Mijn nieuwe PocketRocket
Na heel lang twijfelen en toch ook wel met pijn in het hart zoals velen dat zeggen, de knoop doorgehakt en mijn origineel Nederlandse Polo R WRC ingeruild op een Audi S1 Sportback. Hoewel de Polo WRC door veel mensen die begrepen werd, en er daarnaast ook eigenlijk niks extremers was dan deze auto, kwam de S1 nog het meest in de buurt maar dan toch nog net wat praktischer en toch ook wat beter in de herkenning. De Polo WRC is al eens behandeld hier op Autoblog meen ik in een artikel over 9 bijzondere polo’s maar is bij de meeste mensen toch wat onderbelicht. Zo heb ik in Duitsland een gekke 292 km/uur op de teller gehaald ondanks dat de polo alleen gechipt was tot 310pk. Zodoende ook een foto erbij omdat anders niemand dat geloven wil. Uiteindelijk na het bekijken van een hele zwik aan auto’s zoals Golf 7R, Audi S3, Audi RS3 8P en Ford Focus RS MK3, toch gevallen voor de S1, die weliswaar een stukje minder extreem is, zeker omdat die nog helemaal standaard is, maar ook doordat ik toch echt een voorliefde heb voor de net iets kleinere maar snelle hot-hatch. Mis ik de polo WRC? Ja af en toe wel, alleen het quattrosysteem van de S1 is zo fenominaal dat je nooit meer anders wilt dan dat! Je hebt zeeen van grip, ook in de sneeuw met zomerbanden (al zwijgen we even over de remweg) en bij nat wegdek vol optrekken gaat er ook geen enkel esp lampje knipperen wat bij de Polo WRC toch wel het grootste probleem was met zo’n bak aan vermogen.
pietertjep85d zegt
Erg gaaf! Super kleur ook. Veelal plezier ermee. Komt wel goed verwacht ik zo.
allesmetturbo zegt
Super vet, en zeker wel een dikke upgrade! Nog plannen om deze te tunen? Veel leuke kms gewenst!
ghost zegt
@allesmetturbo: Jep, plannen genoeg maar pas van het voorjaar weer mee aan de slag.
bluebird zegt
Gaaf, mooi kleurtje ook op de S1. Ben zelf ook een groot liefhebber van hot hstches
n0zem zegt
Voor mij toch polo > a1, maar desalniettemin gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe aanwinst!
tttijn zegt
Ik begrijp je keuze. Met veel vermogen quatro = king.
marijnvv zegt
Wat loopt dat ding bijna 300? Nooit gedacht
ghost zegt
@marijnvv: precies, ik ook niet bij aanschaf. Leuk raadplaatje op de hoofdpagina btw @autoblog; “Je raadt nooit welke auto hier bijna de 300 aan tikt”.
minicoopers zegt
Leuke wagen ? lijkt me geweldig altijd volledig grip ?
Ik heb met 240 pk en 350 nm ook vaak wielspin, zeker met dit weer.
kennone zegt
@minicoopers: goede banden doet ook een hoop. Ik was met de 850r echt heel kansloos als het buiten vochtig was. Bij 160 vol gas en gewoon wielspin. Heb er nu dure Vredestein onder liggen. Heb nog wel wielspin maar dan 80% minder dan voorheen
aquila2003 zegt
@kennone: hmm interessant! Mijn T-5R had dat ook, op michelins, maar mn m3 op nat wegdek ook enorm :(
ownkruid zegt
@kennone: Grappig dat je met een 850R evengoed wielspin had bij 160, zeker omdat deze tegenover de T-5R een sper in de bak heeft zitten van 40% uit mn hoofd. weliswaar niet de meest agressieve sper maar toch.
moet zeggen dat ik met de 850 met +/- 270pk geen last heb bij 160 wel rijd hij heerlijk op het gas met die snelheid!!
flik2punt0 zegt
Leuk zo van die bommetjes!
hennessey zegt
Ik zag je wrc laatst al voorbij komen, https://www.wiegermans.nl/Volkswagen/Polo/2.0-TSI-R-WRC-Street-2774767/5808/1/29/details.aspx?zoek=&so=gallerij
ghost zegt
@hennessey: niet de mijne.
imarinos zegt
Mooie keuze en prachtige kleur, veel plezier!
misterdrogba zegt
Jij snapt het ?? veel plezier en veilige km’s gewenst!
maxie zegt
Wrc was beter
hijman85 zegt
Die Polo verbruikte zo te zien wel veel met 292 kmh!
ghost zegt
@hijman85: ik meen dat het boven de 260 gemiddeld op 1:3 a 1:2 verbrandde. Met een 35 liter tank ging dat telkens erg hard eruit.
rikus zegt
@ghost: Ja, VW’s met vermogen lusten ook wel een slokje. Paar jaar terug een Golf 5 gti gehad met 350 pk. Liep de teller uit, tikte vrolijk 300 km/u aan. Met normale rijstijl 1:5 a 1:6, en met een beetje gassen 1:2 (als ik geluk had). Maar de WRC is wel echt een leuke, unieke wagen. Veel plezier met de S1, maar zo te horen zit dat wel goed. Hou ons op de hoogte van je plannen.
cossiekiller zegt
De WRC vind ik mooier en bruter, maar de S1 heeft natuurlijk wel awd.
Is deze met een simpele chip ook naar 300+pk te brengen?
Veel plezier en veilige kilometers gewenst!
ghost zegt
@cossiekiller: Jep, met chip kom je op 310pk stage1.
MartijnGizmo zegt
Prima upgrade, lekker bommetje, zo’n S1!
ghost zegt
@MartijnGizmo: thanks Martijn! Beste wensen nog voor 2018!
fanboy zegt
Die Polo WRC is toch niet zo extreem? Wel een snelle en zeldzame uiteraard.
Misschien dat je over een tijdje eens een auto wat meer de sporen wil geven, wat meer wil spelen, en dan wil je juist van dat (voorwielaandrijving gebaseerde) 4wd af.
ghost zegt
@fanboy: niet zo extreem? Rij er eens mee naar Italië en terug, tik de 290 op de teller aan en laat 300+pk op 1200kg even op je inwerken.
Zoals ik al zeg in bijgeschreven stukje tekst, de meeste mensen snappen de WRC niet, het is zeker geen opgedikte GTI.
torsen zegt
@ghost: Ik snap wel een beetje wat fanboy bedoelt denk ik.
Ex-tuning is het een Polo met de Golf GTI 2.0 met 220 pk, andere remmen en licht aangepaste ophanging voor.
Geen genen van de echte Polo WRC (1.6 turbo blok, 4WD, sper of vegrootte veerwegen oid.) Spul wat het, m.i., echt een homologatie model zou maken zoals de naam van de auto doet vermoeden.
Maarja, dan zou de prijs door de stratosfeer gegaan zijn en had VW er waarschijnlijk nooit 2500 kunnen slijten.
ghost zegt
@torsen: ik snap wat je zegt, dat is die idd niet, maar het is wel net even meer dan bijvoorbeeld de polo GTI. De WRC heeft een Golf R/S3
Motor, geen golf GTI motor. Daarnaast heeft de Polo WRC grotere remmen en schokdempers van VW Motorsport die zo kneiterhard zijn afgeveerd dat je zelf bij 250+ nog relaxed erbij zit maar wel elk hobbeltje/steentje/oneffenheidje voelt in de weg. De banden hebben 215/35/18 en waren in de zomer van 2016 niet verkrijgbaar, nergens niet, ook niet in het buitenland.
Om het allemaal in content te plaatsen; ik bedoel extreem omdat als je hiermee gaat rijden het toch allemaal totaal niet meer praktisch is. De S1 daarentegen is meer een auto die op alle fronten een vinkje kan zetten(4WD, 5D, sportief, comfortabel, luxe,etc.) hopelijk snap je dan wat ik bedoel met extreem.
torsen zegt
@ghost: Ik snapte al wat je bedoelde met het extremere karakter van de auto. Maar des te leuker om praktijkervaring van een eigenaar te lezen.
Veel fijne kilometers toegewenst in de S1!
(Lijkt me ook wel een leuke om in de ‘Mijn auto’ rubriek terug te zien.)
lpg-stinkt zegt
@torsen: ik weet nog wel een S1 met 450pk ?
ghost zegt
@lpg-stinkt: weet ik zelf ook.
torsen zegt
@ghost: P.S. ik dacht altijd, onterecht blijkt, dat het de GTI motor was.
Wel ideaal dat je dan met een chip betrouwbaar 300+ eruit kan halen.
Leuk speelgoed!
punicaoase zegt
Gave S1!!! Veel plezier ermee!
Ik twijfel momenteel tussen de S1 en een Works, maar denk dat de vier deuren en 4WD van de S1 de doorslag gaan geven… alleen die Works klinkt zo supergeweldig met die harde ploffen… of doet de S1 dat ook?
Nogmaals geniet ervan. Mooie kar!
Edge zegt
@PunicaOase: Nee, die plofgeluiden zijn voorbehouden aan de RS4 en RS6 Avant.
ghost zegt
@punicaoase: nee dat doet de S1 niet maar een Works heeft std al een performance uitlaat. Ik heb ook een JCW gereden maar vond het iets te veel kermis van binnen, rijdt overigens wel heerlijk. Overigens zijn er ook prima uitlaten voor de S1 te krijgen zoals van Armytrix of Remus. Keuze genoeg.
aerotic zegt
Ik zou voor geen goud 290 met een polo rijden, maar gaaf is ie wel. De S1 trouwens ook!
mout zegt
Ik wist niet dat zo’n Polo WRC tot zulke dingen te verleiden was, nee. Bij zijn introductie was ik niet onder de indruk. 220pk, 241 km/u, sprint 6,4.
Effectieve tuning heb je erop zitten dan!
Klonk vooral naar wannabee-S1: https://www.autoweek.nl/nieuws/volkswagen-polo-r-wrc-snelste-polo-ooit/
ghost zegt
@mout: zoals het artikel ook al aangeeft, hij is teruggeschroefd naar 220pk puur om niet ik de vaarwateren van een GTi of Golf R te komen, maar 1 goede chip en je heb alle potentie weer terug.
Edge zegt
Je moet echt gestoord zijn om een Polo WRC te kopen. En nog meer gestoord om na die Polo WRC gewoon weer zoveel geld uit te geven aan zo’n kleine auto. Maar wel prettig gestoord, want dit zijn keuzes die je niet met het hoofd maar met het hart maakt. Geniet ervan, en vele veilig kilometers gewenst!
ablogjunk zegt
De S1 is praktischer dan de WRC vanuit het oogpunt van een extra deur? Als je de twee naast elkaar zet is de S1 volgens mij toch echt een hele dure polo met nog minder ruimte. Neemt niet weg dat de S1 veel mooier is, vooral in deze kleur Wauw!
ghost zegt
@ablogjunk: ik vind van wel, daarbij is grip ook een ding. 300+pk in een Polo is leuk, heel leuk zelfs maar niet als je bij een beetje vochtigheid het al niet meer wegkrijgt, en nee ligt niet aan je rechtervoet.
De S1 is voor mij overigens een betere, ruimere auto, de stoelen zitten iets lager dan de polo, en omdat ik niet de kleinste ben, zit ik lekkerder. Kleurtje en uitstraling deden het uiteindelijk voor mij.
dennisdd zegt
Bahbah, je bent niet bang. Als ik 230 doe in m’n GTD denk ik al dat ik echt wel op de rand zit van wat nog veilig te doen is “met een golfje”. :-)
ghost zegt
@dennisdd: een GTD is ook een comfortabele auto vergeleken met de WRC. Een maatje van mij heeft er 1 als daily en doordat die veren meer op comfortmodus staan dan sport, wordt het op hogere snelheden een zwabberaar. Kan je overigens wel wat aan doen als je daar behoefte aan hebt.
srthellcat zegt
Hoe ligt zo’n ding dan op de weg met zulke snelheden en zo’n korte wielbasis? Ik vond 200 met een mini al vrij zenuwachtig. Ik kan me dan 290 totaal niet indenken. Lijkt me wel grappig om dan M-en en AMG’s in te halen die niet de begrenzer verhoogt hebben… Met een polo ?
cossiekiller zegt
@srthellcat: Valt nog wel mee denk ik. Ik had ooit een Corsa A met getuned 2L blok. Deze motor met verpakking in zilverpapier haalde met gemak 230 op gps. Met regelbare Koni’s, deftige remmen en verstevigd chassis voelde die zelfs niet nerveus aan tegen die snelheid. Vond zelfs dat de Impreza er nadien meer last van had.
ghost zegt
@srthellcat: helemaal niet nerveus eerlijk gezegd. Tot 280 leek het allemaal echt nog vlot te gaan en voelde het prima, daarboven ging het echter toch allemaal wat langzamer naar die laatste km’s toe. Enige wat ik onderbemeten vond op die snelheid waren de remmen.
maxidyne zegt
Ik werd afgelopen zomer op de autobahn voorbij geblazen door zo’n Polo WRC, ik reed 270 km/h in mijn RS2… Misschien was jij dat wel! Veel plezier met de S1, mooie wagen!
ghost zegt
@maxidyne: Haha ik kan mij niet heugen dat ik een RS2 heb ingehaald, ws iemand anders. Zo’n moeder der RS’en zou ik ook niet de kop willen stoten! Geweldige wagens!
viezefreddyw zegt
Aaah kijk eens aan. @dennis_audi_s1 op Instagram. Gaaf ding man! Veel plezier ermee en wellicht tot zondag.
dutchdriftking zegt
290km/h in een Polo, flinke ballen heb je dan! Maar mooie S1. Helemaal de kleur. A1 quattro viel buiten budget vrees ik? Dat is wel een van de allergaafste moderne Audi’s in mijn ogen en staat boven de andere RS modellen.
ghost zegt
@dutchdriftking: Jep, wel naar gekeken bij Hoefnagels overigens, en verschil was nog niet eens heel groot maar €47500 voor A1 Quattro neigde voor mij alweer naar een RS3 8V die langzaamaan ook goedkoper worden en ook nog hoog op mijn lijstje staat.
dirkv zegt
Wow, ik wist niet van het bestaan af van zo’n super polo.
Met 289 km moet het net lijken of je op een vuurpijl zit, bravo!!! Wat een lef.
madarjan12 zegt
@ghost
Kan het zijn dat jou A1 pas bij van den Udenhout in den bosch was ???
madarjan12 zegt
@madarjan12: btw mooie auto verder
ghost zegt
@madarjan12: nee was ik niet.
madarjan12 zegt
@ghost: oh Okee dan was dat toevallig een zelfde Haha sorry voor het lastig vallen
lodewijkyolo zegt
Ballen van staal joh! Bijna 300 in een polotje
eenpaard zegt
Ik wist niet dat een Polo WRC zo betaalbaar is tegenwoordig, is toch een behoorlijk exclusief ding. Wel ontzettend onbekend, zullen weinig mensen hun hoofd voor draaien. Ook wel weer leuk juist, zo’n wolf in schaapskleren. Beetje 292 km/u rijden, dat is echt bizar. Ik vond 251 km/u in een (standaard) Golf 6 GTI al doodeng.
Gave S3 ook, in die kleur helemaal top. Lijkt me een prima vervanger! Ik word er een beetje hebberig van allemaal…
arashrsf zegt
gefeliciteerd!
wat ik niet zo snap is dat je zuinig doet op een stel propere winterbanden..helemaal op een auto met dergelijk potentieel/vermogen
ghost zegt
@arashrsf: heeft in principe niks met zuinigheid te maken. De foto’s in de sneeuw zijn gemaakt in die week dat er heel veel sneeuw viel in NL. Meeste winterbanden waren toen al niet meer voorradig. Daarnaast gebruik ik de S1 niet buiten het seizoen dus zie ik het probleem niet.
arashrsf zegt
@ghost: winterbanden hoef je niet alleen te associëren met voordeel met sneeuw, denk aan zware regenval en lage temperaturen