583.799 Alfetta’s zijn gebouwd van 1972-1987
Ik was nog géén acht jaar oud toen Alfa Romeo de Alfetta (Tipo 116) introduceerde in 1972. Het Nederlandse wagenpark bestond vooral uit Opel Kadett, VW Kever, Ford Escort, FIAT 124, Renault R4 en Citroën 2CV (lelijke eend). Topsnelheden lagen rond de 100 km/h en voor een sprintje tot de 100 onder twintig seconden zou je tekenen. Alfa introduceerde de Alfetta Berlina als nieuw topmodel en in 1974 de coupé versie de Alfetta GT.
De Alfetta was leverbaar 1.6, 1.8 en 2000. Ook werden Turbodiesels leverbaar. In totaal zijn 448.417 Alfetta Berlina’s geproduceerd. Van de Alfetta GT, GTV en
GTV6 zijn 1974 tot 1986 135.382 bolides geproduceerd. In totaal zijn dus in een periode van vijftien jaar bijna 600.000 Alfetta’s verkocht. Ter vergelijking van de volledig nieuwe Alfa Giulia, Giulia Veloce en Giulia Quadrifoglio zijn in Europa vanaf maart 2016 t/m oktober 2017 31.113 verkocht. Als afgeleide van de Alfa Romeo Giulia verschijnt in 2018 een bijzonder gelijnde Giulia GT. De geschiedenis herhaalt zich hier want in 1974 kwam de Alfetta GT ten tonele gebaseerd op het ingekorte onderstel van de Berlina met de bekende transaxle-constructie en met het moderne design van Giugiaro. De 1,8-liter viercilinder levert 122 pk; vanaf 1976 wordt ook een tweeliter GTV(eloce) leverbaar met 130 pk, alsmede een 1,6 met 109 pk. In 1981 volgt de introductie van de sterkste GTV, voorzien van een 2,5-liter V6 met injectie, afkomstig uit de Alfa 6. Deze GTV 6 levert 160 pk. In 1986 wordt de produktie van de GTV 2.0 en GTV 6 2.5 gestaakt. Hopelijk wordt de nieuwe coupé versie van de Giulia net zo een verkoopsucces als de Alfetta GT. Immers gemiddeld wist de Alfetta GT elk jaar meer dan 10.000 nieuwe kopers te vinden. De verkoopprognose voor de Giulia in Europa staat staat op 25.000 voor 2017, dus 10.000 extra verkopen zouden een mooie kwantumsprong betekenen voor de verkopen. Ik hoorde een realistische verkoopprognose van de Giulia wereldwijd in 2018 van 40.000 (exclusief de nog te introduceren coupé).
min2max zegt
Dat Alfa Romeo in de jaren zeventig en tachtig een grote speler was laat ook het verkoopsucces van de Alfasud. Van 1972-1984 wist Alfa in totaal 1.008.787 Alfasud’s, Sprint’s en Giardinetta’s (Sportwagon) te verkopen. In de topjaren verlieten meer dan 100.000 auto’s de Alfasud fabriek.
Specificatie:
Alfasud hatchback: 715.170
Alfasud ti: 185.665
Giardinetta: 5.899
Sprint: (to end 3/84): 102.053
Totaal: 1.008.787
Merken zoals Porsche en Jaguar waren toen kleine spelers, die echter met uit uitbouwen van hun modelprogramma’s Alfa Romeo qua volume hebben ingehaald. 2017 zal Alfa Romeo met het succes van de nieuwe modellen Giulia en Stelvio in Europa Jaguar en Porsche weer inhalen. Echter met de verkoop van 130.000 tot 140.000 Alfa Romeo’s wereldwijd in 2017 is de afstand nog groot tot Porsche, die de laatste jaren makkelijk 200.000 weten weg te zetten. Het voordeel is wel dat je Alfa Romeo in zijn algemeenheid en je nieuwe Giulia of Stelvio in het bijzonder niet op iedere straathoek is te zien. Klein maar fijn zullen we maar zeggen.
porschepdk zegt
Heb het niet gelezen.
jobsideways60 zegt
@porschepdk: ik ook niet
kimhung zegt
@porschepdk: ik wel, daarom luidt nu mijn volgende vraag aan @min2max :
Hoe kom je aan die informatie over de Alfa Romeo Giulia GT die (waarschijnlijk?)in 2018 verschijnt?
flik2punt0 zegt
Leuk met al die info! Weer wat geleerd