Snelste Polo WRC van Benelux
Er was eens de snelste VW Polo 6R WRC van Nederland!
De Snelste Polo 6R WRC van Nederland heeft deze naam niet voor niets gekregen! De eigenaar van WS-ExhaustSystems heeft deze bijzondere auto gekocht in 2015, waar maar 2.500 exemplaren van zijn gemaakt wereldwijd. Na de aanschaf verkeerde de auto in originele staat met een vermogen van 220PK en 320NM koppel. Gaandeweg is er veel veranderd aan de auto.
Kort na de aankoop van deze fantastische Polo zou de eigenaar in zijn eigen vinger snijden als er niets gedaan zou worden aan de uitlaat, inlaat en het vermogen. De auto is vanuit de fabriek voorzien van een CDL-motor die ook te vinden is in de Golf 6R en Golf 6 GTI ED35. Van deze modellen is bekend dat zij een enorm tuningspotentieel hebben doormiddel van softwarematige aanpassingen. Met deze motor als basis, is begonnen om de standaard uitlaat te vervangen door een WS handgemaakte uitlaat op maat van rvs en een andere inlaat. Tevens is de hogedrukpomp aangepast voor de software tuning. Dit alles heeft geresulteerd in een vermogen van 405PK en 558NM koppel.
Cosmetische aanpassingen:
De Polo 6R WRC wordt van de fabriek geleverd in een witte kleur in combinatie met Volkswagen Motorsport strepen bestaande uit een blauwe en antracieten klauw. Omdat het voor WS-ExhaustSystems een auto is die zal dienen als promotiemateriaal is de auto voorzien van een nieuw kleurenschema. In dit kleurenschema is het logo van het bedrijf opgenomen om te matchen met de bedrijfsauto (VW Caddy TDI). Nadat de auto was voorzien van een nieuw uiterlijk is gekozen voor een set OZ Ultraleggera wielen van 17 inch, met daaromheen een setje semi slick banden. Voordeel van deze combinatie is een goede grip en lage roterende massa, omdat de OZ-wielen veel lichter zijn dan standaard velgen. Tevens is de auto voorzien van een set KW V3 instelbare coilovers wat ervoor zorgt dat de wielophanging volledig instelbaar is.
Hier stop het project Polo 6R WRC niet, want iets is nooit snel genoeg!
Road to 6XXPK
Over de afgelopen anderhalf jaar is hard gewerkt aan de Polo door WS en DVX-performance. Beide bedrijven zijn de samenwerking aangegaan om het maximale te halen uit een 2.0 TFSI-motor!
Project WRC 2.0
In aanloop naar het project is er besproken van welke soort onderdelen gebruik gemaakt zal worden en wat het gewenste vermogen was. Dit is uitgekomen op 600+PK. Nadat duidelijke was met welke spullen de motor gebouwd zou worden is de start gemaakt om de Polo te demonteren. De originele CDL-motor is uitgebouwd en heeft plaats gemaakt voor een motor met inwendige componenten die goed zijn tot wel 1000PK. Tevens is er door WS een handgemaakte uitlaat en inlaat gemaakt. Het motto van dit project was dat het zo extreem mogelijk moest zijn en falen geen optie is. Tevens is de auto nog altijd in staat om door de APK te komen.
Componenten van project 6XX Polo 6R WRC
Voor dit speciale project is gebruik gemaakt van hoge kwaliteit spullen, immers is het niet mogelijk zonder goed materiaal. Er is begonnen om gebruik te maken van een nieuw CDL-motorblok. De krukas is een standaard CDL krukas in combinatie met een set IE Tuscan I-beam drijfstangen. Voor de zuigers is gekozen voor een set Mahle Motorsport zuigers.
Het motorblok is verder voorzien van dezelfde oliepomp als van een 1.8T.
Voor de cilinderkop van deze motor is gekozen voor een set speciale klepveren en klepschotels om het hoge vermogen en toerentallen aan te kunnen. Hierbij is het project niet gestopt. Om een vermogen van 600+ pk te halen is het niet meer mogelijk om met 4 injectoren en een originele turbo te rijden.
Turbo en speciale uitlaatspruitstuk op maat!
Om dit vermogen te halen moest er gedacht worden over een andere turbo. Voor dit project is gekozen voor een Garret GTX3076R Gen 1 turbo, volgens de opgaven van Garret zou deze een vermogen moeten leveren tot 640 pk bij 2,5 bar turbodruk. Door gebruik te maken van deze turbo moest er ook een speciaal uitlaat spruitstuk gemaakt worden. Dit heeft WS voor zijn rekening genomen. Eerst is gestart met een spruitstuk flens gemaakt uit een plaat rvs. Met die flens als basis is begonnen met het maat maken en passen van het spruitstuk.
Inlaatspruitstuk
Moet dit enorme vermogen en turbodruk heb je een enorme hoeveelheid brandstof nodig. De standaard direct ingespoten injectoren hebben niet de mogelijkheid om alleen de benodigde hoeveelheid brandstof te voorzien aan de motor. Om deze reden is gekozen voor een ander inlaatspruit stuk. Door toepassing van dit spruitstuk wordt het mogelijk om met 4 extra injectoren te rijden. Voor het aansturen van deze injectoren is gebruik gemaakt van een speciale ECU die veel meer mogelijkheden heeft dan de standaard ECU.
Syvecs ECU
Voor deze Polo is de keuze gemaakt om de aansturing van de motor te doen doormiddel een Syvecs ECU. Hierdoor is het mogelijk om zoals aangegeven met 8 injectoren te rijden. Deze injectoren zullen ingeschakeld worden door de ECU als er meer dan een bepaald vermogen gevraagd wordt. Naast het rijden met 8 injectoren heeft deze ECU nog veel meer mogelijkheden met betrekking tot finetuning. Ook is het mogelijk om op een veilige manier met meer turbo druk te rijden ten opzichte van de standaard ECU, en is het programmeren van launch control.
Eindresultaat
Na ruim een jaar programmeren, lassen, bouwen en testen op de testbank van DVX was er een eindresultaat. Zoals te zien in de titel foto beschikt de Polo 6R WRC over een vermogen van 590PK en 654NM koppel. Dit was nog niet het magische 600PK getal waar op was gehoopt, maar toch een hele mooi prestatie van beide bedrijven. De auto is meegegaan naar Wörthesee om deel te nemen aan het jaarlijkse VW evenement. Na terugkomst in Nederland is de auto wederom uit elkaar gehaald voor de laatste mogelijke pk’s.
Laatste PK’s
Voor het behalen van de laatste PK’s is de cilinderkop van de motor bewerkt op een CNC frees machine en is er nog veel aandacht besteed aan de software van de motor. Ook is door WS een nieuwe inlaatbuis gemaakt met een grotere diameter voor meer volume. Dit alles heeft voor de benodigde PK’s gezorgd waardoor de auto het beoogde vermogen van 618 PK en 669 NM bij 2.0 bar leverd.
flik2punt0 zegt
Wow! Is er ook nog een beetjr normaal mee te rijden, parkeren enzo? Dat vraag ik mij altijd af
ko4n zegt
Bizar gaaf project! Maar ruim 600 pk op de voorwielen, is dat zoals boven mij ook al wordt gevraagd enigsinds bestuurbaar.
foramen zegt
Snakt wel een beetje naar een awd conversie.
porschepdk zegt
Heel gaaf! Klinkt als wielspin tot 180.
allesmetturbo zegt
Super gaaf project! Zal het nodige gekost hebben aan manuren. Nu nog een quattro of haldex systeem eronder om de pks maximaal te benutten
ghost zegt
Leuk Willem, hij is alleen niet meer straatlegaal of nog wel?
maxie zegt
Lekker geil turbogat