Onze familiewagen / driving tool
2016 Seat Leon ST Cupra 290 Performance Pack Manueel
Deze even voorstellen, mijn oplossing voor deze moeilijke combinatie, wou dus een ruime wagen voor de familie, maar wou er ook heel leuk mee kunnen ‘sturen’. De basis met 4 cyl fwd is misschien niet spannend, maar wel het recept voor een ruime (bijna 600l koffer) en toch lichte auto wat nog steeds erg belangrijk is als men graag een auto geniet op bochtige weggetjes. Gelukkig woon ik in Zweden dus aan leuke wegen geen gebrek. En de MQB is gewoon goed, op zijn best af fabriek goed voor een 2e plaats in ECOTY 2016 in gezelschap van moderne supercars.
Als driving tool is dit model reeds bekend als een van de snelste estates op de Nordschleife. Geen standaard auto is perfect voor ieder, heb er kleine maar voor mij erg belangrijke aanpassingen aan gedaan om de rijbeleving voor mij nog verder te verbeteren op vlak van wielen (ophanging), schakelen, balans, geluid- en motorbeleving, en dat zonder daarom het comfort of de betrouwbaarheid om zeep te helpen. Nu is deze qua gewicht (1410kg getankt) en nu ook qua vermogen (ong. 365pk) vergelijkbaar met een Evora S of 718 Cayman S om twee rijdersreferenties te noemen, en qua gewicht/vermogen vergelijkbaar met een E61 M5 Touring om een snelle station te noemen. De motor modificaties zijn zo gekozen dat er minder lag is, niet teveel koppel/boost maar wel vermogen dat blijft komen tot aan de redline – het ideale blijft voor mij een atmosferische motor, maar je kunt niet alles hebben. Ruimte, laag gewicht, sterke atmosferische motor – kies er twee van. Maar je kunt dus het karakter simuleren en gelukkig heb ik nog een manuele bak nu met short shift. Verder mist ie rwd en wat stuurgevoel, maar het VAQ differentieel maakt veel goed. Hoe dan ook, dynamische is deze meer dan voldoende om mijn passie autorijden heel genietbaar te maken van zodra er plaats en tijd voor is, en zonder te pas en onpas te moeten denken ‘had ik maar de andere auto meegenomen’ als je ergens onderweg een leuk leeg weggetje ontdekt.
In mijn ogen een underdog no-nonsense auto en ook gewoon een knappe estate. Gaan we waarschijnlijk lang behouden. Als er verdere vragen zijn zal ik mijn best doen die te beantwoorden.
ekidey zegt
Er is niemand die kan zeggen dat je een on overwogen besluit hebt gemaakt met de aanschaf van deze fraaie wagen. Mooie auto, fijne kilometers gewenst!
Onehp zegt
@ekidey: dank je, we doen ons best :)
bmwfreak038 zegt
Gave wagen! Zoiets zou ik nou ook overwegen met mn gezinnetje. Geniet ervan!
bmwfreak038 zegt
365 pk?, dat zijn serieuze getallen.
Onehp zegt
@bmwfreak038: inderdaad, wel de vermogensladder gedurende 20 jaar beklommen dus weet er redelijk verantwoordelijk mee om te gaan :)
Origineel was ie 290pk (300-310pk met goede benzine). Tuners halen tot 420pk uit de originele turbo met een downpipe en andere luchtfilter, ik doe ongeveer de helft met dezelfde hardware. En veel minder koppel dat plots komt aanstuiven als de turbo wakker wordt, maar gewoon quasi gelijkmatige druk over gans het toerentalgebied wat het geheel beter doseerbaar maakt met de a la limite begrensde tractie van fwd.
Dus per definitie moet deze dan veel betrouwbaarder zijn dan iemand die er alles uit probeert te halen, voor ieder beetje extra koppel en vermogen dat je eruit perst gaat de betrouwbaarheid hard(er) achteruit…
rwracing zegt
4wd is dus geen must in Zweden;). Ik ben benieuwd als je deze station zwaar beladen is(dus alle 600l in gebruik hebt) merk je dat heel erg in het rijden? Ik heb ook naar zo’n Leon cupra sw gekeken, maar uiteindelijk ben ik toch gegaan voor een hele andere en een meer ‘safe’ keuze namelijk een 530 f11 omdat ik o.a. bang was dat een zwaardere belading bij zo’n kleine en lichte station een grote impact zou hebben(niet de enige reden uiteraard).
bmwfreak038 zegt
@rwracing: ik weet niet wat deze standaard doet qua vermogen, 280? Neem aan dat je dat aardig verneemt, plus dat hij er ook veel extra pit in heeft?
Onehp zegt
@rwracing: deze zomer vol geladen op vakantie geweest. Uiteraard merk je dat ie wat lager in de veren zit en dat ie wat trager is, maar ie is in de basis zo goed geveerd en zo snel dat dat helemaal geen probleem is om uiterst vlot te rijden. Wagen heeft ook standaard electronisch gestuurde dempers (dcc), dus bij zware belading zet ik die een trapje harder in het individual instelling en blijft ie erg strak sturen.
Een 530d blijft een betere keuze als uiterst comfortabele reiswagen, in mijn ogen is dat wel meer een luxe snelle limousine (al dan niet touring) dan een sportieve stuurmansauto maar ik vermoed dat je de juiste keuze gemaakt hebt, zou ik ook kiezen moest ik nog in de lage landen vertoeven.
Onehp zegt
@rwracing: wat betreft 4wd, vroeger waren ze er nauwelijks, maar Audi, BMW en VW verkopen nu wel veel 4wd (schat ruwweg de helft, BMW meer dan de helft) in Zweden. In de winter rijdt ik op spijkerbanden en volgens BorgWarner die beide de VAQ sper en het Haldex 4wd systeem maken, is de VAQ FWD even snel als de haldex 4wd op een helling waar de ene zijde glad is. En in sneeuw accelereert de VAQ FWD duidelijk sneller dan gewone FWD en ligt qua tijd tussenin normale FWD en Haldex 4wd. Zelf vind ik de tractie zeer toerijkend (kan zonder probleem rijden in 40cm nieuwe sneeuw) en duidelijk veel beter dan de rwd wagens die ik had/heb. Uiteraard kun je het vergeten alle pks aan de grond te krijgen, maar ik houdt van een uitdaging… 4wd is direct 100kg meer en een stuk minder leuk. Tenzij op een Mitsubishi Evo ofzo, maar dat is dan weer minder leuk om andere redenen.
jobberns zegt
Wat een gave auto, ziet er goed uit en een mooi verhaal wat je erbij verteld. Ik zou alleen graag nog wat meer foto’s willen zien! En ben erg benieuwd wat ie op de 0-100 doet en wat de topsnelheid ongeveer is met de vermogensupgrade (als je dat ooit getest hebt). In ieder geval een toffe wagen, veel plezier ermee!
bmwfreak038 zegt
@jobberns: haha, nu je het zegt de meesten hebben altijd woorden tekort en juist platen?
Onehp zegt
@jobberns: sorry, dit zijn de foto’s die je krijgt ;) Ze tonen hoe de auto is, geen zin om hem meer te showen. Ben wel altijd te vinden voor een (technische) uitleg.
0-100 is voor mij totaal oninteressant, ik kom enkel rode lichten tegen in de stad, en dan is het bijna altijd 50km/h maximale snelheid waar ik me dan ook aan houdt tussen het overige verkeer. Dat past, want voorwielaandrijving (fwd) is helemaal niet goed voor snelle tijden 0-100 omdat het ‘gewicht’ naar achter gaat en je nooit alle pks netjes aan de grond krijgt, een fwd krijg je in de praktijk nauwelijks onder de 6s. Idem topsnelheid, enkel misschien relevant op de autobahn, deze schijnt begrensd te zijn op 268km/h maar daar kom ik nooit aan. Wel is deze erg snel van 50 tot 200 konijnen, wat ongeveer het interval is wat ik kan gebruiken op een leeg weggetje met vrij zicht.
redline zegt
Lijstje van de aanpassingen ? Altijd leuk
Onehp zegt
@Redline: alstublief
1. OZ Ultraleggera 18×8″ et45 (past net over de voorremmen) + Michelin PS4 235/40. -3,5/5kg vgl met 19″ performance/standaard velg.
2. Neuspeed 25mm holle achterste antirolstang (2x stijver)
3. Powerflex Track lower engine mount/torque arm insert
4. Burger Motorsport Clutch stop
5. Short shift 20% korter
6. OBDeleven met o.a. soundaktor off
7. HJS downpipe met metalen sportkatalysator EU6
8. Fox vsd ersatzrohr (verwijdert voorste demper uitlaatsysteem)
9. VWR (ITG) geoliede schuimluchtfilter, sneeuwscherm verwijdert
10. Burger Motorsport JB1 met low boost add, max 1,3bar
11. Rallyflapz lange spatlappen voor, OEM achter
12. Debadge
PS: ook een SSS mk2 gehad met Remus, misschien de leukste auto die ik heb gehad. Maak niet de fout te denken dat meer pk leuker is, houden zolang je kan dus.
ghost zegt
Mooie auto en leuk potentieel wat lang niet iedereen ziet. Echter gezien al je aanpassingen was ik voor de 300pk versie met 4WD gegaan.
Onehp zegt
@ghost: die bestond niet toen ik kocht. Wel de Golf R. Is de meest populaire keuze maar mij gaat het vooral om rijplezier en dan heb ik persoonlijk veel liever een manuele bak. De 4wd zijn verplicht DSG. Misschien was een Focus RS een optie geweest als er een estate bestond, nu heeft ie een echt kleine koffer. Maar die zou dan 200kg zwaarder zijn en dat begint zwaar te zijn…
redline zegt
Dat zijn serieuze aanpassingen !! Ja die swift is echt top, ook aangepast
-Remus uitlaat middendemper delete
-k&n luchtfiltertje br performance tune (148pk, 185nm)
-EBC greenstuf pads en ferodo 5.1 remolie
-H&R veren motor strut en achter onder extra antiroll bar
-castrol syntrans olie in de versnellingsbak verstevigde transmissie rubbers om het geheel wat beter aan te laten voelen.
Nu nog een beter compound band en lachen in de bochten !
Onehp zegt
@Redline: kan de PS4 aanraden, genoeg grip en progressief
redline zegt
Had ik al in gedachten, weet aleen niet of deze gemaakt word in 195, daar ben ik een beetje in beperkt kwa performance band denk ik
Onehp zegt
@Redline: wordt steeds moeilijker goede banden te vinden in kleine maten. Was vroeger fan van 16″ maar je vindt er nog nauwelijks sportbanden voor. Dus 17″ moet, en blijkbaar ook 205 breed. Eventueel een lichte iets bredere (7″) 17″ velg zoeken. Bekijk mss of er Autec Wizards te vinden zijn in die maat, is een goedkoper alternatief dan Ultraleggera velgen en ook licht…
Onehp zegt
Zo, de gefinetunede GT86 die we nog hadden is verkocht en hier is de garantie is verlopen, dus de Seat mag wat meer de rol van de GT86 invullen. Dan misten nog wat stuurgevoel en neutralere balans, en ook al is de motor al erg goed, klein beetje meer beleving in de vorm van nog betere respons en een mooier geluid kan geen kwaad. Qua uiterlijk mist de auto wat aan optische balans met spatlappen en de Performance Pack zijschorten die laag en breed zijn, zodat de voorbumper wat hoog van de grond oogt.
– Superpro aluminium onderste draagarmen voor met PU/Uniball bussen. Hier mee stuur maar ook remt en accelereert ie een stuk directer, met meer gevoel en minder gripverlies. Klein beetje meer rolgeluid en wat scherper over harde kanten zijn de nadelen.
– Nieuwe uitlijning. Bovenstaande geven 1,5 graad meer caster, 0,5 graad meer neg camber en er bovenop nog verandert naar toe out ipv toe. Meer grip bij insturen en meer feedback. Achter max. toespoor en minder camber voor een speelsere achterkant/balans.
– Ramair turbo intake en siliconen intake buis. Geeft wat snellere spool van de turbo en misschien een kleine 10pk.
– GFB DV+ ander recirculatieventiel, helpt om de turbodruk sneller op pijl te brengen na gaslossen.
– Remus axle back met de meest standaard uitziende tippen (ovaal 133×85). En de originele resonated voordemper er terug in. Geeft een mooier geluid maar niet luidruchtig voor de passagiers.
– Rieger voorste onderlip/spoiler
Onehp zegt
@Onehp: FYI, de Remus is er weer uit, te luidruchtig (drone) op de autostrade vooral op de achterbank, waarschijnlijk door de combinatie met de downpipe. In de plaats komt een R600 inlaat, komt er hopelijk een leukere klank van vanvoor zonder overdrijven…
Onehp zegt
@Onehp: nog wat updates.
– achterste draagarmen (trailing arm) van 034 Motorsport met spherische Aurora lagers ipv rubber bussen. Nu voelt de achterkant een stuk strakker aan en het stuurgevoel is een verbeterd en directer, met nauwelijks meer geluid van de weg. Nu stuurt deze familieauto zo strak als een Porsche.
– De R600 inlaat zit erop, de ramair siliconen is eruit, die belast de turbo inlet teveel, nu zit er een stevigere CTS Turbo TIP in met de originele inlaatbuis, ziet er erg oem uit onder de motorkap. Auto is relatief erg stil maar gromt toch discreet lekker als er doorgereden wordt. Weer iets betere gasrespons.
– Bandjes nu nieuwe Goodyear Eagle F1 Supersport 235/40R18, erg goed bandje ook in de regen itt de Michelin Supersport die erop zat, concurrent voor troonplaats van beste sportband die de PS4S nu nog heeft op papier. Erg belangrijk met goede banden…
– Na 60k begon de originele koppeling toch wat te slippen, gedimensioneerd voor slechts 350Nm. Nu zit er een Sachs Performance organisch koppeling in goed voor 530Nm. Zwaarder pedaal maakt voor beter gevoel in de koppeling ook.
– Met bovenstaande beperking weg, nieuwe boostmap gemaakt voor de JB1, nu met max ~0,3bar extra lig ik nu op een berekende 390pk en 475Nm, iets meer dan voorheen dus. Koppel is gelijkaardig als de ABT Cupra R, dwz een niveau waar men nog garantie durft geven en met marge op de nieuwe koppeling. Echter hier moet de turbo een stuk minder hard werken dan een stage 1 dankzij stage 2 hardware, dus qua betrouwbaarheid hopelijk goed voor vele jaren dienst. En ook dankzij de hardware en door de relatief lage extra boost geleidelijk in te laten komen is er erg weinig turbolag en de motor reageert goed vanaf 2000 toeren en gaat crescendo helemaal tot redline.
Nu vooral ermee rijden…
dutchdriftking zegt
Wijs ding! Moet toch lachen zijn om op een b-weg met kinders op de achterbank Porsches op te duwen!
Onehp zegt
@dutchdriftking: dank. Ligt alvast niet aan de auto, eerder aan het verstand en rijkunsten van de bestuurders, of het gebrek daaraan…
leeno zegt
@Onehp: Ik lees heel graag jouw reacties omdat je echt weet waar je over praat. Ik ben sinds februari in bezit van een ST 280 met DSG (zitten twijfelen tussen handbak en dsg). Een ontzettend fijne auto die comfortabel is en waar je ook een lekker potje mee kan sturen. Ik ga ook een stage 1 op maat doen in de toekomst bij vagtechniek en ik wil hem op dezelfde manier tunen als u. Niet teveel koppel (standaard al ontzettend soepel) maar wel rond de 360 a 370pk. Om meer een atmosferische motor na te bootsen zodat je bovenin beloond wordt. Het is ook beter voor de grip en minder belastend voor de DSG en de motor. Als je me nog tips kan geven, altijd welkom hé. Gr
Onehp zegt
@leeno:
‘Must do’ mods:
– Inlegfilter en het sneeuwscherm uit de luchtfilterbehuizing halen. Ik ‘geloof’ dat een geoliede schuimfilter het beste is, ik heb/had die van VWR. Onze wagens hebben geen MAF.
– Een insert in de onderste motorophanging (dogbone insert). Hybride van Powerflex lijkt nu de beste (ooit thuis besteld maar toen nog garantie en wou ik het originele onderste deel niet kapot maken. De gewone Powerflex insert lijkt nog steeds goed te werken.
– Beste banden: PS4S of de Goodyear Supersport
In de categorie very good to have:
– De HJS EU6 downpipe. Kost wat maar is goedgekeurd reserveonderdeel dus moet er nooit meer uit. Zeker als je gaat tunen haalt ie de belasting van de turbo omlaag (ca 40% lagere tegendruk dan oem), je kunt die winst ook verbruiken door meer te tunen natuurlijk. Ook de ene mod die voor 85% van de betere respons verantwoordelijk is bij mij. De is38 kan wat meer hebben maar gaat wel degelijk kapot hier en daar ook bij stage 1, de as is niet de sterkste. Voor upgrade turbos zijn m.i. de LM serie erg goed.
– Turbo inlet pipe. Heel eenvoudige/goedkope mod die veel winst geeft. Burger Motorsport en CTS zijn goed.
Succes