Mijn eerste auto, zilvergrijs 4drs 1.6L, heb hele fijne herinneringen aan die auto. Nadat ik er de 1.6S motor ingebouwd had was die nog vrij snel ook ( voor die tijd en budget).
@Kuifje:
Ik heb je al vaker op cynisme betrapt als het om oude auto’s gaat.
Maar misschien dat een orgineel Nederlands geleverde wagen uit 1976, die hooguit een jaar of tien twaalf meeging, van slechtere kwaliteit staal, lak en productie kwaliteit is nu nog bestaat redelijk uniek te noemen is.
Dan heeft de wagen nog steeds zijn orginele Ghia sportvelgen en is’ie wonder boven wonder niet veramponeerd door één of andere sukkel in een wannabee Starsky en Hutch of slap Dukes of Hazzard aftreksel door achter stoere hoge bladveren te monteren of sidepipes.
Met deze Ford kunnen en durven jakkeren op een natte weg zal je doen beseffen dat je niet echt kunt autorijden dit heeft een potente 2 liter Pinto motor en een starre achteras, have fun.
Ik stond ooit zonder reden achterstevoren op een natte weg, ik was een Peugeot gewend en die hadden wel wegligging.
Ik hoef hem zelf ook niet, maar de 2 liter Pinto motor is wel van oud testamentische kwaliteit, bovenliggende nokkenas met een getande riem. Ford was één van de eerste die dat op grote schaal durfde toe te passen.
En mechanisch waren ze schier onverslijtbaar, simpel en goedkoop te fixen, de carrosserie was brol.
@desjonnies: heerlijk dit, maar dat weet een gemiddelde spotter echt niet. Ik ben nog niet de oudste hier maar voel mij bevoorrecht dat ik een vader had die mij elk weekend liet meewerken aan zijn collectie MG’s/Rover’s/Austin Healey’s. Dan leer je automatisch ook al het andere spul uit de dagen van weleer kennen.
Tegenwoordig maakt men een foto, en knalt het op internet. Het verhaal erachter kan je even google’n. Jammer eigenlijk.
Leuk dat er liefhebbers zijn van alledaagse auto’s en er zoveel tijd en liefde insteken dat hij er helemaal tiptop bijstaat…
Persoonlijk heb ik niet zoveel met dit model, komt waarschijnlijk omdat in de tijd dat ik me voor auto’s begon te interesseren de Taunus op zijn laatste benen liep… Én Ford met de nieuwe Sierra kwam. Alsof de Taunus afgelost werd door een ruimteschip, zo radicaal anders was de nieuweling… Én voor die Sierra heb ik nog steeds een zwak.
Leuk zo’n Taunus. Mijn opa had vroeger ook een Taunus. Hij had hem al een tijdje toen een buurman op de camping hem erop wees dat het typeplaatje achterop als Tuanus las.
Mijn vader in de Ford showroom (ergens midden jaren ’70): ” ja meneer bijna net zo goed als een BMW 3 serie”. Mijn vader heeft maar weer toen maar weer een Peugeot 504 2.0 GL sedan gekocht (pm geen L wat die had maar een eenvoudige achteras).
Eén van de eerste auto’s waar ik in reed, maar dan de stationcar versie ( hoe heette dat ook alweer bij Ford ? ), ook zo’n 2.0 V6. Niet erg snel, maar de 6-pitter klonk best lekker.
Opvallend dat deze auto geen rechterbuitenspiegel heeft.
Veel Escorts hadden die al wel, je zou verwachten dat de grotere Taunus die dan ook had, zeker in de luxe Ghia uitvoering.
Mijn vader kocht er destijds ook een nieuw, kenteken 28jz56, op koninginnedag 1976 reden we er trots mee rond… toen ik daarna bijna mijn rijbewijs had kwam ik er achter dat de wegligging behoorlijk beroerd was…. maar het ding ging nooit kapot..
Dit is de auto van een huisgenoot van me, opgehaald bij domeinenrz te Soesterberg. De auto ziet er op foto’s natuurlijk wel beter uit dan in het echt, he. ;) Maar is wel solide en erg leuk om mee te rijden.
M’n Golf Cabrio staat er naast, is echt een contrast qua wegligging, de Taunus is ook wat minder geschikt voor hele bochtige wegen, haha.
@nilsie: heeft je huisgenoot die Taunus nog? Het is zowat dezelfde als mijn vaders eerste auto in 1978. Hij wordt in april 60jaar en ik zoek zo’n oranje Taunus met vinylen dak om hem een dagje mee te nemen en rond te cruisen als verrassing. Kan ik met de eigenaar in contact komen?
Inderdaad zo zie je ze niet vaak meer jammer genoeg
Zo jammer dat de 2-deurs sedan verleden tijd is.
M´n auto opa verkocht die auto´s vroeger nieuw, waren voor die tijd keurig auto´s. Spraak er met veel lof over.
@toeter11: Is je opa een auto? En je oma dan een motor? Als toeter zijnde heb je wel een lange weg te gaan om een auto te worden.
@rs6issnel: :’) ik moest even lachen!
@rs6issnel: hahahah jeetje, ik zie hem nu. Ik ga me schamen in een hoekje?
Mijn eerste auto, zilvergrijs 4drs 1.6L, heb hele fijne herinneringen aan die auto. Nadat ik er de 1.6S motor ingebouwd had was die nog vrij snel ook ( voor die tijd en budget).
Dikke uitvoering met 2.0 ghia
@alloallo: Mwoah, je had ook de 2.3 6 cilinder.
Kan iemand mij vertellen wat hier precies zo zeldzaam aan is? Heb ff kort zitten googelen maar kan het zo gauw niet vinden
@Kuifje:
Ik heb je al vaker op cynisme betrapt als het om oude auto’s gaat.
Maar misschien dat een orgineel Nederlands geleverde wagen uit 1976, die hooguit een jaar of tien twaalf meeging, van slechtere kwaliteit staal, lak en productie kwaliteit is nu nog bestaat redelijk uniek te noemen is.
Dan heeft de wagen nog steeds zijn orginele Ghia sportvelgen en is’ie wonder boven wonder niet veramponeerd door één of andere sukkel in een wannabee Starsky en Hutch of slap Dukes of Hazzard aftreksel door achter stoere hoge bladveren te monteren of sidepipes.
Met deze Ford kunnen en durven jakkeren op een natte weg zal je doen beseffen dat je niet echt kunt autorijden dit heeft een potente 2 liter Pinto motor en een starre achteras, have fun.
Ik stond ooit zonder reden achterstevoren op een natte weg, ik was een Peugeot gewend en die hadden wel wegligging.
Ik hoef hem zelf ook niet, maar de 2 liter Pinto motor is wel van oud testamentische kwaliteit, bovenliggende nokkenas met een getande riem. Ford was één van de eerste die dat op grote schaal durfde toe te passen.
En mechanisch waren ze schier onverslijtbaar, simpel en goedkoop te fixen, de carrosserie was brol.
@desjonnies: heerlijk dit, maar dat weet een gemiddelde spotter echt niet. Ik ben nog niet de oudste hier maar voel mij bevoorrecht dat ik een vader had die mij elk weekend liet meewerken aan zijn collectie MG’s/Rover’s/Austin Healey’s. Dan leer je automatisch ook al het andere spul uit de dagen van weleer kennen.
Tegenwoordig maakt men een foto, en knalt het op internet. Het verhaal erachter kan je even google’n. Jammer eigenlijk.
@kuifje: als je iets googlet en niet kunt vinden dan is het per definitie zeldzaam
Het is geen coupé, van dit laatste Taunus model is nooit een coupé gemaakt, van zijn voorganger wel.
http://download-wallpaper.net/content/ford-taunus-tc-coupe.html
@desjonnies: http://www.taunusmclub.nl/forum/viewtopic.php?p=1679&sid=68184a46c1199e97c3838139f45595b6
@desjonnies: Niet helemaal juist. Van deze is ook een coupé geweest, wel enkel voor de Zuid-Amerikaanse markt: https://auto.mercadolibre.com.ar/MLA-671589432-vendo-coupe-taunus-sonada-_JM
Als je dit vergelijkt met die nieuwe M5 van de vorige post, geen lijntjes, gekke uitsparingen, flapjes enz enz. Zo simpel en strak, heerlijk
Leuk dat er liefhebbers zijn van alledaagse auto’s en er zoveel tijd en liefde insteken dat hij er helemaal tiptop bijstaat…
Persoonlijk heb ik niet zoveel met dit model, komt waarschijnlijk omdat in de tijd dat ik me voor auto’s begon te interesseren de Taunus op zijn laatste benen liep… Én Ford met de nieuwe Sierra kwam. Alsof de Taunus afgelost werd door een ruimteschip, zo radicaal anders was de nieuweling… Én voor die Sierra heb ik nog steeds een zwak.
Leuk zo’n Taunus. Mijn opa had vroeger ook een Taunus. Hij had hem al een tijdje toen een buurman op de camping hem erop wees dat het typeplaatje achterop als Tuanus las.
En toen had je nog een aangename kleur bij de kenteken platen…
Leuk. Fijn dat iemand hier veel plezier aan heeft. Ik hoef ‘m niet. 35 jaar geleden stonden hele straten vol geparkeerd met dit apparaat.
Mijn vader in de Ford showroom (ergens midden jaren ’70): ” ja meneer bijna net zo goed als een BMW 3 serie”. Mijn vader heeft maar weer toen maar weer een Peugeot 504 2.0 GL sedan gekocht (pm geen L wat die had maar een eenvoudige achteras).
Die kleur… Wát een auto. Ik wil hem.
Eén van de eerste auto’s waar ik in reed, maar dan de stationcar versie ( hoe heette dat ook alweer bij Ford ? ), ook zo’n 2.0 V6. Niet erg snel, maar de 6-pitter klonk best lekker.
@amghans: turnier denk ik
@560pk:
Dank, dat is inderdaad de term, die ik zocht.
Mijn vader had een paarse met vinyl dak. Ook met 2.0 v6. Wat een fijne auto met beige leer en dat in die tijd (1973) het was overigens een 20 M.
Opvallend dat deze auto geen rechterbuitenspiegel heeft.
Veel Escorts hadden die al wel, je zou verwachten dat de grotere Taunus die dan ook had, zeker in de luxe Ghia uitvoering.
@escort77: hij is uit ’76? Mijn Escort 2 uit 1980 had volgens mij maar één spiegel? Luxere versies en de sportversies hadden er 2 meen ik…?
Heel erg leuk uitgevoerd. Maar t staat schraal in contrast met zijn Amerikaanse evenknie(ën), waar ik eerder zou voor gaan
Dan vind ik de Amerikaanse LTD of Fairmont toch iets leuker.
Mijn vader kocht er destijds ook een nieuw, kenteken 28jz56, op koninginnedag 1976 reden we er trots mee rond… toen ik daarna bijna mijn rijbewijs had kwam ik er achter dat de wegligging behoorlijk beroerd was…. maar het ding ging nooit kapot..
Wauw wat een heerlijke auto is dit toch!
Al vind ik een escort toch mooier.
Dit is de auto van een huisgenoot van me, opgehaald bij domeinenrz te Soesterberg. De auto ziet er op foto’s natuurlijk wel beter uit dan in het echt, he. ;) Maar is wel solide en erg leuk om mee te rijden.
M’n Golf Cabrio staat er naast, is echt een contrast qua wegligging, de Taunus is ook wat minder geschikt voor hele bochtige wegen, haha.
@nilsie: heeft je huisgenoot die Taunus nog? Het is zowat dezelfde als mijn vaders eerste auto in 1978. Hij wordt in april 60jaar en ik zoek zo’n oranje Taunus met vinylen dak om hem een dagje mee te nemen en rond te cruisen als verrassing. Kan ik met de eigenaar in contact komen?
@mvanhoeij1985: Hey, beetje late reactie! Nee de auto is iets meer dan een jaar geleden verkocht aan een liefhebber.