Er zou een kern van waarheid inzitten als het waar was. De 3 Prii waarin ik afgelopen 7 jaar veel heb gereden waren zo goed als foutloos (letterlijk het enige dat moest gebeuren naast standaard onderhoud was een nieuw wiellager bij 1 van de auto’s). Die auto’s gaan stuk voor stuk langer dan 15 jaar mee, daar ben ik van overtuigd.
@bosje: Die prius is wel economisch total loss als de accu’s na 15 jaar aan vervanging toe zijn. Dus jij hebt in 7 jaar tijd zo goed als probleemloos gereden met een prius? Ik heb bijna 5 jaar zo goed als probleemloos gereden met een 20 jaar oud opel corsatje. Nu is de motor stukdood, en zelfs nu is de auto het nog waard om op te lappen gezien de prijs van onderdelen/donormotor.
In dit verhaal zit dus wel degelijk een kern van waarheid.
De meest milieuvriendelijke auto ter wereld is een Land Rover Defender, puur omdat er weinig energie nodig is voor de fabricage (eenvoudige techniek, simpel plaatwerk) en de auto gaat gewoon ontzettend lang mee.
Het constant blijven “recyclen” van auto’s is naar mijn idee een ontzettend zware last voor het milieu, zelfs als alles hergebruikt kan worden, kost het alsnog ontzettend veel energie.
@bartteeuwen:
Naast dat de accu’s over het algemeen het complete leven van de auto mee gaan (honderdduizenden kilometers) zijn er ook goedkopere opties als een ‘reconditioned’ battery ipv een nieuwe. Defecte accu is dus niet per definitie total-loss.
Sinds wanneer is 7 jaar ervaring met verschillende typen en verschillende bouwjaren niet genoeg? Hoeveel jaar en in hoeveel typen moet je dan met een auto rijden om iets over de betrouwbaarheid te kunnen zeggen? Overigens zit ik even te rekenen en is het inmiddels al weer 9 jaar. Lijkt me toch dat dat een aardige indicatie geeft van de betrouwbaarheid.
Daarnaast grappig dat je de Defender aanhaalt. Als we het over (on)betrouwbaarheid hebben… Een bedrijf waar ik werkte dat dagelijks moest vertrouwen op Defenders verving de gehele vloot met Toyota Land Cruisers. De monteur die ik sprak werd gek van alle mogelijke onderdelen die kapot gingen en de onlogische constructie. De Land Cruisers daarentegen…
Ik heb geen idee hoe efficient de productie van een Land Cruiser is, maar het vervangen van onderdelen aan een Defender kost ook energie.
De oldtimers van nu, 42 jaar oud in mijn geval, zijn vaak overdemensioneerd. Qua techniek en plaatwerk. Dit is tegenwoordig beter te berekenen, en de bouwers zullen ze niet produceren om 40 jaar mee te gaan, levert ze niks op. Dit is dus niet onjuist, en daarbij worden er al veel te veel auto’s geproduceerd terwijl de oudere milieuvervuilend gesloopt worden.
niezel zegt
Fantastisch
2wheeler zegt
Alhoewel ik altijd voor de pony zal kiezen, slaat het natuurlijk als een pik op een drumstel. Die Prius blijft met goed onderhoud gewoon rijden
bmwfreak038 zegt
@2wheeler: beter nadenken..
2wheeler zegt
@bmwfreak038: nou, helder licht, deel je wijsheid met ons.
bosje zegt
Er zou een kern van waarheid inzitten als het waar was. De 3 Prii waarin ik afgelopen 7 jaar veel heb gereden waren zo goed als foutloos (letterlijk het enige dat moest gebeuren naast standaard onderhoud was een nieuw wiellager bij 1 van de auto’s). Die auto’s gaan stuk voor stuk langer dan 15 jaar mee, daar ben ik van overtuigd.
bartteeuwen zegt
@bosje: Die prius is wel economisch total loss als de accu’s na 15 jaar aan vervanging toe zijn. Dus jij hebt in 7 jaar tijd zo goed als probleemloos gereden met een prius? Ik heb bijna 5 jaar zo goed als probleemloos gereden met een 20 jaar oud opel corsatje. Nu is de motor stukdood, en zelfs nu is de auto het nog waard om op te lappen gezien de prijs van onderdelen/donormotor.
In dit verhaal zit dus wel degelijk een kern van waarheid.
De meest milieuvriendelijke auto ter wereld is een Land Rover Defender, puur omdat er weinig energie nodig is voor de fabricage (eenvoudige techniek, simpel plaatwerk) en de auto gaat gewoon ontzettend lang mee.
Het constant blijven “recyclen” van auto’s is naar mijn idee een ontzettend zware last voor het milieu, zelfs als alles hergebruikt kan worden, kost het alsnog ontzettend veel energie.
bartteeuwen zegt
@bartteeuwen: sorry, in 7 jaar tijd met 3 pri’ zelfs, dat is net iets meer dan 2 jaar met een auto. Hoe kun je dat iets zeggen over de kwaliteit?
bosje zegt
@bartteeuwen:
Naast dat de accu’s over het algemeen het complete leven van de auto mee gaan (honderdduizenden kilometers) zijn er ook goedkopere opties als een ‘reconditioned’ battery ipv een nieuwe. Defecte accu is dus niet per definitie total-loss.
Sinds wanneer is 7 jaar ervaring met verschillende typen en verschillende bouwjaren niet genoeg? Hoeveel jaar en in hoeveel typen moet je dan met een auto rijden om iets over de betrouwbaarheid te kunnen zeggen? Overigens zit ik even te rekenen en is het inmiddels al weer 9 jaar. Lijkt me toch dat dat een aardige indicatie geeft van de betrouwbaarheid.
Daarnaast grappig dat je de Defender aanhaalt. Als we het over (on)betrouwbaarheid hebben… Een bedrijf waar ik werkte dat dagelijks moest vertrouwen op Defenders verving de gehele vloot met Toyota Land Cruisers. De monteur die ik sprak werd gek van alle mogelijke onderdelen die kapot gingen en de onlogische constructie. De Land Cruisers daarentegen…
Ik heb geen idee hoe efficient de productie van een Land Cruiser is, maar het vervangen van onderdelen aan een Defender kost ook energie.
bmwfreak038 zegt
@bosje: tja er zijn meer mensen die in sinterklaas geloven, sweet dreams.
phdg zegt
@bosje: in Australië zeggen ze bijvoorbeeld ook een defender is voor in de stad en land cruiser is voor de bush…
toniominestrone zegt
@bosje: Iets met verouderde elektronica? , wordt van iedere auto vroeg of laat het zwakke punt.
ghost zegt
Zeg ik al jaren..
guusboum zegt
De oldtimers van nu, 42 jaar oud in mijn geval, zijn vaak overdemensioneerd. Qua techniek en plaatwerk. Dit is tegenwoordig beter te berekenen, en de bouwers zullen ze niet produceren om 40 jaar mee te gaan, levert ze niks op. Dit is dus niet onjuist, en daarbij worden er al veel te veel auto’s geproduceerd terwijl de oudere milieuvervuilend gesloopt worden.
bmwfreak038 zegt
@guusboum: gewoon waarheid niet een kern gewoon waar!