Dom, naïef of moedig ? Een 30 jaar oude CX als ‘daily’.
Sinds kort mijn dagelijks vervoer. Citroen CX uit 1988 op LPG en wordt voornamelijk zakelijk ingezet. Als liefhebber van Italiaanse auto's toch altijd een klein 'zwak' gehad voor deze voiture met karakter.
Of het een langdurige relatie wordt weet ik niet maar hij / zij doet het tot nu toe voortreffelijk. Zeer veel leuke en positieve reacties onderweg en zelfs klanten weten het zeer te waarderen.
pietertjep85d zegt
Een echte karakterbak, leuk!
crashingduke zegt
Ik heb jarenlang CX gereden en er nooit grote problemen mee gehad. Zorg er voor dat je een garage hebt, die verstand van Citroën heeft en houd er rekening mee dat het een oude auto is. Veel plezier er mee.
kennone zegt
Gaaf!! Onze buurman had deze met 6 wielen vroeger. Blijf het een tof model vinden!!
viezefreddyw zegt
Ik vind het een geweldige wagen. Zo op het oog ziet het beestje er nog goed uit ook. Veel plezier er mee, dat moet zo te zien wel lukken!
tommelientje zegt
ziet er strak uit! ik heb het niet zo op oud frans spul maar zon cx zou van mij zeker een tumbs up krijgen. als zzper heb je hier helemaal voordeel mee begreep ik kwa kosten
rnej zegt
30 jaar is niks als er nergens roest zit op kritieke plaatsen en er een beetje okay voor gezorgd is. ik heb afgelopen april een 24 jaar oude auto gekocht die in virtuele nieuwstaat is. wel een Toyota.. maar Citroen uit deze tijd is hardstikke goed spul :) beetje complexe vering maar ook niet erg als je weet wat je in huis haalt :)
RRRobert zegt
@rnej: roest is maar één ding. Sommige merken hadden de roestduivel in die jaren al aardig getemd.
Elektr(onic)a is bij dit soort auto’s veel vaker al een heikel punt. Uit eigen ervaring weet ik dat spontane kabelbreuk of gammele (aansturing)systemen je geduld behoorlijk op proef kunnen stellen.
Een ander aspect is de toegepaste kunststoffen. Oldtimers tot pak-em-beet 1970 hadden daar weinig mee te maken, maar van auto’s daarna verbrokkelt dat soms al als je er zelfs maar lang genoeg naar kijkt.
Dat gezegd hebbende, die CX is een ongelooflijk mooie auto. Ik hoop dat dit in een langdurig ‘dienstverband’ uitmondt.
rufctr01 zegt
@RRRobert: als het nu nog rijdt dan zijn meestal de elektronica problemen wel verholpen.
bempi42 zegt
Buurman wat doet u nu?
eefie zegt
@bempi42: dat was een BX ?
dragspert zegt
@eefie: Nee, die kregen ze na de chantage met de foto’s. Auto van de buurman was wel degelijk een CX:)
fmgarcia zegt
@eefie: sport
baardmijt zegt
@eefie: Nee. Was een CX 25 GTI met injectiemotor….
svenska_aeroplan_ab zegt
Held! Zo heurt het…
pjotr zegt
O, sweet memories!
rossi46audi zegt
Steeds meer de ouwe franse autos aan het waarderen. Waar je ze vroeger altijd zag zie je ze nu helaas nooit meer.
skinnybmw zegt
@rossi46audi: Helaas heeft dit ook een reden…;-). Vergen heel veel onderhoud om ze in goede staat te houden, heb ervaring met een DS. Duitsers uit deze periodes zitten nu eenmaal beter in elkaar.
pa045 zegt
@skinnybmw: onzin. He ziet ze niet meer omdat ze oud zijn. Hoeveel Duitse auto’s van 30 jaar kom je per dag tegen.
Duitse auto’s zijn net zo braggel als Franse en Italiaanse. Maar goed. Dat is een les die veel mensen niet zullen leren. Weten niet meer als de verhaaltjes van de oom van de kennis van de buurman. Die reed ooit eens Frans en die had me toch een pech met die auto!
skinnybmw zegt
@pa045: Zoals ik al zei zat er in de DS meer werk dan al het Duits wat ik gereden heb. En ja, ik zie veel meer oude Benzen en BMW’s dan oude fransozen rijden. Check het aanbod alleen maar eens tot 1990 wat te koop staat op internet. Heeft niks met zin of onzin te maken. Waar denk je dat de term ‘Duitse degelijkheid’ eigenlijk vandaan komt? Ja, een E24 tot een bepaald jaar roestte onder je kont vandaan, maar dat is een uitzondering.
Ontopic: prachtige CX, altijd een zwak voor gehad.
rufctr01 zegt
@skinnybmw: de meeste oldtimers in Nederland zijn Franse auto’s. De Eenden en DS’en zijn flink vertegenwoordigt in Nederland. Een jaar of 15 terug hebben veel Nederlanders heel Frankrijk leeg gekocht als het op Eenden en DS’en aankomt.
skinnybmw zegt
@rufctr01: En dat zijn dus allemaal niet origineel NL-auto’s…ik kan het 100x zeggen, BMW’s en Benzen zaten in de jaren 70/80 beter in elkaar dan welke fransoos/italiaan/engelsman dan ook. Vergelijk eens een E30 325i cabrio met een Maserati Biturbo 2 2.5 of een BMW 633CSI met een Jaguar XJS V12…
wimof zegt
@skinnybmw: Ik werk sinds 1972 in een Audi concessie en ben dus aardig geplaatst om hierover een woordje mee te praten.
De Duitse wagens waren eenvoudiger qua vering, motor en versnellingsbak en toch waren er problemen mee.
Torsiestangen die braken, synchroonringen die op 80.000km versleten waren.
Klepseals die het 4 jaar uithielden en dan gaan we niet praten over de beginperiode van de Golf, Audi 50/Polo en over roest tov de Fransen , het plaatwerk was in1968 zo slecht dat na 6 maand het dak doorgeroest was en een Golf van ’74 waar het voorpaneel na 5 jaar er af viel.
Nu voor de leute heb ik een DS gekocht, een 21 bvh. Volgens mij is die niet ingewikkeld, het enige wat men moet doen is na de aankoop goed doorbijten en het geheel deftig reviseren.In een DS zit voor +- 6500€ aan hydraulische componenten zonder klein materiaal en werkuren en veel geduld. Alles nog vlot leverbaar.
Het was de wagen van de directeur en misschien is ze dat nog.
Op het plaatwerk (roestpreventie) na was die wagen ongelooflijk stevig gebouwd.
pa045 zegt
@skinnybmw: moet je eens naar de staat kijken waarin ze te koop staan. Jarenlang van apk naar apk gereden. En nu proberen de hoofdprijs te vangen.
Mij overtuig je niet dat een duitser beter is. Ik heb de 80’er en 90’er jaren bewust meegemaakt en de duitse meuk ging gewoon ook stuk. Een beetje snelle Golf van toen was vaak al aan zijn 3e motor bezig en de beamers werden achtervolgd door een blauwe wolk. Dit waren geen uitzonderingen. Gewoon realiteit.
Enige verschil: een fransoos schreef sneller af en kwam dus vaker in handen van mensen die onderhoud niet kunnen betalen of ze waren economisch los omdat het maken meer kostte dan de waarde van de auto op dat moment.
Laatst iemand gehoord die voor 12000 euro zijn 10 jaar jonge bmw heeft op laten knappen met oa een nieuwe automaat. Dit zal niet gebeuren bij een 10 jaar oude Citroën. Maar of dat een teken van meer degelijkheid is betwijfel ik ten zeerste!
skinnybmw zegt
@pa045: en wat te denken van een W123 Benz? Daar hoor ik je niet over. Ook de BMW zes cilinders waren, mits warm ingereden, beresterk. De manier van bouwen deden ze in Frankrijk ook anders dan in Duitsland. De gemiddelde duitser zat logischer in elkaar dan bijvoorbeeld een Renault. Beter over nagedacht ook. Ik heb de 80’s en 90’s ook bewust meegemaakt en mijn persoonlijke ervaringen met fransen en italianen is een stuk slechter dan die met welke duitser dan ook.
dirkv zegt
@pa045: Ik ben fan van de CX maar het is wel een kwetsbare auto. Het hele hydraulische systeem heeft goed onderhoud nodig anders gaat het kapot en dan werken er een aantal zaken niet meer.
Duitse auto’s van dertig jaar en ouder rijden er nog zat rond, kijk maar eens buiten Europa. In menig stad in Afrika en voormalige Sovjetstaaten zijn de oude Benzen niet te tellen.
pa045 zegt
@dirkv: daar rijden ook zat oude jappen en fransozen. Maar zoals hierboven. Duitse degelijkheid. Dat het slaat op conservatief uiterlijk en geen poespas want we schamen ons nog altijd voor de oorlog, zien de NL’ers niet.
E34M5Touring zegt
Prima auto als daily. Die motoren zijn top. En het comfort is geweldig!
pallas zegt
Mijn complimenten, prachtige voiture.
Ik durfde het niet aan en ben voor de net-geen-cx gegaan; de Xantia
spidermann zegt
Mooie auto. Mijn vader heeft een nieuw een CX 2.0 reflex gekocht in 1980, met de toen nieuwe Douvrin motor met ik meen 106 pk. Een heerlijke auto, ik heb er nog mee gereden met een tabbert dubbelasser erachter. Na 10 jaar was de auto echter op (welke cx eigenaar kent niet de krakende voordeuren?) en heeft mijn vader de auto ingeruild op een BX stationcar.
Welke versie/motor heb je trouwens?
pallas zegt
@spidermann: Dit lijkt een 25 gti te zijn
baardmijt zegt
@pallas: Mij lijkt het een 20 Re.
alfabrera zegt
@baardmijt: Correct dit is de basis 2.0 RE.
timo_vanvuurde zegt
Wat een schitterend apparaat! Ik ga het zeker volgen, leuk!
tjorque zegt
Heerlijk! Voor mij een cx turbo aub! Ik twijfel wel tussen de break (gigantisch & lelijk ) en de “gewone” retecool!
RRRobert zegt
@rnej: roest is maar één ding. Sommige merken hadden de roestduivel in die jaren al aardig getemd.
Elektr(onic)a is bij dit soort auto’s veel vaker al een heikel punt. Uit eigen ervaring weet ik dat spontane kabelbreuk of gammele (aansturing)systemen je geduld behoorlijk op proef kunnen stellen.
Een ander aspect is de toegepaste kunststoffen. Oldtimers tot pak-em-beet 1970 hadden daar weinig mee te maken, maar van auto’s daarna verbrokkelt dat soms al als je er zelfs maar lang genoeg naar kijkt.
Dat gezegd hebbende, die CX is een ongelooflijk mooie auto. Ik hoop dat dit in een langdurig ‘dienstverband’ uitmondt.
desjonnies zegt
‘T is een CX2, die zitten veel beters in elkaar en zijn veel minder roest gevoelig.
Frankrijk en Italië hadden in de zestiger jaren -een bezopen wet aangenomen- dat nieuw staal een ongezond portie aan schroot moest bevatten, daarom is een 1966 Alfa Giulia, 404 Peugeot 2cv of Renault 16 gewoon beter.
Simca was het meest scandaleuse, de Arondes die het merk tot 1960 maakte, liggen nog bij bossen in franse boerenschuren, zijn opvolger de Aronde P60 was veel lichter sneller en moderner, maar sneller vooral met roest!
9000cse zegt
@desjonnies:
Offtopic: Des te onbegrijpelijker is dan ook, dat ene Prof. Dr. h.c. Jürgen Schrempp, (10 jaar lang CEO van Daimler-Benz), na méér dan 30 jaar na die idiote Franse en Italiaanse wet, de reputatie van Mercedes voor een groot deel wist te verkwanselen. Maar dan vanwege zijn stokpaardje: Shareholder Value! En hoe meende hij dat te bereiken? Door het gebruik van slechter metaal, slechte elektronica en slechte fusies. Hier dan ook wat er over hem geschreven wordt: (Bron: Wikipedia):
„Er gilt als ein entschiedener Vertreter der Idee des Shareholder Value und ist für seine harten Management-Methoden bekannt, die Kritiker oft mit Ausdrücken wie Rambo- oder Wildwest-Stil charakterisieren“.
Nadat hij teruggetreden was schreef men: (Bron: Wikipedia)
„Die Börse reagierte mit einem kräftigen Kursanstieg. Auch die Deutsche Vereinigung für Wertpapierbesitz begrüßte den Rücktritt. Schrempp habe Milliardenwerte vernichtet. Der Aktienkurs sei entgegen der Philosophie des Shareholder Value – für die Schrempp stand – von 101 auf knapp 35 Euro gefallen.“
On topic: Prachtige CX! Ik word er altijd weer vrolijk van als ik er weer eens een zie. Houd hem in ere! Ik wens je er veel fijne kilometers mee!
sleepyj zegt
Je hebt in ieder geval twee eigenschappen: Smaak en lef.
alfablog zegt
Waanzinnig mooi! Veel plezier.
joppe zegt
Prachtige Citroën. Ik zou het niet durven! Is het G3?
maarten020 zegt
Altijd een mooie auto gevonden
techniekmeneer zegt
Oerlelijk, maar ik snap dat er liefhebbers voor zijn. Veel plezier/succes gewenst.
rufctr01 zegt
Er zijn bij ons 3 CX-en in de familie, ook een Turbo2. Geniale auto’s en de Turbo 2 is nog flink snel.
e28forever zegt
Als kind vond ik er niks aan, nu vind ik ze fantastisch.
Design als van een andere wereld.
Ook de XM en C6 zijn voor mij meesterwerken.
205zonderdak zegt
Prachtig! Geniet ervan!
posthumus zegt
Held!! Wat een mooi ding.