Heb vanmiddag een aardig bijzondere vondst gedaan in Uithoorn: een heuse Renault 16! En niet zomaar een 16, het topmodel: TX! Te herkennen aan zijn dubbele koplampen. Ook kreeg de COTY een extra sterkere motor. C’est si bon…
@pallas: En de eerste hatchback.
In de middenklasse. Met torsieveren, onafhankelijke wielophanging, aluminium motor, zelfdenkende elektrische ventilator. Renault 16 TX. Een motor met 1647cc, 93 pk, vijf versnellingen, achterruitverwarming, elektrische ramen voor, centrale deurvergrendeling, dakspoiler, achterruitwisser en –sproeier, vier vierkante koplampen (voorzien van halogeen lampen) i.p.v. twee rechthoekige, sportieve Gordini velgen en naar wens leverbaar met (een combinatie van) automaat, airco, lederen bekleding, elektrisch bediend schuifdak, getinte ruiten, metaallak en lichtmetalen Dunlopvelgen.
Kortom zeer vooruitstrevend. Zelf vijf versnellingen waren 20 jaar na introductie bij sommige merken alleen tegen meerprijs leverbaar.
Ik heb deze in de tlx versie gehad en wat was het toch een heerlijke auto. Met stoelen die eerder luxe sofa’s waren en waar je anno 2017 goed naar moet zoeken wil je de zelfde mate van hoge comfort vinden
@phaeton: Omdat de vering werk met dwarsliggende torsiestaven. Achter dus twee naast elkaar liggende staven, waardoor het ene wiel een 2,5 cm (dacht ik zo uit mijn hoofd) verder naar voren, of achteren, ligt dan het andere.
@oxymoron: dat was toen…. Franse auto’s zachte stoelen en comfortabele vering, Duitse auto’s keiharde brede stoelen en dweilvering, Italiaanse auto’s zithouding als een aap en sportieve vering….
was mijn eerste auto.. een 16TL uit ’75… kan me vooral het overhellen in bochten herinnereen, en de stuurversnelling…
de linker en rechter torsieveer van de achterwielophangingin liggen achter elkaar, vandaar dat de wielbasis een paar centimeter verschilt… de R4, R5, R6 hadden dat geloof ik, ook
Mijn ouders hadden een 16 eind 70’s, net zo’n kleur maar geen TX denk ik want ik herinner me geen dubbele koplampen. Wel olie lekkage van de motor onder de carport ! Daarvoor een Renault 4.
Uw kennelijke voorliefde en kennis van Frans blik met lage Cw waardes kan kennelijk geen enkele tegenspraak dulden.
Toevallig ken ik meer heren met een 16, deze hebben alle dezelfde norse inborst (..) herkent u zichzelf?
De entourage betreft overigens een typisch Nederlandse jaren ’70 woonwijk waar de 16 (naast de Ford van mijn vader) in nieuwstaat ook zal hebben gestaan.
Tijdens mijn studie heb ik nooit vernomen van Franse autofabieken als lichtend (..) voorbeeld.
Zegt Kaizen of lean-manufacturing u wellicht wat?…. Nee niet geimplementeerd in Le Havre tijdens de productie van de 16
@duitslaagvliegen:
In tegenstelling tot uw persoon heb ik de grootste bewondering voor de Japanse productie en onderhoud methodes vanhet machine park in hun fabrieken u hoeft en kunt me daar weinig nieuws over vertellen dunkt me.
Mocht u zich dan ook maar enigszins in de R16 verdiept hebben, wat u blijkbaar niet gedaan hebt , kunt u alleen maar tot de conclusie komen dat de toegepaste productie methodes voor de R16 innoverend en revolutionair waren.
Of ik nors ben laat ik graag aan anderen over.
Verder kan mijn voorliefde voor Frans blik zeker tegenspraak dulden, ik heb alleen een hekel aan debiele opmerkingen, omdat ik die al zo vaak heb gehoord.
En u hebt zeker een punt met de corrosie gevoeligheid van deze auto’s.
Dat maakt echter de idee van de R16 niet minder interessant.
Als toonaangevende fabrikant industrieel ontwerper Philippe Charbonneaux en hoofd ingenieur Yves Georges zich volledig uit te laten leven en met een geheel nieuw concept van het fenomeen de automobiel te komen.
Maar u zult het ongetwijfeld beter weten.
Mea culpa .
Toen de Fransen nog innovatief waren en een eigen identiteit hadden op auto gebied.
Iedere massa-producent heeft dit concept gekopieerd.
Jammer dat we alleen de DS herkennen als typisch Frans, deze Renault is minstens zo innovatief geweest, een er werd een hele nieuwe fabriek voor de R seize gebouwd in Sandouville, bij Le Havre en die productielijn is de blauwdruk geweest voor iedere fabrikant .
Met de R16 wist Renault eindelijk door te dringen in het segment van de hogere middenklasser, de relatief lichte 1465cc motor kon dankzij een meer dan uitstekende Cw waarde de 404 Peugeot en de ID Citroën aardig bijbenen.
Het design met de aparte deurgrepen en het ontbreken van dakgoten en de vijfde deur is zeker apart en innovatief geweest.
@desjonnies: En om het af te maken nog ’t volgende: “Het uiteindelijke topmodel verschijnt in najaar 1973: de Renault 16 TX. Een motor met 1647cc, 93 pk, vijf versnellingen, elektrische ramen voor, centrale deurvergrendeling, dakspoiler, achterruitwisser en –sproeier, vier vierkante koplampen (voorzien van halogeen lampen) i.p.v. twee rechthoekige, sportieve Gordini velgen en naar wens leverbaar met (een combinatie van) automaat, airco, lederen bekleding, elektrisch bediend schuifdak, getinte ruiten, metaallak en lichtmetalen Dunlopvelgen.” (Bron: Renault 16 Club Tilburg)
@realracing3:
Helemaal niet. Lincoln wordt alleen (een weinig) opgewonden van échte innovatie. En die hebben we sinds de jaren ’70, misschien jaren ’80 van de vorige eeuw niet gezien in autoland.
Verder ken ik weinig mensen die zó weinig fucks geven om plusjes of de mening van anderen.
Mijn ouders hadden een TX vroeger. Zilvermetallic, automaat, elektrisch schuifdak. Electrische ramen voor en de centrale vergrendeling kan ik me niet meer herinneren.
Zwarte stoffen bekleding erin die bloedheet werd in de zomer..
Later verkocht om het 1ste model Espace te kopen. Zonde, achteraf…..
thomcarspotter zegt
Leuk, ziet er nog fris uit ondanks de leeftijd!
kuifje zegt
Leuke bak hoor!
Maar de vraag is: car of what year?
toniominestrone zegt
@kuifje: 1965
j0yr1d3r zegt
Staat er echt al jaren op die locatie, minimaal 15 jaar :P Eigenaar heeft hem ook al 20 jaar.
tenaci zegt
@j0yr1d3r: dan vind ik dat hij er helemaal top uitziet! Zuinige eigenaar!
pallas zegt
Ooh een TX, met elektrische bedienbare ramen. Het summum van luxe destijds.
desjonnies zegt
@Pallas:
Centrale vergrendeling.
rotasaxal zegt
@pallas: En de eerste hatchback.
In de middenklasse. Met torsieveren, onafhankelijke wielophanging, aluminium motor, zelfdenkende elektrische ventilator. Renault 16 TX. Een motor met 1647cc, 93 pk, vijf versnellingen, achterruitverwarming, elektrische ramen voor, centrale deurvergrendeling, dakspoiler, achterruitwisser en –sproeier, vier vierkante koplampen (voorzien van halogeen lampen) i.p.v. twee rechthoekige, sportieve Gordini velgen en naar wens leverbaar met (een combinatie van) automaat, airco, lederen bekleding, elektrisch bediend schuifdak, getinte ruiten, metaallak en lichtmetalen Dunlopvelgen.
Kortom zeer vooruitstrevend. Zelf vijf versnellingen waren 20 jaar na introductie bij sommige merken alleen tegen meerprijs leverbaar.
roppp zegt
@rotasaxal: zoals MB en VW
soulmaster zegt
Ik heb deze in de tlx versie gehad en wat was het toch een heerlijke auto. Met stoelen die eerder luxe sofa’s waren en waar je anno 2017 goed naar moet zoeken wil je de zelfde mate van hoge comfort vinden
veloce zegt
Ontzettend leuke auto’s! Leuk weetje: de wielbasis links is anders dan die aan de rechter kant.
phaeton zegt
@veloce: Que?
oxymoron zegt
@phaeton: Omdat de vering werk met dwarsliggende torsiestaven. Achter dus twee naast elkaar liggende staven, waardoor het ene wiel een 2,5 cm (dacht ik zo uit mijn hoofd) verder naar voren, of achteren, ligt dan het andere.
bartteeuwen zegt
@oxymoron: Ben je in de war met de renault 4? Of is dat bij deze auto oom het geval?
rotasaxal zegt
@oxymoron: 7cm
oxymoron zegt
@rotasaxal: Ik zei toch: uit mijn hoofd. De vering wiebelde nogal, in dezelfde geest als de Citroëns met veerbollen.
roppp zegt
@oxymoron: dat was toen…. Franse auto’s zachte stoelen en comfortabele vering, Duitse auto’s keiharde brede stoelen en dweilvering, Italiaanse auto’s zithouding als een aap en sportieve vering….
hans75 zegt
was mijn eerste auto.. een 16TL uit ’75… kan me vooral het overhellen in bochten herinnereen, en de stuurversnelling…
de linker en rechter torsieveer van de achterwielophangingin liggen achter elkaar, vandaar dat de wielbasis een paar centimeter verschilt… de R4, R5, R6 hadden dat geloof ik, ook
amghans zegt
Wel eens aangeduid als ’s werelds eerste hatchback.
fiero zegt
Mijn ouders hadden een 16 eind 70’s, net zo’n kleur maar geen TX denk ik want ik herinner me geen dubbele koplampen. Wel olie lekkage van de motor onder de carport ! Daarvoor een Renault 4.
duitslaagvliegen zegt
De entourage klopt voor deze roestbak…..
desjonnies zegt
@duitslaagvliegen:
Engnek
duitslaagvliegen zegt
@desjonnies:
Uw kennelijke voorliefde en kennis van Frans blik met lage Cw waardes kan kennelijk geen enkele tegenspraak dulden.
Toevallig ken ik meer heren met een 16, deze hebben alle dezelfde norse inborst (..) herkent u zichzelf?
De entourage betreft overigens een typisch Nederlandse jaren ’70 woonwijk waar de 16 (naast de Ford van mijn vader) in nieuwstaat ook zal hebben gestaan.
Tijdens mijn studie heb ik nooit vernomen van Franse autofabieken als lichtend (..) voorbeeld.
Zegt Kaizen of lean-manufacturing u wellicht wat?…. Nee niet geimplementeerd in Le Havre tijdens de productie van de 16
desjonnies zegt
@duitslaagvliegen:
In tegenstelling tot uw persoon heb ik de grootste bewondering voor de Japanse productie en onderhoud methodes vanhet machine park in hun fabrieken u hoeft en kunt me daar weinig nieuws over vertellen dunkt me.
Mocht u zich dan ook maar enigszins in de R16 verdiept hebben, wat u blijkbaar niet gedaan hebt , kunt u alleen maar tot de conclusie komen dat de toegepaste productie methodes voor de R16 innoverend en revolutionair waren.
Of ik nors ben laat ik graag aan anderen over.
Verder kan mijn voorliefde voor Frans blik zeker tegenspraak dulden, ik heb alleen een hekel aan debiele opmerkingen, omdat ik die al zo vaak heb gehoord.
En u hebt zeker een punt met de corrosie gevoeligheid van deze auto’s.
Dat maakt echter de idee van de R16 niet minder interessant.
Als toonaangevende fabrikant industrieel ontwerper Philippe Charbonneaux en hoofd ingenieur Yves Georges zich volledig uit te laten leven en met een geheel nieuw concept van het fenomeen de automobiel te komen.
Maar u zult het ongetwijfeld beter weten.
Mea culpa .
pa045 zegt
@duitslaagvliegen: kijk! Een echte petrolhead!
desjonnies zegt
Toen de Fransen nog innovatief waren en een eigen identiteit hadden op auto gebied.
Iedere massa-producent heeft dit concept gekopieerd.
Jammer dat we alleen de DS herkennen als typisch Frans, deze Renault is minstens zo innovatief geweest, een er werd een hele nieuwe fabriek voor de R seize gebouwd in Sandouville, bij Le Havre en die productielijn is de blauwdruk geweest voor iedere fabrikant .
Met de R16 wist Renault eindelijk door te dringen in het segment van de hogere middenklasser, de relatief lichte 1465cc motor kon dankzij een meer dan uitstekende Cw waarde de 404 Peugeot en de ID Citroën aardig bijbenen.
Het design met de aparte deurgrepen en het ontbreken van dakgoten en de vijfde deur is zeker apart en innovatief geweest.
9000cse zegt
@desjonnies: En om het af te maken nog ’t volgende: “Het uiteindelijke topmodel verschijnt in najaar 1973: de Renault 16 TX. Een motor met 1647cc, 93 pk, vijf versnellingen, elektrische ramen voor, centrale deurvergrendeling, dakspoiler, achterruitwisser en –sproeier, vier vierkante koplampen (voorzien van halogeen lampen) i.p.v. twee rechthoekige, sportieve Gordini velgen en naar wens leverbaar met (een combinatie van) automaat, airco, lederen bekleding, elektrisch bediend schuifdak, getinte ruiten, metaallak en lichtmetalen Dunlopvelgen.” (Bron: Renault 16 Club Tilburg)
doublechevron65 zegt
@desjonnies: Juist! ??
lincoln zegt
Bij Audi noemen ze dit een coupe ..
Top foto ..
realracing3 zegt
@lincoln: wat ben je af en toe toch een kansloos persoon. Was de azijn lekker?
Original_Arnoud zegt
@realracing3:
Helemaal niet. Lincoln wordt alleen (een weinig) opgewonden van échte innovatie. En die hebben we sinds de jaren ’70, misschien jaren ’80 van de vorige eeuw niet gezien in autoland.
Verder ken ik weinig mensen die zó weinig fucks geven om plusjes of de mening van anderen.
mastemaker zegt
@lincoln: held!
imarinos zegt
Mooi dit! Ik heb mijn eerste foto per ongeluk gemaakt als klein kind op de achterbank van de 16TL van mijn vader
sracert zegt
vond dit vroeger altijd al een afzichtelijk koekblik. de 30TX was vet.
iJoost zegt
Good old memories…..
Mijn ouders hadden een TX vroeger. Zilvermetallic, automaat, elektrisch schuifdak. Electrische ramen voor en de centrale vergrendeling kan ik me niet meer herinneren.
Zwarte stoffen bekleding erin die bloedheet werd in de zomer..
Later verkocht om het 1ste model Espace te kopen. Zonde, achteraf…..
flik2punt0 zegt
Mooi zo!