Originele Ferrari 250 TR in Nederland!
Op Zandvoort tijdens de Historic Grand Prix zag ik dit ineens staan. We dachten eerst dat het een replica was. Maar na verdere inspectie en een vlugge kentekencheck bleek het om een originele 250 Testarossa uit 1958 te gaan (de enige op NL platen). In totaal zijn er slechts 19 stuks van geproduceerd. Weet niet hoeveel er daarvan nu nog over zijn.
jjboelens01 zegt
Deze is gerestaureerd door Strada E Corsa. Een bedrijf in Haarlem dat gespecialiseerd is in de Ferrari 250 series. Ik maak er zo nu en dan wel eens producten voor, staan nog veel meer pareltjes.
hhitalia zegt
Wauw!
dutchoutlaw zegt
Ik hou niet echt van dit soort auto’s maar wat een bijzonder apparaat.
carfreakjim zegt
Helaas geen ‘echte’ maar een exacte replica, maakt hem er gelukkig niet minder mooi op.
raym zegt
@carfreakjim: dit is toch wel degelijk een echte 250 tr
dennisjuh95 zegt
@carfreakjim: Vanwaar dat dit een replica zou zijn dan?
goodolddays zegt
@dennisjuh95: wel degelijk een replica, er is geen enkel chassis dat volledig beige is. Met uitzondering van eentje met blauwe strepen in het midden. En dat is deze niet. Verder geen enkel chassis wat overeenkomt met dit exemplaar zowel in kleur als kleine details.
dennisjuh95 zegt
@goodolddays: Ik ben zelf ook op onderzoek gegaan en kwam inderdaad tot dezelfde conclusie. De meeste zijn rood/blauw of inderdaad wit (witter) met een blauwe streep. Geen chassisnr wat overeen komt ook inderdaad. Vreemd dat ie dan toch daadwerkelijk als 250TR geregistreerd staat uit 1958? Zag wel dat er ook twee replica’s bestempeld zijn als daadwerkelijke 250TR’s. Zou dat bij deze ook het geval zijn dan?
larsmars zegt
@dennisjuh95: Op wat voor chassis zou het gebaseerd zijn dan? Want bij RDW kun je niet zomaar sjoemelen met het bouwjaar? Het moet dus echt uit ’58 zijn, en het motorblok is (gezien de cilinderinhoud) ook correct. Apart geval
larsmars zegt
@goodolddays: Aha, ik vond zojuist dit stuk op Barchetta.cc :
“Lot 260, however, caused some kind of a scandal: The car is a fake 250 Testa Rossa Spider Scaglietti owned by Dutchman Dr. Paul F. Schouwenburg. Built around a new frame, a genuine 250 GT TdF-engine (s/n 1401GT), some original 250 TR parts and incorporating a newly built body, this replica was ”born” in 1996. This auction report does not offer enough space to reveal all the details of the case, but in short the problem maybe explained like this: For some reason, Dr. Schouwenburg decided to number this replica with s/n 0720TR, a genuine 250 TR which was damaged in a garage fire in the USA in the late 1960’s. The car’s remains were later used in the recreation of 250 TR s/n 0720TR, owned today by German collectors Ingeborg & Harald Mergard. Aware of the fact that the legitimate s/n 0720TR with the continuous history had been reconstructed, Dr. Schouwenburg decided for some reason to number his replica as ”0720TR”, too. In August of 2001, he had already been warned to offer his car while using this serial number, but he didn’t care and entered the car in the Bonhams sale at Gstaad as a no-reserve lot — interestingly at a rather ridiculous estimate of 1.300.000,- to 1.700.000,-SFr. Although this replica surely has a higher value than similar examples due to the genuine 250 GT Tour de France-engine in it, the estimate was way too high for a fake like this. In short, the replica was seized prior to the auction by the local police following a court order caused by legal actions started by Ingeborg & Harald Mergard to prohibit the sale of the car. A court trial will start in Geneva in April 2002.”
Het blijkt dus dat het inderdaad een replica is met onderdelen van een echte 250TR, maar dat meneertje zo bijdehand was om het chassisnummer van een echte te gebruiken (tot op zekere hoogte vervalsen dus eigenlijk). Zorgde voor de nodige ophef tijdens de veiling waar ‘ie aangeboden werd. haha leuk verhaal toch weer zo.
work zegt
@larsmars: toch om je even te verbeteren, Ferrari experts over de hele wereld erkennen deze (Nederlandse) Ferrari als een van de meest originele Ferrari 250 Testarossa. Denk dat dat wel genoeg zegt. Ik heb gezien dat zelfs de motor gestempeld en geautoriseerd is door Ferrari.
Je verhaal is incompleet en dus niet zinvol om over te oordelen.(in jou stuk is de rechtsstaat niet eens begonnen en dus kan er in je verhaal ook niet worden vastgesteld of het toen de tijd waar zou zijn) De rechtszaak met die zodanige Duitse meneer is namelijk gewonnen door Schouwenburg. De Duitse auto is geweigerd bij Ferrari en nooit binnen geweest. Waarintegen de Nederlandse Ferrari geïnspecteerd is bij Ferrari en erkend is.
dennisjuh95 zegt
Moet een vermogen gekost hebben en nog meer waard zijn nu…