“Paarse Porsche van onschatbare waarde”
Laatst kwam ik in Frankrijk deze dikke Porsche 993 Carrera S Coupe tegen. Met de introductie van de 993 Carrera S kwam deze achterwielaangedreven Porsche standaard beschikbaar in het uiterlijk en de carroserie van de Carrera 4S (die op zijn beurt weer is afgeleid van de 993 Turbo). De 60 mm bredere achterzijde, de zijskirts en de voor de 993 Carrera S unieke achterspoiler met tweedelig luchtrooster, maken dit model duidelijk onderscheidend ten opzichte van de andere 993-versies. Standaard stond de Carrera S op 17" Cup-velgen waarbij als meeruitvoering gekozen kon worden voor de 17" Targa- of de 18" Turbo-velgen. Vóór en achter ligt de carroserie respectievelijk 10 en 20 mm lager ten opzichte van een standaard 993 Carrera.
De 993 Carrera S is slechts geproduceerd in de modeljaren 1997 en 1998 en daarom, net als de Targa-uitvoering, alleen geleverd met de Varioram-motor. Nog een echte luchtgekoelde 6-cilinder-boxermotor met een cilinderinhoud van 3.600 cm³.
Echter voor huidige begrippen met een bescheiden vermogen van 210 kW (285 pk) en max. koppel 340 Nm. De acceleratie van 0-100 km/h lag voor de handbak bij 5,4 seconden (de automaat/tiptronic doet er één seconde langer over). Vandaag de dag is bijvoorbeeld een Alfa Romeo Giulia Veloce (met standaard 8-bak automaat) sneller dan een 993 Carrera S met handbak…
Auto’s zijn dus de afgelopen twee decennia behoorlijk wat sneller geworden (mocht je nog twijfelen over de enorme technische ontwikkeling).
Het bijzondere van deze Porsche 993 zit ook in de exclusieve lakkleur Vesuvio Metallic (Lakcode 40 X 9 3). Deze versie is uitgevoerd met de optionele 18" Turbo-velgen. De verkoper gaf aan dat in totaal slechts 36 exemplaren van een 993 Carrera S in Vesuvio-metallic zijn gebouwd. De 993 Carrera S was optioneel en zonder meerprijs, leverbaar in deze speciale lakkleur. Hierbij werd automatisch het logo op de motorkap, de buitenspiegels, het tweedelige luchtrooster in de achterspoiler, de deurgrepen én het hart van de standaard 17" Cup-velgen, in de contrasterende lakkleur "Staalgrijs" gespoten. Ook zijn in het interieur de nodige herkenningspunten aanwezig, zoals de staalgrijze afwerking van de dorpels, de sierringen rond de tellers in het dashboard, de pookknop en de handgreep van de handrem. Voorts zijn de eindpijpen van de uitlaat origineel afgewerkt in een matte finish.
Helaas was de prijs voor deze youngtimer buiten ons budget. Of zoals mijn vrouw het aangaf (aan de meer dan vriendelijke verkoper) “ze twijfelde nog over de kleur…”
porschepdk zegt
Snelheid is niet alles. Dit is veel mooier dan zo’n Alfa!
joppe zegt
Het gaat mij om beleving,niet om snelheid
b088y zegt
Zoals Bart de Graaf hem had :-) droomaito
min2max zegt
@b088y: Klopt inderdaad. Ook voor ons een droomauto. Helaas schieten de prijzen de pan uit voor dit soort exclusieve versies. Een nieuwe Porsche is eerder bereikbaar…
ikleesookoverautos zegt
Ik vind de iets meer paarsige kleur van Porsche toch iets mooier. Weet alleen de naam/code niet.
StijnB zegt
Voor mij persoonlijk de mooiste auto ooit! Dit tezamen met een 964 RS in je garage en je kan niets meer te wensen hebben.
In deze kleur zijn er weliswaar flink meer dan 36 gemaakt, minimaal 200.