel fijn, was mijn redenatie.
Mijn Golfje was nog gebouwd voor RON 91, in NL toen al lang niet meer te krijgen, maar in Deutschland waren ze die RON 91 pompen toen nog aan het afbouwen. Kwam het laatst bij een benzinepomp in Oostenrijk nog tegen!
Enniewee, mijn op RON 91 gebouwde Golfje met contactpuntjes ontsteking liep toch niet echt lekker op Super benzine.
Slighly more on topic. Alle in de EU verkochte auto’s moeten in staat zijn op Euro 95 te draaien, dus wettelijk doet deze Porsche dealert nix fout.
@ramshoek: Als jij dik 2,5 ton op een auto stuk slaat, en je betaalt dik 1600 euro aan afleverkosten (even opgezocht). Verwacht ik toch minimaal een brandstoftank met 1. kwaliteitsbrandstof 2. met het door de fabrikant aangeraden octaangetal.
en een boeket van de BP.
porschepdk zegt
Ook die van mij! Wat een brute bak.
jules713 zegt
Ronde uitlaten maken deze auto echt nog een stuk bruter!
maotje zegt
@jules713: mee eens. Staat zeker veel beter.
amghans zegt
@maotje:
I’ll second that, vind deze ronde pijpjes ook aanzienlijk mooier dan de hoekige, die er normaliter onder zitten.
hansiehansie zegt
@jules713: ja want zonder is ’t een beetje een tam boodschappenauto’tje.
dutchoutlaw zegt
Dik zeg.
bmwfreak038 zegt
Is dit een exclusive? Hoe dan ook wat een gruwelijk ding!
c63bs zegt
-edit: rustagh- heel dik uitgevoerd zo, damn.
kennone zegt
1 voor de uitlaatpijpjes
occasiefapper zegt
Hupsakee, lekker euro 95 er in.
Beetje jammer dat Porsche bezuinigd op de brandstof bij aflevering van zo’n prachtwagen.
bmwfreak038 zegt
@occasiefapper: en bij de tango ?
maotje zegt
@bmwfreak038: wat is dr mis met benZine van de tango?
b088y zegt
@occasiefapper: adviseert Porsche 98 dan? Als het advies Euro is heeft het geen zin om er 98 in te gooien. Bij oudere Porsches is het zelfs slecht om bijvoorbeeld v-power te gebruiken.
b088y zegt
@b088y: zie het al, 98 dus. Euro kan ook omdat er een ‘pingel’ sensor in zit. 98 dus beter :-)
occasiefapper zegt
@b088y: I know, 95 is ook prima, maar als je dan toch 600/700 euro (wilde gok)voor een aflevering betaald, waarbij ze niet eens het fatsoen kunnen opbrengen om 98 te gooien in je sportauto betuigt dat in mijn optiek, geen klasse.
Jochempie zegt
@occasiefapper: Het is heel makkelijk. Toekomstige klanten zien dit nu, blijven weg bij Porsche Center Amsterdam en dat doen ze daar niet weer.
zagatofreak zegt
@Jochempie: Rotterdam ;)
Jochempie zegt
@zagatofreak: Weet ik veel, een betondorp hier of daar.
bakbanaan zegt
@Jochempie: dit gaat echt geen klanten afschrikken hoor
shadowbroker zegt
@occasiefapper: ze horen gewoon race brandstof in voorraad te hebben staan
granlusso zegt
@occasiefapper: Haha, of het is gewoon het dichtstbijzijndste tankstation en ze durfden niet verder te rijden :)
evo4g63t zegt
Foto op het Rivium in Capelle a/d IJssel. In de omtrek is er geen 98 (meer) te krijgen. De dichtsbijzijnde is de BP bij Zevenkamp of langs de A20.
TimoBac zegt
@evo4g63t: BP bosdreef 12 bij Kralingse bos heeft ook 98 dacht ik. Is 3 minuutjes rijden.
RubenPriest zegt
@TimoBac: klopt en op de Capelsweg is ook een BP. Desnoods Shell V Powah aan de Maasboulevard of Hofplein. Zou zelf iig nooit 95 tanken
HZW zegt
@RubenPriest: en al helemaal niet het bocht uit de pomp van Tango.
peug206 zegt
@RubenPriest: tango in het algemeen blijf ik weg… de pomp bij ons in het dorp is van Firezone naar tango gegaan. Sindsdien 2x gehad dat ik een bobine/injectie foutmelding kreeg binnen 10x tanken. Toen ik de BP verderop tankte was het probleem miraculeus verdwenen…
michaelb zegt
@RubenPriest: Vpower is ook 95
vengaboy zegt
@michaelb: v-power is thans 97
RubenPriest zegt
@michaelb: V-Power is in 2017 vernieuwd. Volgens Shell nu RON98, al tank ik persoonlijk enkel bij de BP.
dubbelde63 zegt
@michaelb: sinds 2018 vpower 98
romeoalfa zegt
@RubenPriest: wel V-Power maar geen euro 95? Dat kan helaas niet
RubenPriest zegt
@romeoalfa: https://www.shell.nl/motorists/shell-fuels/shell-v-power/shell-v-power-gasoline.html
bisazza zegt
@RubenPriest: Gulf Challenger RON100 is en blijft het beste dat er te krijgen is
serialchiller zegt
@bisazza: Aral 102 ultimate for the win :)
evo4g63t zegt
@RubenPriest: Capelseweg = Zevenkamp.
Al met al, moet zo’n ding op minimaal RON98 draaien? Liever wel natuurlijk, maar of het ook een must is? Kapot zal de auto er niet van gaan.
amghans zegt
@evo4g63t:
Auto zal van Porsche Rotterdam op de Autolettestraat komen, vermoed ik. Vandaar naar BP Zevenkamp is echt een klein snertstukje, zou geen reden moeten zijn om daar niet even heen te rijden om de juiste peut er in te mikken. Enfin, blijft gissen waarom dat in dit geval niet gedaan is.
evo4g63t zegt
@amghans: Klopt de afstand is het niet + de mooie bocht van de A16 naar de A20 en vice versa mis je ook nog eens.
RRRobert zegt
@evo4g63t: bij ons in Arnhem is de Tango ook de enige in de buurt die nog Super 98 verkoopt. Als je verder weg rijdt (Duitsland) vind je daar nog wel premium brandstof met een octaangehalte van 100, i.p.v. 97 zoals dat in Nederland wordt aangeboden door de A-merken.
bmwpowerm5 zegt
die kerel denkt
ding is toch maar voor de handel
ikkr zegt
in het rood ajb
sennvenom zegt
Wat is er mis met de Tango dan als ik vragen mag?
amghans zegt
@sennvenom:
Behalve het octaangetal niets, lijkt me.
pilot1988 zegt
@sennvenom: de motor van mijn auto (v8 4.5) loopt er onrustig op en een hoger verbruik. Geen toeval, in verschillende seizoenen van het jaar bij de Tango getankt, en verschillende stations, altijd ellende. Bij brandstof van Shell of BP (ook euro 95) nooit problemen.
Stefje zegt
@sennvenom: restpartij benzine met meer rommel erin. Rij voor de grap eens 5 tankbeurten op Tango en 5 op Shell/BP. Dan merk je het wel.
Overigens is de aanbevolen RON in een 911 gewoon 95. Meer is beter natuurlijk, maar zelfs 92 is prima. Anders kun je ze nooit in de US verkopen.
madvillain zegt
@Stefje: Niet helemaal. De RON95 is het zelfde als de AKI91 in the States. Andere manier van indexeren, zelfde peut. AKI93 is RON98.
Joerek zegt
Dit is toch wel om te janken. Zo’n bak afleveren met de verkeerde brandstof. Zo’n turbo vraagt om tenminste RON98
mashell zegt
@Joerek: zo’n turbo moet je echt inrijden, niet al te hard dus en dan is euro 95 voldoende. De euro 98 kan dan in de zomer wel.
cappie zegt
Wat een onzin Tango brandstoffen komen komen uit de zelfde depot dan de a merken ik tank altijd witte pomp nooit problemen gehad.
pilot1988 zegt
@cappie: als je in een Renault-gebakje rijdt zul je er niet zo veel van merken.
maotje zegt
@cappie: is ook onzin. Er is geen slechte benzine te verkrijgen in nederland. Komt gewoon van de grote raffinaderijen af.
pilot1988 zegt
@maotje: welles-nietes verhaal. Er is naar mijn weten nooit gedegen onderzoek naar verricht. Ik kan alleen uit praktijk-ervaring spreken dat auto’s met veel vermogen onrustig lopen en meer gaan gebruiken op brandstof van Tango t.o.v. een Shell of BP met hetzelfde octaangetal.
maotje zegt
@pilot1988: over welke auto’s heb je het dan met veel vermogen?
pilot1988 zegt
@maotje: AM DB9 (2005), Bentley C GT (2007), Ford Mustang Stinger Stage 1 (2009), Porsche 997 S (2007), RR Sport SC (2011), Cayenne S (2008).
mashell zegt
@pilot1988: eigenlijk is dat onlogisch. Motoren met veel vermogen rijden meestal op een fractie van hun kunnen (leveren niet hun top vermogen) die zouden dus een lagere kwaliteit brandstof onmerkbaar moeten kunnen verwerken, die hebben daar immers royale speelruimte voor. Ik zou eerder een merkbaar verschil verwachten als je in een 60 pk Up! eens RON98 zou gooien. Heb je misschien wel 65pk!
mashell zegt
Als ik na een proefrit afgetankt zou moeten inleveren dan gaat er ook het goedkoopste van het goedkoopste in.
cappie zegt
@Pilot1988 ik heb een Hyundai IX35 1.6 GDI directe inspuiting lekker goedkoop tanken is net zo goed zit tussen jullie oren sukkels.
pilot1988 zegt
@cappie: Was het maar waar!
bisazza zegt
@cappie: ik ben gestopt met lezen na Hyundai…
Jochempie zegt
@cappie: Zullen we je inlaatspruitstuk even op roetafzetting controleren?
raceface zegt
@Jochempie: die zijn net zo zwart bij hem, als bij alle andere auto’s… dus laten we het even checken ja.
n54coupe zegt
@Jochempie: Directe inspuiting, dus in het inlaatspruitstuk komt geen benzine. Dat is nou net een argument dat je hier niet kunt gebruiken bij een kwaliteit benzine discussie…
Dat gezegd hebbende, zonder enig bewijs slaat het argument van @Cappy ook als k*t op Dirk en mag geschaard worden onder fake news.
Jochempie zegt
@n54coupe: excuses, ik bedoelde de inlaatpoorten.
Onehp zegt
@cappie: erg vergelijkbaar materiaal, not. 84pk/l met turbo is nu niet direct een motor die zwaar belast wordt, tank lekker 95 dan, prima.
Een algemene aanbeveling om 98 te tanken is evenzeer onzin. 98 tank je als de motor ervoor ontworpen is. Wat hier het geval is, al zal tijdens het rustigere inrijden 95 ook vast werken. Had er toch 98 ingekapt….
Onehp zegt
@Onehp: correctie, geen turbo, en een compressie van 1:11. Misschien draait dat klein beestje in die zware wagen wat lekkerder op 98? Als men zoiets kan merken in dit type wagen…
ablogjunk zegt
@cappie: Probeer die zin nog eens….
En vervolgens alles en iedereen voor sukkel uitmaken….
Volvo_440_turbo zegt
Ik hoor links en rechts tegenstrijdigheden ivm brandstoffen, de ene ‘specialist’ zegt: komt uit hetzelfde depot, de andere praat over bepaalde lagen uit het distillatieproces die goedkoper en duurder worden verkocht afhankelijk van de zuiverheid. Wat is het nu?
Mijn turbobenzine auto’s (toen ik nog benzine reed) kregen ALTIJD 98. Gewoon uit een soort van zelfrespect. Je snelle auto verdient toch gewoon het beste, niet?
Of je bent een autoliefhebber, of je bent het niet…
Sorry, maar een nieuwe 911 turbo S Ron95 geven is gewoonweg zielig…
kilum zegt
Ik kan dit niet met bronnen Onderbouwen. Maar hoe het mij ooit is uitgelegd is als volgd. De goedkopere benzine van de tango is de rest benzine uit de vaten. Deze benzine bevat meer “Flakes”. Wat inhoud dat de benzine niet even zuiver is als de benzine van bijv. De BP. Deze flakes komen dan in je motor en plakken aan de binnenkant van je motor vast. Dit kan bijvoorbeeld in je spruitkop gaan zitten. Dat is geen probleem tot dat je het te vaak tanked. Dan kan het motorproblemen veroorzaken. Het kan geen kwaad eens een keer die goedkopere peut er in te gooien zolang je maar regulier de juist peut gebruikt. Ikzelf zou het niet in m’n wagen gooien tenzij ik bijna leeg ben en er is even niets anders. Maar in een nieuwe 911turbo of andere sportwagen zou ik het zeker niet gooien.
C220AMG zegt
@kilum: Het is nog erger! Ons pap is binnevaartschipper in de tankvaart en heeft een aparte tank voor merken als de Tango. Dit zijn de oude tanks van de Shell die niet meer voldoen, zitten vol met roest en verontreiniging… Tuurlijk niet! Al zouden er flakes in je brandstof zitten dan heb je alsnog een brandstoffilter dat voorkomt dat enige vorm van vervuiling in je motor komt. De brandstof die bij de Shell wordt gelost wordt ook bij de BP of de Total gelost in de Rotterdamse haven. Het enige dat Shel, BP, Total, etc. doen is het toevoegen van aditieven die er bijvoorbeeld voor zorgen dat de brandstof niet gaat schuimen. Daarnaast zijn er gewoon richtlijnen voor de brandstof waar deze aan moet voldoen.
1lunatic zegt
In een auto met wat power, merk je gewoon verschil als er geen 95 is getankt.
Geen placebo of iets, het viel mij direct op als iemand in mijn auto 95 had getankt. (Leende af en toe mijn auto uit)
Voor mij het liefst BP
cappie zegt
Rest benzine bestaat niet tango krijgt de zelfde basis brandstof als Shell Bp enz… alleen hun voegen er nog kleine hoeveel heden toevoegingen er aan toe. Weet je wel hoeveel liter Tango nodig heeft om al haar tankstations te bevoorraden en dan heb ik het nog geen eens over al die andere zogenaamde witte pompen.
oliejunk zegt
Bp en shell brandstoffen komen uit eigen raffinaderij
En toch kwalitatief beter
ramshoek zegt
Slightly off topic;
Mijn eerste autootje, een tweedehands Golf 1.1 uit 1983, wilde ik op gezette tijden ook wel eens verwennen op een tankje Super 98. Daar zat in die jaren nog een beetje lood in, dus dat vonden de klep-geleidertjes misschien wel fijn, was mijn redenatie.
Mijn Golfje was nog gebouwd voor RON 91, in NL toen al lang niet meer te krijgen, maar in Deutschland waren ze die RON 91 pompen toen nog aan het afbouwen. Kwam het laatst bij een benzinepomp in Oostenrijk nog tegen!
Enniewee, mijn op RON 91 gebouwde Golfje met contactpuntjes ontsteking liep toch niet echt lekker op Super benzine.
Slighly more on topic. Alle in de EU verkochte auto’s moeten in staat zijn op Euro 95 te draaien, dus wettelijk doet deze Porsche dealert nix fout.
occasiefapper zegt
@ramshoek: Als jij dik 2,5 ton op een auto stuk slaat, en je betaalt dik 1600 euro aan afleverkosten (even opgezocht). Verwacht ik toch minimaal een brandstoftank met 1. kwaliteitsbrandstof 2. met het door de fabrikant aangeraden octaangetal.
en een boeket van de BP.
grts
vwaudiporsche zegt
turbo s mijn droomauto
st33fie zegt
Ik zie nog een extra reden om voor de fabrieksaflevering te kiezen bij het configureren van je Porsche