DS20
Mooie DS met een fraaie kleurencombo in de wijk in Amstelveen. Net als zijn interieur, ook al is t misschien niet zo goed te zien.
Mooie DS met een fraaie kleurencombo in de wijk in Amstelveen. Net als zijn interieur, ook al is t misschien niet zo goed te zien.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
thomcarspotter zegt
Nette wagen! Blijft leuk
ibssr zegt
Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt. Citroën was een zeer innovatief automerk voordat het werd opgeslokt door Peugeot. Ik weet dat onze huisarts vroeger één DS had. Veel later reed een collega op kantoor een DS break. Wat een heerlijke auto om in te rijden. Ook het typische geluid van de stuurbekrachtiging kan ik mij herinneren.
Original_Arnoud zegt
Ik vind deze uitvoering, met de glazen over de koplampen, de mooiste. En naar ik begrepen heb moet je voor een DS21 gaan, de DS19 zou te licht gemotoriseerd zijn en de DS23 lust teveel sap. (Correct me if I’m wrong)
mgmgb zegt
@Original_Arnoud:
Motorisch zijn ze geen van allen geweldig, maar in de 23 Injectie vorm komt het nog het dichtst in de buurt van acceptabel. Typisch Citroën verhaal, het geld was op toen de nieuwe 6-cilinder boxer ontwikkeld moest worden, dus hebben ze maar de vooroorlogse 4-pitter uit de Traction Avant iets gemoderniseerd.
pallas zegt
@mgmgb: na 1965 zijn ze allemaal voorzien van een voor die tijd moderne korteslagmotor. Niets met het tractionblok van doen. Een 20/21 carb. Is een prima motor ca. 120 pk op 1200kilo, prima waardes voor die tijd.
mgmgb zegt
@Pallas:
Ah kijk, leer ik weer iets! Ik dacht dat het allemaal doorontwikkelingen van het TA blok waren.
kennone zegt
Ik weet niet welk model het is maar hier heeft een heletijd een ds of xm met 6 wielen gestaan. Dat is pas een hok! Doctoren konden de patiënten lang uit mee nemen daar in
sabrerator zegt
@kennone:
Dat zal een creatie van Tissier zijn geweest.
Die deden allerlei verlengingen van met name breaks.
Er waren speciale voertuigen bij om kranten in de zeer vroege ochtend van Parijs naar de uithoeken van het land te rijden. Die gingen volgeladen met papier op topsnelheid over de Autoroutes naar het zuiden.
Ook werden er autotransporters gemaakt, ik heb op Goodwood er nog eens een gezien met een Cobra achterop. Die zagen we later op de snelweg en bij de terminal in Dover weer terug.
Google maar eens op Tissier Citroen.
sabrerator zegt
@kennone:
En ook eens eerder gespot:
https://www.autoblog.nl/nieuws/gespot-citroen-cx-tissier-zeswieler-61323
toeter11 zegt
@sabrerator: dat is in Leersum, wel grappig ding. Zie hem al een tijdje niet meer staan, misschien kijk ik wel op de verkeerde momenten.
v6ti zegt
Zeer fraai. Altijd al willen hebben en wat verfrissend om eens een niet VAG/BMW artikel te zien op AB
stationcar zegt
Het blijft een lelijk gedrocht, ik snap de sentimentele waarde voor sommige mensen, maar zelf zie ik enkel ouderwetse lelijkheid.
Maar dat zal wel aan mij liggen :-)
rufctr01 zegt
@stationcar: gelukkig zijn de smaken verschillend.
joeyamg zegt
@stationcar: Nee ligt zeker niet aan jou. Je straat fleurt er niet van op als dit er staat.
wimof zegt
@joeyamg: Mag ik vragen hoe ook je bent.
joeyamg zegt
@wimof: ja hoor dat mag je vragen. Weet niet of het relevant is? Die auto is vele malen ouder dan ik in ieder geval. Maar ik denk niet dat alle oude mensen oude auto’s mooi vinden, en jonge mensen niet. Dus mijn vraag aan jou is dan welke link je hiermee wil leggen?
wimof zegt
@stationcar: Mag ik vragen hoe oud je bent.
desjonnies zegt
@stationcar:
Geen enkele sentimentele waarde.
Maar wel DE blauwdruk van iedere moderne auto .
Deze wagen rekende volledig af met de brikken die meer voor-oorlogs waren qua techniek en bouwwijze waar iedereen in reed.
Deze wagen had plastics en kunststof materialen, voorwielaandrijving, een laag zwaartepunt, bekrachtigde remmen en stuurbekrachtiging.
In 1955.
Dit is de Audi RS van de zestiger en zeventiger jaren, we maken nu allemaal grappen over de Audi bendes, destijds reed iedere zichzelf respecterende boef in een gejatte DS.
Om dezelfde redenen dat men nu voor Audi Rs’sen kiest.
wimof zegt
Ik heb zo”n DS 21 van 1967 met de ronde koplampen en extra verstralers.
Pallas uitvoering, gewoon zalig maar zeer complex met inderdaad niet de juiste motor erin.
Het kost een fortuin aan werkuren om het plaatwerk recht te hangen.
Mijne is Jura groen met groene tapijten en zetels.
Het blijft een uitzonderlijke (oude) wagen.
pallas zegt
@wimof: Nice! Half-automaat?
Volvo_440_turbo zegt
Ik heb ooit in de buurt van het kasteel van Horst in België bij een verhuurfirma eentje gehuurd voor een dag, cadeau van mijn madam, was wel echt fun! Wel grote draaicirkel, soms nukkige versnellingsbak en het laat zich rijden gelijk een diesel. Als je het ding de sporen geeft gaat het nog wel vooruit hoor! Degene waar ik mee reed had geen stuurbekrachting voor zover ik me kon herinneren, dat was wel een dagje werken, maar leuk zwoegen!
tarquesh zegt
Ik ben een typische rijder van Japanse auto’s, en ik vind de Citroën DS ook erg mooi.
Net als Japanse auto’s barst een Citroën DS in de tijd toen de auto werd geïntroduceerd van de innovaties. Innovaties, daar moet een autofabrikant in de weer mee zijn, anders wil ik een auto niet. Er zijn er genoeg die alleen met onderdelen een auto maken zonder zelf iets te innoveren. Citroën blijft innoveren, bijvoorbeeld met de ophanging. Al zullen er kwaliteits missers zijn, dan zal ik geen kritiek uiten.
Ik vind bijde DS’sen goed uitzien. Een DS met de ronde koplamen en die met de koplampen achter glas.
desjonnies zegt
Citroën zette in 1955 de standaard met de DS voor de rest van de wereld.
De rest van de wereld deed er 30 jaar over om het niveau van de DS te kunnen bereiken.
Zo was Audi was maar wat trots toen ze in 1983 Auto van het jaar werden met hun Audi 100.
Audi had eindelijk een auto met een lagere Cw waarde dan Citroën weten te bouwen.
En dat is het belang van de DS, dank zij de DS is de moderne auto zo goed geworden qua comfort en rij-eigenschappen.
En nee, ze zijn niet perfect, dit exemplaar heeft beslagen ramen omdat de frameloze ruiten altijd lekken, het zijn gecompliceerde wagens om aan te werken, ze zijn corrosie gevoelig maar man ow man wat rijden ze formidable, vooral op de grote weg.
Dit is altijd de ultieme autobahncruiser geweest, tot ver in de zeventiger jaren, de rust, het comfort, de wegligging en de remmen waren voor zijn tijd legendarisch.