IN HET WILD BMW 1502
In januari 1975 werd BMW 1502 geïntroduceerd, een laatste versie van -02 uitloopmodel (1966-1977). In augustus 1975 presenteerde BMW haar eerste 3-serie. In totaal zijn 71.564 BMW 1502’s verkocht.
De BMW 1602 was ooit de voorganger van de succesvolle 3-serie, waarbij 1602 stond voor 1600 cc motor en 2 deuren. Tot 1971 is BMW 2002 ook in een ti versie geleverd met een dubbele solex carburateur (2002ti met 120 pk). Vanaf 1971 is BMW 1802 met een 1800cc motorinhoud geïntroduceerd en de 2002tii met mechanische inspuiting (130 pk) kwam ter vervanging van de 2002ti. In 1974 komt BMW met de 2002 turbo met mechanische injectie en turbocompressor (170pk). Dat is de eerste in serie geproduceerde wagen met een turbo en 2 jaar voor de introductie van de Porsche 911 (930) turbo. Ik kan mij nog herinneren – het is de oliecrisis – dat het benzineverbruik erg werd bekritiseerd. De 2002 turbo was dan ook een commerciële flop. De ti, tii, turbo en de touring modellen zijn nu het meest gezocht. Echter de BMW 1502 van de foto’s, die ik tegenkwam op mijn op mijn vakantie, werd nog tot 1977 geproduceerd. Met de komst van de 3-serie werd BMW 1502 de enig overgebleven -02 uitrustingsvariant, die genoegen nam met normale benzine. BMW verlaagde de compressieverhouding in de 1502 naar 8,0:1. Verder bedroeg het vermogen 75 PK (85PK in de 1602). Het maximum koppel week niet veel af van dat van de 1602 (118 Nm bij 370p tpm om 124 Nm bij 3000 tpm). De topsnelheid bedroeg 155 kilometer per uur en was daarmee 10 kilometer lager dan BMW 1602. Bij BMW 1502 zijn de chromen details vervangen door zwarte accenten en ook de sierstrip langs de flank werd weggelaten. Misschien vind ik juist dit model wel de meest pure -02 uitvoering?
marijnvv zegt
Goud
toniominestrone zegt
Ter aanvulling op jouw verhaal, bij de Turbo werden de turbo (in spiegelbeeld) stickers los geleverd, in die tijd was het “not done” om met deze bezineslurper te koop te lopen, mede doordat BMW bang was voor haar imago heeft de Turbo een korte productie cyclus gekent.
Daarom nu een vermogen waard.
guusboum zegt
Het Turbo-model werd ook nog eens zeldzamer omdat ze de koeling, na het uitzetten van de motor, ook uit ging. Waardoor je na het stevig op zijn staart trappen de turbo zelf niet de kans gaf af te koelen met als gevolg de kans dat hij vlam vatte. De Saab 99 Turbo had dit ook, eigenaren omzeilde dit door de ventilator niet meer aan het contact te schakelen, maar iets dat wel spanning bleef leveren.